افزایش پلکانی حقوق‌ بازنشستگان







سیدحسین قاآنی

دولت در بودجه سال 97 هزار میلیارد تومان علاوه بر افزایش 10 درصدی جهت ترمیم حقوق و متناسب‌سازی قائل شده بود که البته در سال گذشته نیز چنین اقدامی صورت گرفته بود، اما مجلس اواخر هفته گذشته در بررسی و تصویب بودجه سال آینده این رقم را به 3 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش داد . پیش از این
 محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان گفته بود دولت از دغدغه‌های بازنشستگان اطلاع دارد و با وجود محدودیت منابع مالی در سال‌جاری اعتباراتی برای ترمیم حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است. البته باید یادآور شد که حقوق بخشی از بازنشستگان سال‌های گذشته، مخصوصاً بازنشسته‌های قبل از سال 89 بسیار پایین است و بیشتر آنها امیدوارند با حمایت دولت و مجلس از طریق همسان‌سازی حقوق، بخشی از مشکلات معیشتی‌شان باز حل شود. دیروز نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امسال ۲۸۰۰میلیارد تومان برای افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان درنظر گرفتیم گفت: برای سال آینده نیز ۳۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، ولی این افزایش با شیبی در حال وقوع است تا به مرور آن را ترمیم کنیم. به گزارش «ایران» علی ربیعی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ورزشی استانی بازنشستگان کشوری با بیان اینکه معتقدم نخستین و مهم‌ترین موضوع فهم‌ و درک ما از مسائل است گفت: اغلب اوقات مسائل را یا نمی‌بینیم یا آن را پنهان کرده و صورت مسأله را پاک می‌کنیم.
وی افزود: اگر امروز از بنده سؤال کنید وضع خوب است یا خیر، می‌گویم خیر؛ اما اگر سؤال کنید آیا مسیر را درست می‌پیمایید و بازنشستگان را درک می‌کنید؟ پاسخ می‌دهم بله. وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با بیان اینکه پدر کارگر داشتن و زندگی تلخ را درک کرده‌ام و خودم کارگری کرده‌ام و وضعیت موجود بسیاری از خانواده‌ها را درک می‌کنم گفت: به خانه‌ای رفتم که پدر خانواده معلول بود و برای او یک زن عقب‌مانده ذهنی گرفته بودند و آنها دو فرزند داشتند. با زنی برخورد داشتم که سن چهره‌ای و سن شناسنامه‌ای‌اش ۲۰سال با هم تفاوت داشت و همسری معتاد داشت که از راه دور برای کار به تهران می‌آمد. ما در برابر همه این‌ها مسئول هستیم و مسائل زیادی هست که باید با آنها دست و پنجه نرم کنیم. ربیعی افزود: سیاست رفع فقر مطلق و تکیه بر اشتغال خرد را دنبال کردیم و سال گذشته دریافتی ۳.۲درصد خانواده‌هایی را که با درآمد کمتر از ۲۰۰ هزار تومان زندگی می‌کردند به ۶۰۰ هزار تومان رساندیم که کار بزرگی بود. وی بر ضرورت توجه به دوره سالمندی و بازنشستگی گفت: سیاست زندگی و بازنشستگی سالم را بجد مدنظر داریم، سالمندی نباید با معلولیت و ناتوانی همراه باشد. باید سفر سالمندی و خانه‌های امید گسترش یابد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه متأسفانه نگاه اخلاقی به دوره سالمندی رفته رفته در حال تغییر است اظهار داشت: باید کارکرد ارتباطات بین نسلی را حفظ کنیم. استفاده از مشاوران بازنشسته در کمیته‌های استانی را پیگیر هستیم. عزت نفس و معیشت بازنشستگان بسیار مهم است. حدود ۶۷ درصد بین افزایش مستمری و تورم در سال‌های قبل فاصله افتاد و قدرت خرید ۶۷ درصد کاهش یافت. ربیعی ادامه داد:اکنون هم تورم را کنترل کردیم اما به معنای ارزانی نیست و کاهش قدرت خرید هنوز باقی است. در این سال‌ها سعی کردیم نرخ افزایش مستمری را بالاتر از تورم بگیریم، ولی بنیان‌های اقتصادی و مالی اجازه نمی‌دهد یکباره ۶۰ درصد حقوق‌ها را بالا ببریم.

نیم نگاه
ممنوعیت انتصاب منسوبین سیاسیون در پست های مدیریتی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای به سازمان‌ها و نهادهای تابعه این وزارتخانه خواستار ممنوعیت به‌کارگیری منسوبین به افراد سیاسی در سطوح مدیریتی شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه آنها شد.متن بخشنامه مذکور به این شرح است: «فساد اداری و مالی در هر جامعه‌  یک معضل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده و به‌عنوان مهم‌ترین عامل شکاف بین دولت- ملت‌ها و بزرگترین مانع در سر راه پیشرفت جوامع، صدمات جبران‌ناپذیری را بر روند توسعه همه جانبه کشورها وارد می‌سازد. تجربه، دانش و باور من نیز گواه این واقعیت است که فساد اداری مانع رشد رقابت‌های سالم و عدالت اجتماعی می‌شود. بنابراین مبارزه هوشمندانه، پیشدستانه، جدی و همه جانبه با اشکال و مظاهر اینگونه فساد که بیش و پیش از هر چیز حاکمیت قانون را زیر سؤال برده، باید اولویت نخست همه ما در فرصت مدیریتی خود باشد و در مسیر این مأموریت خطیر، باید آماده خطر و پرداخت هزینه‌های گزاف آن نیز باشیم.متأسفانه با وجود تأکیدات مکرر و صدور بخشنامه‌های متعدد، گزارش‌هایی درباره به‌کارگیری منسوبین به افراد سیاسی، در سطوح مدیریتی شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه برخلاف اصول شایسته سالاری دریافت می‌نمایم و همین طور از ارتباطات غیر رسمی و خارج از مأموریت‌های غیرمحوله، توسط برخی مدیران با افراد ذی نفوذ سایر قوا مطلع هستم. این گونه اقدامات نشانگر عدم مسئولیت و بی‌کفایتی این نوع مدیران است که برآیند آن، مخدوش‌سازی سرمایه اجتماعی، ترویج یأس و بی‌تفاوتی است.بدین وسیله، بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای و برای آخرین بار ابلاغ می‌کنم چنانچه مدیری به جای کار حرفه‌ای به‌ دنبال ارتباطات با ذینفعان من غیر حق یا انتصابات سیاسی باشد، بی‌درنگ عزل خواهد شد».