بركناري فرماندار پس از توهين به خبرنگار

آرمان-حمید شجاعی: فرماندار گلپایگان برکنار شد و دلیلش برخورد نامناسب او با یک خبرنگار بود. رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی در جوامع توسعه یافته به شمار می‌روند. این مساله نه‌تنها در جوامع توسعه یافته بلکه تا حدی در جوامع در حال توسعه‌‌ای مثل ایران نیز صدق می‌کند. از این رو، احترام به اصحاب رسانه و برخورد صحیح و اصولی با آنها مساله‌ای انکارناپذیر است. در این راستا طی روز‌های گذشته خبر برخورد نامناسب و خشن فرماندار گلپایگان با خبرنگار یکی از رسانه‌ها نقل محافل خبری داخلی و خارجی شده است. به همین جهت مدیرکل سیاسی وزارت کشور خواستار رسیدگی نسبت به این موضوع و استاندار اصفهان نیز ضمن عذرخواهی از پیگیری این اتفاق خبر داد. باید اذعان داشت که مدیران میانی دولت باید کمی ظرفیت، صبر و تحمل خود را بالا ببرند تا شاهد چنین اعمالی از آنها نباشیم.
ماجرا چه بود؟
در شرایطی که دولت حسن روحانی با انواع هجمه‌ها از سوی مخالفان داخلی و خارجی روبه‌روست، سوءعملکرد برخی مدیران میانی دولت در مواجهه با خبرنگاران و اصحاب رسانه موجب شده تا این موضوع به بحثی داغ بدل شود. ماجرا از این قرار است که در جریان بازدید فرماندار، بخشدار، شهرداران و همچنین اعضای شوراهای اسلامی شهرهای گلپایگان، گوگد و گلشهر از کارخانه بازیافت گلپایگان و خوانسار، حسین فراست فرماندار گلپایگان در مواجهه با عکاسی خبرنگار یک هفته‌نامه، برخوردی عجیب داشت. در فیلمی که از این مراسم بیرون آمده، فرماندار گلپایگان به خبرنگار می‌گوید: «از من عکس نگیر، بگیر بشین، خودت و دوربینتو پرت می‌کنم بیرون، از من عکس بگیری انقدر میزنمت و از اینجا میندازمت بیرون»... در تمام نقاط جهان طبیعی است که اصحاب رسانه، خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران برای پوشش رسانه‌ای در اینگونه جلسات حاضر شده و به تهیه فیلم و عکس بپردازند که فرماندار گلپایگان رفتار خوبی با خبرنگار نکرد و نگاه جامعه را به مدیران دولتی تغییر داد و به عبارت دیگر به تخریب دولت از درون پرداخته است.
تغییر فرماندار


این رفتار فرماندار گلپایگان واکنش‌های زیادی داشت چنان‌که استاندار اصفهان پس از انتشار تصاویر برخورد با یکی از خبرنگاران رسانه‌های گروهی این شهرستان، در توئیتی نوشت: «وظیفه خود می‌دانم از برخورد صورت گرفته از سوی فرماندار گلپایگان با این خبرنگار، پوزش بطلبم». همچنین محسن مهرعلیزاده با اشاره به این واقعه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در اصفهان گفت: «شرایط طبیعی نبوده مع هذا فرماندار را احضار و بخش‌های اداری را مکلف کردیم که با ایشان صحبت کردند و از ایشان خواستند که ماوقع قضیه را توضیح دهد.» استاندار اصفهان تاکید کرد: «گرچه شرایط خاصی بوده اما اتفاقی که افتاده رعایت شأن خبرنگار، مردم و اصحاب رسانه نشده و زیبنده نماینده دولت نیز نبوده، برای همین با بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که فرماندار را جایگزین کنیم و سرپرست معین کردیم که مشغول به کار شد.» لازم به‌ذکر است که پس از برکناری فراستی، محمدرضا توسلی بخشدار مرکزی گلپایگان از دیروز با حکم استاندار اصفهان، سرپرست فرمانداری گلپایگان شد. خاطر نشان می‌شود: فراست فرماندار سابق گلپایگان از شهریور 93 به این سمت منصوب شده بود.
