50 میلیون ایرانی سهامدار شدند

17 اسفند ماه 1395، روزی بود که بلاتکلیفی حدود 50 میلیون ایرانی که از 10 سال قبل به‌عنوان سهامدار عدالت شناخته شده بودند، پایان یافت و بنا شد 55هزار میلیارد تومان از دارایی های دولت به عنوان سهام به مردم انتقال پیدا کند.
دراین روز با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و جمعی از مسئولان در سالن اجلاس سران، سامانه ساماندهی سهام عدالت به صورت رسمی رونمایی شد تا در مرحله نخست بیش از 47 میلیون ثبت‌نام شده قطعی این طرح صورت حساب خود را از سایت اینترنتی
www.samanese.ir دریافت کنند و از پایان سال آینده سود سهام دراختیار خود را دریافت کنند.
با این اقدام سند رسمی سهام عدالت برای حدود 50 میلیون ایرانی به نام می‌شود تا هر دارنده سهام عدالت مالک 530 هزار تومان سهم از شرکت‌های دولتی شود.این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که هر یک از مشمولان بدون مراجعه حضوری و از هر کجا که دسترسی به اینترنت داشته باشند، با درج مشخصات خود می‌توانند از آخرین وضعیت سهام اطلاع یابند به نحوی که این سامانه صورت وضعیتی از دارایی مشمولان در سهام عدالت به آنها می‌دهد که در آن مشخص شده ارزش اولیه سهام هر یک از مشمولان چقدر بوده و چقدر اقساط بابت آن طی ۱۰ سال اخیر پرداخت شده است.


سازمان بورس سهامداران
سهام عدالت را به رسمیت بشناسد
معاون اول رئیس جمهوری عدالت را مهم‌ترین نیاز بشریت بخصوص در مقطع فعلی عنوان کرد و گفت: عدالت نه تنها معیار بنیادین در مکتب و آیین ماست بلکه مفهومی اساسی در تمام تحولات سیاسی و اجتماعی است و هیچ انقلاب و جنبش مردمی در تاریخ نیست که نقطه آغاز آن عدالت خواهی نبوده باشد.
اسحاق جهانگیری در آیین رونمایی ساماندهی طرح سهام عدالت، عدالت خواهی را مهم‌ترین محور شعار انقلاب اسلامی و از اصلی‌ترین آرمان‌های امام خمینی(ره)، شهدای انقلاب و رهبر معظم انقلاب دانست و اظهار داشت: اگر به دنبال رضایت شهروندان هستیم باید عدالت را در جامعه مستقر کنیم و باید بدانیم که عدالت فقط محدود به اقتصاد نیست بلکه بیش و پیش از آن عدالت اجتماعی به معنای مقابله با تبعیض، فقر و فساد از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی افزود: دولت یازدهم موفق شد از طریق بازگرداندن عقلانیت و علم به سیاست گذاری، کشور را از بحران خارج کند و ثبات و رونق اقتصادی برای کشور رقم بزند و امروز در پرتو اقتصاد مقاومتی دیگر اثری از رشد منفی اقتصادی در ایران دیده نمی‌شود و ثبات واقعی به اقتصاد برگشته و تورم لجام گسیخته از کشور رخت بر بسته است.
وی با اشاره به رشد اقتصادی 8.9 درصد در 3 ماهه سوم و رشد 7.2 درصد در 9 ماهه سال‌جاری، گفت: رشد اقتصادی 3 ماهه سوم بدون احتساب بخش نفت حدود 6 درصد و رشد اقتصادی 9 ماهه بدون احتساب بخش نفت 5 درصد است و پیشرفت‌های خوبی در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشور به وقوع پیوسته است.
جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت در مقابله با فقر، فساد و تبعیض و استقرار عدالت گام‌های بلندی برداشته است، افزود: از سال 86 تا 92 رفاه و درآمد مردم روند کاهشی داشت و ما باید برای جبران آن، سیاست‌های جدی در دستور کار قرار می‌دادیم.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: طرح تحول سلامت با موفقیت تدوین و اجرایی شد و امروز بیش از 10 میلیون نفر که عمدتاً در روستاها و حاشیه شهرها ساکن هستند از بیمه سلامت برخوردار شده‌اند.
وی افزود: در بخش آموزش و خدمات روستاییان اقدامات اساسی صورت گرفته است و یکی از اقدامات اخیر دولت درخواست مجوز از مجلس شورای اسلامی برای برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال در روستاها و مناطق مرزی است که البته این درخواست بیش از حد معمول در مجلس مانده است و امیدوارم که با تصویب آن بتوانیم گام‌های بلندی در توسعه روستاها برداریم.
