تقلای ترامپ برای فرار از «روس‌گیت»

بازار بحث و گمانه‌زنی بر سر انتشار یا عدم انتشار سندی درباره تحقیقات پیرامون تماس‌های احتمالی تیم ترامپ با مقامات روسیه داغ است. اکنون از آن سخن می‌رود که دونالد ترامپ تصمیم خود را درباره انتشار این سند گرفته است.
خبرگزاری فرانسه دیروز با انتشار گزارشی از توافق احتمالی ترامپ بر سر انتشار این سند محرمانه خبر داده است. انتشار این سند می‌تواند به حیثیت وزارت دادگستری آمریکا و همچنین پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) آسیب برساند. موضوع بر سر تحت نظر گرفتن یکی از مشاوران سابق دونالد ترامپ به نام کارتر پیج است. گفته شده وزارت دادگستری، بر‌اساس اطلاعات به دست آمده از طریق یک جاسوس بریتانیایی و بدون راستی‌آزمایی از این اطلاعات، پیج را تحت نظر قرار داده است. هدف ترامپ و جمهوریخواهان با انتشار این سند، بی‌اعتبار کردن تحقیقات اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا درباره تماس‌های تیم انتخاباتی ترامپ با مقامات روسیه است.
انتشار این سند باوجود هشدارهای اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا عملا باعث افزایش تنش در مناسبات بین کاخ سفید و آنها خواهد شد. حتی شایعه برکناری کریستوفر ری، رییس اف‌بی‌آی نیز مطرح شده است. این در حالی است که جیمز کومی، رییس پیشین اف‌بی‌آی نیز در ارتباط با تحقیقات پیرامون تماس تیم ترامپ با مقامات روسیه از کار خود برکنار شده بود.
ادامه تنش بر سر انتشار یادداشت‌های محرمانه اف‌بی‌آی


در حالی که کاخ‌سفید می‌گوید یادداشت‌های محرمانه‌ای که جمهوریخواهان درباره اف‌بی‌آی تهیه کرده‌اند با مجوز دونالد ترامپ از طبقه‌بندی محرمانه خارج می‌شود، دموکرات‌ها می‌گویند جمهوریخواهان نسخه مورد تصویب کمیته اطلاعات کنگره را دستکاری کرده‌اند.
پنجشنبه گذشته یکی از مقام‌های ارشد کاخ‌سفید انتشار قریب‌الوقوع این یادداشت‌ها را تایید کرده و از موافقت رییس‌جمهور با علنی شدن آنها خبر داده است. این در حالی است که آدام شف، عضو دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره مدعی شده متن مورد تصویب این کمیته پیش از ارسال به کاخ‌سفید تغییر یافته است.
شف می‌گوید در محتوای نسخه چهار صفحه‌ای که برای رییس‌جمهور ارسال شده تغییراتی به وجود آمده که آن را از متن مصوب کمیته اطلاعات متفاوت کرده است‌ اما سخنگوی دفتر دوین نونز، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفته اصلاحاتی که در متن اعمال شده بسیار جزئی بوده و شامل تغییراتی است که خود دموکرات‌ها و اف‌بی‌آی درخواست کرده بودند.
نزاع بر سر محتوای گنجانده‌شده در این نسخه چهار‌صفحه‌ای باعث شده دموکرات‌ها خواستار کنار‌ گذاشته شدن فوری دوین نونز‌ جمهوریخواه‌ از ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان شوند. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان کنگره، پنجشنبه گذشته طی نامه‌ای به پل رایان، رییس این مجلس، خواستار برکناری دوین نونز از ریاست کمیته اطلاعات شد چرا‌که به عقیده وی، نونز با دستکاری در متن مصوب کمیته تحت ریاست خود، آیین‌نامه کنگره را نقض کرده است.
در همین حال‌ رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع ناشناس گزارش کردند که دونالد ترامپ به حلقه یاران نزدیک خود گفته خوشبین است که انتشار یادداشت‌های محرمانه اف‌بی‌آی به تضعیف و بی‌اعتباری تحقیقات ترامپ- روسیه بینجامد.
