قراردادهای تابلوهای تبلیغاتی شفاف‌سازی شود

قانع نشدن تندگویان، عضو شورای شهر از پاسخ‌های معاون قالیباف در خصوص قرارداد تابلوهای تبلیغی شهرداری
قراردادهای تابلوهای تبلیغاتی شفاف‌سازی شود
---------------------------
جنجالی مالی سیصدو سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران را تحت تاثیر خود قرار داده بود. پای میلیاردها تومان وسط است که محمد مهدی تندگویان در موردش افشاگری می‌کند.


وی می‌گوید: «اکنون به بحث محتوایی تابلوها ورود نکرده‌ام چون نظارت بر آن برعهده کمیسیون فرهنگی شورای شهر است اما در راستای درآمدزایی تابلوهای تبلیغاتی شهر تهران 26بار مکاتبه شده و از مجموع مکاتبات ما فقط 7 پاسخ آمده است و از دو تذکری که به شهرداری دارم و جوابها مرا قانع نکرد. نهایتا سامانه‌ای در سازمان زیباسازی طراحی شد مبنی بر این که دسترسی به فروش تابلوها، قراردادها، تعداد و ارقام مرتبط با آنها، مدت‌زمان حضور تابلوها در شهر و جایگاه‌های آنها در اختیار اعضای شورا قرار گیرد. با پیگیری‌های سه ساله بنده سامانه‌ای طراحی شد اما الان پنج ماه است که درخواست دارم گذرواژه‌ را در اختیار ما قرار دهند تا به اطلاعات دسترسی پیدا کنیم.»
تندگویان رو به چمران می‌کند و ادامه می‌دهد: «جنابعالی که 15 سال است، رئیس شورای شهر تهران هستید آیا درآمد واقعی تابلوهای تبلیغاتی شهر تهران را می‌دانید؟ در اعلام درآمدی که سازمان‌ها دادند آقای دبیر (رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران) اعلام کرد که هنوز سازمان زیباسازی درآمد را به ما نداده است. الان که می‌پرسم می‌گویند درآمدی حدود 150 میلیارد تومان اعلام کرده و فقط 30 میلیارد واریز کرده است. چطوری من این درآمد را باور کنم؟ شما بروید تابلوهای باشگاه انقلاب و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی سئول را ببینید، میزان محیطی که دارند یک هزارم تابلوهای شهر تهران نیست، (میزان درآمد آنها را ببینید) در سازمان زیباسازی دارد قرارداد بسته می‌شود. در پوشش 30 شرکت ... آیا واقعا درآمد ما از تبلیغات 150میلیارد تومان است؟»
وی با اشاره مجدد به تلاش برای دستیابی به کلیدواژه سامانه سازمان زیباسازی تاکید می‌کند: «من پاسخ مدیرعامل سازمان را می‌خوانم شاید اعضای شورای شهر کمی به خودشان بیایند. ایشان صراحتا در یک جمله نوشته‌اند؛ «ایجاد دسترسی به اطلاعات آماری و مالی ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعات کارگزاران تبلیغاتی به تمامی اعضای شورای شهر به لحاظ امنیتی میسر نیست.» یعنی چی آقای چمران؟ بنده به عنوان عضو شورا دیگر چه کاری باید بکنم؟ من نمی‌توانم به درآمدهای پایدار شهرم نظارت داشته باشم؟ وقتی 3 سال درآمدهای پایدار شهر را پیگیری می‌کنم کسی پاسخگو نیست امروز باید افشاگری بکنم، دیگر تذکر چه فایده‌ای دارد؟ باید دسترسی برای اعضای شورای شهر ایجاد شود. »
تندگویان با اشاره به این که تا کی باید ما ادامه بدهیم؟ می‌گوید: «ما میزان دارایی‌های شهرداری را در هیچ کدام از بخش‌ها نمی‌دانیم آقای چمران. اگر شما که 15 سال است اینجا هستید می‌دانید به ما هم بگویید. وقتی من میزان دارایی‌های یک سازمان را ندانم. وقتی هم می‌خواهیم شفاف‌سازی شود، این سامانه تاسیس شود و تمام اعضا مطلع باشند، این پاسخ ماست. می‌گویند امکان ندارد که در اختیارتان قرار دهیم. »
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان این که باز تاکید می‌کنم موضوع من اصلا محتوای تابلوهای تبلیغاتی نیست، مدعی می‌شود: «باشگاه انقلاب از میزان تابلوهایی که دارد 30 میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند و نمایشگاه بین‌المللی 50 میلیارد تومان درآمد دارد، سازمان زیباسازی با این همه تابلویی که در سطح شهر فقط این مبلغ را اعلام کند و .... آقای چمران من احساس می‌کنم ما به عنوان شورا میزان دارایی‌های شهرداری را در برخی از بخش‌ها نمی‌دانیم ... .»
