ترکیه عملیات در سوریه را متوقف کند

«جهان صنعت»- پس از خروج داعش از سوریه با کمک ایران، شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه روسیه خواستار خروج ایران از سوریه شده است. از سوی دیگر با وجود آنکه ایران نقش اساسی در خروج این گروه تروریستی از این کشور داشت و مسوولان کشور هم در رسانه‌ها اعلام کردند پس از دوران پساداعش سوریه را برای بازسازی اقتصادی و سیاسی ترک نخواهند کرد‌ اما به نظر می‌رسد حمله ترکیه به نیروهای کرد در عفرین در شمال سوریه در چند روز اخیر معادلات بین‌المللی میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه را تغییر داده است. این سه کشور نقش مهمی در تصمیم‌سازی در سیاست سوریه دارند و هر سه با برگزاری مذاکرات آستانه تلاش کرده‌اند راهبردی مناسب برای حل بحران سوریه بیابند اما اکنون ایران که خود را بازیگری مهم در منطقه می‌داند در برابر حملات ترکیه تنها ابراز نگرانی کرده است. حال این سوال مهم مطرح می‌شود که اکنون ایران با وجود آنکه سهم مهمی در خروج داعش داشته چرا در برابر اقدامات ترکیه در سوریه سکوت اختیار کرده و اقدامی برای مقابله و توقف عملیات نظامی در عفرین انجام نمی‌دهد. آیا روسیه و ترکیه، کشورمان را از تصمیم‌سازی درباره سوریه خارج کرده‌اند؟ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال «جهان صنعت» درباره اینکه ایران در تحولات عفرین هیچ نقشی در ظرفیت‌های دیپلماتیک ایفا نکرده است. گفت‌وگوهای سوچی نیز فقط روی کاغد ثبت شد‌ و تاثیر عملی نداشت این درحالی است که روسیه و ترکیه همچنان در حال جهت‌دهی تحولات سوریه به نفع خود هستند. آیا ایران از سوریه بعد از داعش کنار گذاشته شده است پاسخ داد: «نه! با این دید به سوریه نگاه نمی‌کنم و فکر می‌کنم چنین نیست. سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ادامه رایزنی‌های قبلی در مذاکرات آستانه تبادل و همکاری خود را ادامه داده‌اند و ادامه خواهند داد. آنچه توسط ترکیه در سوریه اتفاق افتاده است و می‌توانم در مورد آن صحبت کنم، این است که باید عملیات ترکیه متوقف شود و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود. ادامه این روند توسط دولت ترکیه می‌تواند به بازگشت ناآرامی و بی‌ثباتی و بازگشت ترور و تروریست‌ها در سوریه کمک کند. برخی از اخباری که از دمشق و سوریه داشتیم حکایت از حرکت و اقدامات جدید تروریست‌ها دارد و فکر می‌کنم حتما دولت ترکیه باید در این زمینه بازنگری کند و هر آنچه درباره مسایل سوریه وجود دارد همچون گذشته می‌تواند در پروسه آستانه و مذاکراتی که بین ایران، روسیه و ترکیه وجود دارد دنبال شود و راهکار و راه‌حل هم می‌تواند با توجه به مصالح و خواست دولت سوریه و توجه به حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور مورد تفاهم و رایزنی قرار گیرد.» وی درباره اینکه آیا ایران و روسیه مذاکره‌ای برای توقف ترکیه از حمله به عفرین داشته‌اند هم پاسخ داد: «در مذاکره، تماس و رایزنی دائم با هر دوکشور دیگر هستیم و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.»
اطلاعی از کارگروه اصلاح برجام نداریم
بهرام قاسمی در ادامه این نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر‌شده سه کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک با آمریکا برای اصلاح یا اضافه کردن موادی به برجام موافقت کرده‌اند و آیا ایران از این موضوع اطلاعی دارد و کشورهای اروپایی در این زمینه با ایران صحبت کرده‌اند،‌ خطاب به خبرنگار سوال‌کننده‌‌ گفت: فکر می‌کنم این فرض از ابتدا اشتباه است و ما چنین سخن و کلامی را به صورت رسمی از سه کشور اروپایی دریافت نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم باز هم آمریکایی‌ها بر اساس عادت غلط و دیرینه خود رویاهایشان را از زبان دیگران بیان می‌کنند. وی در ادامه تاکید کرد: هیچ اطلاعی از این کارگروه که اشاره شد، نداریم و خبری در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا به ما داده نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره تداوم حضور آمریکایی‌ها در عراق اظهار داشت: عراق کشور مستقلی است و خودش سیاست‌هایش را تعیین می‌کند. فکر می‌کنم حضور نیروهای بیگانه در عراق در نهایت نمی‌تواند ادامه یابد و این حضور قطعا مغایر با منافع ملی عراق است. ولی آنچه مسلم است، این است که این موضوعات در حیطه اختیارات مردم و دولت عراق است که تصمیم بگیرند با چه کشورهایی روابط خود را تنظیم کنند. وی تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد حضور آمریکا در هر کدام از کشورهای منطقه نتایج مطلوبی هم برای مردم آن کشور و منطقه نداشته است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین تحولات ایران با کانادا اظهار کرد: تعاملات ما با کانادا ادامه دارد و طرفین برای تبادل هیات‌های کارشناسی تلاش می‌کنند ولی تاکنون تاریخ دقیقی برای این مذاکرات تعیین نشده است. قاسمی گفت: امیدواریم این روند مسیر درست خود را طی کند و بعد از مذاکرات کارشناسی طرفین به نقطه مطلوب در توسعه روابط برسند.
