وعده توزیع عادلانه ثروت

روز گذشته بالاخره بعد از سال‌ها تکلیف سهام عدالت روشن شد و سیاست توزیع عادلانه ثروت چند ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم با حضور مقامات ارشد دولت جهانگیری، معاون اول و وزیر اقتصاد به سرانجام رسید. حال از امروز بیش از نزدیک به 50 میلیون ایرانی می‌توانند با رویت صورتحساب سهام عدالت خود پروسه تقریبا پیچیده تحت مالکیت قرار گرفتن این سهام را آغاز کنند. سامانه سهام عدالت از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور رونمایی شد و از این پس اعطای سود به مشمولان سهام عدالت صورت خواهد گرفت. به گزارش سنا، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم رونمایی از ساماندهی طرح سهام عدالت که صبح دیروز در سالن اجلاس سران با حضور وزیر اقتصاد و جمعی از اعضای شورای اصل «44» قانون اساسی و نمایندگان مجلس برگزار شد از ارائه درخواست مجوز از سوی دولت برای سهام عدالت از مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: ارزش سهام عدالت در سال ۹۶ به حدود یکصد هزار میلیارد تومان خواهد رسید. جهانگیری ادامه داد: با توجه به همه توفیقاتی که سیاستمداران جهان در مبارزه با فقر داشته‌اند اما همچنان این مساله عمیقا فراگیر سرکش و مهارناپذیر شده است و باید با عزم ملی در این کشور به دنبال ریشه‌کنی فقر حرکت و فقر را از جامعه خود دور کرد. بنابراین عدالت در توسعه مناطق و تک‌تک آحاد جامعه مفهوم پیدا می‌کند.
مالکیت مردم
امروز می‌توان گفت سهام عدالت به معنای این است که ۵۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور مالک بخشی از دارایی‌های دولت هستند و این افراد از محل سود کارخانه‌ها و تخفیفی که مقام معظم رهبری به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دادند، حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بابت خرید این سهام واریز کرده‌اند و ارزش امروز این دارایی بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان است. بنابراین می‌توان با افتخار گفت ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران با اقدامی که تاکنون انجام شده ۵۵ هزار میلیارد تومان دارایی از دولت جدا کرده و به مالکیت خود درمی‌آورند. وی گفت: با اقدامی که ظرف چهار ماه آینده انجام خواهد شد این ۵۵ هزار میلیارد تومان به یکصد هزار میلیارد تومان تا سال ۹۶ تبدیل خواهد شد یعنی اگر کسری که اعلام شده پرداخت شود، این عدد به یکصد هزار میلیارد تومان خواهد رسید و این رقم از دارایی دولت به مردم منتقل شده و مردم مالک این دارایی خواهند بود. دیگر این‌طور نیست که مردم تنها یک کاغذ داشته باشند بلکه می‌توانند خرید و فروش و از سود سالانه آن استفاده کنند. ضمن اینکه در مدیریت بنگاه‌هایی که مالک آن هستند دخالت کرده و حقوق دولت به سهامداران سهام عدالت در سال آینده منتقل خواهد شد. معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور دستور داده وزارت اقتصاد روی این پروژه وقت کافی گذاشته و ساماندهی و بسته کاملی برای سهام عدالت فراهم آورد که این سامانه دیروز نهایی شده که بر اساس فهم و درک اینجانب از مقام معظم رهبری برای این بسته حمایتی از ایشان کمک خواهیم خواست و با مجوزی که صادر خواهد شد سایر موانع برطرف می‌شود و سال ۹۶ سال جشن این کار بزرگ خواهد بود.
پرداخت سود در سال 96


وزیر اقتصاد در ادامه این نشست در سخنانی گفت: تعداد مشمولان سهام عدالت امروز به بیش از 49 میلیون نفر می‌رسد، انجام شد. وی افزود: با اقداماتی که این امکان فراهم شده تا از سال آینده سود سهام مشمولان به حساب آنها واریز شود. سال 94 سال پایان دوره 10 ساله سهام عدالت است که باید طی آن سود سهام 60 شرکت موجود در سبد سهام عدالت به خزانه دولت واریز می‌شد. از این پس سود سهام این شرکت‌ها به سهامداران آنها پرداخت خواهد شد. سود آنها در سال 95 به خزانه واریز نشده و در سال 96 پس از برگزاری مجامع به سهامداران پرداخت خواهد شد. وزیر اقتصاد افزود: سامانه الکترونیک لازم طراحی شده و با هماهنگی با سازمان ثبت احوال و کمیته امداد اطلاعات سامانه به روز شده و ارائه خدمات به خانواده بزرگ سهام عدالت در حال اجراست و صورت وضعیت از دارایی مشمولان را به آنها می‌دهد و مشخص می‌کند که ارزش اولیه سهام هر یک از مشمولان چه میزان است. وی در پایان گفت:‌ با این اقدام زندگی 50 میلیون نفر ازهموطنان پس از 10 سال تغییر کرده و طعم شیرین سهامداری را می‌چشند و می‌توانند از اواخر سال 96 سود سهام عدالت را به عنوان بخشی از درآمد خود دریافت کنند و ارزش اولیه سهام عدالت رشدی معادل دو برابر داشته است. وزیر اقتصاد افزود: هدف از طرح سهام عدالت توزیع عادلانه ثروت از طریق گسترش مالکیت عمومی است.
