معافیت مالیاتی حقوق کارمندان تا 2‌میلیون و 300‌هزار‌تومان



بررسی لایحه بودجه در روز سوم به موضوع مهم مالیات‌ها رسید. جایی که نمایندگان مجلس موارد متعددی چون نحوه محاسبه مالیات حقوق کارکنان دولت را مشخص کردند. دیروز در مجموع مجلسی‌ها 14 بند از بندهای لایحه بودجه را بررسی کردند که از این تعداد 6 مورد برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد و یک مورد هم از لایحه بودجه حذف شد.
اختلاف بر سر حقوق و مالیات


هیأت علمی دانشگاه‌ها
نمایندگان در ابتدای جلسه دیروز خود با تصویب بند (الف) تبصره 6 نحوه محاسبه مالیات حقوق کارکنان دولت را مشخص کردند. بر این اساس، حقوق ماهیانه کارکنان تا 2 میلیون و 300 هزار تومان از مالیات معاف شده است. البته تصویب این قسمت از لایحه بودجه حاشیه‌هایی نیز داشت و با مخالفت جدی برخی از نمایندگان مواجه شد. مخالفت‌هایی که به نظر می‌رسید از قبل و در راهروهای مجلس شروع شده بود و به صحن کشیده شد. چرا که غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق در ابتدای دفاع خود از این قسمت از لایحه بودجه گفت: «در کشور ما هر زمانی که بحث دفاع از درآمدهای پایین مطرح می‌شود، تبدیل به پوپولیست می‌شویم و این مشکلات به وجود می‌آید.» این سخن اعتراضی او ناظر به بحث تعیین مالیات برای اعضای هیأت علمی‌های دانشگاه‌ها و ممانعت از افزایش حقوق‌های بالای ۵ میلیون تومان اساتید و اعضای هیأت علمی بوده است. چرا که او توضیح داد: «به استناد آمار مخالفت با این بند به نام هیأت‌های علمی و به کام دیگران است و اکثر هیأت‌های علمی زیر 8 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.» همزمان اما یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد که این کمیسیون در تلاش بوده تا این بند از لایحه بودجه 97 را حذف کند. محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت» با اشاره به اینکه علی لاریجانی نیز از مصوبه مذکور انتقاد کرده و نسبت به تبعات آن به نمایندگان تذکر داده است، اظهار امیدواری کرد که با جو ایجاد شده در روزهای اخیر، نمایندگان در صحن علنی مجلس به حذف مصوبه مذکور رأی مثبت دهند. احتمالاً حذف این بند از لایحه بودجه امروز به رأی گذاشته شود. این در حالی است که یک روز قبل از رأی‌گیری برای این بند از لایحه بودجه، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی فام نیوز ابراز امیدواری کرد که نمایندگان در صحن علنی مجلس اصلاحات لازم را نسبت به مصوبات کمیسیون تلفیق اعمال کنند و گفت: «ان‌شاءالله درخصوص هر دو، سه موردی که درباره حقوق اساتید مطرح است، اصلاحاتی در صحن انجام شود تا این نگاه خاص و مثبت نظام به نخبگان و دانشگاهیان همچنان تداوم یافته و اساتید با دلگرمی بیشتر به کار خود ادامه دهند.»
وی همچنین گفته است: «متأسفانه یک نگرانی جدی درمورد اساتید باسابقه وجود دارد که مبادا استاد تمام‎های دانشگاه‌ها که ۳۰ سال خدمت کرده‌اند، به‌دلیل این قوانین جدید به یک‌باره تقاضای بازنشستگی کنند و امیدواریم با عنایت همکاران در مجلس، تصمیمی اتخاذ شود که دانشگاهیان بتوانند در جایگاه اصلی خود به‌عنوان نقش‌آفرینان اصلی در مسیر توسعه کشور ایفای نقش کنند.»
تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده
از جمله مصوبات مهم دیروز در مجلس در رابطه با بحث مالیات‌ها به بندالحاقی (8) تبصره (6)  لایحه بودجه بر می‌گشت که بر اساس آن مددجویان کمیته امداد و بهزیستی برای یک بار از پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب معاف شدند. همچنین دریافت عوارض 8درصدی از برق مصرفی قبوض مشترکان و معافیت مشترکین روستایی و چاه های کشاورزی از عوارض برق نیز از جمله مصوبات دیگر مجلس در این زمینه بود. همچنین در تصمیم مهم دیگری اجرای قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده تا سال 97 تمدید شد. علی لاریجانی در جریان بررسی این قسمت از لایحه بودجه توضیح داد: «با توجه به اینکه مشخص نیست بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال جاری در کمیسیون اقتصادی به پایان برسد لذا باید قانون آزمایشی تا زمان تصویب و لازم‌الاجرا شدن قانون جدید تصویب شود.»
 بندهای ارجاع شده به کمیسیون
در کنار این موارد بندهایی مانند تعیین مشوق‌های مالیاتی ایجاد اشتغال مناطق کم برخوردار به‌منظور تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی کشور، شرایط اخذ مالیات بر ارزش افزوده و تعیین عوارض بر هر نخ سیگار داخلی و خارجی نیز به کمیسیون تلفیق ارجاع شدند. در همین حال جزء 2 بند (ﻫ) تبصره
(6) لایحه بودجه نیز از این لایحه حذف شد. بر اساس این بند قرار بود مالیات بر ارزش افزوده سیگار و بنزین به حساب وزارت کشور واریز شود. با رأی نمایندگان مجلس به حذف این بند همچنان مالیات محصولات به حساب سازمان امور مالیاتی واریز خواهد شد.
انتقاد نوبخت از افزایش پلکانی مالیات استادان و قضات
سخنگوی دولت در «توئیت» از تصمیم مجلس برای افزایش پلکانی مالیات اعضای هیأت علمی و قضات انتقاد کرد. به گزارش «ایران» محمد باقر نوبخت، رویکرد مجلس در توجه به اقشار کم درآمد و افزایش سقف معافیت مالیاتی سالانه از ۲۴ میلیون تومان به 6/27 میلیون تومان را قابل تقدیر و هم شایسته تقدیس دانست و افزود: اینکه با اخذ مالیات پلکانی از کسانی که با فعالیت‌های اقتصادی درآمد بیشتری کسب می‌کنند مالیات بیشتری اخذ شود، قابل توجیه است؛ اما اعمال ضرایب مالیاتی بالا بر درآمد جمعی از کارکنان دولت همچون اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و قضات که درآمد آنها صرفاً به‌دلیل مدارج علمی بالاتر و حساسیت شغلی است، آیا توجیه‌پذیر است؟