مدیر شبکه نمایش صدا و سیما مطرح کرد؛

«پوشش عرفی و مرسوم در جامعه، پوشش استاندارد‌ و مورد قبول آحاد جامعه است و تلویزیون هم منعکس‌کننده آن است. طبعا در جایی که پوشش و کلام تعارض جدی با عرف مرسوم در جامعه ایرانی و اسلامی دارد، تلویزیون نباید آن را به طور کامل پخش کند.» این‌ها را مدیر تامین برنامه شبکه «نمایش» صداو‌سیما می‌گوید. حسام‌پور تعامل را تنها راه پخش زنده اختتامیه فجر دانسته و از هنرمندان خواسته است اگر می‌خواهند تصویرشان پخش شود و کار به سانسورشان نکشد، پوش‌شان را با چارچوب‌های استاندارد تعریف شده در این شبکه تنظیم کنند. «بدانیم که تعامل دوطرفه است؛ به این معنی که هنرمندان دوست دارند اختتامیه جشنواره به صورت زنده پوشش داده شود؛ بنابراین عرف جامعه نیز از سمت آنها رعایت شود.»
مدیر تامین برنامه شبکه «نمایش» با اشاره به پوشش مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفته است: «‌جشنواره فیلم فجر، جشن و نکوداشت سالانه سینمای فرهنگی ایران است. سینمایی که هم‌اکنون هویت ملی و جهانی را خود را مدیون انقلاب اسلامی می‌داند و طبعا رویکرد تلویزیون همیشه حمایت از این جریان موثر فرهنگی برخاسته از انقلاب اسلامی و در راستای منافع مردم بوده است؛ بنابراین پخش رویدادی مانند جشنواره فیلم فجر می‌تواند وظیفه ذاتی و همراه‌کننده تلویزیون با سینمای ایران باشد.»
او با اشاره به پخش زنده مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش خاطرنشان کرد: «شبکه نمایش تا به امروز سعی کرده این رویداد را به بهترین شکل ممکن پوشش دهد و اگر ما امسال مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر را زنده پوشش دادیم به دلیل نگاه کارشناسانه به حوزه تلویزیون و سینما و تعامل سازنده مدیران سینما و تلویزیون است.»
حسام‌پور که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، به پوشش رویدادهای مهم از شبکه نمایش اشاره و بیان کرد: «شبکه نمایش می‌تواند رویدادهای مهم و تاثیرگذار که همسو با جریان فرهنگی حاکم بر جمهوری اسلامی هستند را پوشش دهد‌ مانند جشنواره فیلم فجر. تلویزیون می‌توانست دو رویکرد را درباره جشنواره پیش بگیرد؛ یا به صورت تولیدی، گزارش‌هایی از جشنواره تهیه می‌کرد یا این که مراسم را زنده پوشش می‌داد. در نهایت تشخیص این بود که پخش زنده مراسم افتتاحیه، مرجعیت تلویزیون در پوشش رویداد فرهنگی را بیش از پیش تثبیت می‌کند. برنامه زنده تلویزیونی به مراتب مخاطب بیشتری از پخش زنده رسانه‌های اینترنتی دارد و اعتماد بیننده به برنامه زنده تلویزیون که به صورت استاندارد و حرفه‌ای است، بهتر و مناسب‌تر است. همچنین نبض جریان و اتفاقات در برنامه زنده به راحتی به بیننده منعکس می‌شود.»


اگر دوست دارید تصویرتان پخش شود، حجاب را رعایت کنید
حسام‌پور به پوشش زنده مراسم اختتامیه فیلم فجر از شبکه نمایش اشاره کرد و گفت: «برای مراسم اختتامیه و افتتاحیه برنامه‌ریزی کرده‌ایم‌ یعنی از دو سه هفته پیش جلسه‌ای را تشکیل دادیم و با ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر هم هماهنگی‌هایی انجام دادیم. درخواست همکاران جشنواره و تلویزیون با نگاه حمایتی خود، پوشش این رویداد بود. به امید خدا با همیاری سازنده سینماگران و مسوولان جشنواره، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر نیز از شبکه نمایش پخش خواهد شد.»
مدیر تامین برنامه شبکه نمایش با اشاره به چالش‌هایی که برای پوشش مراسم اختتامیه وجود دارد، بیان کرد: «پوشش عرفی و مرسوم در جامعه، پوشش استاندارد و مورد قبول آحاد جامعه است و تلویزیون هم منعکس‌کننده آن است. طبعا در جایی که پوشش و کلام تعارض جدی با عرف مرسوم در جامعه ایرانی و اسلامی دارد، تلویزیون نباید آن را به طور کامل پخش کند‌ اما بدانیم که تعامل دوطرفه است؛ به این معنی که هنرمندان دوست دارند اختتامیه جشنواره به صورت زنده پوشش داده شود‌ بنابراین عرف جامعه نیز از سمت آنها رعایت خواهد شد.»
