برق آتش «نيرو» را گرفت

عملیات اطفای حریق که ساعت ۱۰ روز دوشنبه در ساختمان ۵۱‌ساله برق حرارتی وزارت نیرو آغاز شد، تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان ادامه دارد. به‌گفته جلال‌ ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی شهر تهران، نیروهای آتش‌نشانی توانستند به طبقه منفی سه نیز برای خاموشی آتش ورود کنند و میزان دود و آتش به میزان قابل‌قبولی به نسبت روز دوشنبه کاهش یافته است. نیروی‌های آتش‌نشانی امیدوارند بتوانند به‌زودی به محل اصلی آتش‌ در طبقه منهای چهار نفوذ کنند. به‌گفته مسئول تاسیسات شرکت برق حرارتی وزارت نیرو علت حادثه آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی وابسته به وزارت نیرو فعال شدن کپسول اطفای حریق بوده است، این سخنان در حالی اظهار شده است که میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو هر گونه اظهارنظر درباره علت حادثه را به اتمام عملیات اطفای حریق و جلسات کارشناسی آتش‌نشانان موکول کرده است. طبقات تحتانی ساختمان وزارت نیرو همچنان می‌سوزد و به‌علت اسکلت فلزی سازه بسیاری از افراد نگران تکرار فاجعه پلاسکو و فرو ریختن ساختمان هستند. البته احتمال سرایت آتش به ساختمان‌های مجاور وجود ندارد، اما به‌دلیل افزایش اقدامات ایمنی تمام ساختمان‌های مجاور از جمله خوابگاه دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی کاملا تخلیه شده‌اند. هر چند این ساختمان مقاوم‌سازی شده است،اما عمر نیم‌قرنی آن ممکن است کار دست وزارت نیرو و شهروندان تهرانی بدهد. آتش‌سوزی ساختمان وزارت نیرو تا این لحظه 9 مصدوم داشت که پنج نفر به مرکز درمانی انتقال و چهار نفر در محل حادثه درمان سرپایی شدند.
تکذیب وجود منبع گازوئیل20‌هزار لیتری
به‌گفته مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی تهران عملیات اطفای حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در حال حاضر از طریق تزریق آب در حال انجام است. مهدی داوری ادامه داد: «اطلاعاتی که از طبقه منفی پنج داریم این است که در آنجا موتورخانه است و منبع سوخت گازوئیلی در آن وجود ندارد. آن‌طور که به ما اطلاع داده‌اند منبع آب ۲۰‌هزار لیتری در طبقه منفی پنج وجود دارد.» همچنین سخنگوی آتش‌نشانی شهر تهران با بیان اینکه ریسک خطر ریزش در ساختمان‌های اسکلت فلزی که چند ساعت در آتش می‌سوزد بالا است، اظهارکرد: نیروها گاهی از ساختمان خارج شده و مجددا داخل ساختمان می‌شوند و بازدید انجام می‌دهند. جلال ملکی افزود: «در حقیقت این کار به این معنای توقف عملیات نیست و عملیات بدون کوچکترین وقفه در حال پیشرفت است.» به رغم نبود منبع گازوئیل در طبقات تحتانی ساختمان به‌گفته ساوالان پور، مدیر تاسیسات ساختمان یک مخزن گازوئیل 2هزار لیتری در حیاط این ساختمان است.
