تابلوی ایست دانشگاه آزاد در مقابل اردوهای مختلط کنسرت و بدحجابی

  اخیرا از طرف معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دستور‌العملی 8 ماده‌ای به روسای واحدهای این دانشگاه در مرکز استان‌ها و روسای واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه ابلاغ شد، دستورالعملی که موجب شده برخی آن را مورد نقد قرار دهند و برخی هم از ابلاغ آن تقدیر کنند. به اعتقاد بسیاری از دانشگاهیان اجرای درست این بخشنامه بسیاری از نگرانی‌های فرهنگی که در خصوص دانشگاه آزاد وجود دارد را رفع خواهد کرد و منتقدان می‌گویند این بخشنامه باعث ایجاد فضای خفقان در دانشگاه خواهد شد.
مدتی از ابلاغ بخشنامه 8 ماده‌ای دانشگاه آزاد می‌گذرد، بخشنامه‌ای که منتقدان آن می‌گویند کاهش شور و نشاط را در فضای دانشگاه به دنبال خود دارد و موافقان آن این موضوع را قبول ندارند و می‌گویند این بخشنامه برعکس باعث ایجاد شور و نشاط واقعی در دانشگاه‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی بندهایی از این بخشنامه خواهیم پرداخت:
 الزام به رعایت عفاف و حجاب در محیط دانشگاه
یکی از موارد مهم این دستور العمل فرهنگی دانشگاه آزاد بحث تاکید بر موضوع سلامت فضای عمومی دانشگاه و رعایت هنجارهایی مانند عفاف و حجاب و پرهیز از استعمال دخانیات در فضای دانشگاه است. همچنین تاکید شده تا علاوه‌ بر تدابیر مناسب فرهنگی از قبیل برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌ها و جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ که به ارتقای شناخت و معرفت دینی و فرهنگی دانشجویان و همکاران دانشگاهی می‌انجامد، اقدامات اجرایی مرتبط هم نیازمند است و از روسا و مسئولان فرهنگی واحدهای دانشگاهی خواسته شده تا نسبت به تحقق صحیح و همه جانبه این امر اهتمامی ویژه و به تناسب نیازهای عینی هر واحد دانشگاهی، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.


اگر تا به حال مسیرتان به یکی از دانشگاه‌ها خورده باشد، ممکن است با برخی از مسائل برخورد کنید که باعث تعجب‌تان شده باشد، مثل سیگار کشیدن چند دانشجو در محوطه دانشگاه، که گاهی این مسئله در میان دانشجویان دختر هم دیده می‌شود یا اینکه برخی مواقع هم با پوشش‌های عجیبی که در شان دانشجو نیست، مواجه می‌شوید. این بند از دستورالعمل می‌تواند در صورت اجرای صحیح و البته همکاری همه دانشجویان برای ساختن دانشگاهی در شان یک جوان ایرانی، بسیاری از این ناهنجاری را رفع کند.
مدیران قبلی دانشگاه آزاد در گذشته بخشنامه‌هایی درباره حجاب و عفاف داشتند، ولی برخی از این بخشنامه‌ها آنچنان تدوین می‌شد که صدای تشکل‌های دانشجویی و اساتید انقلابی دانشگاه را درمی‌آورد، در یکی از این موارد در سال 93 بخشنامه‌ای به مدیران فرهنگی واحدهای آن زمان دانشگاه آزاد ابلاغ شد که اعتراض‌های تندی را به دنبال خود داشت.
ولی در یک نگاه کلی می‌توان گفت، بحث عفاف و حجاب، کنسرت‌های موسیقی، اردوهای مختلط، ناهنجاری‌هایی مانند استعمال دخانیات در محیط دانشگاه و لزوم توجه بیشتر به دانشجویان و اساتید انقلاب از مهمترین بخش‌های این دستورالعمل 8 ماده‌ای است که معاونت فرهنگی بر اجرای دقیق آن اصرار و تاکید دارد و به نوعی به مدیران دانشگاه آزاد نسبت به رعایت و اجرای آن هشدار می‌دهد.
ممنوعیت اردوهای مختلط دانشجویی
معاونت فرهنگی دانشگاه بند چهارم این دستورالعمل، برگزاری اردوهای فرهنگی، علمی و ورزشی در دانشگاه‌ها را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانسته و تاکید کرده ‌است که برگزاری این اردوها به صورت مختلط، تحت هیچ شرایط و عنوانی مجاز نیست و از روسای واحدهای دانشگاهی خواسته تا در جهت تحقق این امر و اجرای «آیین‌نامه اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» مصوب جلسه 297 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، دستور لازم را در خصوص اجرای هر چه بهتر این آیین‌نامه صادر کنند.
