منابع عیدی و پاداش بازنشستگان تأمین شده است




وزیر تعاون،  کار و رفاه اجتماعی  از تأمین منابع عیدی و پاداش بازنشستگان خبر داده و درباره تعیین مزد کارگران گفت: در شورای عالی کار چانه‌زنی‌ها برای تعیین حداقل دستمزد در جریان است و تلاش می‌کنیم این مسأله به شب عید کشیده نشود.به گزارش «ایران»، علی ربیعی افزود: استراتژی ما این است که این افزایش حقوق از نرخ تورم بیشتر باشد البته دریافتی‌های تا سقف ۲ میلیون تومان را درصدی افزایش خواهیم داد تا فاصله دریافتی‌های پائین و بالا را کمتر کنیم. او در ادامه از ثبت نام ۵۰ هزار نفر برای وام اشتغال روستایی خبر داد و گفت: از ۵۰ هزار درخواست وام در مرحله اول، حدود ۸۰۰۰ وام پذیرفته شده است که از امروز پرداخت این وام‌ها در ۵ استان انجام می‌شود.


ربیعی افزود: امسال از مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در این طرح، دو هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود. البته این طرح طبق قواعدی انجام می‌شود که منجر به ایجاد اشتغال شود. وی  در ادامه درباره باز شدن جعبه سیاه نفتکش سانچی توضیح داد: جعبه سیاه این کشتی دیروز با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی، طرف سوئدی سازنده کشتی و طرف پانامایی باز شد. قرار بود جعبه سیاه دو کشتی (سانچی و کریستال) همزمان باز شود که ما گفتیم ابتدا جعبه سیاه سانچی باز شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با توجه به وجود سم در کشتی نمی‌توان داخل آن رفت. روبات‌ها هم فقط عکس می‌گیرند و آنها هم نمی‌توانند داخل کابین‌ها بروند.
وی درباره مقصر سانحه سانچی، گفت: شکایت در دریا قواعد خاصی دارد و شرکت‌های بیمه و حقوقی میزان خسارت را تعیین می‌کنند. در دریا این طور نیست که یک طرف صد درصد مقصر باشد بلکه هر دو طرف را با درصد‌های متفاوت مقصر می‌گیرند. وی همچنین در خصوص موضوع ادغام دو صندوق بازنشستگی گفت : طرحی در مجلس مطرح است که بر اساس آن صندوق فولاد با صندوق بازنشستگان کشوری ادغام شود، ولی ادغام مشکلی را در این زمینه حل نمی‌کند.
پیشنهاد میزان افزایش
دستمزد ۹۷ کارگران
عضو شورای عالی کار درباره تعیین دستمزد ۹۷ گفت: با اشاره به تعیین هزینه سبد معیشت سال 96 برای تعیین مزد 97 کارگران گفت: در تعیین دستمزد علاوه بر نرخ تورم مهم‌ترین موضوع سبد معیشت خانوار کارگری است. هرچه قدر به آخرین روزهای سال نزدیک می‌شویم نرخ تورم در سبد هزینه‌های خانوار تغییر پیدا می‌کند، برای تعیین سبد معیشت یعنی عدد نهایی سبد معیشت تورم هفته پایانی بهمن ماه ملاک قرار می‌گیرد که بیشتر نرخ هزینه‌ها مد نظر است تا نرخ تورم.
علی خدایی افزود: جلسات کمیته مزد در حال برگزاری است و آن عددی که تحت عنوان میزان سبد هزینه معیشت قرار است اعلام شود در هفته پایانی بهمن ماه اعلام می‌شود مگر آنکه ضرورتی ایجاد شود. یعنی اگر جلسات رسمی شورای عالی کار قرار باشد که زودتر برگزار شود، محاسبات پیرامون سبد معیشت را زودتر انجام می‌دهیم. بر اساس توافق‌هایی که تاکنون در جلسات کارگروه مزد صورت گرفته قیمت‌ کالاهای اساسی و مؤثر در سبد هزینه اقلام ضروری در هفته آخر بهمن‌ماه به‌عنوان ملاک رقم نهایی سبد معیشت سال  96 برای تعیین مزد سال 97 مد نظر قرار خواهد گرفت و استخراج خواهد شد.
خدایی بیان کرد: محور برای تعیین دستمزد ملاک سال گذشته است که به یک توافق سه جانبه رسیدیم که از توافق عقبگرد نمی‌کنیم. نکته‌ای که در خصوص میزان تعیین دستمزد سالانه وجود دارد این است که اوایل دهه 80 این نرخ دستمزد بود که از نظر روانی یک تورمی را به جامعه تحمیل می‌کرد و ما این موضوع را می‌پذیریم اما مدت‌هاست مواردی که از نظر روانی در جامعه تأثیر می‌گذارد، قیمت حامل‌های انرژی و افزایش قیمت ارز و رشد هزینه‌های اقلام ضروری خانوار است که متأسفانه در جریان افزایش نرخ ارز مشاهده می‌کنیم، وابستگی مستقیمی بین افزایش قیمت‌ها و نرخ ارز وجود دارد. عضو شورای عالی کار گفت: در یکی از جلسات کمیته مزد دستمزد براساس نرخ منطقه‌ای را بررسی کردیم که به‌دلیل مغایرت با بند 2ماده  41 قانون کار مورد مخالفت قرار گرفت و تأیید نشد، حتی برای شروع مذاکرات هنوز عدد و رقمی را بررسی و مطرح نکرده‌ایم.