**مختاباد نماینده شما بود
ناصر امانی، معاون شهردار هم در کسوت حامی سازمان زیباسازی پشت تریبون شورای شهر می‌ایستد و می‌گوید: «بودجه سازمان زیباسازی در سال 95 براساس مصوبه شورای شهر 101میلیارد تومان است که از این عدد 43.8 درصد آن مربوط به هزینه های این سازمان است و 50 میلیارد تومان آن نیز مربوط به درآمد مازاد سازمان زیباسازی است. براساس مصوبه شورای شهر قرار شد 30 میلیارد از این بودجه به حساب شهرداری واریز و 28 میلیارد تومان توسط این سازمان سرمایه‌گذاری شود.»
اما امانی نام یکی از اعضای شورای شهر را به عنوان نماینده می‌آورد و می‌گوید: «آقای مختاباد به عنوان نماینده شورای شهر در سازمان زیباسازی حضور دارد و می‌تواند در خصوص عملکرد این سازمان به شورای شهر توضیح دهد. تمامی سازه‌های شهر تهران از طریق مزایده واگذار شده است و اگر غیر از این بود افشاگری کنید. دارایی‌های شهر تهران به سه قسمت اموال منقول شامل پول‌های نقد و غیرنقد، اموال غیرمنقول شامل املاک شهرداری تهران و دارایی‌های عمومی است که در اختیار شهروندان قرار دارد.»
اینجاست که تندگویان تاب نمی‌آورد و با عصبانیتی که فرو می‌خورد خطاب به امانی می‌گوید: شما سه سال فرصت داشتید که به این موضوع پاسخ دهید و در حال حاضر نیز ما از سخنان شما قانع نشدیم.»
امانی درباره محرمانه بودن دسترسی اعضای شورای شهر به سامانه اطلاعات مربوط به تابلوهای تبلیغاتی گفت: «این نامه به امضای من رسیده و در این نامه آمده است ایجاد دسترسی به اطلاعات آماری و مالی ابزارهای تبلیغاتی قرارداد با شرکت‌های کارگزاران به تمامی اعضای شورا به لحاظ امنیت شبکه میسر نیست اما امکان پاسخگویی به سوالات اعضای شورای شهر وجود دارد. دلیل این موضوع آن است که شرکت‌های کارگزاری با یکدیگر رقابت دارند و ما نمی‌توانیم اطلاعات مربوط به قرارداد این شرکت‌ها را در اختیار کسی قرار دهیم.»
تندگویان می‌گوید: «ما قانعپ نشدیم. آقای چمران من از این جواب قانع نشدم.»
چمران هم در جواب می‌گوید: «لطفاً تذکر خود را کتباً اعلام کنید تا پیگیری شود.»