همان‌طور که در این بند از دستورالعمل اشاره شده شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در مصوبه «آیین‌نامه اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» برگزاری اردوهای مختلط را ممنوع کرده است و این بند از آیین‌نامه هم تاکیدی است بر اجرای همین مصوبه که از گذشته هم وجود داشته ولی متاسفانه گاهی جدی گرفته نشده است. مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد با اضافه کردن این بند عزم خود را برای اجرای دقیق این بند جزم کرده و به گفته مسئولان این دانشگاه اجرای آن را پیگیری خواهند کرد.
 ممنوعیت برپایی کنسرت در دانشگاه
اجرای برنامه‌های موسیقی در دانشگاه موضوع دیگری است که مورد تاکید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد قرار گرفته و در دستور العمل 8 بندی، هرگونه برنامه موسیقی در دانشگاه را تنها بر اساس آیین‌نامه «برنامه‌های موسیقایی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور» مصوب جلسه 277 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی درنظرگرفته است که براساس آن «برگزاری کنسرت‌های موسیقی در محیط‌های دانشگاهی ممنوع است و واحدهای دانشگاهی تحت هیچ عنوان یا مراسمی مجاز به برگزاری آن نیستند.
رعایت جوانب شرعی، اخلاقی و شئون علمی و دانشگاهی در برگزاری آیین استقبال از دانشجویان جدید و جشن‌های فارغ‌التحصیلی موضوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی در دانشگاه‌ها چند سالی است که مطرح شده و از مسائلی است که مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد نیز بر همین اساس و همچنین براساس مصوبه‌ مذکور ممنوعیت برگزاری کنسرت‌های موسیقی در محیط‌های دانشگاهی را مجددا به مسئولان واحدهای دانشگاهی تاکید می‌کند.
تاکید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد به رعایت جوانب شرعی، اخلاقی و شئون علمی و دانشگاهی در برگزاری آیین استقبال از دانشجویان جدید و جشن‌های فارغ‌التحصیلی نشان از اتفاقات و ناهنجاری‌هایی دارد که در گذشته در برخی از این برنامه رخ می‌داد، اتفاقاتی که ارزش یک برنامه دانشجویی خدشه‌دار می‌کرد. مدیران جدید دانشگاه آزاد با ابلاغ این بند از دستورعمل سعی دارند تا یک شکل مناسب به چنین برنامه‌هایی بدهند، تا هم در شأن دانشجو باشد و هم جوانب شرعی در آن رعایت شود.
 میدان‌دهی
به عناصر انقلابی
 در دانشگاه
در بند هفت این دستور عمل تاکید شده که «ثمربخش بودن هرگونه فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها در گرو محوریت بخشی به دانشجویان و استادان دغدغه‌مند، فعال و با انگیزه است و نقش محوری دانشجویان و استادان مومن، انقلابی و مسئولیت‌شناس هیچ‌گاه نباید از توجه مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی پنهان بماند» بر همین اساس هم مدیران واحدهای دانشگاهی بویژه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی خواسته شده در عموم برنامه‌های فرهنگی واحد محل خدمت، نسبت به میدان دادن برای نقش‌آفرینی دانشجویان و استادان انقلابی، توجه همه‌جانبه مبذول کنند.
عدم میدان‌ دادن به دانشجویان و اساتید انقلابی هم مسئله‌ای بود که در سال‌های گذشته همواره جزو گلایه‌های اصلی این طیف از اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد بود، حال با ابلاغ این دستورعمل امیدهای زیادی در آنها پدید آمده و امیدوارند تا بتوانند تاثیرگذاری بیشتری در مسائل مختلف در دانشگاه آزاد داشته باشند.
در انتها؛ برخی از منتقدان به این بخشنامه می‌گویند که معاونت فرهنگی و مدیران جدید دانشگاه آزاد تلاش دارند با این بخشنامه‌ها یک فضای خفقان در دانشگاه ایجاد کنند چراکه چنین بخشنامه‌هایی تنها باعث نگرانی دانشجویان خواهد شد.
به گزارش فارس؛ فضای مجازی هم بی‌تاثیر از ابلاغ این بخشنامه نبود و میان موافقان و منتقدان این بخشنامه پیام های زیادی رد و بدل شد، برخی از دانشجویان منتقد اعتقاد داشتند که این بخشنامه در نهایت به دیوارکشی میان دانشجویان و جداسازی دختران از پسران خواهد انجامید. آنها معتقد بودند که با توجه به شرایط نحوه پذیرش دانشجو و مبالغی که از دانشجویان در دانشگاه آزاد گرفته می‌شود این اقدامات در نهایت مشکلاتی را برای دانشگاه ایجاد خواهد کرد.
هم اکنون این بخشنامه ابلاغ شده و باید دید در آینده چه تاثیرات مثبت یا منفی‌ای بر روی مباحث فرهنگی دانشگاه آزاد خواهد داشت.