بنزين يورو ۴ با طعم يورو۲!

معاون دادستان تهران: در شهر تهران سوخت با استاندارد يورو2 به مردم عرضه مي‌شود
رييس جمهور: در همه شهرهای ما بنزین یورو 4 نیست اما باید این کار سراسری شود
ريیس سازمان ملی استاندارد: بنزین توزیعی، از کیفیت لازم برخوردار است و مشکلی ندارد
اين روزها بحث آلودگي هوا به شدت ذهن همه مردم را به خود درگير كرده است. برمبناي آمارهاي موجود در روزهاي گذشته در سال 96 شايد بتوان گفت كه تعداد روزهاي آلوده در شهر تهران بيش از روزهايي با هواي سالم و پاك بوده است. دلايل بسياري براي آلودگي هوا در شهرها وجود دارد؛ از جمله كارخانه‌هاي صنعتي و توده‌هاي جوي كه از سمت كشورهاي همسايه وارد كشور ما مي‌شود اما يكي از مهم‌ترين دلايل آلودگي‌هاي گسترده به ويژه در شهرهايي كه تراكم جمعيت و خودرو در آن‌ها بسيار است، مساله كيفيت بنزين مصرفي در شهرهاست كه يكي از دلايل مهم آلودگي هوا در كلانشهر‌ها به شمار مي‌رود و رعايت كردن استاندارد بنزين مصرفي مي‌تواند در زمينه كاهش آلودگي هوا بسيار موثر باشد. از طرفي مسئولان اين حوزه بارها تاكيد كرده‌اند سوختي كه در شهر تهران در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، استانداردهاي لازم را دارد و بنزين با كيفيت يورو 4 است. در اين زمينه چند روز پيش رييس جمهور در برنامه‌اي تلويزيوني بيان كرده بود كه در شهرهاي بزرگ كشور ما بنزين با استاندارد يورو4 در جايگاه‌ها ارائه مي‌شود. با اين حال او معتقد است كه اين مساله بايد سراسري شود و در تمام شهرها بنزين را با چنين استانداردي در اختيار مردم قرار دهند.صحبت‌هاي رييس جمهور رييس جمهور در حالي است كه روز گذشته معاون دادستان كل از انجام نمونه برداري از سوخت‌هاي مصرفي شهر تهران خبر داد و گفت كه نتيجه اين نمونه‌برداري‌ها نشان داده كه استاندارد لازم در سوخت رعايت نمي‌شود و در شهر تهران سوخت با استاندارد يورو2 به مردم عرضه مي‌شود. با توجه به گفته معاون دادستان و از آنجا كه شهر تهران مهم‌ترين كلانشهر كشور محسوب مي‌شود، تناقضي در گفته‌هاي رييس‌جمهور و معاون دادستان مشاهده مي‌شود. به اين ترتيب اگر در شهر تهران نيز استاندارد يورو 4 براي بنزين رعايت نشود، به طور يقين مي‌توان چنين برداشت كرد كه در هيچ كلانشهر و حتي شهر كوچكي اين استاندارد رعايت نخواهد شد.


وجود يك تناقض
حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان در گفت‌وگوي تلويزيوني كه دوشنبه شب برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در زمینه علت وجود بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و اقدامات دولت در این زمینه مي‌گويد: حتما باید از پس این بحران برآییم و اقدامات هم در این زمینه شروع شده اما مساله این است که باید بنزین و گازويیل در شهرهای بزرگ که به طورعموم آلودگی بیشتری دارند، استاندارد باشد.
البته قدم‌های خوبی در این زمینه در كلانشهرها برداشته شده و اقدامات وزارت نفت در این زمینه قابل توجه است و گازوييل ما با گذشته بسيار متفاوت است و همچنين بنزين در شهرهاي بزرگ که البته در همه شهرهای ما بنزین یورو 4 نیست اما باید این کار سراسری شود. ما باید وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم بیشتر کنیم تا در روزهای آلودگی هوا ماشین‌های‌شان را بیرون نیاورند که در این زمینه باید به شرکت اتوبوسرانی و مترو کمک کنیم. ضمن اینکه باید وسایل نقلیه‌ای را که آلودگی هوا ایجاد می‌کند، حذف کنیم. اين در حالي است كه روز گذشته معاون دادستان کل در حقوق عامه گفت: در زمينه آلودگی هوا در شهر تهران اقدام به نمونه برداری از سوخت مصرفی کردیم و نمونه ها در آزمایشگاه‌های وزارت نفت و سازمان استاندارد انجام شد و هر دو اعلام کردند که سوخت‌های مصرفی استاندارد لازم را ندارد و به جای استاندارد یورو 4 ، استاندارد یورو 2 را دارند.
