فاز دوم پالایشگاه غلات زر با حضور معاونان رییس‌جمهور افتتاح شد؛

«جهان‌صنعت»- در حال حاضر بیکاری به عنوان یکی از ابرچالش‌های اقتصادی کشور قلمداد می‌شود که همچنان پابرجاست اما دولت برای استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف اقتصاد کشور همچون کشاورزی و صنایع غذایی آن‌طور که باید و شاید اقدامی نکرده است‌. از همین رو با وجود اینکه به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، بخش کشاورزی بخش اصلی کشور از لحاظ تولید ثروت و اشتغال است اما این بخش آن‌طور که انتظار می‌رود، مورد توجه قرار نگرفته است‌. با این حال اگرچه معمولا بسیاری از بخش‌های مولد اقتصادی در سایه بی‌توجهی دولت قرار می‌گیرند اما بخش خصوصی همچنان از کار و فعالیت دست برنداشته و حتی در برخی حوزه‌ها همچون بخش کشاورزی و صنایع غذایی دست به اقداماتی زده که در خاورمیانه مثال‌زدنی است‌. به عنوان مثال فاز نخست پالایشگاه غلات زر که یکی از افتخارات تولید و صنعت کشور به حساب می‌آید، سال گذشته با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد‌. همچنین دیروز با حضور علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، محمدعلی نجفی استاندار البرز و جمعی دیگر از مسوولان و فعالان صنایع غذایی، فاز دوم پالایشگاه غلات‌زر و خط فروکتوز 55 این مرکز افتتاح شد‌.
اشتغال برای 3 هزار نفر
بر همین اساس رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر با اشاره به نوآوری‌های این صنعت گفت: بهره‌برداری از فناوری «های فروکتوز» در این پالایشگاه نقش چشمگیری در صادرات شیرین‌کننده‌ها خواهد داشت‌. مرتضی سلطانی افزود: بهره‌گیری از دانش روز و به کارگیری نیروهای دانش‌محور از جمله ویژگی‌های بارز گروه زر است که در حوزه توسعه دانش این مجموعه اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته است‌.
مدیرعامل پالایشگاه غلات زر راه‌اندازی نخستین تصفیه‌خانه مدرن صنعتی را یکی از مهم‌ترین گام‌های این شرکت در راستای حفظ محیط‌زیست بیان کرد و گقت: این پالایشگاه با همت دانشمندان ایرانی طراحی و راه‌اندازی شده است‌.


سلطانی اضافه کرد: ده‌ها مجموعه تولیدی به فراخور زمان در پالایشگاه غلات ساخته خواهد شد که افتخاری برای تولید و صنعت این کشور است‌.
وی گفت: با تکمیل نهایی پالایشگاه غلات زر در نهایت برای سه هزار نفر ایجاد اشتغال خواهد شد‌.
دنیا در حال عوض شدن است
همچنین در ادامه این مراسم، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه استفاده از ICT در کشاورزی، مهم، تاثیرگذار و نو است، گفت: استفاده از این فناوری‌ها در بخش کشاورزی کشور لازم است‌. سورنا ستاری با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی به فناوری نیاز است، گفت: بخش کشاورزی، بخش اصلی کشور از لحاظ تولید ثروت و اشتغال است‌.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه پژوهشکده‌های خوبی در کشور وجود دارد که با پول نفت کار می‌کنند، ادامه داد: در زمینه صنایع غذایی پیشرفت خوبی در کشور وجود داشته است اما این در حالی است که دنیا در حال عوض‌شدن است که هزینه‌ها کم و کیفیت را افزایش داده است‌.
ستاری با بیان اینکه دیدگاه رو به جلو انواع اشتغال را ایجاد می‌کند، افزود: سیستم معاونت علمی و فناوری با محوریت جوانان است و انتظار داریم افراد کارآفرین دست جوانان را در بخش خصوصی بگیرند‌. وی با اشاره به اینکه ما کارآفرینان را کم داریم، گفت: نباید بگذاریم کارآفرینان دلسرد شوند‌.
بخش خصوصی مولد
دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز طی سخنانی گفت: مهم‌ترین فرصت‌های امروز ما در حوزه اقتصاد بوده که تحت‌تاثیر چالش‌های مهمی چون تولید و اشتغال پایدار قرار گرفته است‌.
علی شمخانی بخش خصوصی واقعی و مولد را موتور شتاب‌دهنده اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: فعال‌سازی ظرفیت‌های عظیم اقتصادی در کشور و خلق فرصت‌های جدید نیازمند ترکیب هوشمندانه تجربه و مدیریت نسل اول انقلاب با دانش و انگیزه نسل جوان رشد یافته در بستر دستاوردهای انقلاب است‌.
وی با قدردانی از مدیریت کارآفرین گروه صنعتی و پژوهشی زر گفت: این مجموعه صنعتی و تولیدی نماد همه اقداماتی است که ما باید برای انجام کارهای بزرگ اقتصادی و تولیدی در مسیر ایجاد اشتغال مولد و پایدار از آن بهره ببریم‌.
شمخانی استان البرز را به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن در حوزه صنعتی و تولیدی یک قطب بسیار مهم در اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی برای رونق اقتصادی و کارآفرینی و اشتغال در این استان وجود دارد که باید با حمایت بیشتر از بخش خصوصی مولد زمینه‌های فعلیت یافتن آن فراهم شود‌.
برنامه تسهیل بهره‌گیری از بخش خصوصی واقعی
دبیر شورای عالی امنیت ملی ضرورت هدایت برنامه‌‌ریزی شده درآمدهای ارزی حاصل از نفت به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد و پایدار و عدم مصرف آن در بودجه‌های جاری را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تسهیل به رهگیری بخش خصوصی واقعی از منابع صندوق توسعه ملی از برنامه‌های محوری دولت برای رونق تولید و افزایش اشتغال است‌.
