مذاکره با 20 شرکت داخلی و خارجی برای اجرای طرح های جدید نفت و گاز



عطیه لباف



جذب سرمایه خارجی در صنعت نفت یکی از نیازهای اساسی این صنعت و به طور کلی اقتصاد ایران است اما بعد از برجام با کارشکنی‌های داخلی و خارجی متعددی مواجه شد. به‌طوری که جز قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال فرانسه هنوز قرارداد جدیدی نهایی نشده است. اکنون وزیر نفت در آستانه امضای قراردادهای جدید نفتی می‌گوید که در این چند سال اخیر موانع خارجی و داخلی کاری کرده که دیگر جرأت ندارند نام قراردادهای در آستانه امضا را اعلام کنند. موانعی که هدفشان به زمین زدن اقتصاد است؛ نه حفظ منافع ایران.
به‌گزارش «ایران»، بیژن زنگنه در نشستی با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی اذعان کرد: هم‌اکنون برای امضای قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های خارجی و برخی شرکت‌های داخلی در حال مذاکره هستیم. تعداد آنها بالغ بر ۲۰ شرکت است که برخی اولویت بیشتری دارند. امیدوارم به محض اینکه مذاکرات به نتیجه رسید، نتایج آن اعلام شود. زنگنه با اشاره به اینکه برای قراردادهای جدید صنعت نفت ۱۵۰ نفر درگیر مذاکرات هستند، گفت: برای امضای این قراردادها باید دو طرف راضی باشند.
او ادامه داد: هر کس با ایران یادداشت تفاهم امضا می‌کند، عده‌ای در داخل و خارج می‌روند و می‌گویند که این کار را نکن، خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی‌ها را نیز اصلاح کند. برای ایجاد اشتغال در کشور، افزایش تولید نفت لازم است و ما باید از مذاکرات حمایت کنیم و من ۷۰ درصد وقت خودم را صرف این قراردادها می‌کنم و مابقی وقت صرف مصارف بیهوده می‌شود که باید پاسخگوی عده‌ای باشم. واقعاً دشمنی‌های بدی در منطقه و در سطح بین‌الملل داریم و این بسیار قبیح است که عده‌ای در داخل کشور همان حرف‌های خارجی‌ها را می‌زنند.
قرارداد توتال طبق زمانبندی
 در حال اجراست
زنگنه با اشاره به قرارداد توسعه فاز 11 که با شرکت توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌ای و پتروپارس به ارزش 5 میلیارد دلار  در تیرماه سال 96 امضا شد، گفت: این قرارداد طبق زمانبندی صورت گرفته در حال اجراست.
20 قرارداد روی میز شورای اقتصاد
وزیر نفت همچنین با اشاره به طرح‌های وزارت نفت و ارائه بسته
5 میلیارد دلاری به منظور نگهداشت تولید نفت، گفت: اجرای این طرح با هدف استفاده از کالاها و تجهیزات ساخت داخل انجام خواهد شد و این طرح هم‌اکنون برای تصویب به شورای اقتصاد رفته است که اگر به تصویب برسد، 20 قرارداد در قالب 20 مناقصه به منظور اجرای این بسته برگزار خواهد شد. هم‌اکنون مقدمات این کار در حال انجام است و اسناد مناقصه آن نیز آماده شده است. زنگنه همچنین با اشاره به دیگر روش‌های تأمین مالی برای اجرای این طرح گفت: عرضه اوراق مشارکت ارزی و ریالی از روش‌های تأمین مالی برای این طرح است که مدت زمان بازگشت سرمایه آن حدود دو سال است که اگر نخستین قرارداد اواسط بهار یا تابستان سال 97 اجرا شود، نتیجه آن را در سال 98 یا 99 خواهید دید.
بازنگشتن پول نفت به کشور
ربطی به برجام ندارد
«مشکلات نقل و انتقالات بانکی ربطی به برجام ندارد بلکه مربوط به‌اقدام‌های محدود‌کننده امریکاست. از نظر قانونی هیچ بانکی ممنوعیت کار با ایران ندارد اما برخی بانک‌ها یا سهام امریکایی دارند یا دلارشان زیاد است و ریسک نمی‌کنند.» این موضوع را زنگنه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هیچ ممنوعیت بانکی و شرکتی به لحاظ قانونی برای نقل و انتقالات مالی ما وجود ندارد، اما برخی بانک‌ها که در آنها امریکایی‌ها سهامدار هستند یا ترن‌آور مالی ( گردش مالی ) آنها بسیار بالاست حاضر نیستند با ما همکاری کنند، زیرا ریسک نمی‌کنند، که این موضوع ربطی به برجام ندارد زیرا آنها دلشان نمی‌خواهد با ما کار کنند. وزیر نفت با بیان اینگه اگر برجام نبود ما نمی‌توانستیم نفت بفروشیم و فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیمه‌تمام باقی می‌ماند که این موارد نشان می‌دهد برجام مؤثر بود، ادامه داد: مشکلات بانکی مربوط می‌شود به «اف آی تی اف» و مسائل پولشویی. هرچند که ما خودمان هم قربانی تروریسم هستیم و حامی آنها نیستیم.
بحث حقوقی قرارداد گاز با پاکستان
