دختران خيابان انقلاب، بازداشتي‌ها تبرئه طوسي و بدهي بابك زنجاني

سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری خود توضیحاتی درباره دکل نفتی، بابک زنجانی، مافیای خودروسازی، دادگاه علنی بقایی، دوتابعیتی‌ها و... ارائه کرد. غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست یکصد و بیست و چهارم خود در پاسخ به سوال اول درباره سخنان رئیس قوه قضائیه مبنی بر انتشار تصاویر قضات متخلف، گفت: وظیفه اداری و شرعی ماست که تشکیلات قضائی را نجات دهیم. در دولت ممکن است هزاران هزار مدیر و کارمند خدوم باشند، ولی یک فرد اگر تخلف کند ممکن است زحمات دیگران مخدوش شود. در قوه‌قضائیه چندین هزار قاضی جهادگر و پاکدست داریم و اگر قاضی یا کارمندی هر نوع تخلفی به خصوص فساد مالی کند، علاوه بر بی‌اعتباری دستگاه قضائی، باعث لکه‌دار کردن زحمات همکاران دیگر می‌شود. به همکاران تذکر داده‌ایم مراقب باشند شیطان صفتان وسوسه نکنند. هشدار اخیر رئیس قوه قضائیه هم در این راستا بود. ممکن است برخی همکاران ما بگویند به حیثیت قضات لطمه وارد می‌شود، باید ببینیم زیان معرفی نکردن چقدر است. یقینا معرفی قضات متخلف باعث افزایش اعتبار و حیثیت قوه‌قضائیه می‌شود. اگر همکاری بعد از همه هشدارها تخلف کرد، خودش به خانواده‌اش دارد ضرر می‌زند. او در ادامه از خانواده قضات خواست مراقب آنها باشند. اژه‌ای گفت: از خانواده قضات می‌خواهیم اگر دیدند دفعتا زندگی او تغییر می‌کند و اموال و ماشین کذایی می‌آورد، مراقبت و سوال کنند از کجا آورده‌ای.
پرونده تعاونی مسکن شهرداری 18
سخنگوی دستگاه قضا در پرسش دوم با مسأله پرونده شرکت تعاونی مسکن شهرداری منطقه 18 تهران روبه‌رو شد و پاسخ داد: این پرونده تعداد قابل توجهی شاکی داشته و شکات هم عمدتا کسانی هستند که خودشان عضو تعاونی نبودند، بلکه از اعضای تعاونی، سهم و عضویت آنها را خریده‌اند. بعدا مدعی شده‌اند قرار بوده ساختمان ساخته شود ولی نشده است. این پرونده مراحل نهایی را طی می‌کند و یک هفته و نهایتا تا دو هفته دیگر کیفرخواست می‌خورد و به دادگاه می‌رود.
زور قوه قضائیه می‌رسد!


در ادامه سوالی درباره «مافیای خودرو» مطرح شد که از سوی برخی مسئولان دولتی عنوان می‌شود. اژه‌ای در این باره پاسخ داد: یک مدیر اگر حرفی می‌زند، مستند بگوید و ابتدائا خوب است به مراجع ذیربط گزارش دهد. اگر می‌خواهد رسانه‌ای کند و از مردم مدد بطلبد، بگوید فلانجا این‌طور است. این که معاون رئیس جمهور بگوید ما مافیا داریم و رئیس جمهور هم زورش نمی‌رسد. نفس گفتن این حرف جالب نیست و فکر نمی‌کنم آقای رئیس جمهور این را قبول داشته باشد که از سوی یک معاون زده شود. اگر مسئولی خبر دارد که کار خلافی صورت می‌گیرد، باید گفت این خودرو از کجا می‌آید؟ مسئول مجوز ورود، گشایش اعتبار و گمرک کیست؟ مسئول پلاک کردن کیست؟ نمی‌دانم منظورشان واردات است یا تولید داخل، اگر تولید داخل است که بیشتر! اگر اسنادی در این باره دارند، بفرستند، اگر جرمی باشد، حتما برخورد می‌کنیم. بنده عرض نمی‌کنم قوه‌قضائیه به تعبیر آن آقا زورش نمی‌رسد، ان‌شاءا... زور قوه‌قضائیه می‌رسد.خبرنگاری پرسید چرا درباره اتهامات قوه‌قضائیه، یک نهاد دیگر رسیدگی نمی‌کند؟ اژه‌ای درپاسخ پرسید: یعنی باید یک نهاد قضائی دیگر به وجود بیاوریم؟ اولا در تمام دنیا اینگونه که شما می‌گویید نیست و بنای عقلا هم از ابتدا تاکنون همین بوده است. وی افزود: در قانون پیش‌بینی شده که کدام قاضی در دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر و یا دیوان عالی کشور به چه پرونده‌ای رسیدگی کند و کدام قاضی حق ورود ندارد. او ادامه داد: اگر علیه یک قاضی یا قوه قضائیه شکایت می‌شود چه کسی رسیدگی می‌کند؟ در قانون اساسی و قوانین موضوعه چنین چیزی پیش‌بینی نشده قاضی دیگری خارج از قوه قضائیه رسیدگی کند. بر اساس ساز و کار مشخص قانونی، کار دنبال می‌شود.
واکنش به ماجرای دختران خیابان انقلاب
خبرنگاری درباره بازداشت برخی از دختران که کشف حجاب می‌کنند، سوال کرد. اژه‌ای گفت: اینها معمولا اگر به صورت سازماندهی شده ارتکاب جرم نکرده باشند، در بازداشت نمی‌مانند. وی در ادامه این اشخاص را به سه گروه تقسیم بندی کرد و گفت: برخی از آنها احساساتی شده‌اند و به خاطر مسائل کودکانه دست به این کار زده‌اند.
ادامه صفحه6