پایان بلاتکلیفی ٥٠ میلیون نفر در سهام عدالت

تفاهم – گروه گزارش: سامانه سهام عدالت از سوی اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد و از این پس اعطای سود به مشمولین سهام عدالت صورت خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از ساماندهی طرح سهام عدالت که در سالن اجلاس سران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای شورای اصل 44 قانون اساسی و نمایندگان مجلس برگزار شد، اظهار کرد: امسال سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است و یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد مقاومتی مردمی بودن و عدالت محور بودن آن است. وزیر اقتصاد عنوان کرد: برنامه مردمی کردن اقتصاد کشور یکی از برنامه‌های 12 گانه اقتصاد مقاومتی است که با مسئولیت وزارت اقتصاد و دارایی در حال پیگیری است که هدف اصلی در آن توسعه مشارکت و حضور مردم در عرصه اقتصاد است. وی با بیان اینکه تعداد مشمولین سهام عدالت امروز به بیش از 49 میلیون نفر می‌رسد، افزود: با اقداماتی که صورت گرفت این امکان فراهم شده تا از سال آینده سود سهام مشمولان به حساب آنها واریز شود. سال 94 سال پایان دوره 10 ساله سهام عدالت است که باید طی آن سود سهام 60 شرکت موجود در سبد سهام عدالت به خزانه دولت واریز می‌شد. وی عنوان کرد: از این پس سود سهام این شرکت‌ها به سهامداران آنها پرداخت خواهد شد. سود آنها در سال 95 به خزانه واریز نشده و در سال 96 پس از برگزاری مجامع به سهامداران پرداخت خواهد شد. وزیر اقتصاد افزود: سامانه الکترونیک لازم طراحی شده و با هماهنگی با سازمان ثبت احوال و کمیته امداد اطلاعات سامانه به روز شده و ارائه خدمات به خانواده بزرگ سهام عدالت در حال اجراست و صورت وضعیت از دارایی مشمولان را به آنها می‌دهد و مشخص می‌کند که ارزش اولیه سهام هر یک از مشمولان چه میزان است. وی در پایان یادآور شد:‌ با این اقدام زندگی 50 میلیون نفر ازهموطنان پس از 10 سال تغییر کرده و طعم شیرین سهامداری را می‌چشند و می‌توانند از اواخر سال 96 سود سهام عدالت را به عنوان بخشی از درآمد خود دریافت کنند و ارزش اولیه سهام عدالت رشدی معادل دو برابر داشته است. همچنین پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر اقتصاد در این مراسم با اشاره به پایان بلاتکلیفی ٥٠ میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت گفت: طی یازده سال گذشته همه مسئولین تنها قول و وعده می‌دادند اما حالا تکلیف سهام عدالت مردم مشخص می‌شود و صورت حساب بیش از ٤٩ میلیون نفر در سامانه سهام عدالت آماده ارائه است. وی گفت: در مورد این که چگونه می توان ٤٩ میلیون نفر را وارد بازار سهام کرد همچنان در ابهام وجود دارد اما راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شده است و هر کس وارد سامانه سهام عدالت شود ورقه صورت حسابش آماده است.
در ادامه این مراسم معاون اول رئیس جمهور از ارائه درخواست مجوزی از سوی دولت برای سهام عدالت از مقام معظم رهبری خبر داد وگفت: ارزش سهام عدالت در سال۹۶ به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. جهانگیری ادامه داد: موفق شدیم با سیاست گذاری در عرصه اقتصاد کشور را از بحران های اقتصادی خارج کرده و به دنبال ثبات و رونق اقتصادی برای کشور باشیم که امروز با افتخار می توان اعلام کرد در پرتو سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و در حال اجراست اثری از رشد منفی اقتصادی در اقتصاد ایران دیده نمی شود و ثبات اقتصادی به معنای واقعی به اقتصاد بازگشته است. وی ادامه داد: اکنون می توان گفت سهام عدالت به معنای این است که ۵۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور مالک بخشی از دارایی‌های دولت هستند و این افراد از محل سود کارخانه ها و تخفیفی که مقام معظم رهبری به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ارائه دادند حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بابت خرید این سهام واریز کرده اند و ارزش این دارایی بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان است. بنابراین می توان با افتخار گفت که ۵۰ میلیون از مردم ایران با اقدامی که تاکنون صورت گرفته ۵۵ هزار میلیارد تومان دارایی از دولت جدا کرده و به مالکیت خود در
می آورند. وی گفت: با اقدامی که ظرف ۴ ماه آینده انجام خواهد شد این ۵۵ هزار میلیارد تومان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تا سال ۹۶ تبدیل خواهد شد. یعنی اگر کسری که اعلام شده پرداخت شود، این عدد به ۱۰۰ هزار میلیارد خواهد رسید و این رقم از دارایی دولت به مردم منتقل شده و مردم مالک این دارایی خواهند بود. دیگر اینطور نیست که مردم تنها یک کاغذ داشته باشند بلکه می توانند خرید و فروش کرده و از سود سالانه آن استفاده کنند. ضمن اینکه در مدیریت بنگاه هایی که مالک آن هستند دخالت کرده و حقوق دولت به سهامداران سهام عدالت در سال آینده منتقل خواهد شد. معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: رئیس جمهور دستور داده وزارت اقتصاد روی این پروژه وقت کافی گذاشته و ساماندهی و بسته کاملی برای سهام عدالت فراهم آورد که اکنون این سامانه نهایی شده که بر اساس فهم و درک اینجانب از مقام معظم رهبری برای این بسته حمایتی از ایشان کمک خواهیم خواست و با مجوزی که صادر خواهد شد سایر موانع برطرف می شود و سال ۹۶ سال جشن این کار بزرگ خواهد بود.