امير؛ مردي براي بردن استقلال

شرق: رقابت‌هاي هفته بيست‌و‌دوم ليگ برتر در شرايطي روز گذشته با برگزاري ديدار تيم‌هاي ذوب‌آهن و استقلال در اصفهان به پايان رسيد که ذوب‌آهن با امير قلعه‌نويي توانست با نتيجه 2 بر يک، برنده ديدار شود و «فرار بزرگ» را به نام خود بزند. ذوبي‌ها که با توجه به تساوي فولاد در رقابت‌هاي اين هفته شانس رسيدن به رتبه دوم جدول را داشتند، از اين موقعیت نهايت استفاده را کردند و با گل برتري که در ثانيه‌هاي آخر بازي زدند، توانستند خودشان را به رتبه دوم جدول برسانند. با‌اين‌حال تحول ذوب‌آهن را بايد مديون تلاش‌هاي امير قلعه‌نويي دانست؛ سرمربي‌اي که دو نيم‌فصل کاملا متفاوت را در ذوب داشت. او و تيمش که نيم‌فصل اول در رده تيم‌هاي معمولي ليگ بودند، در نهايت به کارشان در رده نهم جدول پايان دادند؛ اما در نيم‌فصل دوم کاملا متحول شدند و خودشان را به رتبه دوم جدول رسانده و اميد زيادي براي گرفتن سهميه ليگ قهرمانان آسيا براي فصل پيش‌رو دارند.
قلعه‌نويي که در فصول گذشته هم نشان داده در رقابت‌هاي ليگ شروعي ضعيف و پاياني قوي‌ دارد، حالا ذوب‌آهن را تبديل به يکي از قدرت‌هاي ليگ برتر کرده است. نشان به آن نشان که تيمش بهترين تيم نيم‌فصل دوم ليگ برتر ايران بوده است. از هفت بازي انجام‌شده، اين تيم توانسته شش برد و يک مساوي به دست بياورد. از آن مهم‌تر اينکه با پيروزي برابر استقلال، قلعه‌نويي ششمين برد متوالي خود در ليگ را هم به دست آورد. در مجموع نیز از هشت بازي گذشته اين تيم، ذوبي‌ها با هفت برد و يک مساوي عملکرد بسيار خوبي داشته‌اند.
قلعه‌نويي راه بردن استقلال را بلد است
اسم امير قلعه‌نويي هنوز هم با استقلالي‌ها عجين است. سرمربي سابق آبي‌هاي پايتخت چند فصلي مي‌شود که از اين تيم دورمانده و در تيم‌هاي متفاوتي سرمربيگري کرده است؛ ولي آمار نشان مي‌دهد امير قلعه‌نويي راه بردن استقلال را خوب بلد است. روز گذشته امير براي شانزدهمين‌بار در رقابت‌هاي ليگ مقابل استقلال قرار مي‌گرفت که آمار بسيار خوب 50 درصد برد مقابل اين تيم را به نام خود زده است؛ هشتمين برد قلعه‌نويي مقابل استقلال در حالي به دست آمد که او چهار بار برابر اين تيم بازنده شده و چهار بار هم کارش را با مساوي به پايان رسانده بود. قلعه‌نويي قبل از ذوب‌آهن توانسته بود با تيم‌هاي استقلال اهواز، مس کرمان، سپاهان و تراکتورسازي هم تيم استقلال را تهران را شکست دهد. نکته درخور توجه اينکه هيچ مربي‌اي در ليگ برتر ايران نتوانسته به اندازه قلعه‌نويي استقلال را ببرد.


اولين شکست بعد از 11 هفته
در سوي ديگر رقابت حساس روز گذشته، استقلال تهراني وجود داشت که با روي‌کارآمدن وينفرد شفر آلماني، احوال متفاوتي را تجربه کرده بود. استقلال که آخرين‌بار در داربي مقابل پرسپوليس شکست خورده بود، خود را تيم منسجمي نشان داد و به رقبايش مجالي براي پيروزي نداد؛ با‌اين‌حال روند نباختن‌هاي اين تيم روز گذشته با شکست 2 بر يک مقابل ذوب‌آهن، پايان يافت. استقلالي‌ها بالاخره بعد از 11 هفته نباختن، شکست خوردند تا کارشان براي رسيدن به رتبه دوم جدول کمي سخت‌تر شود. نکته درخور توجه اينکه آبي‌هاي پايتخت از زمان ورود وينفرد شفر هرگز در هيچ بازي‌اي دو گل نخورده بودند؛ آخرين‌باري که اين تيم در يک بازي دو گل خورد، مربوط به هفته پنجم و رقابت با پارس جنوبي بود که بازي را 2 بر صفر واگذار کردند. استقلال بعد از اينکه در هفته بيست‌وسوم برابر سپيدرود رشت به ميدان رفت، ماه دشوارش از راه مي‌رسد و بايد در رقابت‌هاي سخت ليگ قهرمانان آسيا برابر هم‌گروهی‌های نامي‌اش به ميدان برود و بعد از آن در داربي تهران، بازي سختي مقابل پرسپوليس داشته باشد.