زخم بزرگي که بايد درمان شود

اگر زخم‌هاي داخلي درمان و خوب شود، دشمن خارجي هيچ غلطي نمي‌تواند بکند. دشمن کارش دشمني کردن، توطئه کردن و مانع ايجاد کردن بر سر راه پيشرفت ملت و جمهوري اسلامي به سمت قله‌هاي آرماني است. انقلاب اسلامي قله‌هاي عزت و افتخار را با آرمان تمدن‌سازي اسلامي، براي ملت ايران نشانه‌روي کرده است. تمام تلاش‌هاي دشمن از ابتداي انقلاب تا کنون، بازداشتن ملت ايران از حرکت به سمت اين قله آرماني تحقق‌پذير است. موج سواري دشمن خارجي بر بستر نارضايتي‌هاي مردم و ايجاد اغتشاش و ناآرامي در کشور در دي‌ماه، نمونه‌اي از اين اقدامات است. دشمن براي اغتشاش‌آفريني مجدد و بر هم زدن ثبات و آرامش مردم و کشور، در حال تلاش و برنامه‌ريزي است. تمام اميد دشمن ناکام طي چهار دهه گذشته، اکنون بر بحران‌آفريني در داخل ايران با بهره‌گيري از مشکلات، نارسايي‌ها و ضعف داخلي متمرکز شده است. در چنين شرايطي چه بايد کرد؟ بديهي است که از دشمن نمي‌توان انتظار داشت که دست از دشمني بردارد. هر کس چنين تصور کند که با دادن فلان امتياز و يا کوتاه آمدن در فلان موضوع، مي‌توان امريکايي‌ها را از دشمني عليه ملت ايران بازداشت، بداند که امريکا يعني شيطان بزرگ را نشناخته است. امريکايي‌ها براي نابودي هويت اسلامي – ملي ايرانيان برنامه‌ريزي کرده، خواب بازگرداندن سلطه خود بر ايران را مي‌بينند. بنابراين راه اصلي خنثي‌سازي و بي‌اثر کردن توطئه‌ها و نقشه‌هاي دشمن را بايد جست‌وجو کرد. راه اصلي همان ترسيم کردن زخم هاي داخلي است.
مقام معظم رهبري به دنبال پديدآيي ناآرامي و اغتشاشات در کشور، در ديدار مردم قم در تاريخ 19 دي‌ماه، ضمن ارائه تحليلي جامع و مبتني بر اطلاعات دقيق از اين حوادث و نقش برجسته دشمن خارجي در آن، فرمودند: «ما از دشمن خارجي گفتيم، اينهايي که گفتيم تحليل نبود، واقعي بود، خبر بود، اطلاع بود، دشمن خارجي هست، اما اين موجب نشود که ما از ضعف‌هاي خودمان غافل شويم، ما هم ضعف داريم، ما هم يک‌ جاهايي اشکال و نارسايي و نابساماني در کارمان هست؛ اين جوري نيست که ما هيچ اشکالي نداريم، هيچ مشکلي در کارمان نيست، فقط دشمن خارجي است که دارد [مشکل ايجاد مي‌کند]، نه، مگس روي زخم مي‌نشيند، زخم را خوب کنيد، زخم را نبايد بگذاريد به وجود بيايد. ما اگر مشکل داخلي نداشته باشيم، نه اين شبکه‌ها مي‌توانند اثر بگذارند، نه امريکا مي تواند هيچ غلطي بکند.»اکنون سؤال اين است که زخم‌هاي داخلي کدامند و بزرگ‌ترين زخم براي درمان چيست؟ در پاسخ مي‌توان به بيکاري، رکود، گراني، آسيب‌هاي اجتماعي چون طلاق و اعتياد اشاره کرد. اما به نظر مي‌رسد کشور به زخمي بزرگتر مبتلا شده، آن زخم مانع از درمان ديگر زخم‌ها مي‌شود. آن زخم بزرگتر را بايد شناسايي و درمان کرد.
نگارنده معتقد است زخم اصلي که در پرتو اراده‌هاي قوي به راحتي قابل درمان است، نبود يکپارچگي و يک‌آهنگي در مسئولان و کارگزاران نظام براي درمان زخم‌هاي داخلي است. تا اين زخم به درستي درمان نشود، زخم‌هاي ديگر به سرعت و به درستي درمان نخواهد شد. حضرت امام (ره)، «وحدت کلمه» را، رمز پيروزي انقلاب اسلامي دانسته، بر اين اساس همواره روي وحدت ملت و مسئولان تأکيد داشتند پيروزي بر طاغوت مورد حمايت تمامي قدرت‌ها، با وحدت کلمه حاصل شد. بديهي است که با همين وحدت کلمه، مي‌توان هر مانعي را از سر راه برداشت. رهبر معظم انقلاب اسلامي در قريب سه دهه گذشته، همواره روي وحدت مسئولان نظام تأکيد داشته‌اند. اگر مسئولان در قواي سه‌گانه و ديگر سازمان‌ها و دستگاه‌هاي حکومتي بر مدار قانون و سياست‌هاي کلي و محور ولايت، به صورت هم‌افزا حرکت کنند، به سرعت مي توان هر مشکلي را حل کرد. به سرعت مي‌توان هر زخمي را مرهم گذاشت و هر گرهي را باز کرد. اما اگر هر کدام از مسئولان، بخواهند راه خود را بروند، چه بسا به جاي هم‌افزايي، به تحليل و ستايش يکديگر پرداخته، نه‌تنها مشکلي را حل نکنند، بلکه با اختلافات خود، مشکلات جديدي را هم پديد آورند. همه بايد بدانيم، دشمن روي اين زخم، حساب ويژه‌اي باز کرده است.