این یادداشت‌های محرمانه که گفته می‌شود حاوی مکاتباتی میان مقام‌های وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی درباره چگونگی صدور مجوز تحت‌نظر گرفتن یکی از اعضای ستاد ترامپ است، هفته گذشته رای مثبت کمیته اطلاعات برای انتشار علنی را دریافت کرد‌ اما پیش از انتشار عمومی آن دونالد ترامپ تا پایان هفته جاری فرصت دارد جلوی غیرمحرمانه شدن آن را بگیرد.
جمهوریخواهان حامی ترامپ می‌گویند انتشار این یادداشت‌ها به مردم آمریکا نشان خواهد داد که چطور مقام‌های وزارت دادگستری و پلیس اف‌بی‌آی در تابستان سال گذشته با سوءاستفاده از اختیارات خود دستور تحت نظر گرفتن کارتر پیج، یکی از اعضای ستاد ترامپ را صادر کرده است. همزمان اف‌بی‌آی چهارشنبه گذشته اعلام کرد با توجه به بخش‌های حذف‌شده از این گزارش چهار‌صفحه‌ای اکنون صحت و درستی آنچه قرار است علنی شود به شدت زیر سوال رفته است.
دلسوزی برای حق دانستن مردم یا نزاع انتخاباتی پشت پرده
آن طور که رسانه‌های آمریکایی می‎گویند یادداشت‌های محرمانه اف‌بی‌آی ممکن است طی امروز و فردا منتشر شود. سال گذشته وقتی دوین نونز، رییس‌جمهور‌خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان خود را از مشارکت در ادامه تحقیقات ترامپ- روسیه کنار کشید، ماموریت دیگری را برای خودش تعریف کرد که نتیجه آن اکنون این یادداشت‌های محرمانه اف‌بی‌آی است.
نونز قویا معتقد است اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری از اختیارات قانونی خود فراتر رفته‌اند و حق مصونیت یک شهروند آمریکایی (کارتر پیج) را نادیده گرفته‌اند. هر چند دموکرات‌ها می‌گویند پیج از مدت‌ها پیش به علت روابطی که با مسکو داشته زیر رادار نهادهای ضدجاسوسی بوده است.
اما آنچه اکنون مهم به نظر می‌رسد زمان بالا گرفتن این نزاع است. از یک طرف دامنه تحقیقات بازرس مولر به حیاط کاخ‌سفید رسیده و زمزمه بر سر درخواست مصاحبه مستقیم با دونالد ترامپ هر روز بیشتر می‌شود و از طرف دیگر میزان محبوبیت ترامپ در آغاز دومین سال حضورش در کاخ‌سفید از همه روسای جمهور‌ معاصر پایین‌تر آمده است.
به این شرایط باید آغاز تحرکات سیاسی برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را هم اضافه کرد. بنا بر تجربه، کنگره در سال‌هایی که انتخابات صورت می‌گیرد جنب و جوش بیشتری از خود نشان می‌دهد و هر کدام از احزاب سیاسی تلاش می‌کنند با اثبات حقانیت و ممارست خود رای‌دهندگان را به سمت نامزدهای حزب‌شان بکشند.
با کنار هم چیدن این پازل‌ها در فضای واشنگتنی که به گفته ناظران به ‌طور بی‌سابقه‌ای دو‌قطبی شده، اکنون مردم آمریکا هنگام خواندن چهار صفحه یادداشت‌های اف‌بی‌آی به این فکر خواهند کرد که واقعا چقدر حق دانستن آنها شرط انتشار این اسناد بوده است.
پنجشنبه گذشته در یادداشت اول یکی از روزنامه‌های آمریکایی آمده بود: تازه وارد روز اول ماه دوم سال (فوریه) شدیم اما در همین ۳۱ روز گذشته آنقدر ماجرای سیاسی روی داده که گویی سال ۲۰۱۸ خیلی وقت است که آغاز شده.
در همین حال‌ رسانه‌های آمریکایی از اختلاف‌نظر جدی میان کریستوفر ری، رییس اف‌بی‌آی و دونالد ترامپ بر سر طبقه‌بندی خارج کردن این یادداشت‌ها خبر داده‌اند. ری از سوی ترامپ جانشین جیمز کومی، رییس برکنار‌شده اف‌بی‌آی شده اما طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از نارضایتی او نسبت به تحت فشار قرار گرفتن برای برکناری معاونش، اندرو مک‌کب‌ و همچنین انتقادهای مکرر از صداقت و بی‌طرفی سازمان متبوعش منتشر شده است.
