معاملات قفل شد

گروه اقتصادی- دیروز بازار سکه داغ بود. مردم از صبح پشت در شعب بانک ملی صف کشیده بودند تا از پیش‌فروش سکه در بازار جا نمانند‌. اگرچه معاملات در بازار در واکنش به اولین روز پیش‌فروش سکه قفل شد اما در بانک کارگشایی سومین حراج سکه در طول چند ماه گذشته واکنش مثبتی نشان داد. ناگفته نماند سامانه واریز وجوه روز گذشته با تاخیر باز شد و مردم برای باز شدن سامانه همچنان پشت درها صف کشیده بودند‌.
قرار است این پیش‌فروش‌ها با سررسیدهای شش‌ماهه و یک ساله انجام شود. از سوی دیگر داشتن حساب در بانک ملی از دیگر شرایط پیش‌خرید سکه در بازار است و هر مشتری باید قبل از مراجعه به شعبه به تعدادی که قصد خرید سکه دارد، پول به حساب خود نزد بانک ملی ایران واریز کند و سپس به شعب منتخب مراجعه و نسبت به پیش‌خرید سکه اقدام کند‌.
استقبال از طرح پیش‌فروش اما در ساعات اولیه چشمگیر نبود اگرچه هدف از این پیش‌فروش‌ها پاسخگویی به نیاز مصرفی و سرمایه‌گذاری مردم است اما به نظر می‌رسد نااطمینانی به شرایط بازار از حضور پررنگ مردم کاسته است‌. بر اساس اعلام روابط عمومی بانک ملی نیز روز گذشته 13 هزار قطعه سکه در شعب بانک ملی پیش‌فروش شد‌.
رییس بانک کارگشایی نیز سومین حراج سکه در بازار را متفاوت از روزهای گذشته اعلام کرد به‌طوری‌که حضور خانواده‌ها از دلالان پررنگ‌تر بوده است‌.


اما مشاهدات نشان داد در ساعات اولیه پیش‌فروش‌ها، بازار واکنش افزایشی به تقاضای مردم داشت به‌طوری‌که قیمت سکه امامی در ساعات ظهر روز گذشته به قیمت یک میلیون و 530 هزار تومان نیز رسیده بود و حتی در برخی از صرافی‌ها ذخایر سکه نیز برای عرضه در بازار به سرعت تمام شده و معاملات سکه در بازار نیز قفل شده بود. ناگفته نماند برخی از صرافی‌ها حتی قیمتی روی تابلوهای معاملاتی خود اعلام نکرده بودند‌.
در همین خصوص مسوول یکی از شعب بانک ملی اعلام کرد از طرح پیش‌فروش سکه استقبال چندانی نشده، چراکه قیمت سکه قطعی نیست و کسی هم تمایلی به ثبت‌نام ندارد زیرا شرایط پیش‌فروش چندان ایده‌آل نیست‌. به گفته وی برای سررسید شش ماهه ۴ درصد زیر قیمت روز و برای پیش‌فروش یک ساله ۹ درصد زیر قیمت روز ‌که عملا سودی هم تعلق نمی‌گیرد در نظر گرفته شده این در حالی است که سود سپرده در بانک بیشتر از این طرح است‌.
در تفسیر این شرایط باید گفت شاید یکی از دلایل واکنش سرد مردم به پیش‌فروش‌ها در بازار به نااطمینانی آنها به بازار برمی‌گردد، به عبارتی این نگرانی برای مردم وجود دارد که به‌زودی قیمت‌ها در بازار جهانی طلا کاهشی شود و تاثیر خود را بر بازار داخلی سکه نیز بگذارد‌. به عبارتی باید گفت مردم باید به چه بهایی و بر چه اساسی به این اقدام از سوی مقامات دل خوش کنند؛ چه آنکه شرایط مشابهی در سال‌های نه‌ چندان دور بر بازار حاکم بوده که اجرای چنین اقداماتی از سوی دولتمردان نتوانست به نیاز بازار پاسخ بگوید‌.
در همین رابطه نیز رییس اتحادیه طلا و جواهر با استقبال از طرح پیش‌فروش سکه در هزار و ۳۱۲ شعبه منتخب بانک ملی اعلام کرد که این طرح تاثیری آنی بر قیمت در بازار ندارد‌. کشتی‌آرای اعتقاد دارد ادامه حراج‌ها در بازار حباب را از بین برده بنابراین پیش‌فروش سکه برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن هستند، طرح مناسبی است‌. به اعتقاد وی، با توجه به اینکه در سررسید شش‌ماهه سکه چهار درصد ارزان‌تر از بازار ارائه می‌شود، این امر می‌تواند از التهاب بازار پیشگیری کند‌.
این در حالی است که واکنش بازار به حراج‌ها و پیش‌فروش‌ها در ساعات ابتدایی منفی بود و قیمت‌ها با وجود افزایش عرضه سکه در بازار باز هم افزایشی بودند با توجه به اینکه وی اعلام کرده بازار به صورت آنی به این طرح‌ها واکنش مثبت نشان نمی‌دهد بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم تاثیرات این طرح‌ها در روزهای آتی چگونه خواهد بود‌.
اما آنچه در این خصوص جلب توجه می‌کند حضور اقشاری از جامعه است که هیچ‌گونه نیاز سرمایه‌گذاری برای تامین ذخایر ارزی خود ندارند و همین موضوع نشان می‌دهد باز هم اهداف دیگری از حضور مردم پشت در صرافی‌ها وجود دارد. از طرفی آن طرف‌تر در سومین حراج سکه گویی باز هم پای دلالانی در بازار باز است که آخرین تلاش‌شان را می‌کنند تا با خرید و فروش سکه در بازار سوداگری باز هم سودی به جیب بزنند‌.
با این اوصاف آن‌طور که به نظر می‌رسد نمی‌توان اظهار نظر دقیقی نسبت به شرایط بازار داشت و باید قیمت‌ها را به دست بازار سپرد و منتظر ماند و دید که قیمت‌ها قرار است به کدام سمت برود چرا که استقبال سرد و منفی مردم از این طرح نیز خود می‌تواند مقداری از التهابات بازار کم کند‌.