تورم 8درصد اشتغال را هم از نوبخت بپرسید

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در ابتدای نشست خبری دیروز خود با تبریک ایام دهه فجر به مردم، اظهار کرد: مردم خود انقلاب را به پیروزی رساندند. درود و سلام همه ما به امام بزرگوار، شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.
وی همچنین با بیان اینکه دولت دوازدهم علاوه‌بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی دو هدف مهم را برای خود تعیین و اعلام کرده است، گفت: ‌اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق دو هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و در بودجه سال ۹۷ هم به این دو اصل توجه عمیقی کردیم و امیدواریم نمایندگان مجلس هم آنچه که در نهایت از بررسی بودجه به ما می‌دهند دنبال‌کننده همان راه باشد تا ما بتوانیم برنامه‌هایمان را برای مردم پیاده کنیم.
گرانی ارز
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چرایی نوسانات ارزی اظهار کرد: نرخ ارز را متعادل نمی‌بینیم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد. نمی‌تواند دلایل تجاری داشته باشد چراکه ما در تامین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی‌مان است. نمی‌تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، چون این موضوع که برخی‌ها می‌گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد. ما امسال کسری بودجه نداریم.


وی سپس گفت: قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما از گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده که بخشی از آن را رئیس ‌بانک مرکزی اعلام کرده یا می‌کند.
وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: در زمینه بدهی سازمان تامین اجتماعی دولت صحبت‌های مهمی دارد. من به وزیر کار تاکید کردم که باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد شرط من برای روی کار ‌آمدن ایشان در این وزارتخانه این بود که از بنگاه‌ها دست بردارد.
رشد اقتصادی 2رقمی
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا به دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا نه؟ اظهار کرد: شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است.
وی افزود شما اگر به خبرگزاری خودتان نیز مراجعه کنید می‌بینید در طول اول دولت یازدهم تا امروز مسیر تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه به سمت پایین بوده است یعنی از روز اول که ما آمدیم تورم 40 درصد بود ، اول سال 93 تورم 34/7 درصد بود با امروز که تورم ما 8/2 است نشان می‌دهد که ما مسیر را درست انتخاب کرده‌ایم. همچنین رشد اقتصادی ما در سال ۹۱، منهای 6/8 درصد بوده و سال گذشته رشد اقتصادی ما دو رقمی شده است که البته معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.
اظهارات آقای روحانی درباره تورم حدود 8 درصدی در حالی است که ایشان قبلاً گفته بود ملاک تورم جیب مردم است نه آمارهای اقتصادی و بعید به نظر می‌رسد جیب مردم با ادعای تورم 8 درصدی چندان سازگار باشد!
رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که رویکرد ایران نسبت به منطقه چه خواهد بود و آیا به‌خاطر منطقه با قدرت‌های بزرگ جهانی گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر گفت: ما همچنان با کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه راجع به منطقه حرف می‌زنیم، گفت‌وگو می‌کنیم و حتی گاهی کمک می‌خواهیم. خواست من از مقامات اروپایی این بود که بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود. ما همیشه در مورد منطقه حرف زده‌ایم و می‌زنیم.
تولید خودروی جدید
رئیس‌جمهور درباره تاثیر صحبت‌های تریبون‌ها در جذب سرمایه خارجی، گفت: ما حتما باید به آینده امیدوار باشیم. این یک شعار نیست و من برای آن دلیل دارم. در کرمان ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می‌شود و استاندار می‌گوید سال آینده نیز همین مقدار پروژه افتتاح خواهد شد این یعنی جامعه با نشاط است. از سویی سرمایه‌گذاری خارجی ما بیشتر شده است. فاینانس‌های خارجی نیز نسبت به گذشته بیشتر
شده است.
وی ادامه داد: در مواردی که سرمایه‌گذاری به فناوری پیچیده نیاز دارد در حال مذاکره هستیم و برای اولین بار هم خودرویی تولید می‌کنیم که ۳۰ درصد آن باید صادر شود هر چند مصرف داخلی فشار می‌آورد. از سویی طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل را داریم و طرح‌های سال ۹۷ دولت همه اعلام می‌شود. اینها همه به معنای امیدواری است.
