ادعای 16 میلیارد دلار کمک های نظامی ایران نادرست است

«جهان‌صنعت»- چندی پیش روزنامه‌های انگلیس در گزارشی به بررسی حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه و هزینه‌های مرتبط با آن پرداخته و به نقل از کارشناسان نظامی، مدعی شده هزینه حضور ایران در یمن، عراق و سوریه حدود 16 میلیارد دلار است‌. با توجه به اینکه تخمین ابعاد تاثیری که این هزینه‌ها بر بودجه رسمی سالانه وارد می‌آورند، بسیار دشوار است خبرنگار «جهان‌صنعت» از سخنگوی دولت خواستار ارائه جزییات بیشتر در خصوص میزان هزینه‌های حمایت‌های خارجی ایران شد‌. محمدباقر نوبخت در پاسخ به اینکه ادعای 16 میلیارد دلاری برای هزینه حضور ایران در خارج را تایید می‌کنید گفت‌: این سخن نادرست است. نگرانی انگلیس از حمایت به‌ناحقی است که از دولت سعودی در کشتار مردم یمن به‌ویژه کودکان انجام می‌دهد‌. آنها باید پاسخ‌ دهند که چقدر تسلیحات کشتارجمعی در اختیار دولت سعودی قرار می‌دهند که این‌طور قتل عام می‌کنند و فاجعه بزرگ بشری را در یمن رقم می‌زنند‌. وی تصریح کرد‌: این حرف‌شان نادرست است و ارقام محاسباتی برای نیروهای مسلح، در بودجه مشخص است‌.
در ادامه محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود به برخی برنامه‌های دولت در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت‌: دولت در حوزه اشتغال ۱۲ برنامه ارائه کرده تا بتواند بالغ بر ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف جذب کند تا در راستای اشتغالزایی استفاده شود‌. رییس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به برنامه دولت در مورد بافت‌های فرسوده اعلام کرد‌: تلاش داریم بتوانیم حدود ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که از این تعداد ۲۶۰ هزار برای بافت‌های فرسوده و ۴۰ هزار فرصت شغلی برای 100 هزار مسکن روستایی ایجاد کنیم‌. وی افزود‌: این اقدام نه‌تنها از جنبه اشتغالزایی مورد توجه است بلکه همزمان منجر به مقاوم‌سازی ابنیه روستایی و شهری در مقابل زلزله و ایمن‌سازی آنها می‌شود‌.
سخنگوی دولت در ادامه گفت‌: در زمینه مقابله با آلایندگی و آلودگی هوا نیز دولت با دو برنامه برای نوسازی ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری زمینه‌ای ایجاد می‌کند که در سال ۹۷ ضمن آنکه بتوانیم نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم مصرف سوخت را نیز کنترل و برای مردم رفاه نسبی ایجاد کنیم‌. رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد‌: از این بحث ۲۵ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد خواهیم کرد‌.
سیاست دولت در راستای فقرزدایی و کاهش فقر مطلق است


نوبخت افزود‌: در مورد یارانه‌ها نیز سیاست دولت در راستای فقرزدایی و کاهش فقر مطلق است و قصد داریم به همه کسانی که استحقاق دریافت یارانه را دارند یارانه بدهیم‌. وی ادامه داد‌: همچنین اگر دریافتی شهروندی نسبت به خط مستمری پایین‌تر باشد در چارچوب برنامه‌ای یارانه خواهیم داد‌.
اختلاف نظر دولت و مجلس در مورد پرداخت یارانه
سخنگوی دولت در ادامه در خصوص حذف یارانه ۴۰ درصد از اقشار جامعه گفت‌: دولت و مجلس در این خصوص با یکدیگر اختلاف نظر دارند‌. باید یک بازنگری در سیاست‌ها نسبت به کسانی که یارانه می‌گیرند داشته باشیم تا در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به خانواده‌های نیازمند برسد‌. وی افزود‌: گاهی اوقات این شرایط ایجاب می‌کند که ما اطلاعات ۸۰ میلیون نفر را مورد بررسی قرار دهیم و این سیاست دولت نیست اگر بدانیم چه کسانی نیازمند یارانه هستند بهتر می‌توانیم هدفمند کردن یارانه‌ها را عملیاتی کنیم‌. رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص صحبت‌های رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها معضل هر سال دولت است گفت‌: جناب آقای لاریجانی رقمی را برای اینکه بتوانیم به اصلاح این قانون کمک کنیم در این لایحه دیده است‌. ما سیاست‌های خودمان را در قبال پرداخت یارانه مطرح کرده‌ایم و بر دو محور تاکید داریم یکی اینکه به یقین بدانیم چه کسانی نیازمند یارانه هستند و کمک‌ها به آنها تعلق می‌گیرد‌. گفته می‌شود که پردرآمدها حذف شوند‌. پردرآمدی معنای دقیق خود را دارد برای اینکه بفهمیم چه کسی پردرآمد است باید جیب ۸۰ میلیون نفر را بگردیم‌. نوبخت درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین گفت‌: این بحث بسیار مهم است و باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد‌. افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی برای فقرزدایی و صرف مسائل کشور است‌. وی تاکید کرد‌: قیمت بنزین سال ۹۷ افزایش پیدا نمی‌کند‌.
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی دیگر به توضیحاتی در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرداخت و گفت‌: در تبصره ۱۸ لایحه بودجه بر اساس بند الف ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه باید نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام می‌کردیم و بنابراین طبق قانون موظف به اصلاح قیمت‌ها بودیم تا حد ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای اشتغالزایی در نظر بگیریم‌.
وی افزود‌: البته این درست است که کمیسیون تلفیق این پیشنهاد را نپذیرفته اما اشکالی ندارد چراکه ما دو منبع دیگر در کنار آن قرار دادیم‌. یک منبع مرتبط بود با آنکه سه هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمدهای مالیاتی به این مهم تخصیص یابد و همچنین بنا داشتیم درصدی از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای خود را در این راستا مصرف کنیم که این مساله نیز دست‌مان را در تولید باز می‌کرد‌. این منابع در کنار منابع صندوق قرار می‌گیرند که البته به ما داده نمی‌شود اما در همین راستا سیاستگذاری می‌شود‌. علاوه بر آن تسهیلات بانک‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مجموع حدود ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هم‌اکنون پیش‌بینی شده است که البته میان ۱۲ برنامه تقسیم می‌شود‌.
دولت از تضعیف پول ملی نفع نمی‌برد
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اعلام کرد که نگران قیمت دلار نباشید‌. اکنون دلار به ۴۸۰۰ رسیده است‌. آیا این‌گونه خیال مردم باید راحت باشد؟ گفت‌: قطعا این شرایط با سیاست‌های دولت مغایر است‌. تلاش می‌کنیم با ثبات‌بخشی به بازار این وضعیت را کنترل کنیم‌. نمی‌خواهیم یک‌بار دیگر حادثه موسسات اعتباری و سپرده‌ها که باعث ترکیدن حباب قیمت ارز شد تکرار شود‌. دولت از تضعیف پول ملی نفع نمی‌برد‌. اینکه بگوییم برای کسری بودجه دولت حاضر است این کار را کند اصلا درست نیست با این حرف‌ها نباید بازار را متشنج کنیم‌.