فرانسه در جایگاهی نیست که برای ایران شرط تعیین کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر آتی رییس‌جمهور‌ فرانسه به تهران و ادعایی که یکی از نمایندگان مجلس درباره شروط ماکرون گفته است، بیان کرد: ایران در چهار دهه گذشته نشان داده که از چه منشی در ارتباط با دولت‌های دیگر پیروی می‌کند. ما شرط‌پذیر نیستیم و خودمان درباره سیاست‌های‌مان تصمیم می‌گیریم. قاسمی افزود: بحثی که درباره شروط آقای ماکرون برای سفر به ایران مطرح شده غلط، نابجا و کاملا اشتباه است که در چارچوب سیاست‌های جمهوری‌اسلامی‌ایران نمی‌گنجد. وی گفت: من ریشه این مباحث را نمی‌فهمم و اطلاعی هم از آن ندارم و از وزارت ‌امور خارجه و سفارت‌ایران در پاریس هم در این‌باره چیزی نشنیدم. سخنگوی وزارت ‌امور خارجه با بیان اینکه هنوز تاریخی برای سفر رییس‌جمهور‌ فرانسه به ایران مشخص نشده اظهار کرد: قرار بود بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران دو کشور درباره آن تصمیم‌گیری کنند و ما بعد از این سفر می‌توانیم بیشتر صحبت کنیم ولی روسای‌جمهوری که به ایران می‌آیند در سفرهای رسمی به حضور رهبری می‌رسند و این در پروتکل‌های ایران امری پذیرفته شده و طبیعی است و آن را به گونه‌ای دیگر تعبیر کردن اشتباه است. وی گفت: فرانسه هم با وجود همکاری‌های رو به رشد در جایگاهی نیست که بخواهد برای ایران چنین شرطی‌ شروطی تعیین کند.
وی درباره اختصاص اعتبار از سوی فرانسه برای مراودات تجاری با ایران اظهار کرد: آنچه توسط بانک‌های فرانسوی مطرح شده در چارچوب مناسبات مثبت بین ایران و فرانسه است. در یکی، دو سال گذشته روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در یک روند منطقی و مشخص برقرار بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: هر گونه تسهیلات بانکی که منجر به توسعه همکاری‌های دو کشور شود، می‌تواند در تعمیق روابط دو طرف موثر باشد. قاسمی تاکید کرد: چنین توقعی از فرانسه وجود دارد که پس از برجام و در شرایط کنونی تسهیلات لازم را برای همکاری‌های دو کشور افزایش دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایرنا درباره رایزنی‌های وزارت امور خارجه درباره اختصاص خطوط اعتباری دیگر کشورها و اینکه چه کشورهای دیگری برای همکاری تجاری با ایران خطوط اعتباری در نظر گرفته‌اند، گفت: در این باره نام تعداد زیادی از کشورها مطرح است و مذاکراتی هم جریان دارد. وی افزود: برخی از این مذاکرات نهایی شده، برخی در حال مذاکره است و برخی هم در حال طی مراحل پایانی است. این موضوع هم برای ما و شرکای ما مهم است و امیدواریم بتواند به درستی و با دقت لازم به پیش رود. سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد با وجود کارشکنی‌های ایالات متحده و تلاش آن برای ممانعت از بهره‌مندی ایران از مزایای برجام این خطوط اعتباری بخشی از این کارشکنی‌ها را خنثی کند.
