قطعاً سال آینده بنزین ، گران نمی‌شود



سال آینده هر لیتر بنزین چقدر خواهد شد؟ پرداخت یارانه‌ها چگونه خواهد بود؟ بازنشستگان به معوقات خود می‌رسند؟ این سؤال‌هایی است که از شروع بررسی بودجه 97 مردم از دولتی‌ها می‌پرسند. بدین جهت
روز گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که به مجلس رفته بود به این سه سؤال جواب داد و گفت: قیمت بنزین سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند. در مورد پرداخت یارانه نقدی همچنان نظر دولت این است که این پول تنها به خانوارهای نیازمند تعلق بگیرد و سوم اینکه تمام سعی دولت بر این است که ضمن افزایش حقوق بازنشستگان، معوقات را پرداخت کند. نخستین سؤال از سخنگوی دولت در مورد قیمت حامل‌های انرژی بود. وی پاسخ داد: دولت قطعاً قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی را در سال ۹۷ افزایش نمی‌دهد. وی درباره پیش‌بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت نیز گفت: این موضوع در برنامه ششم مورد تأکید قرار گرفته و ما موظف هستیم این کار را طبق قانون برنامه انجام بدهیم. بر همین اساس اصلاحی را پیش‌بینی کردیم و از این محل 17 هزار و 300 میلیارد تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفتیم که کمیسیون تلفیق آن را تأیید نکرد.


دولت حاضر به بهم ریختن اقتصاد نیست
دومین موضوع که مورد سؤال قرار گرفت نوسان قیمت ارز در بازار بود و اینکه آیا دولت برای جبران کسری بودجه خود میزان عرضه ارز در بازار را کاهش داده است. نوبخت گفت: دولت به هیچ وجه برای پوشش کسری بودجه خود حاضر به بهم ریختن اقتصاد نیست. تمام سعی ما این است که قیمت ارز کنترل شود.
نمی‌خواهیم جیب تک تک مردم را بگردیم
سؤال دیگر مبحث جنجال آفرین یارانه نقدی بود. سخنگوی دولت اظهار کرد: دو روش وجود دارد؛ یا اینکه یارانه بگیران نیازمند شناسایی شوند و یارانه‌ها دقیقاً به اقشار شناسنامه دار پرداخت شود که این فرمول دولت است که نیاز به کمک و مساعدت مجلس دارد یا اینکه گفته شود یارانه افراد پردرآمد پرداخت نشود. این یعنی باید جیب تک تک ۸۰ میلیون ایرانی را بگردیم که درست نیست. دوست نداریم در زندگی مردم تشویش به وجود آوریم.
باید به فرمول مشترک پرداخت یارانه برسیم
وی ادامه داد: سیاست دولت نسبت به یارانه بگیران اجرای قانون هدفمندی یارانه است و وارسی اطلاعات حساب شهروندان ایرانی نیست. اما اینکه سراغ نیازمندان برویم و به آنها یارانه بدهیم کاملاً منطقی است. مجلس باید شایستگان نیازمند یارانه را مشخص کند. البته در جلسات کمیسیون تلفیق باید به فرمول مشترکی برای استفاده بهینه از یارانه‌ها جهت کاهش فقر مطلق برسیم. نوبخت درپاسخ به این سؤال که آیا دولت حاضر است با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییر دهد، گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی مسأله دیگری است. اگر قیمت‌ها بخواهد اصلاح شود منابع حاصل از این اصلاح در جهت توسعه اشتغال پایدار کشور هزینه خواهد شد.
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 97
سخنگوی دولت بر عزم دولت جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأکید و اظهار کرد: دولت آمادگی دارد برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۳۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص دهد. ما اصرار داریم و مطالبه درست و بحقی است که البته  در نشست مجدد با کمیسیون تلفیق ۲۰۰۰ میلیارد تومان مصوب مجلس را به ۳۴۰۰ میلیارد تومان اصلاح خواهیم کرد. دولت برای این اصلاح پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است، اما برای تحقق این مسأله وفاق بین دولت و مجلس ضروری است.
12 برنامه دولت برای اشتغال
وی افزود: دولت برنامه‌های متعددی برای سال آینده دارد؛ از جمله بحث اشتغال که دولت ۱۲ برنامه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارائه کرده تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف همه مطالبات ضروری جامعه را پاسخ بدهیم و اشتغال ایجاد کنیم.