رئيس‌جمهوری: نيروهاي مسلح بايد در کنار دولت باشند

ايسنا: رئيس‌جمهوري روز گذشته در مراسم افتتاح 10 موزه دفاع مقدس در استان‌هاي مختلف کشور با اشاره به اينکه مسئولان کشور براي توانمندي دفاعي نيازي به مذاکره و توافق با هيچ قدرتي نخواهند داشت، گفت: «اگر مقامي در اين زمينه با ما صحبت کند، جواب او را قاطع، محکم و روشن مي‌دهيم. ما هر نوع سلاحي که براي دفاع از کشور نياز داشته باشيم در چارچوب قوانين و فتاواي رهبر انقلاب تهيه مي‌کنيم، اما دنبال سلاح کشتار جمعي نيستيم».
حجت‌الاسلام حسن روحاني با بيان اينکه ما بايد قدرت ملي خود را افزايش دهيم، عنوان کرد: «قدرت دفاعي جزئي از قدرت ملي است و قدرت سياسي، اقتصادي، فرهنگي و دفاعي در کنار هم قدرت ملي را تشکيل مي‌دهد که بدون هيچ‌کدام از آنها نمي‌توان کشور را اداره کرد. در زمان  دفاع مقدس اگر  نمي‌توانستيم ميدان جنگ را اداره کرده و مهمات و غذا تهيه کنيم يا اگر نمي‌توانستيم نفت بفروشيم، نمي‌توانستيم جنگ را اداره کنيم».
او با اشاره به اينکه در زمان انتخابات حضرت امام تأکيد داشتند که انتخابات بايد همان روز و بدون تأخير برگزار شود، بيان کرد: «در آن زمان قدرت سياسي ما در کنار قدرت دفاعي و قدرت اقتصادي بود. همچنين اگر قدرت فرهنگي و ايمان و اعتقاد نبود نمي‌توانستيم به پيروزي برسيم. مردم مي‌دانستند آنها مظلوم بوده و جنگ بر آنها تحميل شده است. نيروهاي مسلح بايد در کنار دولت، دولت در کنار حوزه علميه، حوزه علميه در کنار مردم و مردم در کنار هم باشند؛ البته به‌جز قدرت سياسي، فرهنگي، اقتصادي و دفاعي قدرت سايبري هم يکي ديگر از ارکان قدرت محسوب مي‌شود. علوم پيشرفت و هايتک قدرت‌هاي جديدي هستند».
هميشه به قدرت دفاعي نيازمنديم


او با بيان اينکه اين روزها در دنيا همه يکديگر را تهديد می‌کنند و بعيد هم هست کسي از اين تهديدها دست بردارد، گفت: «آمريکا وقيحانه روسيه را با سلاح اتمي جديد خود تهديد مي‌کند. در اين شرايط آيا مي‌شود ملتي بگويد که اکنون زمان صلح، برادري و هم‌زيستي است و قدرت دفاعي مثل سابق نمي‌خواهيم؛ ما هميشه به قدرت دفاعي نيازمنديم و تا زماني که تهديد عليه ما وجود دارد، بايد قدرت دفاعي خود را تقويت کنيم و اگر مي‌توانيم خودمان سلاح بسازيم که اکنون اکثر سلاح‌ها را خودمان مي‌سازيم و اگر لازم است از بقيه سلاح بخريم».
رئيس‌جمهور عنوان کرد: «صلح در سايه قدرت ملي ايجاد مي‌شود، قدرت ملي براي بازدارندگي يعني صلح مقتدرانه است. ما بايد آماده باشيم که تهديد‌ها را دفع کنيم. قدرت ملي در چارچوب حزب و جناح نمي‌گنجد و تمام احزاب ذيل اين قدرت ملي تعريف مي‌شوند. ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس زير خيمه جناح و حزب نرفته و مربوط به کل ملت است. مگر در جنگ از مردم مي‌پرسيديم چه گرايش حزبي‌اي دارند؟ در جنگ همه در کنار هم بودند. امروز هم بايد نيروهاي مسلح بالاي جناح و حزب بايستند».
اولين نرم‌افزار يک دفاع، مشروعيت آن است
روحاني افزود: «در هر جنگي قبل از بحث سخت‌افزار بايد به فکر نرم‌افزارهاي آن باشيم. اولين نرم‌افزار يک دفاع، مشروعيت آن است. اگر اين مشروعيت دفاع در ذهن همه مردم روشن نباشد، ملت پاي کار نيامده و از جنگ خسته مي‌شود، اما اگر مشروعيت جنگ روشن شود، اگر جنگ هشت يا 10 سال هم طول بکشد مردم مقاومت مي‌کنند».
او افزود: «نرم‌افزار ديگر جنگ اعتماد مردم به مقامات سياسي و نظامي خود است. اگر در دفاع مقدس والدين فرزندان خود را بدرقه کرده و به فرزند شهيد خود هم فخر مي‌کردند، به اين دليل بود که به مسئولان اعتماد داشتند. اگر اين اعتماد وجود نداشت بعد از هر عمليات بايد درباره آن عمليات صدها ساعت بحث مي‌شد؛ در اين شرايط نمي‌توانستيم جنگ را اداره کنيم».
يکي از مشکلات ما اين است که زيادي احساس وظيفه مي‌کنيم
رئيس‌جمهوري گفت: «اوايل جنگ تحميلي مجلس اول بر مبناي احساس وظيفه خود هر روز فرماندهان نظامي را احضار مي‌کرد، در آن مقطع شرايط سخت بود و مشکلات زيادي وجود داشت و نه ارتش آماده بود، نه سپاه و نه نيروي انتظامي. امام بعد از اين احضارها پيغام داد که مجلس به کار خودش برسد، اگر مي‌خواهد کمک و پشتيباني کند، زيرا نيروهاي مسلح فرمانده دارند و بر آنها نظارت مي‌شود. اگر مجلس مي‌خواست اين وضعيت را ادامه دهد و حتي تحقيق و تفحص از هر عمليات داشته باشد، قانون اساسي اين اجازه را مي‌داد، اما اگر هر کاري را به اهلش واگذار نکنيم و خواسته باشيم هر روز ايراد بگيريم، کار پيش نمي‌رود. يکي از مشکلات امروز ما هم اين است که زيادي احساس وظيفه مي‌کنيم».