حرارت طبقه منفی چهار همچنان زیاد است


به‌گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات‌ایمنی شهر تهران احتمال ریزش ساختمان دور از ذهن نیست و از همین رو پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. جلال ملکی در مورد میزان حرارت محل حریق گفت: حرارت به‌گونه‌ای بود که چند ساعتی آتش‌نشانان نمی‌توانستند وارد شوند و در یکی دو ساعت اخیر حرارت کاهش پیدا کرده است و حتی دقایقی آتش‌نشانان موفق شدند تا منفی سه نفوذ کنند، اما کماکان در طبقه منفی چهار حرارت وسیع است. او سپس خبر از زمان بردن کاهش حرارت در طبقات تحتانی خبر داد و با اعلام آنکه آتش‌نشانان با حداقل نیرو در گروه‌های دو سه نفره وارد ساختمان شده و بر می‌گردند نگرانی‌ها را در ارتباط با حفظ جان آتش‌نشانان کاهش داد. ملکی همچنین در ارتباط با میزان آسیب وارده به ساختمان ناشی از ورود آب گفت: جلسه‌ای با حضور مهندسان سازمان نظام‌مهندسی، مهندس ساختمان و همچنین وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم و براساس اظهارنظرهای کارشناسان احتمال ایجاد مشکل برای ساختمان به‌دلیل غرقاب شدن رد است و بر اساس نظر مهندسان این آب آسیبی به ساختمان وارد نمی‌کند. به‌گفته او به‌دلیل میزان حرارت و دمای ساختمان تاکتیک عملیاتی را تغییر داده و با تجهیز سرگروه‌ها، تیم‌های پنج‌نفره و استفاده از حداقل نیروها عملیات اطفای‌حریق را ادامه می‌دهند. ملکی افزود: آتش به طبقات بالاتر سرایت نکرده اما دود در همه جا است. در سقف طبقه منفی چهار، منافذی ایجاد شد تا هم دود از آن خارج شود و هم سرلوله‌های فوم و کف از این طریق وارد شد تا با تزریق آنها میزان حرارت پایین بیاید.
تشریح اقدامات‌ایمنی در محدوده ساختمان
مدیرعامل آتش‌نشانی از تخلیه‌اضطراری ساکنان اطراف ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو، خبر داد. شهرداری برای تخلیه ساکنان محدوده ساختمان دست روی دست نگذاشت و برای آنها اخطاریه صادر کرد و تعدادی از ساختمان‌های کوچه مولایی تخلیه شده‌اند و خانواده‌ها را به هتل انتقال داده‌اند. همچنین مهدی کدخدازاده، معاونت فرهنگی- دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هیچکدام از دانشجویانی که در خوابگاه بودند در خیابان و پارک مستقر نشده و همه آنها در ۱۲ خوابگاه دیگر ما مستقر هستند. سردار علیپور، رئیس یگان حفاظت شهرداری از تخلیه ساکنان ساختمان‌های مجاور اعم از بخش‌های‌خصوصی و دولتی و همچنین ساکنان یک خوابگاه‌دانشجویی در مجاورت محل حادثه تا شعاع 100 متری خبر داد. او افزود: «تا شعاع 150 متری محل حادثه نیز تمهیدات ترافیکی و عبور‌ و مرور پیش‌بینی شده و اوضاع تحت کنترل است.» همچنین بنابر احتیاط بیشتر آب، برق و گاز منطقه قطع شد.
ساختمان 3 بار اخطار ایمنی گرفته بود
شهردار تهران احتمال ریزش ساختمان را داد و گفت: محل آتش‌سوزی در محل بایگانی است و حجم زیادی از اسناد، مدارک و کاغذ در آن وجود داشته و دسترسی به طبقه منهای چهار بسیار دشوار است. هنوز آتش به‌صورت صد‌درصد کنترل نشده و به‌نظر می‌رسد بخش‌غربی ساختمان فروکش کرده است، تَرک‌هایی هم در ورودی‌های پارکینگ مشاهده می‌شود و احتمال اینکه ساختمان نشست کامل کند، وجود دارد. به‌گفته محمدعلی نجفی ساختمان‌های اطراف محل حادثه در بخش جنوبی، شرقی و غربی تخلیه شده‌اند و ساکنان نیز به هتل‌ها و مکان‌های امن منتقل شده‌اند. او افزود: تاکنون سه بار در خصوص‌ایمنی به این ساختمان تذکر داده شده و به‌دلیل دولتی‌بودن ساختمان، مشکلاتی در خصوص اجرای کامل این اخطارها وجود داشته است.نجفی گفت: این ساختمان مقاوم‌سازی شده و اگر مقاوم‌سازی نمی‌شد، پس از ۲۰ ساعت عملیات، حتما ریزش می‌کرد. او تاکید کرد: در این خیابان، ساختمان‌های مشابه این ساختمان‌دولتی بسیار وجود دارد که اسناد و مدارک کاغذی در آنجا نگهداری می‌شود و باید ساختمان‌های دولتی و خصوصی که اسناد و مدارک نگهداری می‌کنند، به هشدارهای آتش‌نشانی توجه ویژه داشته باشند.