اهميت استاندارد سوخت در كلانشهرها
گفتني است، تراكم جمعيت و تردد بالاي خودروها در كلانشهرها به خصوص شهر تهران، اين شهرها را به استفاده از سوخت باكيفيت نيازمند مي‌كند؛ زيرا هر گونه قصوري در كيفيت سوخت و رعايت نكردن استاندارد به‌راستي جان عده زيادي را در پايتخت در معرض تهديد قرار مي‌دهد. به ويژه كه در فصل‌هاي سرد سال به طور طبيعي با پديده وارونگي هوا مواجه هستيم و مساله عدم رعايت استاندارد لازم در مورد سوخت نيز به اين قضيه دامن خواهد زد؛ بنابراين استاندارد كيفيت بنزين در كلانشهرها اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند.
چالش كيفيت بنزين
بحث كيفيت سوخت در تهران چالشي است كه طي سال‌هاي اخير بارها با آن مواجه بوده‌ايم و به‌مراتب ريیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرده بود که نمونه‌های دریافت شده از وزارت نفت که مورد آزمایش قرار گرفته، نشان می‌دهد بنزین توزیعی، از کیفیت لازم برخوردار است و مشکلی ندارد. چندي پيش نيره فيروزبخت درباره كيفيت بنزين‌هاي مصرفي در شهر تهران گفته بود: «هماهنگی برای نمونه گیری پایش کیفیت بنزین در گذشته بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد صورت می‌گرفت ولی به دلیل شبهاتی در مورد هوای تهران كه آلوده است، دادستانی تهران هم تقاضای ورود به نمونه‌گیری پایش بنزین را داشت. با هماهنگی دادستان تهران و وزارت نفت، اقدام به نمونه گیری کرده‌ایم که بر این اساس در سال ٩٥ عدد الفین 9 شده است که حداکثر مجاز آن، ١٨ بوده که البته نمونه اخذ شده با همکاری دادستانی ١٣.٥ بوده است.
این در حالی است که میزان بنزن به عنوان یک آلاینده در سال ٩٥ معادل یک بوده و در سال ٩٦ نمونه بنزن در تهران ٠.٩ بوده که سقف آن یک است. البته گوگرد در بنزین تهران بالا بوده، به نحوی که حد مجاز ٥٠ بوده که در تهران این عدد ٥٨ بوده است؛ اگر میانگین کلانشهرها در نظر گرفته شود،اين میزان استاندارد است».
با توجه به صحبت‌هاي معاون دادستان تهران بازهم با چالشي بزرگ در اين زمينه مواجه مي‌شويم كه در نهايت استاندارد سوخت در تهران و شهرهاي بزرگي كه تا به امروز ادعا شده كه در آن‌ها بنزين يورو4 در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، به چه ترتيبي است و در اين باره به حرف كدام نهاد بايد اعتماد كرد. بنزين‌هاي آزمايش‌شده به گفته برخي مسئولان، استاندارد يورو2 را نشان مي‌دهند و به گفته برخي ديگر مشكلي در كيفيت بنزين در پايتخت وجود ندارد. نكته مهمي كه در اينجا وجود دارد، بحث آلودگي گسترده هوا بوده كه نفس كلانشهرها را بريده است.
در چنين شرايطي اگر بنزين با كيفيت مناسب ارائه مي‌شود، به اين نتيجه خواهيم رسيد كه دلايل مشكل آلودگي هوا را بايد در مسائل ديگري جست‌و‌جو كرد و براي حل اين معضل به روش‌هاي ديگري متوسل شد.
بنزين تهران استاندارد نيست
مجيد مخدوم/ استاد دانشگاه تهران
در مورد چالش‌هاي كيفيت بنزين در كشور و مباحثي كه در اين باره مطرح مي‌شود و ادعاهايي كه درباره عرضه بنزين يورو 4 در جايگاه‌هاي شهر تهران وجود دارد، بايد بگويم با دعواهايي كه ميان نهادهاي مسئول وجود دارد، كاري ندارم اما اين بار معاون دادستان تهران واقعيت را مطرح كرده است. بنده به عنوان شخصي كه تجربه 40 ساله در مساله محيط زيست دارم، به شما مي‌گويم وقتي بوي بنزين را از اگزوز خودروي خود استشمام مي‌كنم، مي‌توانم به شما درصد بنزن، گاز Co و Co2 آن را بگويم. به شما عرض مي‌كنم كه بنزين‌هاي ما استاندارد نيست و علت واقعي آلودگي هوا تنها بحث كيفيت خودروها نيست بلكه علت اصلي آن، مساله كيفيت بنزين است. آزمايش‌هايي كه بارها انجام شده است، گفته بنده را مبني بر فقدان كيفيت استاندارد در بنزين‌هاي مصرفي را تاييد مي‌كند.