جدال لفظی آمریکا و روسیه در سازمان ملل

آمریکا در مورد حملات مجدد شیمیایی توسط نیروهای دولتی بشار اسد عمیقا ابراز نگرانی کرده ‌است‌. سفیر آمریکا در سازمان ملل شدیدا از عملکرد روسیه در حمایت از اسد انتقاد کرده و سفیر روسیه اتهام‌ها به دولت اسد را رد کرده‌ است‌. وزارت خارجه آمریکا دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای اظهار کرد که ایالات متحده عمیقا نگران استفاده از گاز کلر در ادلب سوریه است‌. بنا بر این بیانیه، از منظر واشنگتن، دولت روسیه با جلوگیری از پاسخگو کردن دولت مرکزی سوریه، تعهدات خود را نادیده گرفته‌ است‌.
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم دوشنبه گذشته در توئیتر خود بر نگرانی‌ها از استفاده از گاز کلر در سراقب، منطقه‌ای مسکونی در ادلب، تاکید کرده و اظهار داشته روسیه باید مسوولیت خود در مورد کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی در کشورش را پذیرفته و جامعه جهانی نیز باید افراد مسوول در این زمینه را مجازات کند‌. واکنش مقام‌های دولت آمریکا به آنچه واشنگتن نشانه‌های تازه از کاربرد سلاح شیمیایی توسط دولت بشار اسد توصیف می‌کند، به بحث میان سفرای آمریکا و روسیه در سازمان ملل نیز انجامیده‌ است‌.
سفیر آمریکا در سازمان ملل مسکو را متهم کرده ‌است جلوی تحقیقات در مورد حملات شیمیایی توسط نیروهای بشار اسد در حومه شرقی دمشق را می‌گیرد‌. هیلی گفته این حملات در روزهای آخر هفته گذشته انجام شده و شواهد مشخصی نیز در این مورد وجود دارد‌.
نیکی هیلی گفت: روسیه مانع از تصویب قطعنامه‌ ساده‌ای شده که هدف از آن محکومیت خفه‌کردن کودکان سوری با گاز کلر است‌. روسیه، دولتی که از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌شمار می‌رود و در سه سال گذشته به‌طور مستقیم دست به مداخله نظامی در آن کشور زده، این اتهام‌ها را رد کرده ‌است‌.
سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید: تنها هدف آمریکا به‌طور مشخص تهمت زدن به دولت سوریه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی ا‌ست آن‌هم در حالی که هنوز هیچ متهمی در این زمینه شناسایی نشده ‌است‌. سفیر روسیه این اتهام‌ها را بهتان توصیف کرده‌ است‌. این البته نخستین بار نیست که مقام‌های آمریکا و روسیه در مورد کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه و به‌طور مشخص توسط دولت آن کشور از یکدیگر انتقاد می‌کنند‌. در آبان‌ماه گذشته، روسیه طرحی در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار ادامه تحقیقات بازرسان ملل متحد در مورد عامل یا عوامل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بود را، وتو کرد‌. آن زمان دهمین باری بود که روسیه قطعنامه‌ای در مورد سوریه را از زمان آغاز جنگ داخلی در آن کشور وتو می‌کرد‌. دونالد ترامپ به دنبال یک مورد از حملات شیمیایی که در خان‌شیخون صورت گرفته بود، دستور داد به یک پایگاه هوایی سوریه حمله شود‌. در آبان‌ماه سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته بود: بدون‌ توجه به اینکه روسیه در شورای امنیت چه اقدامی انجام می‌دهد،‌ حکومت بشار اسد باید به‌وضوح اگاه باشد که ایالات متحده استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی را نمی‌پذیرد‌. ما از استانداردهای بین‌المللی در مبارزه با استفاده از سلاح شیمیایی دفاع خواهیم کرد‌. عاقلانه است که رژیم بشار اسد به این هشدار توجه کند‌. هیات بین‌المللی موسوم به مکانیسم مشترک تحقیق در گزارشی در آبان‌ماه حکومت بشار اسد را مسوول یکی از موارد حمله شیمیایی به خان‌شیخون معرفی کرده بود‌. دولت سوریه این گزارش‌ را مغرضانه توصیف و آن را رد کرده بود‌.