مذاکره مجدد، هرگز
روحانی در پاسخ به این پرسش که  اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران چه اقدامی انجام خواهد داد خاطر نشان کرد: بسیار خوشحالم که ترامپ بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته است هنوز نتوانسته فریادی که در رقابت‌های انتخاباتی می‌زد که برجام را پاره می‌کند، را عملی کند. برجام آنقدر استحکام داشته است که در این یک  سال در برابر آمریکا مقاومت کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خود برجام را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. برجام اضافه و کم نمی‌شود. نه خطی به آن اضافه می‌شود و نه خطی از آن کم می‌شود. ما مسائل دیگر را مرتبط با برجام نمی‌دانیم. برجام تعهد هفت کشور و تعهدی بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تایید کرده است. ما پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تامین شود در برجام می‌مانیم. بودن یا نبودن آمریکا در برجام تاثیری در تصمیم ما ندارد. تصمیم ما براساس تامین منافع ما در برجام گرفته می‌شود.
از نوبخت بپرسید!
رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که تمرکز دولت برای سال ۹۷ در ایجاد‌اشتغال در چه حوزه‌هایی خواهد بود، گفت: اینکه آقای نوبخت پیشگویی کرده‌اند که سال ۹۷ حدود ۱ میلیون و ۳۳ هزار شغل ایجاد می‌شود را باید از خود ایشان بپرسید. این رقم، رقم پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه است که براساس بودجه‌ای که به مجلس داده‌ایم، پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای افزایش‌اشتغال بر مبنای تبصره ۱۸ بود که در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است. قرار بود مقداری را دولت، مقداری را صندوق توسعه و مقداری را بانک‌ها تامین کنند و در ‌اشتغال خرج کنند اما تا اینجا مطابق با پیشنهاد دولت این تبصره پیش نرفته است.
روحانی سپس خاطر نشان کرد: آنچه که من می‌توانم به مردم بگویم این است که سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. تلاش ما این است که تا پایان سال این مقدار افزایش یابد. در پایان سال باید ببینیم که موفق بوده‌ایم یا نه اما اینکه این مقدار را به یک میلیون می‌رسانیم یا نه را باید به تبصره ۱۸ ارتباط دهیم.
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال ناکارآمد نشان دادن ایران در عرصه بین‌المللی هستند و برنامه‌ دولت در این زمینه چیست، اظهار کرد: اینکه آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است تردیدی وجود ندارد. اگر در دولت قبلی آمریکا در این زمینه بحث وجود داشت در دولت فعلی آمریکا هم اتفاق نظر دارند که این دولت به دنبال ایجاد مشکل و گره‌افکنی است و یک نمونه از کار آمریکا همین بود که موضوع اعتراضات اخیر را بدل به یک مسئله سیاسی، بین‌المللی و امنیتی کرد و البته اولین شکست مفتضحانه دولت آمریکا در شورای امنیت در این باره از همان جا به وجود آمد.
میهمانی ناهار در کاخ سفید!
روحانی تاکید کرد: همچنین شاید برای نخستین بار بود که ما می‌دیدیم در کاخ سفید رئیس‌جمهور برای گرفتن رای از کشورها در شورای امنیت به آنان چلوکباب می‌دهد. ما قبل از این در انتخابات ریاست‌جمهوری دیده بودیم که عده‌ای برای گرفتن رای چلوکباب می‌دهند اما در کاخ سفید این اولین بار بود که چنین چیزی را می‌دیدیم.
رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت چه برنامه‌هایی برای زیرساخت‌های فضای مجازی دارد، تاکید کرد که توجه به این فضا و اثرگذاری‌اش موضوع بسیار مهمی است. فضای مجازی و اینترنت یک فضای بسیار مهم برای ما به حساب می‌آید. برای ما که به سمت دولت الکترونیک در حرکت هستیم، برای جامعه ما که به سمت دانش روز دنیا حرکت می‌کند، این فضا اهمیت بسیار زیادی
دارد.