واکنش وزارت کشور
در پی برخورد نامناسب فرماندار گلپایگان با یک خبرنگار در جلسه روسای شورای اسلامی چهار شهر شهرستان گلپایگان و تهدید خبرنگار توسط فرماندار، مدیرکل سیاسی وزارت کشور خواستار رسیدگی به موضوع توسط استاندار اصفهان شد. به گزارش ایسنا، بهرام سرمست در این زمینه اظهار کرد: «بنده این موضوع را با استاندار اصفهان مطرح کردم تا جزئیات این اتفاق را مورد بررسی قرار دهد و متناسب با آنچه رخ داده است، تصمیم‌گیری شود. این برخورد فرماندار با یک خبرنگار به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.»
واکنش، قبل از برکناری
فرماندار گلپایگان درباره برخوردش با خبرنگار هفته نامه نسل نو اظهار داشت: سه بار به خبرنگار تذکر دادم از من عکس نگیرد، گوش نکرد سرش داد کشیدم. حسین فراست به باشگاه خبرنگاران گفت: در جلسه به خاطر اینکه کلاه بر سر داشتم و پالتو و شال گردن پوشیده بودم و پوشش اداری نداشتم چند بار به خبرنگار تذکر دادم که از من عکس نگیرد، اما او توجه نکرد و برای همین با او برخورد کردم. وی افزود: من به همه رسانه‌ها و خبرنگاران احترام می‌گذارم و همه برای من محترم هستند، اما بهتر است هرکسی هم خودش شخصیت خود را حفظ کند. فرماندار گلپایگان ادامه داد: اگر در این موضوع من مقصر باشم حتما از آن خبرنگار عذرخواهی می‌کنم.
همکاری با رسانه‌ها
علی بختیار نماینده مردم گلپایگان در مجلس درباره رفتار اخیر فرماندار گلپایگان با یک خبرنگار اظهار داشت: در خصوص این رخداد هنوز نمی‌دانیم فضای جلسه چگونه بوده است و آیا خبرنگاران اجازه حضور در این نشست را داشته‌اند یا نه. بختیار خاطر نشان کرد: فرماندار، نماینده دولت است. این رخداد سبب عذرخواهی استاندار اصفهان شد و بنده هم وظیفه خود می‌دانم از طرف خود و تمام مسئولان شهرستان به‌دلیل این برخورد نامناسب فرماندار گلپایگان از رسانه‌ها عذرخواهی کنم.
خبرنگار مقصر بود
نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به برخورد فرماندار سابق گلپایگان با یک خبرنگار اظهار داشت: من مساله را 4 بر 1 به‌نفع فرماندار می‌بینم؛ یعنی چهار خلاف خبرنگار و یک خلاف نیز آقای فرماندار مرتکب شده است. حیدرعلی عابدی به «آرمان» گفت: اولا در فیلمی که منتشر شده معلوم نیست قبل از برخورد فرماندار چه اتفاقی افتاده که فرماندار می‌گوید از من عکس نگیر. ثانیا زمانی که فرماندار بالاترین مقام اجرایی شهر به خبرنگار می‌گوید عکس نگیر از آن لحظه به بعد خبرنگار اجازه عکس گرفتن ندارد و می‌تواند بیرون از جلسه اعتراض خود را بروز دهد. اما خبرنگار بدون توجه به حرف فرماندار به کار خود ادامه می‌دهد و به فرماندار می‌گوید شما چرا توهین کردید در صورتی که من در سخنان آقای فراست هیچ‌گونه توهینی ندیدم. نماینده اصفهان با اشاره به انتشار این فیلم در فضای مجازی تاکید کرد: چرا خبرنگار این فیلم را منتشر کرد در حالی که می‌توانست این فیلم را برای استاندار بفرستد و اعتراض خود را از رفتار فرماندار اینگونه بروز دهد. البته فرماندار نیز باید آرامش خود را حفظ می‌کرد.