سید علیرضا کریمی‌‌ سردبیر

احمدی نژاد دیروز دومین نامه خود خطاب به دولت روحانی را نیز منتشر کرد.فعال شدن او از چند جهت مشکوک است. رییس دولت قبل اگرچه مدیراجرایی قابلی نیست اما هوش سرشاری دارد و موج سوار خبره ای است.از همین رو به نظر می‌رسد درپس تحرکات اخیر او تفکری وجود دارد که چند هدف را دنبال می‌کند.
هدف اول :احمدی نژاد پیش از این در لفافه گفته بود کسی توان رقابت با حسن روحانی را جز خود وی ندارد.او کماکان بر این نظر خود استوار است و حضور بقایی یک بازی سیاسی نازل بیشتر نیست.اگر فرض بگیریم که بقایی تایید صلاحیت شود از هم اکنون می‌شود شکست سنگین او را پیش بینی کرد.چه بسا او از سعید جلیلی که سال 92 فقط 4 میلیون رای
داشت رای کمتری کسب کند.بنابراین احمدی نژاد می‌داند شکست احتمالی حمیدرضا بقایی یک پیام آشکار خواهد داشت و آن اینکه فقط و فقط او است که می‌تواند مقابل جریان اعتدالی و اصلاح طلب بایستد و باقی چه ورژن بقایی باشد و چه جلیلی و چه حتی قالیباف چنین توانی ندارند.
هدف دوم: به گمان خیلی‌ها، بعید به نظر می‌رسد حمیدرضا بقایی از فیلتری چون شورای نگهبان عبور کند. جدا از پرونده مفتوح وی، او منتسب به کسی است که 11 روز خانه نشینی کرده بود. فلذا احمدی نژاد در صورت رد صلاحیت بقایی می‌تواند بازی اپوزیسیونی خود را وارد فاز تازه ای نماید. رییس دولت قبل در دو سال پایانی دولت دوم خود اظهاراتی را مطرح می‌نمود که نشان می‌داد می‌خواهد بر روی برخی نارضایتی‌های جامعه موج سواری کند و خود را نماینده حداقل بخشی از این نارضایتی‌ها جا بزند.او برای رسیدن به این نمایندگی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نمی‌کند.حال در چنین اتمسفری چه خبری بهتر از ردصلاحیت دومین منتسب به او.


هدف سوم: احمدی نژاد از اینکه در هر بزنگاهی علیل بودن و ناتوانی جریان اصولگرا را در غیبت وی به آنان یادآوری کند لذت می‌برد.وی سال‌های 92 و 94 این مهم را بارها به جریان محافظه کار یادآوری کرد تا قدردان او باشند نه منتقد.حالا هم فرصت سوم مهیا شده است.او برای شکست سوم اصولگرایان در برابر اصلاح طلبان لحظه شماری می‌کند تا بگوید تا من نباشم «تقریبا هیچ» هستید.با توجه به پیش بینی‌های بی شمار مبنی بر پیروزی حسن روحانی در انتخابات آتی، اصولگرایان باید منتظر «سرکوفت» بعدی رییس دولت قبل باشند.
هدف چهارم: فردی که حاضر است برای رسیدن به مقصود خود حداقل به سه رییس جمهور آمریکا نامه بی جواب بنویسد آب از سرش گذشته و کارهای محیرالعقول بیشتری می‌تواند انجام دهد.شاید باورش سخت باشد اما رییس دولت قبل در حال ایجاد میدانی مناسب برای مانور اصلاح طلبان و اعتدالی‌ها است. یک پرسش؛حسن روحانی 3سال پیش در مورد خزانه خالی سخن گفته بود چرا پس از این همه مدت او درصدد پاسخگویی برآمده است؟ احمدی نژاد نیک می‌داند اصلاح طلبان اکنون تشنه یک فضای دوقطبی و مقایسه ای برای اثبات کارآمدی نسبی دولت روحانی هستند.در یک فضای انتزاعی شکل گرفتن چنین امر مهمی‌ دشوار است. فلذا ورود نماینده احمدی نژاد از یکسو و نامه‌های دفاع گونه رییس دولت از سوی دیگر سیلی را راه می‌اندازد که با آن هم اصولگرایان غرق می‌شوند، هم بقایی و هم هرکاندیدای دیگری و آن کسی که سالم و سرحال کنار ایستاده و از بالا لبخند زنان نظاره می‌کند محمود احمدی نژاد است! رییس دولت قبل «نهی شده از کاندیداتوری» به سخنی که خود گفته پایبند است.در این دوره کسی حریف حسن روحانی و یارانش نیست.احمدی نژاد خود را برای 1400 آماده می‌کند.