اف‌بی‌آی می‌گوید برای بررسی محتوای گزیده‌ای که دوین نونز از این یادداشت‌ها تهیه کرده دسترسی بسیار محدودی به آن داده شده و نگران است علنی شدن این یادداشت‌ها علاوه بر لو رفتن منابع خبری اف‌بی‌آی به برملا شدن روش‌های تجسسی ماموران اف‌بی‌آی بینجامد.
وزارت دادگستری آمریکا که جف سشنز‌ از حلقه اصلی مدیران ستاد ترامپ ریاست آن را بر عهده دارد، نسبت به انتشار علنی این یادداشت‌ها اظهار نگرانی و چنین اقدامی را بی‌مبالاتی محض ارزیابی کرده است.
دموکرات‌ها هم می‌گویند در نسخه چهار‌صفحه‌ای که جمهوریخواهان آماده کرده‌اند، بخش‌هایی گزینشی و با قصد ضربه زدن به تحقیقات بازرس ویژه انتخاب شده‌اند. آنها می‌گویند حالا که دامنه تحقیقات بازرس مولر به حلقه اصلی یاران ترامپ رسیده و صحبت از درخواست مصاحبه مستقیم با خود رییس‌جمهور مطرح شده است، جمهوریخواهان با انتشار گزینشی این یادداشت‌ها قصد تضعیف این تحقیقات و بدنام کردن اف‌بی‌آی را دارند.
سخنگوی سابق تیم حقوقی ترامپ هم بازپرسی می‌شود
به گفته یک منبع آگاه، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قصد دارد با سخنگوی سابق تیم حقوقی دونالد ترامپ به عنوان بخشی از تحقیقات در خصوص تبانی احتمالی میان روسیه و کمپین ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی مصاحبه کند.
مارک کورالو که در بحبوحه تحقیقات فدرال و کنگره در خصوص ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا سخنگو و نماینده وکلای خارجی دونالد ترامپ بود در تابستان سال گذشته پس از افشای نشست میان دونالد ترامپ جونیور، پسر بزرگ ترامپ و گروهی از مقامات روس در ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی استعفا داد.
این منبع آگاه گفت: تیم رابرت مولر، بازرس ویژه‌ رسیدگی به این پرونده با ویکتوریا توئنسینگ، وکیل مارک کولالو تماس گرفته و به او گفته آنها می‌خواهند درباره شرایط استعفای کولالو با او صحبت کنند. این مصاحبه قرار است ظرف دو هفته انجام گیرد.
استعفای کورالو در ژوییه سال ۲۰۱۷ میلادی در بحبوحه تغییر تیم حقوقی ترامپ و گزارشات رسانه‌ها مبنی بر اینکه وکلای ترامپ راه‌هایی را برای محدود کردن تحقیقات مولر در نظر گرفته‌اند، صورت گرفت. یکی از دلایل اصلی که کورالو استعفا داد امتناع‌ از انتقاد از درستی و صداقت مولر بود.
این منبع آگاه گفت: کورالو همچنین به شدت با بیانیه ترامپ درباره دیدار پسرش با ناتالیا وسلنیتزکایا وکیل روس و معاونانش مخالف بود و آن را یک بیانیه نادرست می‌دانست. در جریان آن دیدار روس‌ها به دونالد ترامپ جونیور وعده دادند تا اطلاعاتی را با هدف خدشه‌دار کردن وجهه هیلاری کلینتون، رقیب پدرش به او بدهند.
آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که مسکو برای تغییر شرایط به نفع ترامپ اقداماتی انجام داده است. این در حالی است که مسکو هرگونه مداخله در این انتخابات را رد کرده و ترامپ نیز که یک جمهوریخواه است وجود هرگونه تبانی را رد کرده است. به گفته فردی آگاه کورالو نمی‌خواست در حملات و انتقادات تند کاخ سفید به مولر و مقامات ارشد کاخ سفید مشارکت داشته باشد.