**افشاگری می‌کنم
محمدمهدی تندگویان در مورد جزئیات تابلوهای تبلیغاتی گفتگوی کوتاهی با آفتاب‌یزد داشت که از نظرتان می‌گذرد
** در مورد دارایی‌های شهرداری با آنها مکاتبه کردید؟
من موضوع را کلی چندبار اعلام کردم. موضوع دارایی‌های شهرداری است. دارایی شهرداری هر آن چیزی است که می‌توان از آن درآمد برای شهر کسب کنیم به ویژه بخشی که می‌شود درآمد پایدار و همیشگی شهر. الان موضوعی که من مطرح کردم موضوع تابلوهای تبلیغاتی شهر تهران بود که درآمد پایدار است.
یعنی تا ‌الابد است. افزایش پیدا می‌کند که کاهش پیدا نمی‌کند.
در مورد مشکلی که ما داریم آقای امانی (معاون شهردار) توضیح دادند که فکر می‌کنم توضیحشان کار را خراب‌تر هم کرد.
موضوع این است که من وقتی نمی‌دانم میزان واقعی این دارایی چقدر هست هر رقمی که به عنوان درآمد به من اعلام شود را باید بپذیرم. فروشگاه شهروند با میزان ثروت و دارایی‌ای که دارد باید چه میزان سود به من اعلام کند و الان چقدر سود اعلام می‌کند؟ تابلوهای شهر تهران چه تعدادی است و با چه مدلی واگذار می‌شود و الان چه عددی دارد به من اعلام می‌شود. موضوع این است که نمی‌دانم حجم کاری که به فروش می‌رود چقدر است ولی درآمدی که اعلام می‌شود را می‌پذیرم. این یک اشتباه مشخص است. اول باید همه چیز دارایی برای من شفاف بشود، متراژ آن را بدانم، عدد و رقمش را بدانم و مدل بستن قرارداد را بدانم بعد ببینم دارایی که به من اعلام می‌شود واقعی است یا نه؟ املاک شهرداری هم همین طور است، تابلوهای تبلیغاتی شهرداری هم همین طور است، موضوعاتی مثل شهروند و همه دارایی‌هایی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم همین طور است، حتی دارایی‌های بانک شهر. خوب وقتی نمی‌دانم حجم کار چه قدر است هر عددی که به عنوان درآمد به من اعلام شود را می‌پذیرم.
** دوستان اعضای شهر توصیه کردند که مکاتبات خود را به سازمان بازرسی بدهید. این کار را انجام می‌دهید؟
بله. چون من راه دیگری ندارم. ما 26 بار مکاتبات رفت و برگشتی داشتیم، دو بار به آقای شهردار تذکر دادم و نهایتا طبق روال قانونی باید برویم به سمت سوال و استیضاح که ممکن است اعضا با من همراه نباشند.
تنها راهی که به نظرم می‌رسد این است که مکاتبات و درخواست‌هایی که کردم را در اختیار سازمانی قرار دهم که آن بیاید بررسی کند. اگر حق با من است اعلام کند. اگر حق با ما نیست هم اعلام کند. ما مشکلی با قانون نداریم و مطالبه من، مطالبه‌ای کاملا مشخص و معلومی است.
** بیشتر از این مدارک را اعلام می‌کنید یا خیر؟
مدارکی که داریم عمدتاً مکاتبات فی‌مابین ماست و واقعا هم قصد من این نیست که ورود پیدا کنم و از قراردادها رونمایی کنم. چون قراردادها ممکن است براساس ضوابط صورت گرفته باشد موضوع این است که من حجم کل کار را نمی‌دانم. من به عنوان نهادی که نظارت می‌کند باید بدانم با چه حجمی از کار طرفم که این تعداد قرارداد بسته شده است. این تازه بخش دوم ماست. الان اعلام می‌کنند که ما مزایده گذاشتیم و مناقصه‌ گذاشتیم.
خب گذاشته باشید اما بابت چه کاری مزایده و مناقصه گذاشتید؟ هنوز حجم کار را به ما اعلام نکرده‌اند. ممکن است بخش مزایده و مناقصه‌اش هم قانونی باشد ولی در بخش اول که کل موضوع است هیچ نوع اطلاعاتی دریافت نکردیم.