روحانی همچنین افزود: از سوی دیگر ما در رابطه با شبکه ملی هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. دولت مصمم است تا پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند اما عقیده دارد که انحصار در این حوزه معنا ندارد. اگر قرار باشد یک پیام‌رسان داخلی انحصار را در دست بگیرد درست نیست. ما باید هم در شبکه‌های داخلی و هم خارجی حضور داشته باشیم چرا که آثار فرهنگی و اجتماعی دارد.
خیلی فرصت خوبی هم نبوده!
روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا کنترل برنامه موشکی ایران می‌تواند به برهم خوردن برجام منجر شود و فرصت بین ایران و آمریکا را از بین ببرد اظهار کرد: خیلی فرصت خوبی هم نبوده که آمریکا آن را از بین ببرد. برجام قابل مذاکره مجدد یا قابل بازنویسی نیست بلکه توافقی است که پس از 30 ماه تلاش امضا شده و شورای امنیت آن را تایید کرده است و بنابراین یک توافق بین‌المللی تبدیل شده است. بنابراین هیچ معنایی ندارد درباره برجام با هیچ کسی مجددا مذاکره کنیم.
وی ادامه داد: ما هر ‌آنچه برای دفاع از کشور لازم باشد از هواپیما موشک و زیردریایی استفاده می‌کنیم اما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. نه تنها به خاطر تعهد بین‌المللی ما بلکه به خاطر فتوای رهبری هم دنبال آن  نیستیم. ایران به دنبال سلاحی که خلاف ضد اخلاق، ضد شرع و ضد تعهدات بین‌المللی است،  نمی‌رود اما آنچه در زمینه سلاح‌های متعارف باشد استفاده می‌کنیم. با هیچ کسی هم در این زمینه مذاکره نداریم موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده و برای تهاجم به هیچ کشوری نیست و نخواهد بود.
آغاز بدعهدی از دولت اوباما
رئیس‌جمهور با‌اشاره به اینکه آمریکا اگر می‌خواست فرصتی برای رابطه با ایران ایجاد کند، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کرد، افزود: اگر آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد شرایطی نو ایجاد می‌شد و ممکن بود درباره موضوع دیگر هم بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. خود آنها متاسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند. چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و مخصوصا دولت فعلی که کلا این فضا را ازبین برده است. همیشه تاکید کرده‌ام که کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است. آنها باید دست از فشار، تهدید و تحریم بردارند، خودبه‌خود فضای دیگری می‌شود و می‌توان برای آینده فکر کرد.
مسکن از رکود خارج شده
رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که طرح‌های دولت از جمله طرح نوسازی حمل‌ونقل و بازسازی شهرها چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه دستاوردهایی را به ارمغان می‌آورد، گفت: در همه این طرح‌ها اهداف متعددی در جهت توسعه دنبال می‌شود. مثلا در حوزه نوسازی ناوگان‌ها 20 تا 30 هزار‌اشتغال ایجاد می‌شود، فناوری در این حوزه بالا می‌رود و از لحاظ محیط زیست اتفاق بسیار مهمی رخ می‌دهد.
روحانی همچنین گفت: در بازآفرینی شهرها که در مورد آن توضیح خواهم داد برای جوانان خانه اولی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای توسعه‌گرها، صنعتگران و کل صنعت ساختمان هم اتفاقات خوبی خواهد افتاد. رکود مسکن آخرین بخش باقیمانده در دولت یازدهم بود که الان در حال رشد است، امیدواریم سال 97 شاهد رشد تمام این طرح‌ها باشیم.
وی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز خاطر نشان کرد: در این زمینه اختلافی با مجلس نداریم و معتقدیم باید به تدریج این قیمت‌ها افزوده شود. امیدواریم مجلس از دولت در این زمینه در تبصره 18 حمایت کند.