«همدلی» از آخرین وضعیت حریق ساختمان وزارت نیرو گزارش می‌دهد برق هم آتش گرفت

آسو محمدی- همدلی| بوی پلاستیک سوخته هوا را پر کرده است و دود غلیظی حلق را می‌آزارد. خیابان‌های منتهی به کوچه وزارت نیرو شلوغ است. استرس در فضا موج می‌زند و نگاه‌ها، نگرانی را به تماشا نشسته‌اند؛ نگرانی‌ای از جنس پلاسکو. کلاه‌کج‌ها تمام مسیرهای دسترسی به محل حادثه را مسدود کرده‌اند و صف مقابل آن‌ها را مردم تشکیل می‌دهند. مردمی که عکس می‌گیرند، مردمی که تماشا می‌کنند، مردمی که از رفتن به منازلشان باز مانده‌اند. گردش 360درجه به دور محل حادثه فایده نمی‌‎کند. همه جا را بسته‌اند و هیچکس را راه نمی‌دهند. حتی خبرنگارها برای تهیه خبر باید حکم ماموریت داشته باشند و ما عاجز از تهیه چنین حکمی. خورشید از آسمان پایین می‌آید، اما دود سفید کماکان میل به بالارفتن دارد. منظره شلوغی میدان ولی‌عصر، آدم را یاد حادثه پلاسکو می‌اندازد.
در گوشه‌ای از میدان ولی‌عصر، وارد محوطه و محل حادثه می‌شوم. چندین جرثقیل سنگین آماده آواربرداری از ساختمان هستند. از هر طرف که نگاه می‌کنی دود است که به هوا می‌رود. آتش‌سوزی ساختمان 13طبقه و با قدمت 51ساله برق حرارتی وزارت نیرو در حالی 2روز از حریقش می‌گذرد که نیروهای آتش‌نشانی هنوز هم در حال اطفای حریق هستند. در میان دود چهره جلال ملکی، سخنگوی سازمانی آتش‌نشانی پیدا می‌شود. سراغ او می‌روم تا از آخرین وضعیت این حادثه خبر بگیرم. ملکی می‌گوید: ساعت 10صبح دوشنبه حریقی در طبقه منفی چهار ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو واقع در ضلع شمالی میدان ولیعصر به سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام شد و بلافاصله نیروها برای اطفای حریق به محل آمدند و از همان دقایق ابتدایی صبح نیز برق، آب و گاز محدوده برای تسهیل در امدادرسانی قطع شد. آتش‌نشانان با اینکه یکبار حریق را خاموش کردند؛ اما مجددا حریق در طبقه منفی چهار ظاهر شد و تلاش برای اطفای حریق دوباره ادامه دارد. ملکی با بیان اینکه قفسه‌های فشرده و درهم تنیده طبقه منفی چهار که آرشیو اسناد و مدارک بوده است، سبب شده که اطفای حریق به کندی صورت گیرد، گفت: از سقف طبقه منفی سه، حفره‌هایی برای نفوذ به طبقه منفی چهار ایجاد شده است و آتش‌نشانان در گروه‌های پنج نفره و برای دقایقی به دل آتش رفته و نسبت به اطفای حریق اقدام می‌کنند.
12مصدوم در جریان آتش‌سوزی
جلال ملکی با بیان اینکه ریسک خطر در ساختمان‌های اسکلت فلزی که چند ساعت در آتش می‌سوزد بالا است، اظهارکرد: نیروها گاهی از ساختمان خارج شده و مجددا داخل ساختمان می‌شوند و بازدید انجام می‌دهند. در حقیقت این کار به این معنا نیست که عملیات متوقف شده است. عملیات در این دقایق بدون کوچکترین وقفه در حال پیشرفت است.


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اضافه کرد: چون میزان حرارت در طبقه منهای چهار و میزان دود نیز در این طبقه زیاد است هنوز نتوانستیم به طبقه منهای چهار نفوذ کنیم، ولی نیروهای آتش‌نشانی تا طبقه سوم رسیده‌اند. ضمن اینکه آتش به طبقات بالایی سرایت نکرده است اما دود غلیظی وجود دارد. وی روز گذشته تاکید کرد: امیدواریم با همین روشی که در پیش گرفتیم بتوانیم تا ساعاتی دیگر میزان حرارت را پایین‌تر آورده و حتی به طبقه منهای چهار نیز نفوذ کنیم.
