از شرایط دیکتاتوری دور هستیم

گروه سیاسی- رییس‌جمهور همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دومین سفر استانی خود به کرمان رفت تا ضمن دیدار و گفت‌وگو با مردم، پروژه‌های صنعتی و عمرانی را به ارزش 10 هزار میلیارد تومان در این استان افتتاح کند‌. حسن روحانی در بخش‌های مختلف این سفر سخنرانی کرد؛ اگرچه سخنان رییس‌جمهور در این سفر با آمار و ارقام مختلف حاکی از پیشرفت‌ اقتصادی در کشور به ویژه در استان کرمان همراه بود با این حال باورپذیری سخنان او در فضای اقتصادی کشور تا حدی دشوار به نظر می‌رسد‌. روحانی در میان سخنانش همچون گذشته تلاش کرد تا با تزریق امید فضای یاس‌آور جامعه را آرام کند، او از امید، پیشرفت و توسعه سخن گفت، مفاهیمی که چندان در زندگی روزمره مردم ملموس نیست و همین مساله آن را غیرقابل درک می‌کند و به جای آنکه اعتماد به دولت را افزایش دهد، بیشتر به بی‌اعتمادی میان مردم دامن می‌زند‌. با این حال رییس‌جمهور و تیم همراه او همچنان به رفتارهای خود در این زمینه ادامه می‌دهند‌.
ایران از کشورهای منطقه امن‌تر است
رییس‌جمهور پس از ورود به استان کرمان در میان مردم سیرجان سخنرانی کرد‌. حسن روحانی در این دیدار گفت: این شما مردم هستید که در کنار دولت، پیشرفت ایران بزرگ را مقدور می‌کنید‌. بدون حضور، رای، نظر و حتی بدون انتقاد مردم نمی‌توانیم مسیر پیشرفت و سعادت را بپیماییم‌. امروز اگر به منطقه و اطراف نگاه کنیم، به عراق، سوریه، لبنان، لیبی، مصر، افغانستان و پاکستان نگاه کنید، کجا از ایران امن‌تر است‌. این امنیت را شما مردم و با اتحاد و ایستادگی خود در کنار نیروهای مسلح، امنیتی و انتظامی ایجاد کرده‌اید‌. روحانی گفت: هر گروهکی می‌خواهد از هر طرف کشور به داخل نفوذ کرده و ناامنی ایجاد کند، مردم بیدار و هوشیار در مرزها و اقصی نقاط ایران با همکاری نیروهای فداکار امنیتی، نظامی و انتظامی از کشور حفاظت و حراست می‌کنند‌.
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در واشنگتن کسی فکر نکند می‌تواند برای ملت بزرگ ایران تصمیم بگیرد، اظهار داشت: مردم ایران، جنایات شما را در طول تاریخ دیده‌اند‌. مردم، ساواک و شکنجه‌های ساواکی را که به دست شما بنیاد نهاده شد، فراموش نکرده‌اند، مردم تجاوزات شما را به منطقه از یاد نبرده‌اند، شما به افغانستان و عراق تجاوز کردید و به داعش کمک می‌کنید و شما هستید که می‌خواهید در این منطقه امنیت نباشد‌. روحانی اظهار داشت: شما امروز در واشنگتن به فکر مردم ایران افتاده و برای مردم ایران دلسوزی می‌کنید؟ اگر راست می‌گویید اموال مردم را که غارت کرده‌اید، پس دهید‌. شما سال‌ها مردم ایران را در تحریم نگه داشتید، تحریم شما به نفع مردم بود یا به ضرر مردم؟ شما حتی دارو را هم بر روی مردم ایران تحریم و اموال مردم را هم چپاول کردید، آیا شما می‌توانید بگویید دلسوز مردم ایران هستید؟


کرمان، نقطه اتصال دریای عمان و خلیج‌فارس به مرکز کشور
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته مردم استان در کنار مسوولان اجرایی یک رکورد تاریخی برای اشتغال ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: سال گذشته 46 هزار اشتغال در استان کرمان ایجاد شد که در تاریخ استان بی‌سابقه است و این نشان‌دهنده سختکوشی، فداکاری و ایثارگری مردم استان است‌. رییس‌جمهور با اشاره به حساسیت و اهمیت استان کرمان گفت: استان کرمان، نقطه اتصال دریای عمان و خلیج‌فارس به مرکز کشور به‌شمار می‌رود‌. روحانی با اشاره به اینکه استان کرمان در کنار اقدامات گسترده‌ای که برای پیشرفت آن انجام شده همچنان از سختی‌ها و مشکلاتی نیز برخوردار است، ‌اظهار داشت: اولین مشکل استان کرمان، کم‌آبی و بی‌آبی است که ضمن دعا برای سرازیر شدن نزولات آسمانی، باید نوع کشت استان و آبیاری محصولات کشاورزی تغییر و سامانه نوین آبیاری در سطح استان توسعه یابد و با روش‌های جدید باغات کشاورزی آبیاری شوند و غیر از این راه دیگری وجود ندارد‌.