شمخانی بهره‌گیری از فناوری بومی و سرمایه‌ای‌ را نیز موجب مایوس شدن دشمن از ضربه به «استقلال سیاسی»کشور و از بین رفتن تاثیرگذاری ابزار تحریم عنوان کرد و افزود: یکی از پایه‌های مهم تداوم انقلاب و ارزش‌های اجتماعی منبع ثازان تکمیل شدن زنجیره «استقلال علمی» و به تبع آن «استقلال اقتصادی» است‌.
شمخانی گفت: به عنوان نهاد عالی امنیت ملی وظیفه ما بستر سازی برای تامین امنیت اقتصادی با تکیه بر حفظ حقوقفعالاناقتصادیوایجاد ساز و کارهایی برای شناسایی، مقابله و ریشه‌کنی مفاسد اقتصادی و رانت‌های مختلف و تسریع در امر رسیدگی به جرایم اقتصادی است‌.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان با اشاره به وجود نسل جوان تحصیلکرده ، خلاق و پرشور در کشور ما و توانمندی این نسل در مقابله با چالشهای مختلف افزود: به طور قطع مسیر توسعه و بالندگی در حوزه‌های مختلف بار فعموانع و مشکلات موجود در افقیرو شنو پرامید طی خواهد شد‌.
وضعیت محیط زیست شکننده است
همچنین در ادامه رییس سازمان حفاظت محیط زیست با شکننده توصیف کردن وضعیت محیط زیست کشور گفت: امروز باید به سمت تولید و استفاده از سوخت‌های پاک رفت‌. عیسی کلانتری افزود: امیدواریم جوانان ایرانی گام‌های موثری در جهت رفع آلودگی بردارند‌.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: آلودگی، امروز مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و مدارس را به تعطیلی کشانده است‌. وی گفت: محیط‌ زیست کشور شکننده است و باید در طرح‌های صنعتی به این مقوله توجه کرد‌. کلانتری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مجموعه تولیدی زر این مهم براساس گزارش‌ها مورد توجه قرار گرفته است‌.
صادرات نیاز به رقابت‌پذیری دارد
مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز در این مراسم گفت: برای کمک به تولید اقداماتی در دستور کار قرار دارد‌.
علی صالح آبادی افزود: صادرات نیاز به رقابت‌پذیری دارد و برای پیشرفت اقتصای کشور باید کیفیت مناسب داشته باشیم‌. وی ادامه داد: علاوه بر کیفیت، قیمت محصول در رقابت‌پذیری نقش تاثیرگذار دارد‌.
وی یادآور شد: مجموعه زر جزو مجموعه‌های خوب تولیدی است که با رویکرد صادرات تلاش می‌کند و اشتغال را توسعه می‌دهد‌.
رتبه اول صنایع غذایی کشور
محمدعلی نجفی استاندار استان البرز نیز در ادامه تصریح کرد: امروز در استان البرز این افتخار را داریم که در یک مجموعه صنایع فناوری، مدرن و دانش‌بنیان حضور داشته باشیم‌. دولت دوازدهم در چند ماه اخیر برنامه‌هایی امیدوارکننده دارد‌. طی 5 ماه اخیر در رفع موانع تولید استان گام‌های بسیار اساسی برداشته شده و امروز استان البرز در بحث استفاده از منابع رونق تولید، از بالاترین رتبه برخوردار است و توانسته بالاترین تسهیلات را در این بخش جذب کند‌.
وی ادامه داد: در استان البرز در بخش‌های مربوط به صنعت کشاورزی بیش از 10 موسسه ملی تحقیقات کشور حضور دارند‌.
در ادامه مراسم، موفق، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز با بیان اینکه استان البرز رتبه اول صنایع غذایی کشور را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: سلطانی، شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذاری در استان البرز ایجاد کرده‌ و به عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده موفق، مدال افتخار صادرات کشور را اخذ کرده است‌. موفق اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز برای اعطای هرگونه مجوز در حوزه تولید اقدام خواهد کرد‌.
تصفیه‌خانه بیولوژیک
گفتنی است فروکتوز، شیرین‌کننده‌ای طبیعی است که به صورت شربت در صنایع مختلف غذایی و دارویی به عنوان بهترین جایگزین ساکارز کاربرد دارد‌. از این‌رو بهره‌برداری از دو طرح بزرگ صنعتی شامل تصفیه‌خانه مدرن صنعتی و طرح توسعه فاز دوم تولید فرکتوز در پالایشگاه غلات گروه صنعتی و پژوهشی زر در دستور کار قرار گرفت و فاز دوم پالایشگاه غلات‌زر و خط فروکتوز 55 با اعتباری بالغ بر 980 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید‌. در همین خصوص مدیر عامل پالایشگاه غلات زر گفت: تصفیه‌خانه بیولوژیک پالایشگاه غلات زر تصفیه‌خانه‌ای منحصربه‌فرد است که پساب حاصل از شست‌وشوی مواد اولیه ورودی پالایشگاه را بازیافت و برای مصارف کشاورزی و بیو گاز مورد استفاده قرار می‌دهد‌.
امینی با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه به روش بی‌هوازی بوده و گاز متان تولید می‌کند، گفت: در حال حاضر این گاز انرژی و سوخت مورد نیاز فرآیندها و بخش اداری تصفیه‌خانه را تامین می‌کند که با کلنگ‌زنی نیروگاه بیوگازی توسط مقامات عالی کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور با تاسیس این نیروگاه ۱۰ هزار کیلووات برق نیز تامین خواهد شد‌.