معاون اجتماعی وزیر بهداشت خبر داد‌؛

در ایران
ایسنا- معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کمک و حمایت از مبتلایان به اختلال دوجنسیتی گفت‌: وزارت بهداشت در حال آماده کردن گزارشی از وضعیت دوجنسیتی‌ها در ایران است‌. همچنین در این گزارش خدمات درمانی مورد نیاز آنها برای تغییر جنسیت و‌.‌.‌. را بررسی می‌کنیم‌. البته در این حوزه یک NGO هم وجود دارد و قرار است با آنها جلساتی برگزار کنیم‌.
هادی ایازی افزود‌: متاسفانه جامعه ما نگاه خوبی به این افراد ندارد در حالی که باید آنها را بیمار تلقی کنیم‌. از طرفی این افراد تحت پوشش بیمه نیستند‌. بنابراین باید خیرین کمک کنند تا بتوانیم به آنها هم خدمات ارائه دهیم‌.
همچنین معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به میزان افسردگی در جامعه گفت‌: متاسفانه افسردگی در جامعه ما وضعیت خوبی ندارد و ما به عنوان متولی سلامت به دستگاه‌های فرهنگ‌ساز تاکید جدی داریم تا نشاط‌سازی در جامعه در دستور کار قرار گیرد. افسردگی در بانوان بیشتر از آقایان است‌. زنان 16 درصد و مردان 12 درصد نشانگان اختلالات روانی دارند‌. ایازی با اشاره به وضعیت مردم کرمانشاه افزود‌: اسکان مردم همچنان وضعیت مطلوبی ندارد بنابراین کمک‌های مردمی و دولت نباید قطع شود زیرا در صورت بیماری، هزینه‌های مضاعف به سیستم سلامت وارد می‌شود‌.


معاون اجتماعی وزارت بهداشت درباره پیشگیری از اعتیاد نیز خاطرنشان کرد‌:‌ مراکز درمانی در قالب ماده 15 پذیرای افرادی است که اختیاری برای درمان مراجعه می‌کنند اما ماده 16 برای درمان معتادان متجاهر است که به بهزیستی محول شد. این بیماران توسط پلیس جمع‌آوری و به بهزیستی تحویل داده می‌شوند. البته در مراکز جامع سلامت اقداماتی برای پیشگیری و کنترل اعتیاد انجام شده است‌. ایازی با بیان اینکه مساله خودکشی به وزارت بهداشت محول شده و در ستاد کنترل آسیب اجتماعی در دست بررسی است تاکید کرد‌:‌ چهار استان غربی از جمله ایلام‌، کرمانشاه و کردستان به عنوان پایلوت مورد مطالعه قرار گرفتند که دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز روانپزشکی مسوول انجام این مطالعات هستند‌. معاون اجتماعی وزارت بهداشت از رسانه‌ها خواست در حوزه سلامت روان به مردم کمک کنند و کاری نکنند که در این حوزه به مردم آسیب وارد شود‌. ایازی با اشاره به هزینه‌های گزاف در مشاوره تاکید کرد‌: آماری مبنی بر خودکشی در شهرهای زلزله‌زده و ثلاث باباجانی نداشتیم‌. همچنین اکنون در مراکز جامع سلامت با حداقل هزینه خدمات مشاوره انجام می‌شود‌. برخی از افراد از هزینه‌های این بخش و تحت پوشش بیمه نبودن آن گلایه دارند. روانشناسان نیز معتقدند باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و مردم بیشتر به آنها مراجعه کنند‌.
وی با تاکید بر اینکه خودکشی 97 مورد در ثلاث باباجانی را به شدت تکذیب می‌کنم افزود‌: ارقام واقعی شاید 10 درصد این رقم باشد‌. این اخبار کذب محض است‌.