در اجلاس بازسازی عراق شرکت می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره حضور ایران در اجلاس بازسازی عراق که قرار است در کویت برگزار شود، اظهار داشت: موقعیت ما با سایر کشورها در عراق متفاوت است، ما از دیرباز و بعد از سقوط حکومت استبدادی در عراق همواره در کنار مردم این کشور قرار داشتیم و تا جایی که توانسته‌ایم همکاری‌های خوبی در حوزه‌های اقتصادی و مبادلات فرهنگی داشته‌ایم. وی تصریح کرد: ما قطعا در اجلاس کویت شرکت خواهیم کرد، باید ببینیم چه برنامه‌ریزی‌ای وجود خواهد داشت و بعد از اجلاس درباره چگونگی سیاستگذاری و همکاری با عراق نظرات‌مان را مطرح می‌کنیم. قاسمی با بیان اینکه تعدادی از تجار ایرانی در روزهای نخستین اجلاس حضور خواهند داشت ابراز امیدواری کرد تجار ایرانی بتوانند پروژه‌ها و همکاری‌های خود را با طرف‌های عراقی مشخص کنند. وی در عین حال گفت: همکاری‌های ما با عراق منوط به چنین اجلاسی نخواهد بود. در عین حال سعی می‌کنیم با تمام قدرت در اجلاس حضور داشته باشیم و به موفقیت این اجلاس کمک کنیم.
اهمیت پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی برای وزارت ‌امور خارجه
قاسمی همچنین درباره آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه درباره حکم محکومیت شیخ‌زاده تبعه ایرانی در آمریکا اظهار کرد: این اقدام در راستای سیاست‌های قبلی آمریکا و اعمال فشار بر اتباع ایرانی در آمریکا و کشورهای دیگر اتفاق افتاده است و فرد مورد نظر محکومیت چند ماهه دریافت کرده است. وی با بیان اینکه اتهامات علیه این تبعه ایرانی واهی و غیرقابل قبول است اظهار کرد با توجه به اتهامات اولیه که مطرح بود و حکمی که صادر شد، نشان می‌دهد این اتهامات چقدر نابجا و در راستای تداوم جنگ روانی ایالات متحده علیه شهروندان ایرانی است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این نوع رفتارها و بازداشت‌ها حاصلی برای آمریکا نخواهد داشت و لازم است این کشور در اسرع وقت در این سیاست غلط تجدید نظر کرده و زندانیان ایرانی در آمریکا را آزاد کند و از تحت تعقیب قرار دادن ایرانیان در سایر کشورها خودداری کند.
قاسمی درباره آخرین پیگیری‌های وزارت ‌امور خارجه درباره پرونده قتل بیژن قیصر شهروند ایرانی در آمریکا گفت: پرونده این تبعه ایرانی، پرونده مهم و مفتوحی است و پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی در اقصی‌نقاط جهان برای وزارت ‌امور خارجه بسیار مهم است. وی افزود: به خصوص با توجه به رفتار تبعیض‌آمیز و ناجوانمردانه‌ای که درباره این شهروند ایرانی رخ داده، پیگیر هستیم. با این حال با توجه به کارشکنی‌هایی که آمریکایی‌ها درباره این پرونده به عمل می‌آورند هنوز به نتایج لازم نرسیده‌ایم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: با جدیت و در سطح ملی پیگیر این پرونده هستیم تا بتوانیم حق ایرانی از‌دست‌رفته را احیا کنیم و بتوانیم به خانواده وی کمک کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم به عنوان یکی از فرازهای مهم دوران معاصر ثبت خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران این نگاه جامع و دراز‌مدت را پیگیری خواهد کرد.این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران اعلام کرده برای بازگرداندن پول ناشی از فروش نفت، برخی از بانک‌ها همچنان تحریم هستند و البته این تحریم ربطی به برجام ندارد، حال سوال این است که مگر نباید طبق برجام تحریم‌های بانکی لغو می‌شد چرا‌که زنگنه می‌گوید برخی از تحریم‌های بانکی ربطی به برجام ندارد گفت: در این ارتباط از آقای زنگنه سوال کنید تا در مورد آنچه مطرح کردند توضیحات لازم را بدهند. وی با بیان اینکه آنچه آقای زنگنه گفتند درست است و من صحبتی در این زمینه ندارم، از خبرنگار سوال‌کننده خواست جزییات بیشتری در ارتباط با این موضوع را از خود وزیر نفت جویا شود.
چرایی حضور نیافتن ظریف در اجلاس داووس
عدم حضور نماینده‌ای از ایران در اجلاس داووس سوال دیگری بود که از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیده شد. قاسمی ضمن رد هر گونه ارتباط بین عدم حضور نماینده‌ای از ایران با حضور چهره‌هایی همچون ترامپ و نتانیاهو اظهار کرد همزمانی هفته اول تغییر ساختار در وزارت امور خارجه منجر به این تصمیم شد و با توجه به اینکه کار عظیم و بسیار سنگینی بود، برای سرعت‌بخشی به چیدمان جدید و رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به حضور آقای ظریف در تهران بود. وی تصریح کرد: جز این بحث، هر موضوع دیگری مطرح شود گمانه‌زنی است.