مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ‌:

«جهان‌صنعت»- طرح مسکن اجتماعی در شرایطی معطل تامین مالی است که تامین زمین بیش از 20 هزار واحد از محل عرصه‌های دولتی انجام شده است‌‌. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این ارتباط می‌گوید که طرح مسکن اجتماعی از مرحله تامین زمین عبور کرده و تنها مساله آن در بخش اعتبارات است‌‌. حمیدرضا عظیمیان در نشستی خبری از تامین زمین مسکن اجتماعی برای 20 هزار واحد در سال 96 و 20 هزار واحد برای سال 97 خبر داد و گفت‌: ابهامی بین ما و بنیاد مسکن در رابطه با نحوه قیمت زمین بود که در نهایت مجمع تصویب کرد قیمت زمین به صورت تمام شده دولتی و نازل است که این موضوع را به بنیاد اعلام کرده‌ایم‌‌. وی با بیان اینکه به تمام استان‌های کشور ابلاغ کرده‌ایم زمین لازم برای ساخت مسکن اجتماعی در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا در تهران نیز برای مسکن اجتماعی زمین تحویل بنیاد می‌شود، اظهار کرد‌: مسکن اجتماعی برای شهرهای کوچک است و در تهران و کلانشهرها فاقد زمین هستیم، عمده زمین‌ها به مسکن مهر اختصاص یافته است‌‌.
وی با تاکید بر اینکه در تهران و شهرهای اصلی منابع دولتی (زمین) خیلی کم است، گفت‌: نرخ مهاجرت به شهرهای بزرگ طی یکی، دو سال اخیر منفی شده و صرفه اقتصادی ندارد که اقشار کم‌درآمد در شهرهای بزرگ مستقر شوند‌‌. وی افزود‌: اگر در شهرستانی زمین برای مسکن اجتماعی نداشته باشیم، زمین مورد نیاز را از طریق خرید در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهیم‌‌.
عظیمیان گفت‌: یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال‌جاری در مورد سنددار شدن املاک و اراضی ساخته شده توسط اقشار کم‌درآمد در حاشیه شهرها بود که براساس آن دستورالعملی در شهریورماه سال گذشته به تصویب مجمع عمومی سازمان رسید‌‌. معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد‌: دستورالعمل شرایط سنددار شدن واحدهای تصرف شده در شهرها و حاشیه شهرها در هفته گذشته به تمامی استان‌ها ابلاغ شده که بر اساس آن ۳ میلیون خانوار در سراسر کشور که در اراضی ملی و دولتی واحدهای مسکونی خود را ساختند تعیین تکلیف خواهند شد‌‌. بر همین اساس قیمت زمین در زمین‌های فوق به قیمت تمام‌شده دولتی از مردم اخذ می‌شود و مازاد زمین‌ها به قیمت روز از ساکنان گرفته می‌شود‌‌.
وی از برگزاری سمینارها و جلسات فراوانی برای توجیه همکاران در دستورالعمل فوق خبر داد و گفت‌: سنددار شدن زمین‌ها و واحدهای مسکونی ساخته شده توسط مردم باید سه شرط ساخته شدن، واجد شرایط دریافت سند بودن و عدم مغایرت با طرح جامع و تفضیلی شهرها را داشته باشد‌‌. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن عمده مشکلات سنددار نبودن واحدهای مسکونی ساخته شده در اراضی ملی و دولتی را در حاشیه شهرها برشمرد و گفت‌: دستورالعمل برای تمامی کشور مصداق دارد و تا پایان سال ۹۵ را شامل می‌شود‌‌.


وی تصریح کرد‌: دولت به منظور به رسمیت شناختن ساکنان بافت‌های ناکارآمد شهری و همچنین حاشیه شهرها به این کار مبادرت ورزیده است‌‌. عظیمیان در مورد وظایف سازمان ملی زمین و مسکن در مورد تکمیل مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار خانوار نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت‌: برنامه سازمان در ۹ ماه سال‌جاری ۹۱ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر جزو تکالیف سازمان بوده که ۷۳ هزار واحد آن یعنی در حدود ۸۵ درصد افتتاح و تحویل شد‌‌. همچنین اتمام عملیات نازک‌کاری مساکن مهر در سال‌جاری ۳۶ هزار و ۱۰۳ به اتمام رسیده است‌‌.
این مقام مسوول همچنین یادآور شد‌: بخشی از مساکن مهر تحت مسوولیت سازمان که ساخته شده است فاقد متقاضی هستند و برخی از مساکن مهر که زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند نیز بلاتکلیف مانده‌اند‌‌. وی خاطرنشان کرد‌: تقریبا در سازمان ملی زمین و مسکن نزدیک به ۹۰ درصد مسکن مهر تکمیل شده است‌‌. معاون وزیر راه‌وشهرسازی از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن تامین زمین برای احداث واحدهای مسکونی خانوارهای دو معلول عنوان کرد و گفت‌: تامین زمین دو هزارو ۶۸۴ واحد مسکونی خانوارهای دو معلول جزو تعهد سازمان است که در حدود ۲۰۱ واحد آن در حال تکمیل است‌‌. همچنین از ابتدای برنامه تاکنون هزار و ۸۷ واحد مسکونی خانوارهای دو معلوله به آنها تحویل شده است‌‌.