روحانی با اشاره به دو اقدام و طرح مهمی که قرار است در شهرستان سیرجان طی سال‌های آینده انجام شود، گفت: اجرای این دو اقدام و طرح برای سیرجان و استان کرمان بسیار حائز اهمیت است که نخستین طرح اتصال راه‌آهن سیرجان به کرمان است‌. این طرح برای پیشرفت استان و در زمینه حمل و نقل مواد معدنی و ایجاد تحول در سیرجان و سطح استان می‌تواند بسیار موثر باشد که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به انجام خواهد رسید‌. روحانی انتقال آب از دریای عمان به سیرجان را طرح دیگر دولت برای این منطقه دانست و گفت: طراحی برای اجرای این طرح انجام شده و سرمایه‌گذاری و فاینانس آن توسط بخش خصوصی و دولتی آغاز شده و دولت متعهد می‌شود تا مشکلات بانکی این طرح بسیار مهم را حل کند و اجرایی شدن آن می‌تواند ضمن تامین نیاز مردم، در حوزه صنعت استان کرمان و شهرستان سیرجان تحول ایجاد کند‌.
افتتاح همزمان چندین پروژه صنعتی و عمرانی
پس از این سخنرانی، پروژه‌های مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر و طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان کرمان با حضور رییس‌جمهور با اعتباری بیش از 10 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی بخشی از این پروژه‌ها آغاز شد‌. ابتدا روحانی خط 7 تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت دو میلیون تن در سال را افتتاح کرد؛ پروژه‌ای که برای احداث آن 700 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و 49 میلیون یورو هزینه شده است‌. وی پس از افتتاح این پروژه، طرح‌های اقتصادی و زیربنایی در سطح استان کرمان را به‌طور همزمان و با ارتباط ویدئوکنفرانسی افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی برخی پروژه‌ها را صادر کرد‌. رییس‌جمهور دستور افتتاح طرح مگامدول اول کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد گل‌گهر با ظرفیت تولید 7/1 میلیون تن آهن اسفنجی گرم و سرد در سال را صادر کرد‌.
1719طرح در زیربخش‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی، دامپروری و باغبانی، واحدهای گازی یک و دو نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاظمی گل‌گهر، فازهای یک و دو نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان، آبرسانی به شهر بهرمان، آبرسانی به شهر خورسند، آبرسانی به رودبار جنوب، بخش جراحی قلب باز بیمارستان پیامبر اعظم، طرح ارتقای هتلینگ بیمارستان دکتر غرضی و مجموعه ورزشی راور از جمله طرح‌ها و پروژه‌های حوزه‌های جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که به‌طور همزمان و با ارتباط ویدئوکنفرانسی از سوی رییس‌جمهور افتتاح و به بهره‌برداری رسید‌. همچنین عملیات اجرایی راه‌آهن مسیر سیرجان - بردسیر – کرمان به طول 256 کیلومتر نیز در همین راستا آغاز شد‌.
