سقوط آزاد بورس آمريکا


گروه بين الملل: نگراني‌ها نسبت به سخت شدن بازار اشتغال در آمريکا و تاثير آن بر تورم و سود سهام باعث شد تا سهامداران وال استريت اقدام به تشکيل صف فروش کرده و شاخص داو جونز بدترين سقوط روزانه را طي 20 ماه گذشته تجربه کند. به گزارش فایننشال تایمز، بزرگترين شاخص‌هاي سهام وال‌استريت، که هفته گذشته رکورد زني کرده بودند، بدترين هفته خود در ۲ سال اخير را ثبت کردند. اس‌اندپي ۵۰۰ و داوجونز بدترين هفته خود از اوايل ژانويه ۲۰۱۶ را شاهد بودند درحالي‌که نزدک بدترين هفته خود از اوايل فوريه ۲۰۱۶ را مشاهد کرد. شاخص صنعتي داو جونز، وال استريت بدترين روز را طي دو سال گذشته تجربه کرد. اين شاخص در معاملات روز جمعه 666 واحد ريخت که بيشترين سقوط درصدي اين شاخص در 20 ماه گذشته محسوب مي‌شود.افزايش نگراني‌ها نسبت به تاثير بسته شدن بيشتر بازار اشتغال آمريکا بر تورم و سوددهي اوراق سهام باعث شد تا سهامداران وال استريت اقدام به فروش سهام‌هاي خود و گريختن از بازار بکنند.از سوي ديگر سقوط 666 واحدي شاخص داوجونز بيشترين سقوط واحدي اين شاخص مهم وال استريت از ماه دسامبر 2018، زمان رکود بزرگ اقتصادي، تاکنون بوده است. با پايان يافتن معاملات روز جمعه سه شاخص مهم وال استريت بدترين دوره هفتگي خود طي دو سال گذشته را تجربه کردند.دو شاخص S&P 500 و داوجونز بدترين هفته خود از ژانويه 2016 را تجربه کرده و شاخص نزدک نيز بدترين عملکرد هفتگي از فوريه 2016 را تجربه کردند.چاک کارلسون مدير ارشد مؤسسه خدمات سرمايه‌گذاري اورايزن در ايالات ايندياناي آمريکا،‌گفت: سرمايه‌گذاران و مردم آمريکا شاهد بدتر شدن شرايط ناشي از افزايش نرخ بهره هستد چرا که چشم‌انداز تاثير اين اقدام بر رقابت در بازار سهام نامعلوم است.پس از آنکه وزارت کار آمريکا گزارش خود نسبت به بازار اشتغال اين کشور را منتشر کرد و اين گزارش نشان داد که بازار اشتغال بيش از نياز مورد انتظار در آمريکا رشد کرده و رشد حقوق‌ها در 8 سال گذشته بي‌سابقه بوده است قيمت سهام‌ها در آمريکا کاهش سريع‌تري را در پيش گرفت.يکي از اصلي‌ترين دلايل اين مسئله اين بود که در نتيجه رشد بازار اشتغال و بالا رفتن حقوق‌ها انتظارات نسبت به بالا رفتن تورم در آمريکا تقويت شده که اين مسئله مي‌تواند بانک مرکزي فدرال اين کشور را به سمت و سوي اتخاذ سياست‌هايي براي بالا بردن بيشتر و سريع‌تر نرخ بهره سوق دهد.شاخص ميانگين صنعتي داوجونز يک شاخص اقتصادي بازار آزاد است که توسط وال استريت ژورنال منتشر و تهيه مي‌شود. اين شاخص فهرستي از 30 سهام برتر در بورس سهام نيويورک است. انتظارات را در مورد اين که تورم بالا خواهد رفت، بيشتر کرد. اين مي‌تواند بر تصميم گيري فدرال رزرو آمريکا براي افزايش نرخ بهره خود در دفعات بيشتري در سال جاري تاثير گذار باشد.
 فدرال رزرو نرخ بهره را تغيير نمي‌دهد
کميته بازار باز فدرال رزرو آمريکا در اطلاعيه‌اي اعلام کرد که با توجه به شرايط فعلي تورم و اشتغالزايي، نرخ بهره را تغيير نخواهد داد.به گزاش پژوهشکده پولي و بانکي، کميته بازار باز فدرال آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد که نرخ بهره بدون تغيير بين ۱.۲۵ درصد تا ۱.۵ درصد باقي خواهد ماند.اين نهاد وابسته به فدرال رزرو اعلام کرد که با توجه به شرايط بازار کار و تورم، اين کميته تصميم گرفته تا نرخ بهره بين ۱.۲۵ تا ۱.۵ درصد باقي بماند. انتظار مي‌رود سياست پولي بانک مرکزي آمريکا در سال جاري ميلادي با يک رويه کُند بر پايه کنترل سخت باشد.در حال حاضر سياست فدرال رزرو براي افزايش نرخ بهره، دستيابي به اهداف خود از جمله حداقل اشتغالزايي و نرخ تورم ۲ درصد در آمريکا است. کميته بازار باز فدرال در بيانيه‌اي اعلام کرد که احتمالا شرايط اقتصادي به سمتي حرکت خواهد کرد که افزايش تدريجي نرخ بهره را براي ما ضمانت کند؛ اما همچنان نرخ بهره پايين تر از هدف از پيش تعيين شده براي يک بازه زماني خواهد بود.بر پايه اين گزارش، دو روز ديگر دوره رياست «جانت يلن» رييس فعلي فدرال رزرو به پايان مي‌رسد و «جروم پاول» رسما سکان بانک مرکزي آمريکا را به دست خواهد گرفت.