جهانگیری اضافه کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم و اساسی که از آغاز انقلاب اسلامی مورد توجه بود این است که مردم در مالکیت و دارایی‌های دولت سهیم شوند و مالکیت بخشی از دارایی‌های دولت را به عهده گیرند.
مردم سهامدار 55 هزار میلیارد تومان از دارایی دولت می شوند
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تصویب آیین نامه این طرح در اواخر دولت هشتم، تصریح کرد: در دولت نهم با عنایت رهبر معظم انقلاب به طبقات ضعیف جامعه، مجوز کاملی برای این طرح صادر شد و طرح سهام عدالت شکل گرفت.
وی ادامه داد: با رونمایی از طرح سهام عدالت حدود 50 میلیون نفر از شهروندان کشور مالک بخشی از دارایی‌های دولت خواهند شد؛ این افراد تاکنون از محل سود کارخانه‌ها و تخفیفی که رهبر معظم انقلاب به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قائل شده‌اند، 27 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کرده‌اند و امروز ارزش این دارایی‌ها بیش از 550 هزار میلیارد ریال است.
جهانگیری افزود: امروز 50 میلیون نفر از مردم ایران سرمایه‌ای به ارزش 55 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت را جدا می‌کنند و به مالکیت خود درمی آورند و با اقدامات اصلاحی که چند ماه آینده انجام خواهد شد این 55 هزار میلیارد تومان می‌تواند به 100 هزار میلیارد تومان در سال 96 تبدیل شود و مردم می‌توانند از سود سالانه این سهام برخوردار گردند.
معاون اول رئیس جمهوری با یادآوری اینکه از ابتدای دولت یازدهم به دلیل اهمیت موضوع طرح سهام عدالت، رئیس جمهوری با جدیت پیگیر اجرای طرح ساماندهی سهام عدالت بود. خوشبختانه امروز این سامانه تکمیل شده و تنها به مجوزهایی نیاز دارد که در آینده نزدیک درخواست آن را به رهبر معظم انقلاب ارائه خواهیم کرد و اطمینان داریم با مجوز ایشان بقیه موانع هم برطرف خواهد شد.
وی به سهامداران سهام عدالت توصیه کرد تا اگر کسی در روزهای آینده به آنها پیشنهاد خرید سهامشان را ارائه کرد، به هیچ وجه قبول نکنند زیرا این سهام در حقیقت سهام بهترین بنگاه‌ها و کارخانه‌های کشور هستند که روز به روز ارزش آنها بالاتر خواهد رفت.
ارزش سهام عدالت دو برابر شد
وزیر اقتصاد نیز دراین مراسم از دوبرابر شدن ارزش سهام عدالت خبرداد و گفت:مشمولان کمیته امداد، بهزیستی و روستاییان سرپرست خانوار غیرشاغل، سهام و سود را در سقف پیش‌بینی شده دریافت می‌کنند.
علی طیب‌نیا افزود: این جلسه به منزله سنددار کردن و به رسمیت شناختن حقوق مالکیت ۵۰ میلیون نفری در بنگاه‌های اقتصادی کشور است که خود نشانه‌ای از اهتمام به گسترش عدالت و بهبود زندگی طبقات کم‌درآمد به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در مجموع حدود ۷ میلیون نفر از کارگران فصلی و ساختمانی و خانواده آنها را به مجموعه بزرگ مشمولان سهام عدالت افزود که با احتساب این گروه از مشمولان، اکنون تعداد کل مشمولان طرح توزیع سهام عدالت به بیش از ۴۹ میلیون نفر رسیده است.
طیب‌نیا ادامه داد: در این میان برنامه بسیار مهم دیگری که عملیاتی شده، انجام مجموعه اقداماتی است که این امکان را فراهم می‌کند که از سال آینده سود سهام مشمولان به حساب آنها واریز شود.
وی افزود: تا پایان سال گذشته حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود به خزانه واریز شده و چیزی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان هم باید برای سال‌جاری واریز شود  که در مجموع بابت اقساط سهام واگذار شده دولت در این شرکت‌ها، ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
همچنین با پایان این دوره ۱۰ ساله، از این پس باید سود سهام این شرکت‌ها به سهامداران آنها یعنی مشمولان سهام عدالت پرداخت شود که بر این اساس در سال ۹۵، این سود دیگر به حساب خزانه واریز نخواهد شد و در سال ۹۶ و بعد از برگزاری مجامع این شرکت‌ها، سود لازم محاسبه و به سهامداران پرداخت خواهد شد.