حواشی نخستین روز
نخستین روز جشنواره فیلم فجر در دوره سی و ششم برای اهالی رسانه متفاوت از چند سال قبل آغاز شد که آن هم تحت تاثیر تغییر مکان برگزاری سینمای رسانه‌ها از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت بود.
طی چند سال اخیر برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره فیلم فجر میزبان اهالی رسانه و هنرمندان بود؛ مکانی که اهالی رسانه هر سال انتقاداتی را نسبت به آن مطرح می‌کردند اما امسال دست‌اندرکاران این رویداد تصمیم گرفتند پردیس سینمایی ملت را جایگزین‌ آن مکان کنند. در سینمای رسانه‌ها طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، نمایش فیلم‌ها قرار است از ساعت ۱۴ آغاز شود که در روز جمعه فیلم اول (کامیون به کارگردانی کامبوزیا پرتوی) به دلیل دیر رسیدن عوامل فیلم به بخش ویژه‌‌ استقبال (که همراه با تدارک محلی برای عکاسی توسط عکاسان است) با ۲۰ دقیقه تاخیر اکران شد. این فیلم تقریبا جاده‌ای که بیشتر قسمت‌های آن داخل یک کامیون می‌گذشت، آن طور که انتظار می‌رفت رضایت تماشاگران خود را که پس از ۱۳ سال فیلمی از کامبوزیا پرتوی (‌خالق کافه‌ترانزیت) می‌دیدند، جلب نکرد. بازی سعید آقاخانی در نقش راننده کامیون، بازی متفاوتی بود و برخی منتقدان و اهالی رسانه پیش‌بینی کردند نامزد دریافت سیمرغ بازیگری شود.دومین فیلم روز اول جشنواره در سینمای رسانه‌ها از کارگردانی بود که او هم مانند پرتوی پس از سال‌ها فیلم ساخته است. منیژه حکمت در فیلم «جاده قدیم» که با بازی مهتاب کرامتی در نقش اصلی ساخته شده است، احوالات خانوادها را روایت می‌کند که زنی در آن توسط راننده یک ماشین دربستی در خیابان مورد تعرض قرار گرفته است. سومین فیلم اکران‌شده روز اول جشنواره انیمیشن «فیلشاه» بود که با بیش از ۳۰ دقیقه تاخیر نسبت به ساعت ۲۰ اعلام‌شده به نمایش درآمد و البته مانند دو فیلم قبلی صف طولانی پشت در سالن شماره 3 وجود نداشت.
از قطع مداوم اینترنت تا ترافیک سنگین
اما از نمایش فیلم‌ها که بگذریم مساله پارکینگ و اینترنت همان طور که از قبل هم زیاد مورد بحث و مجادله قرار داشت به مهم‌ترین حاشیه تبدیل شد تا جایی که ترافیک نسبتا سنگینی برای ورود به پارکینگ از همان زمان اولین سانس در مسیر منتهی به پردیس به وجود آمد و عده‌ای هم اصلا نتوانستند وارد پارکینگ شوند و خودروهای خود را تا خیابان جردن یا باشگاه انقلاب هم بردند که به نظر می‌رسد شاید این مساله بیشتر از سر نوعی ناهماهنگی هم رخ داده باشد چون پیگیری خبرنگاران حاکی از ظرفیت داشتن پارکینگ‌ها بود.
قطع مداوم اینترنت داخل پردیس ملت از جمله مشکلات روز اول جشنواره برای خبرنگاران و عکاسان بود که نتوانستند برای ارسال عکس یا خبر از اینترنت مجموعه استفاده کنند.
سالن نشست‌های خبری فیلم‌ها هم اگر‌چه برای ورود کنترل می‌شد اما به دلیل شلوغی زیاد برای برخی عکاسان مشکلاتی را ایجاد کرد که باعث می‌شد بپرسند این تعداد عکاس به نمایندگی از چه رسانه‌هایی به محل برگزاری جشنواره راه پیدا کرده‌اند.
ضمن اینکه صدای سالن در نشست اول با مشکلاتی همراه بود که در نشست‌های بعدی رفع شد. از دیگر نکات قابل توجه در نمایش فیلم‌ها کیفیت نمایشی خوب سالن‌ها بود که گلایه‌های همیشگی برج‌ میلاد را برای نامناسب بودن صدا یا تصویر به دنبال نداشت.
نخستین روز جشنواره در سینمای رسانه‌ها با وجود مسایلی که به آن اشاره شد نسبتا آرام سپری شد و ناآشنایی با فضای پردیس ملت بیشترین توجه حاضران را به خود جلب کرده بود. آخرین سانس نمایش فیلم‌ها حدود ساعت ۲۳ به پایان رسید که نبود تاکسی یا وسیله ایاب و ذهاب مطمئن برخی را دچار سردرگمی کرد.