حجت الله ایوبی رفت ، محمدمهدی حیدریان آمد؛

گروه فرهنگ- روز دوشنبه خبر استعفای حجت‌الله ایوبی تنها اندکی پس از انتشار تکذیب شد. اما طولی نکشید که وزیر ارشاد او را برکنار کرد و مهدی حیدریان در سمت رییس سازمان سینمایی منصوب شد. حجت‌الله ایوبی در پیامی این انتصاب را به مهدی حیدریان تبریک گفت. با این تغییر در چینش مدیریتی سینما امیدهای مرده سینماگران دوباره زنده شد. حیدریان پیش از این هم در دولت اصلاحات دو سال در این سمت فعالیت کرده است. در این گزارش نگاهی می‌انداریم به سوابق مهدی حیدریان، واکنش سینماگران به این انتصاب.
10 سال قبل، مراسم تودیع
او در زمان وزارت احمد مسجدجامعی دو سال و نیم معاون سینمایی وزارت ارشاد بود در آن مقطع معاونت سینمایی هنوز به سازمان تبدیل نشده بود.
حیدریان در شهریور سال 84 مسوولیتش را به جعفری جلوه واگذار کرد و حالا در اسفندماه سال 95 ، 10 سال بعد دوباره به عرصه سینما برگشت.


حیدریان 10 سال قبل در مراسم تودیع‌اش از مدیریت سینمایی وزارت ارشاد گفته بود: «بخشی از برنامه‌هایش محقق شده و بخشی از آنها در درازمدت جواب می‌دهد. «او که به تازگی دوباره برای ریاست سازمان سینمایی حکم گرفته است، در آن دوران تاکید داشت که «باید منشور اخلاقی سینمای ایران تدوین شود تا ضوابط حقوقی مشخصی در بخش تولید، توزیع و نمایش داشته باشیم.»
محمدمهدی حیدریان 16 شهریور ماه 1384 در مراسم تودیع‌اش در سینما «فرهنگ» گفته بود: «ما تلاش کردیم با ترسیم افق‌هایی برای سینمای ایران، جایگاهی که بیش از همه برازنده سینمای ایران است را به‌دست آوریم. بخشی از برنامه‌ها محقق شد و بخشی از آنها در درازمدت جواب می‌دهد.»
او با بیان اینکه «سعی کردیم برنامه‌های مدون داشته باشیم تا سینما را از تیررس افراد ناآشنا در امان بداریم» در ادامه از هنرمندان خواهش کرده بود که «نگذارید این افق‌های ترسیم شده را از شما بگیرند، چون سینما بدون افق معنا ندارد و سینما پدیده به روزی است.»
حیدریان در همان سخنانش تاکید کرده بود که «در سینمای ایران یک همبستگی نیاز است تا این افق‌ها به‌درستی ترسیم شود.» و اظهار امیدواری کرده بود که «سینمای ایران هر روز بالنده‌تر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی حضور داشته باشد.»
احمد مسجدجامعی، وزیر وقت ارشاد نیز در آن مراسم مطرح کرده بود: «امروز مراسم تقدیر از کسی است که عمر خود را در وقف سینما تقسیم کرده، است. از نخستین سال‌های شکل‌گیری سینمای جدید ایران همیشه شاهد حضور آقای حیدریان در این حوزه بودیم، ایشان در حوزه نظارت تولید و مدیریت‌های فیلم در عرصه‌های ملی همیشه مشارکت و حضور موثر داشتند و نسبت خود را با سینما و فیلم تعریف کرده است و امروز که ما بزرگداشت ایشان را برگزار می‌کنیم، در حقیقت بزرگداشت سینمای ایران را برگزار می‌کنیم.»
اما حیدریان در آخرین روزهای مسوولیتش تاکید کرده بود: «باید منشور اخلاقی سینمای ایران تدوین شود تا ضوابط حقوقی مشخصی در بخش تولید، توزیع و نمایش داشته باشیم. این منشور باید روابط و ضوابط اخلاقی حرفه‌ای درون‌سینمایی و برون‌‌سینمایی را تحت پوشش قرار دهد.»