** آقای امانی هم روی امنیتی بودن قراردادها تاکید داشتند و علت ندادن کد دسترسی به اعضای شورای شهر را همین امنیت دانستند.
این توجیه بی‌معنی هست. من الان خودم در کمیسیون ماده 100 هستم و دسترسی به پرتابل شهرداری دارم و با کدی که دارم وارد سیستم می‌شوم. تمام پرونده‌های مردم پلاک به پلاک را دارم می‌بینم. اگر قرار باشد کسی در امنیت سیستم مشکل داشته باشد آنجا که خیلی حادتر است. یعنی من حتی به تمام اطلاعات اشخاص عادی که در شهر تهران ساخت و ساز می‌کنند، دسترسی دارم. اینکه خانه‌شان کجاست، چه پروانه‌ای درخواست کردند، چه تخلفی در ملک‌شان کردند و الان در چه پروژه‌ای هستند و چه فعالیتی دارند. آیا از این حادتر است؟
این می‌شود موضوعات شخصی در جامعه که من به آن دسترسی دارم ولی این قراردادها موضوع عمومی جامعه است.
تازه مردم هم از آن اطلاع پیدا کنند، مردم از بخشی از درآمدهای خودشان اطلاع پیدا می‌کنند، چه ایرادی دارد؟
تابلوهای شهر تهران درآمدهای مردم شهر تهران است چرا نباید مطلع باشند که با چه کسی قرارداد بسته می‌شود یا با چه میزانی یا چه تعداد تابلو؟ چرا مردم نباید مطلع شوند؟ این چه امنیتی است؟ حتی اگر اسامی یا شرکت‌هایی که دارند این کار را انجام می‌دهند در اختیار مردم قرار گیرد چه ایرادی دارد؟
یعنی واقعا این چه اشکالی دارد که مردم شهر تهران بدانند مثلا 70 شرکت دارند کار تبلیغاتی می‌کنند برای شهرداری تهران و تابلوهای شهر تهران، این چه ایراد امنیتی و کشوری دارد؟ مگر اینکه در آن رانتی باشد مگر اینکه ما نخواهیم مردم بدانند. من وقتی که پرونده اشخاص در مراجعات شخصی‌شان به شهرداری دسترسی دارم چه توجیهی است برای اینکه به درآمد عمومی شهرم دسترسی نداشته باشم؟ به نظرم خیلی پاسخ بی‌معنی است.
یعنی حتی اگر سازمان زیباسازی بیاید در صدا و سیما اسامی این شرکت‌ها را اعلام کند هم هیچ ایرادی ندارد و مردم شهر من مطلع می‌شوند که درآمدهای شهرشان از قبال چه شرکت‌هایی کسب می‌شود.
**کار سازمان زیباسازی خوب نبود
مختاباد در این مورد به آفتاب یزد می‌گوید: «من نماینده شورای شهر در سازمان زیباسازی هستم ولی این دلیل نمی‌شود که همه اعضای شورای شهر نظارت بر سازمان‌ها نداشته باشند.
سازمان زیباسازی علاوه بر آنکه به من به عنوان نماینده شورای شهر جواب می‌دهد باید به تک‌تک اعضای شورای شهر جواب بدهد. این کار سازمان زیباسازی خوب نبود. باید جواب منطقی و قانع‌کننده به اعضای شورای شهر بدهد. این مطلب که بنده به عنوان نماینده شورا در این سازمان هستم مانند دیگر اعضاست که در سازمان‌ها و کمیسیون‌ها و مراکز مربوطه نماینده شورا هستند.
ولی این دلیل نمی‌‌شود که به دیگر اعضا بگویند من فقط به نماینده شما جواب می‌دهم و به شما جواب نمی‌دهم، اینکه حرف درستی نیست. اعضای شورای شهر هر کدام به شخصه می‌توانند وارد همه سازمان‌ها شوند و سازمان‌ها موظف هستند به آنها جواب دهند.»