سقوط قيمت طلا و دلار
به دنبال انتشار آمار قوي فرصت‌هاي شغلي آمريکا در ماه ژانويه، ارزش دلار بالا رفت و قيمت طلا 15.40 دلار سقوط کرد و به 1333.39 دلار در هر اونس رسيد. قيمت نفت با تقويت ارزش دلار در برابر يورو در آخرين روز کاري بازارهاي جهاني به شدت کاهش يافت.با انتشار گزارش قوي فرصت‌هاي شغلي و بهبود دستمزدها در آمريکا و رشد اوراق قرضه 10 ساله وزارت خزانه داري اين کشور، دلار به شدت تقويت شد.وزارت کار آمريکا اعلام کرد 200 هزار فرصت شغلي در ماه ژانويه در بخش غيرکشاورزي افزايش يافته است درحالي‌که انتظار مي‌رفت 180 هزار شغل بيشتر ايجاد شود و اين رقم بيشترين افزايش سالانه در بيش از 8.5 سال گذشته بود. متوسط درآمدهاي ساعتي نسبت به پارسال 2.9 درصد افزايش يافت که بيشترين ميزان از ژوئن 2009 بود.سوکي کوپر، تحليلگر فلزهاي گران بها در بانک استاندارد چارترد گفت: «آمارهاي افزايشي، نقطه آتشي براي ايجاد فشار بيشتر کاهشي براي طلا در کوتاه‌مدت ايجاد کرد.»هر اونس طلا با 15.40 دلار کاهش 1333.39 دلار فروخته شد.افزايش نرخ بهره، از جذابيت طلا براي سرمايه‌گذاران مي‌کاهد زيرا اين فلز گران‌بها بهره‌اي ندارد. بانک مرکزي آمريکا پس از آخرين نشست سياست‌گذاري خود در آخر هفته گذشته، نرخ بهره را تغيير نداد اما چشم‌انداز تورمي‌خود را تغيير داد و از افزايش‌هاي تدريجي بعدي نرخ بهره خبر داد. ارزش طلا در هفته گذشته 1.1 درصد کاهش يافت. ارزش طلا در 6 هفته از 7 هفته گذشته افزايش يافته بود و به بالاترين رقم در 17 ماه گذشته برابر با 1366.07 دلار رسيده بود.
يادداشت جمهوريخواهان عليه تحقيقات اف بي آي
شبکه تلويزيوني سي ان ان اعلام کرد، چالش‌هاي سياسي سبب سقوط شديد شاخص سهام در بورس آمريکا شد و بورس را به بدترين وضع در دوران ترامپ رساند.با انتشار اسناد محرمانه مربوط به عملکرد اف بي آي و تشديد اختلاف در دولت آمريکا، دیروز شاخص سهام در بازارهاي بورس نيويورک سقوط کرد. شاخص سهام در بورس نيويورک به پايين‌ترين ميزان در دوران دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا رسيد. با اين وضع، شاخص سهام داوجونز به پايين‌ترين حد در دو سال اخير رسيده است. اين يادداشت چهار صفحه‌اي بر نحوه اخد مجوز براي تعقيب، نظارت و شنود کارتر پيج مشاوراندونالد ترامپ در زمان انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ از دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجي (FISA court) متمرکز است. با اعلام موافقت دونالد ترامپ با انتشار عمومي‌يادداشت‌هاي کميته اطلاعات مجلس نمايندگان کنگره درباره رويه اف‌بي‌آي در پرونده روسيه-ترامپ، روز جمعه جمهوري‌خواهان کنگره اين يادداشت‌هاي جنجان برانگيز را منتشر کرد.اين يادداشت‌ها اداره تحقيقات فدرال (اف‌بي‌آي) را به سياسي‌گري و سوءاستفاده از قدرت در جريان تحقيقات درباره ارتباط ستاد انتخاباتي دونالد ترامپ و روسيه متهم مي‌کند.يادداشت‌هاي بحث برانگيز نوشته شده توسط ادوارد نونس، نماينده جمهوري‌خواه و رئيس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان ادعا مي‌کند که اندرو مک‌کيب، معاون سابق رئيس اف‌بي‌آي در شهادت خود در مقابل اين کميته اعلام کرده است که بدون وجود منابع تحقيقي حزب مخالف (دموکرات‌ها) و کمپين انتخاباتي هيلاري کلينتون درباره پرونده روسيه-ترامپ، اجازه‌اي از سوي وزارت دادگستري براي نظارت و تحقيقات درباره اعضاي کمپين آقاي ترامپ صادر نمي‌شد. به گفته حزب دموکرات تلاش جمهوري‌خواهان تهيه‌کننده اين يادداشت بيش ازهر چيز اثبات عدم بي‌طرفي اف‌بي‌آي در اين پرونده و زير سوال بردن تحقيقات با نسبت دادن آن به دولت باراک اوباما و کمپين انتخاباتي هيلاري کلينتون است.