حیدریان با بیان اینکه عرصه پژوهش در سینما مورد غفلت واقع شده، تصریح کرده بود: «باید برنامه و سیستمی چیده شود تا تغییرات مدیریتی کمترین تاثیر را در آن داشته باشد.»
وی با بیان اینکه سینمای نوین بعد از انقلاب با رویکرد اندیشه و توجه به سینماگران مولف شکل گرفته است، گفته بود: «مدل توزیع قدرتمند و توجه به وجوه اقتصادی فیلم قبل از تولید به علت اینکه سینمای کشور برای نمایش برخی از مفاهیم انسانی هزینه مالی و اجتماعی زیادی صرف کرد، ممکن است در مواردی منطبق با چرخه سینمای ایران نباشد.
حیدریان با اشاره به اینکه سایه دولت بر سینما نباید سنگینی کند، تاکید کرده بود: «این عرصه باید به سمت تعادل و تعامل بخش‌های خصوصی و دولتی گام بردارد و به حیات طبیعی خود دست پیدا کند.»
امروز، مراسم معارفه
صبح دیروز پس از آنکه حکم انتصاب محمدمهدی حیدریان به عنوان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جدید سازمان سینمایی به طور رسمی اعلام شد، تودیع و معارفه غیررسمی هم در کنگره سراسری مدیران و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تا عصر دیروز در تالار وحدت برپا بود، برگزار شد.
در این مراسم حیدریان در حضور مدیران مختلف معاونت‌ها و استانی اداره‌های کل ارشاد از طرف وزیر به عنوان فردی باسابقه در این حوزه و به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی معرفی شد.
حیدریان که در غیاب حجت‌الله ایوبی و با حضور چند نفر از مدیران این سازمان از جمله علیرضا تابش، حبیب ایل‌بیگی و رمضانعلی حیدری خلیلی در این کنگره شرکت کرده بود، پس از ساعتی مراسم را ترک کرد و به محل کار جدید خود در سازمان سینمایی رفت.
با رفتن ایوبی از سارمان سینمایی مشخص نیست او در چه پستی مشغول به کار خواهد شد ولی وزیر فرهنگ از ادامه حضور او در این وزارتخانه خبر داده است.
در متن حکم صالحی امیری وزیر ارشاد خطاب به محمدمهدی حیدریان آمده است:
«نظر به تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به سمت معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی و سمعی بصری منصوب می‌شوید. انتظار دارد ضمن بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های موجود و تعامل و گفت‌وگو با نیروهای کارآمد و موثر در رشد و اعتلای سینمای متعهد ایران اسلامی، در راستای افزایش انسجام در تولیدات دیداری و شنیداری و ایجاد فرصت‌های جدید برای حضور فعال در جشنواره‌های بین‌المللی، تحول در فرآیند برگزاری جشنواره‌های ملی، توجه به تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی و پاسخگویی به مسایل اجتماعی جامعه ایران و بازنگری در ساختار مدیریت سینمایی کوشا باشید. توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.»
سمت‌های اجرایی حیدریان به این شرح بوده است:
- مدیر کل همکاری‌های سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (یک سال)
- مدیر کل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (11 سال)
- مدیر عامل سیما فیلم (صدا‌وسیما) (شش سال)
- مدیر شبکه جهانی جام جم (سه سال)
- رییس گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر (از شش سال قبل ادامه دارد)
- معاون ریاست فرهنگستان هنر (در حوزه موسیقی، تئاتر و ادبیات نمایشی، سینما و چندرسانه‌ای از سال 1384 تاکنون)
حیدریان در مقام مشاوره با رییس سازمان صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس رادیو فعالیت و همکاری داشته است.
