امضای توافقنامه دو‌ونیم میلیارد دلاری در بخش تجدیدپذیرها

وزیر نیرو با بیان اینکه نباید از جیب مردم میلیاردها تومان هزینه کرد گفت:‌ظرفیت تولید برق در کشور 78 هزار و 500 مگاوات است که دو برابر پیک در اکثر نقاط است ما نمی‌توانیم و نباید از جیب مردم هزاران میلیارد تومان برای ساخت نیروگاهی استفاده کنیم که در آن نیروگاه 150 تا 200 ساعت به ذخیره پیک ما بیفزاید.به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری با اشاره به اهمیت صنعت برق و آب در ایران گفت: ‌صنعت برق و آب وظیفه ایجاد امنیت و آرامش را دارد. 
در دهه فجر پروژه‌های متعددی در نقاط گوناگون کشور در حوزه برق، انرژی تجدیدپذیر، آب و آب و فاضلاب به بهره‌برداری رسیده است. اردکانیان افزود: هفت پروژه نیروگاهی در حوزه برق با ظرفیت دو هزار و 700 مگاوات و به ارزش دو میلیارد و 900 میلیون در بهبهان، یزد، گل‌گوهر و سنگان آماده شد و همچنین سه نیروگاه آماده عملیات اجرایی در ارس، خرم‌آباد و زاهدان فعالیتشان آغاز شده که می‌توانند ظرفیت تولید برق در کشور را افزایش دهند.وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت صنعت برق گفت:‌ در حال حاضر 78 هزار و 500 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در صنعت برق که بخش اعظم آن توسط بخش داخلی به بهره‌برداری رسیده است. در حقیقت 90 درصد از نیروگاه‌ها و تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود. در سال 1357 ظرفیت صنعت برق ایران 2/7 هزار مگاوات با نیروگاه‌های ایجاد شده توسط پیمانکار خارجی بوده که حالا این ظرفیت افزایش یافته و باعث شده تا ایران قدرت اول منطقه در تولید برق باشد.وی با بیان اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند اظهار داشت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سراسر کشور چهار هزار مگاوات است و در برنامه قرار است تا این میزان به پنج هزار مگاوات تولید برق افزایش داده شود.اردکانیان درباره سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت برق گفت: 417/4 هزار مگاوات از برق تولیدی کشور با سرمایه‌گذاری خارجی تولید می‌شود. 
در بخش خارجی به دلیل اینکه ایران منطقه آفتابی محسوب می‌شود جذابیت‌های زیادی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد.وزیر نیرو درباره بخش آب کشور تصریح کرد: در بخش آب شرب از نظر کیفیت و کمیت در سطح مطلوبی قرار داریم. 
هم‌اکنون 4/99 درصد جمعیت شهری ایران به آب با کیفیت شهری دسترسی دارند همچنین در مساله پوشش آب روستایی با توجه به توفیقات حاصل شده در دولت یازدهم 5/81 درصد جمعیت روستایی کشور به آب سالم دسترسی دارند و این ظرفیت با توجه به سرمایه گذاری‌های در حال انجام افزایش خواهند یافت. وی با اشاره به سیستم فاضلاب تاکید کرد: در زمینه سیستم فاضلاب پیشرفت‌های بسیار بزرگی حاصل شده است. برای مقایسه در سال 57، 5/8 میلیون جمعیت به فاضلاب دسترسی داشتند اما امروزه 48 میلیون از جمعیت به سیستم اقتصادی و بهداشتی فاضلاب دسترسی دارند.


اردکانیان افزود: 5/6 میلیارد متر مکعب مصرف آب شرب در کشور است و 3/4 میلیارد مترمکعب پساب موجود است که می‌تواند برای مناطق خشک و نیمه خشک مطمئن‌ترین آب مصرفی باشد. 
پساب در بخش‌های صنعتی مورد توجه و علاقه صنعتگران است.اردکانیان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در دشت‌های آفتابی ایران می‌تواند این دشت‌ها را به مزارع تولید نیروی خورشیدی تبدیل کند.وزیر نیرو اظهار داشت: برای هر کیلووات ساعت برق قیمت 100 تومان مطلوب است و باید برای پر شدن فاصله قیمت خرید از تولیدکننده و فروش به مصرف کننده که مردم می‌شوند چاره‌ای مطرح شود. اگر صنعت برق منابع لازم برای تامین و نوسازی را نداشته باشد کل کشور با مشکل مواجه می‌شود. وی درخصوص مصرف مردم اظهار داشت: 80 درصد از مصرف‌کنندگان برق کشور الگوی مصرف را رعایت می‌کنند یا کمتر از آن برق مصرف می‌کنند. اما افرادی هستند که مصرف برق بالایی دارند.