هیچ چیز غیرمحتمل نیست
او با اشاره به اینکه دمای محل حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در حال حاضر پایین آمده است، گفت: یک تیم برای بررسی به داخل ساختمان رفته است و باید ببینیم نتیجه بررسی آن‌ها چیست. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در مورد احتمال ریزش ساختمان اظهارکرد:‌ تا زمانی که عملیات ادامه دارد هیچ چیز غیرمحتمل نیست و ما تمام شرایط را در نظر می‌گیریم برای همین است که از حداقل نیرو استفاده می‌کنیم و بیشتر از تجهیزات تثبیت شده بهره می‌بریم. همانطور که تا به این لحظه(روز سه‌شنبه) عملیات خوب آتش‌نشانان اتفاقی نیفتاده است امیدواریم در ساعات باقیمانده هم همینطور باشد.
ملکی درپاسخ به این پرسش که عملیات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت،‌ اظهارکرد: ما به نسبت واکنش حریق تاکتیک‌مان را اتخاذ می‌کنیم و فعلا شرایط به گونه‌ای است که توانستیم به طبقه منهای چهار نفوذ کنیم. اگر حرارت دوباره بالا برود باید نیروها را کم کنیم. امیدواریم که شرایط دگرگون نشود و وضعیت همین طور بماند. او ادامه داد: به دنبال این آتش‌سوزی تا کنون، 12نفر مصدوم شدند که بنابر اعلام روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، از این تعداد 5 نفر به مراکز درمانی منتقل و 7 نفر در محل درمان شدند.
قطع آب، برق و گاز منطقه محل حادثه آتش‌سوزی
شهردار تهران هم با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در منطقه گفت‌: مشکل اصلی آتش‌نشانان این است که چون حریق در طبقه منفی چهارم این ساختمان ایجاد شده است و حریق در مرکز اسناد و مدارک و بایگانی بوده است، حجم زیادی از آتش ایجاد شده است و دسترسی به آن مشکل است.
احتمال ریزش ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو
شهردار تهران از احتمال ریزش ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو و یا نشست آن خبر داد و با بیان اینکه هنوز 100درصد از آتش کنترل نشده است، گفت‌: بخشی از ساختمان هم به خصوص در قسمت غرب این ساختمان و ورودی پارکینگ ترک‌هایی در آن دیده شده است که نشان می‌دهد احتمالا بخشی از ساختمان نشست خواهد داشت. شهردار تهران در ادامه‌ با بیان این که ساختمان‌های اطراف در ضلع، غرب، شرق و جنوب تخلیه شده است، خاطرنشان کرد: به خصوص خوابگاه دانشجویی متعلق به شهید بهشتی که حدود 150نفر در آن سکونت داشتند تخلیه شده است و این افراد به محل‌های امن منتقل شدند. نجفی با بیان این که امید است که این حریق کنترل شود، بیان‌ کرد: شهرداری تاکنون سه بار به این ساختمان اخطار داده است، اما از آن جایی که شرکت دولتی بوده است به این اخطارها بی‌توجه بوده است.
وی با اشاره به این که از این نوع ساختمان‌ها در اطراف این منطقه زیاد داریم که یا اداری هستند یا به صورت مرکز اسناد و بایگانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: به‌ هر حال این حادثه نشان‌دهنده این است که همه مالکان و ساکنان ساختمان‌های خصوصی و دولتی باید نسبت به ایمنی و حریق حساس بوده و جدی‌تر این موضوع را پیگیری کنند. نجفی در پاسخ به این سوال که مسئولان مربوطه این ساختمان معتقد هستند که این ساختمان مقاوم‌سازی شده است، در این باره توضیح داد: بله. این ساختمان مقاوم‌سازی شده است و اگر مقاوم‌سازی نمی‌شد از آنجایی که عمر 51 ساله دارد نمی‌توانست این حجم بار را تحمل کند.
شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ریزش این ساختمان با توجه به ترک‌های ایجاد شده وجود دارد، گفت‌: بله. احتمال ریزش است، ممکن است قسمتی از ریزش ساختمان یا نشست جدی این ساختمان را شاهد باشیم.
مردم نگران اموالشان نباشند
ماموران نیروی انتظامی با بستن کوچه ملایی و شهامتی سه حلقه عملیاتی ایجاد کرده و اجازه ورود مردم و خبرنگاران را به داخل کوچه به دلیل مسائل امنیتی نمی‌دهند. این در حالی است که از شب دوشنبه گذشته نیز با ابلاغیه آتش‌نشانی و هماهنگی با سازمان‌های مختلف ساختمان‌های اطراف تا شعاع 100 متری تخلیه شده است. در این میان رئیس پلیس تهران بزرگ هم از جمله مسئولانی است که در محل حادثه حاضر شده است.
وی در گفت‌و‌گویی که با او داشتیم از تامین امنیت محل حادثه گفت. سردار رحیمی با بیان اینکه محدودیت ترافیکی در محدوده آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو وجود ندارد، گفت: به مردم این منطقه اعلام می‌کنم که تمام این منطقه و کوچه‌های اطراف تا شعاع مناسب از نظر امنیتی و کنترل و حضور پلیس صد در صد تحت پوشش است و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و مردم کاملا راحت باشند و نگران نیز نباشند.
رحیمی با اشاره به اینکه مرکز فرماندهی و کنترل پلیس لحظه به لحظه محل ساختمان برق وزارت نیرو را تحت رصد خود قرار داده است، گفت: نیروهای پلیس و مسئولان از دقایق اولیه در این محل حضور داشتند و تلاش می‌کنیم فضا را برای آتش‌نشانان و سایر بخش‌هایی که تلاش‌ می‌کنند به نوعی مهیا کنیم که به وظایف خود بپردازند. وی ادامه داد: در این محدوده هیچ مشکلی نداریم، یعنی از لحظه‌ای که این حادثه رخ داد این منطقه را بررسی کردیم و مشکلی وجود ندارد. همچنین مدیریتی که در اینجا وجود دارد خیلی بهتر از پلاسکو است و انصافا مردم نیز همکاری‌های خوبی دارند و محدودیت ترافیکی هم وجود ندارد.
رئیس پلیس تهران افزود: افراد در بخش‌های مختلف و به‌ویژه آتش‌نشانان تلاش خود را انجام می‌دهند و انتظار داریم که مردم مراجعه نکنند و اجازه دهند دستگاه‌های فعال در این زمینه کار خود را انجام دهند. قطعا از مردم درخواست می‌کنیم که به محل مراجعه نکنند و اجازه دهند فضا باز شود.
رحیمی با اشاره به اینکه آتش‌نشانان درحال دسترسی به طبقاتی هستند که دسترسی به آنها امکان‌پذیر نبود و امیدواریم بدون هیچ تخریب کارهایشان را به خوبی انجام دهند و کار به سلامت به پایان برسد اظهار کرد:به مردم این منطقه اعلام می‌کنم که تمام این منطقه، کوچه‌های اطراف تا شعاع مناسب از نظر امنیتی، کنترل و حضور پلیس صددرصد تحت پوشش است و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و مردم، دانشجویان و سکنه این منطقه کاملا راحت باشند و نگران نیز نباشند.
اسناد مهم و طبقه‌بندی شده آتش نگرفته است
از سوی دیگر ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو هم که در محل حضور داشت، در جمع خبرنگاران گفت: در آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی قسمتی از اسناد راکد دچار حریق شده و تمامی اسناد مهم و طبقه‌بندی شده روز گذشته از محل تخلیه شده است. تمامی اسناد طبقه‌بندی شده و مهم این ساختمان دارای نسخه پشتیبان است و روز گذشته با وقوع حریق، تمامی سرورها و اسناد طبقه‌بندی شده قبل از گسترش آتش از ساختمان خارج شده است.
او با تاکید بر اینکه از نظر اسناد و مدارک هیچ نگرانی وجود ندارد، ادامه داد: ساختمان از جهات مختلف تحت کنترل است و به موقع تخلیه شده است و تمامی اسناد و پرونده‌ها به ساختمان‌های دیگر منتقل شده است.