- رییس هیات امنای انجمن سینمای جوانان، بنیاد سینمایی فارابی و عضو شورای ارزشیابی مشاغل هنری، عضو شورای فرهنگ و صنعت وزارت صنایع و معادن، عضو شورای‌عالی معماری و شهرسازی، عضو هیات امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، عضو هیات امنا و هیات‌مدیره موسسه توسعه فرهنگ و هنر، عضو هیات امنا و هیات‌مدیره موسسه توسعه فرهنگ و هنر، عضو هیات امنای صندوق حمایت از هنرمندان، عضو شورای برنامه‌ریزی و طرح و برنامه کودک و نوجوان (صداوسیما)، عضو هیات‌مدیر موسسه آفرینش‌های هنری (آستان قدس رضوی)، عضو شورای فرهنگ و هنر سازمان زیباسازی شهرداری تهران، عضو هیات امنای موزه ملی قرآن کریم و ... از جمله دیگر فعالیت‌های رزومه‌ کاری رییس جدید سازمان سینمایی است.
تولید فیلم مستند جنگی و پخش از تلویزیون در سال 1360، تولید چندین فیلم مستند از جهاد سازندگی پخش از تلویزیون در سال 1359 و 1360 و تولید فیلم بلند (60 دقیقه‌ای) اصحاب فیل در موضوع حادثه طبس (پخش از تلویزیون در سال 1360) از فعالیت‌های هنری محمدمهدی حیدریان است.
واکنش سینماگران به معارفه حیدریان
می‌توان گفت ریاست حیدریان در این سمت در دولت اصلاحات یکی از درخشان‌ترین دوران‌های سینمایی ایران است. از این رو طبیعی است که سینماگران به بازگشت او بر صندلی مدیریت امیدوار باشند. هرچند سه ماه بیشتر به پایان کار دولت یازدهم نماده و بعید است در این مدت کم بتوان کاری اصولی کرد اما در صورت انتخاب مجدد روحانی و ادامه دار بودن ریاست حیدریان در این سمت می‌توان به باز شدن افق‌های تازه در سینما امیدوار بود.
سیروس الوند، محمدمهدی حیدریان رییس جدید سازمان سینمایی را گنجینه‌ای از تجربه توصیف کرد و گفت: حل مشکلات هنر هفتم در گروی مشورت با اهالی سینماست و انتخاب حیدریان را نیز باید در این راستا ارزیابی کرد.
او با اشاره به تجربیات و سوابق حیدریان و ارتباط او با اهالی سینما گفت: معتقدم اکثریت اهالی سینما او را قبول دارند و از این نظر اتفاق‌های مثبتی می‌افتد.
امین تارخ انتصاب محمدمهدی حیدریان به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی را اقدامی شایسته و بجا دانست و گفت: حیدریان اشراف کاملی به مسایل و مشکلات سینما دارد و در واقع همه فن حریف سینماست.
تارخ ضمن تشکر و قدردانی از حجت‌الله ایوبی، رییس سابق سازمان سینمایی در طول مدت ریاستش بر این سازمان، ابراز امیدواری کرد که تغییرات مدیریت در سطح کلان که در پیش است (انتخابات ریاست‌جمهوری) همین وزیر و رییس سازمان سینمایی در این مسند بمانند تا بتوانند فرصت کافی برای ساماندهی و برنامه‌ریزی در حوزه سینمای کشور را داشته باشند.
ضیاء‌الدین دری، کارگردان سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» گفت: محمدمهدی حیدریان، رییس جدید سازمان سینمایی باتجربه دیرینه‌ای که در سینما دارد می‌تواند بر مسایل و مشکلات این حوزه فایق آید. وی ادامه داد: این مطلع بودن از گذشته تا امروز افق روشنی را برای رسیدن به اهداف مورد نظر و ارتقای صنعت سینما ترسیم می‌کند. کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» افزود: حیدریان همچنین تجربه خوب و موفق تولید فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی را دارد و این نشان می‌دهد که با مشکلات تولید فیلم از مرحله مقدماتی تا نهایی آشناست.
مجید مظفری گفت: محمدمهدی حیدریان پیشینه درخشانی در سینما دارد و باید به فکر یک اساسنامه درست بلندمدت حافظ منافع اهالی سینما باشد.
رییس کاخ مردمی سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: در سینما یک اساسنامه بلندمدت درستی که حافظ منافع اهالی سینما باشد، نداریم و وقتی چنین چیزی وجود ندارد با تغییر هر مدیر شرایط نباید سلیقه‌ای عوض شود و تبعات آن متوجه هنرمندان شود.