«از نظر وزارت نفت، پروژه صادرات گاز به پاکستان باید وارد فاز حقوقی شود. البته بحث‌های سیاسی هم دارد.» زنگنه با بیان این موضوع ادامه داد: «قرارداد سوآپ ۶۰ هزار بشکه‌ای نفت با عراق امضا شده و‌ در انتظار بارگیری است.»
صادرات نفت به روسیه
همچنین وزیر نفت در مورد صادرات نفت به روسیه گفت: قرارداد صادرات نفت ایران به روسیه در حال اجراست که بر اساس آن ماهانه سه میلیون بشکه نفت به روسیه صادر می‌شود.
او با تکذیب برخی خبرهای مرتبط با خرید هواپیمای سوخو از روسیه و تهاترش با نفت گفت: این دروغ محض است. هیچ ارتباطی بین فروش نفت ایران و خرید سلاح وجود ندارد.
مذاکره با سه شرکت خارجی برای توسعه نفت در دریای خزر
زنگنه در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت توسعه میادین نفتی خزر گفت: تولید نفت از دریای خزر تنها یک مسأله اقتصادی نیست، بلکه یک مسأله ملی است و ما باید سهم و جایگاه خود را در آنجا حفظ کنیم، اما این موضوع را می‌دانیم که تولید نفت در خزر گران است. وزیر نفت گفت: ما مذاکراتی را با سه شرکت لوک‌اویل یک شرکت نروژی و یک شرکت از جمهوری آذربایجان انجام داده‌ایم تا بتوانیم توسعه نفتی را نیز در آب‌های خزر داشته باشیم و این را می‌دانیم که به تنهایی نمی‌توانیم در آب‌های عمیق حفاری کنیم و نیازمند مشارکت با دیگر کشورها هستیم.
ابلاغیه‌ای درباره خروج نیروهای نظامی از پروژه‌ها دریافت نکرده‌ام
زنگنه با اشاره به دستور رهبری مبنی بر خروج نیروهای نظامی از اقتصاد، گفت: من چنین ابلاغیه‌ای را دریافت نکرده‌ام، اما به طورکلی می‌توانم بگویم که قرارگاه خاتم در فازهای متعدد پارس جنوبی کار کرده و از سال آینده پروژه آنها تمام می‌شود، هر چند که در کار احداث خطوط لوله نیز حضور دارند، بنابراین خروج آنها بستگی به‌تصمیم خودشان دارد و باید دید که فرماندهی چه تصمیمی خواهد گرفت.
فضای سیاسی برای افزایش قیمت بنزین مناسب نبود
وزیر نفت در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷ گفت: مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرد و این موضوع از دستورکار خارج شد و به نظر می‌رسد که فضای سیاسی برای این افزایش قیمت مناسب نبود و نگرانی‌هایی را در مجلس برای همکاران ما به وجود آورد، هر چند که آنها نیز می‌دانند که قیمت بنزین و بخصوص گازوئیل که ۳۰۰ تومان است در ایران بسیار پایین‌تر نسبت به دیگر کشورهای همسایه است.
امسال تولید نفت از میادین غرب کارون به 305 هزار بشکه در روز می‌رسد
«بسیار خوشحال هستم که در سال 95 تولید نفت از میادین غرب کارون به 160 هزار بشکه در روز رسید و امسال نیز تولید از این میادین به 305 هزار بشکه در روز می‌رسد که از افزایش روزانه 145 هزار بشکه‌ای نفت حکایت دارد.»
زنگنه این موضوع را بیان کرد و گفت: مجموع تولید نفت از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، یاران جنوبی و میدان آذر به 163 هزار بشکه در روز رسیده است به طور کلی تکلیف تمام میادین مشترک تا پایان دولت مشخص می‌شود. او همچنین اظهار کرد: اگر محدودیت تولید اوپک برداشته شود ظرف پنج روز می‌توانیم ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید کنونی کشورمان اضافه کنیم.
سیستم نظارتی ما مشکل دارد
وزیر نفت در ادامه با اشاره به اختلاس صورت گرفته در شرکت اکتشاف گفت: فردی که این کار را انجام داد، از سال‌های قبل در این شرکت مشغول به کار بوده و قوه قضائیه در حال پیگیری این موضوع است، به‌طوری که دستگاه‌های امنیتی کشور و قوه قضائیه به‌دنبال بازگرداندن این فرد به داخل کشور هستند تا بیت‌المال به‌حساب اصلی‌اش بازگردد. من تاکنون در طول عمر کاری‌ام ندیدم که کسی از خزانه یک شرکت دزدی کند، به‌طوری که این موضوع نشان می‌دهد سیستم نظارتی ما مشکل دارد.
او ادامه داد: تمهیداتی را درنظر گرفته‌ام که دیگر اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقاتی در وزارت نفت صورت گیرد، مثلاً دیگر اجازه ندهیم یک فرد برای مدت طولانی در یک سمت باقی بماند.

نیم نگاه
در حال حاضر هیچ ممنوعیت بانکی و شرکتی به لحاظ قانونی برای نقل و انتقالات مالی ما وجود ندارد، اما برخی بانک‌ها که در آنها امریکایی‌ها سهامدار هستند یا گردش مالی آنها بسیار بالاست حاضر نیستند با ما همکاری کنند، زیرا ریسک نمی‌کنند، که این موضوع ربطی به برجام ندارد