اتهامات سعید طوسی احراز نشد

معاون اول قوه قضاییه گفت‌: نمی‌گوییم در قوه قضاییه هیچ قاضی و کارمند خلافکاری نیست اما بخش زیادی از آنها مربوط به وکلاست که به پای قوه قضاییه تمام می‌شود‌.
به گزارش انتخاب، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در خصوص محاکمه فرد جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد‌: فرد جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آقای عبدالرسول دری‌اصفهانی است‌. این فرد در ابتدای امر با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نبوده اما بعدها در مورد مسایل بانکی و اقتصادی به تیم هسته‌ای اضافه شد‌. محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد‌: پرونده این فرد از یک سال و نیم قبل از دستگیری توسط سازمان اطلاعات سپاه رصد می‌شده، این فرد دوتابعیتی، تحصیلکرده انگلیس و در حال حاضر به پنج سال حبس محکوم شده است‌.
معاون اول قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد‌: براساس قوانین ما، مجازات جاسوسی در حد مفسد فی‌الارض و برای کشور اسراییل یا کشور در حال جنگ با ما اعدام و در غیر از این موارد و با توجه به میزان جرمی که مرتکب شده‌اند، ۱۰ سال حبس است‌. معاون اول قوه قضاییه در خصوص پرونده سعید طوسی اظهار کرد‌: ادعاهایی که در مورد این آقا مطرح شده از سال ۸۷ یا ۸۸ وجود داشته اما زمان شکایت به دادستانی سال ۹۲ بوده است‌. یعنی پرونده در سال ۹۲ به قوه قضاییه ارجاع شده است‌. ادعای اولیه که در دادستانی مطرح شد، حتی شکایت به معنای اصطلاحی کیفری نبوده است بلکه چهار نفر از اولیای بچه‌ها نامه‌ای را برای دادستان فرستادند و گفتند که این آقا مشکلاتی دارد؛ بدون اینکه این مشکلات را باز کنند و عنوان کردند که او مفاسد اخلاقی داشته و باید ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الصدا شود و در مجالس حضور پیدا نکند‌. وی تصریح کرد‌: سه عنوان اتهامی در این دادسرا مطرح شده که دادسرا در خصوص یک مورد آن اعلام داشت، رسیدگی به آن در صلاحیت دادسرا نیست و طبق قانون، رسیدگی به آن باید در دادگاه صورت گیرد‌. در مورد اتهام دوم مبتنی بر عمل منافی عفت نیز قرار منع تعقیب صادر شد‌. در خصوص اتهام سوم که تشویق به فساد بود نیز همین قرار صادر شد‌. وی اضافه کرد‌: در مورد اتهامی که دادسرا اعلام داشت صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد و دادگاه باید آن را بررسی کند، دادگاه متهم را تبرئه می‌کند‌.
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد‌: دادگاه تنها در مورد قرار منع تعقیب دادسرا در خصوص اتهام تشویق به فساد، آن را رد کرد و گفته شد قرائن و شواهدی وجود دارد که براساس آن دادسرا موظف به صدور قرار جلب دادرسی بوده است‌. وی افزود‌: بنابراین دادگاه یک اتهام را تبرئه و در مورد یک اتهام دیگر قرار منع تعقیب دادسرا را تایید کرد‌. در مورد اتهامی هم که با دادسرا اختلاف داشت، متهم به چهار سال حبس محکوم شد که پس از اعتراض متهم، پرونده به دادگاه تجدیدنظر می‌رود‌.
سخنگوی قوه قضاییه در بخشی از سخنان خود تصریح کرد‌: آنچه در سال ۸۸ رخ داد خسارت بزرگی به کشور از نظر اقتصادی و حیثیتی وارد کرد و کسانی که عامل اصلی و مباشر در این موضوعات بودند باید محاکمه می‌شدند‌. وی گفت‌: سران فتنه با دستور شورای امنیت ملی باید محصور باشند و مسایلی که مربوط به امنیت ملی است باید شورا تصمیم بگیرد‌. در جاسوسی هسته‌ای و نظامی یک نفر نبوده، در این زمینه افراد زیادی محکوم شدند‌. اژه‌ای ادامه داد‌: عبدالرسول دری‌اصفهانی از ابتدا در تیم هسته‌ای نبود و در مسایل بانکی از سوی بانک مرکزی به این تیم اضافه شد‌. وی دوتابعیتی و تحصیلکرده انگلستان است که با پی دبلیو سی و بعضی شرکت‌ها همکاری داشته و ایشان در حال حاضر به پنج سال حبس محکوم شده است‌.