پایان بلاتکلیفی‌ها
همچنین پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر اقتصاد در این مراسم با اشاره به پایان بلاتکلیفی ۵٠ میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت گفت: طی 11 سال گذشته همه مسوولان تنها قول و وعده می‌دادند اما از امروز تکلیف سهام عدالت مردم مشخص می‌شود و صورتحساب بیش از ۴٩ میلیون نفر در سامانه سهام عدالت آماده ارائه است. وی گفت: در مورد این که چگونه می‌توان ۴٩ میلیون نفر را وارد بازار سهام کرد همچنان در ابهام وجود دارد اما راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شده است و از امروز هر شخص وارد سامانه سهام عدالت شود ورقه صورت حسابش آماده است. وی با بیان اینکه از ابتدای سال آینده و با برگزاری مجمع عمومی شرکت‌ها سود سهام عدالت به جای واریز به خزانه میان مشمولان تقسیم می‌شود، اضافه کرد: با ارائه این صورتحساب سهامداران متوجه می‌شوند چه میزان از سهام آنها از محل سود سهام آزاد شده است و به آنها تعلق می‌گیرد. پوری‌حسینی اظهار داشت: با توجه به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها سود سهام از انتهای تیر تا اسفند سال 96 محاسبه و سازمان خصوصی‌سازی میان مشمولان سهام عدالت توزیع می‌کند. این مقام مسوول افزود: در چهار سال گذشته بیشترین سودی که مجامع عمومی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند هفت هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر و کمترین آن چهار هزار میلیارد تومان بوده است. وی گفت: فردی که سال 94 مشمول سهام عدالت شده است همان میزان سود می‌برد که سهامداران سال 85 سود می‌گیرند. پوری‌حسینی با بیان اینکه 18 گروه برای سهام عدالت نام‌نویسی شده‌اند، افزود: گناه گروه‌هایی مانند کارگران فصلی ساختمان که دیر شناسایی شده‌اند چیست که نباید مانند سهامداران سال 85 سود دریافت کنند؟ وی گفت: هزار و 384 میلیارد تومان در سه سال نخست اجرای طرح سهام عدالت میان سهامداران سود تقسیم شد.
حضور 25 شرکت غیر‌بورسی
پوری‌حسینی افزود: 60 شرکت سرمایه‌پذیر در طرح سهام عدالت حضور دارد که 25 شرکت آن غیربورسی است اما اگر بخواهیم موارد غیرقانونی را در موضوع سهام عدالت اصلاح کنیم به‌هم‌ریختگی بسیاری ایجاد می‌شود بنابراین با مسامحه از کنار این‌گونه موارد عبور کرده‌ایم. وی با بیان اینکه قرار نیست از 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت کسی را محروم کنیم، گفت: سود 60 شرکت طرح سهام عدالت دریافت و به خزانه واریز شده و تا ریال آخر آن مشخص است. پوری‌حسینی با بیان اینکه مرجع تصمیم‌گیری برای اینکه کدام شرکت وارد سبد سهام عدالت شود هیات دولت است، خاطرنشان کرد: دولت تصمیم گرفت 20 درصد سود پالایشگاه‌های مشمول طرح سهام عدالت مربوط به خود و بقیه به سهام عدالت اختصاص یابد. رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: سامانه سازمان خصوصی‌سازی برای دریافت صورتحساب سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir است و مشمولان می‌توانند براساس رقم سمت راست کد ملی خود وارد این سامانه شوند. وی در این‌باره توضیح داد: به‌عنوان نمونه فردی که عدد سمت راست کد ملی‌اش هشت باشد امروز و فردی که عدد سمت راست کدملی اش باشد از فردا می‌تواند وارد سامانه شود. این مقام مسوول با بیان اینکه ارزش سهام عدالت در بازار کنونی دو برابر سال 85 است، افزود: با توجه به اینکه حدود دو میلیون نفر از 49 میلیون سهامدار عدالت فوت کرده‌اند وراث پس از اعلام در زمان مشخص شده پیگیر صورتحساب سهام عدالت متوفی باشند.