مردم می توانند آزادانه انتقاد کنند
روحانی در مراسم افتتاح و آغاز همزمان عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای استان کرمان گفت: قدم به قدم در بخش‌های مختلف توسعه و پیشرفت را ادامه دهیم چراکه سراسر ایران نور و امید است و در چنین فضایی نباید از ناامیدی و یاس سخن گفته شود‌. وی منطقه گل‌گهر را از مراکز صنعتی و افتخارآمیز کشورمان توصیف کرد و گفت: وضعیت امروز منطقه گل‌گهر با دوران اوایل انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و شرایط امروز این منطقه نشان‌دهنده نشاط، حرکت و فعالیت مردم کرمان است‌. رییس‌جمهور برخورداری از رتبه نخست در بخش‌های مختلف علمی و صنعتی در منطقه و جهان را لذت‌بخش و افتخارانگیز دانست و گفت: امروز ایران در سطح دنیا بالاترین تولیدکننده آهن اسفنجی است و از لحاظ ذخایر ارزی و طلا در دنیا کشورمان بالاتر از 150 کشور جهان قرار دارد‌. همچنین در بسیاری از محصولات خودکفا هستیم که همه اینها باعث افتخار و غرور است‌.
رییس‌جمهور با بیان اینکه مردم اگر انتقادی دارند، باید نظرات خود را به صراحت اعلام کنند، گفت: کشور ما از نظام اسلامی برخوردار است و از شرایط دیکتاتوری برخی کشورهای جهان به دور است‌.مردم کشورمان می‌توانند آزادانه سخنان و انتقادات خود را مطرح کرده و برای حل مشکلات راهکار نشان دهند‌.
روحانی در این مراسم همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: در هر پروژه‌ای که ایران افتتاح می‌شود، همواره در ذهن و جانم از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یاد می‌کنم‌. یکی از آرزوهای آیت‌الله هاشمی، شکوفایی ایران بود و در هر جای کشورمان که آبادانی، نشاط و سرسبزی به وجود می‌آمد با همه وجود برانگیخته می‌شد و به طراوت ایران عشق می‌ورزید‌. ایشان به مساله آب در کشور و آبادانی روستاها و شکوفایی صنعت ایران اهمیت زیادی قائل بود و همه وجودش عشق به ایران و اسلام بود‌.
رییس‌جمهور همچنین در ادامه سفر خود در استان کرمان روز گذشته در روستای زلزله‌زده گورگ از توابع شهرستان راور حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این روستا و گفت‌وگو با مردم این منطقه، از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده استان کرمان قرار گرفت‌.
نشست خبری رییس‌جمهور با اصحاب رسانه
حسن روحانی در پایان سفر به استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره مشکل ریزگردها و آلودگی هوای استان کرمان اظهار داشت: راه‌حل مواجهه با ریزگردها تثبیت شن‌های روان در این منطقه است و به استاندار تاکید کردم که در این زمینه به اقدامات خود سرعت دهد، ضمن اینکه در بودجه سال آینده برای مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها شرایط بودجه‌ای بهتری خواهیم داشت‌. وی در پاسخ به سوالی مقابله با رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با خصولتی‌ها، گفت: بر این اعتقاد هستم که باید با بخش خصوصی و غیر‌دولتی یاری کرد و از آنچه در اختیار بخش دولتی و خصولتی‌ها قرار دارد، بکاهیم و تاکید زیادی دارم تا دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند، ضمن اینکه در بخش نیروهای مسلح نیز در ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری، ایشان هم تاکید داشتند که این نیروها هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند، بنابراین، امروز اتفاق‌نظری در این زمینه بین مسوولان وجود دارد و امیدوارم این حرکت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصی هم شود‌.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره لزوم شفافیت در مسایل اقتصادی، گفت: شفاف‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به وزارت اقتصادی و دارایی دستور دادم که از خزانه و هر جا بودجه‌ای تخصیص می‌دهد، آن را اعلام کند تا مردم از آن خبردار شوند و جنب‌وجوشی که در فضای مجازی بعد از تقدیم لایحه مجلس ایجاد شد، برایم بسیار خوشحال‌کننده بود‌.
روحانی افزود: این حق اولیه مردم است که بدانند مبالغ موجود در خزانه چگونه هزینه می‌شود، چراکه خزانه متعلق به مردم است و باید بدانند که پول‌شان به کدام دستگاه و استانی اختصاص می‌یابد‌. رییس‌جمهور تصریح کرد: وجود شفافیت و موضوعات اقتصادی ضمن افزایش آگاهی مردم در جلوگیری از فساد و رانت، بسیار موثر است‌.