گفت‌وگوي ديرهنگام

آرمان: شب گذشته رئیس‌جمهور با مردم سخن گفت. می‌توان براین سحن پای فشرد که رئیس جمهور دیرهنگام با مردم سخن گفت و در مقابل بر این نکته تاکید کرد که او شفاف‌تر و صریح‌تر از بارهای قبل مسائل را با مردم در میان گذاشت. درخواست سخن گفتن دکتر حسن روحانی با مردم در دی‌ماه بارها و بارها مطرح شد که شاید دلیلش اعتراضات اخیر بوده باشد. اگر چه روحانی این مطالبه را اجابت کرد و مقابل رضا رشیدپور نشست تا به سوالات پاسخ دهد اما بهتر می‌بود که این اتفاق زودتر می‌افتاد. با این حال همیشه گفت‌وگوی صریح و بی‌پرده با مسئولان ارشد مفید فایده خواهد بود و اگر دکتر روحانی این روند را با دیگر رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های مستقل هم داشته باشد ارتباط او با مردم نزدیک‌تر خواهد شد. گفت‌وگوی شب گذشته رئیس‌جمهور صریح‌تر از گفت‌وگوهای قبل بود و رئیس‌جمهور شفاف‌تر از همیشه با مردم سخن گفت. موضوعات اقتصادی بخش غالب پاسخ‌های دکتر روحانی بود. شب گذشته رئیس‌جمهور ابایی از تاکید بر بیان وضعیت مالی دولت نداشت و به صراحت اعلام کرد که برای آبادانی کشور و اجرای برخی پروژه‌‌ها نیاز به کمک‌های مردم است چرا که دولت پول ندارد. او تغییر در نرخ ارز برای تغییر در بودجه را رد کرد و در این مورد که سبب نگرانی‌هایی در روزهای اخیر شده بود، توضیحاتی ارائه داد. او وعده داد که مسکن مهر تا پایان امسال تکمیل می‌شود و البته درباره نوسازی بافت‌های فرسوده هم سخن گفت. روحانی دیروز آنچنان که انتظار می‌رفت به موضوع اعتراضات اخیر نپرداخت که شاید دلیل این نپرداختن، اعتقاد او به ریشه‌های اقتصادی اعتراضات باشد که توضیحاتش را کافی دانست. اما باید به این نکته مهم اشاره کرد که گفت‌وگوی دکتر روحانی این‌بار شفاف‌تر از قبل بود و صراحت بیشتری داشت. رئیس جمهور تا جایی که می‌توانست و امکان داشت توانست امیدواری را به جامعه تزریق کند. او از مشکلات با زبان مردم سخن گفت و تردیدی نیست که این مهم گامی موثر و بلند است. دکتر روحانی برای مردم خوزستان و بخش‌هایی که با مشکل ریزگردها درگیر هستند از اقداماتی در این زمینه مانند نهال‌کاری سخن گفت. رئیس جمهور گفت نوسانات ارز بلند مدت نخواهد بود و در عین حال اظهار امیدواری کرد که نهادهای عمومی از بنگاهداری دست بردارند. دکتر روحانی در باره موسسات غیرمجاز به حل نهایی مشکل نوید داد و گفت که تا کنون دولت پرداخت‌های زیادی را ممکن کرده است. دکتر روحانی با تاکید بر این که بر عهد و پیمانش ایستاده در موضوع فضای مجازی ابایی نداشت که بگوید برخی تمایل به تداوم فیلتر داشتند و مخالف رفع فیلتر بودند. او نشان داد که از مشکلات عمیق مردم باخبر است و بر این اساس گفت که با اظهار نظر مردم موافق است. روحانی به‌خوبی می‌داند جامعه به مانع‌تراشی‌ها در مسیر دولت آشناست، بنابراین لازم ندانست که وقت در نظر گرفته شده برای این برنامه را صرف بازگویی بدیهیات کند. رئیس جمهور از آنچه گذشت کمتر سخن گفت و به آنچه که باید انجام شود پرداخت. نهایت اینکه از دید کارشناسان این مصاحبه تلویزیونی باید زودتر از این برگزار می‌شد و لازم است با دیگر رسانه‌ها هم ادامه یابد.
سانچی، درد عمیق!
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه امیدوارم در این گفت‌وگو سوالاتی مطرح شود که به ابهامات و پرسش‌های مردم پاسخ داده شود در واکنش به پرسشی در زمینه علت وقوع سانحه سانچی اظهار کرد: این حادثه بسیار تلخ بود و منجر شد که ما 32 عزیز متخصص‌مان را از دست بدهیم و این برای ما بسیار تاسف برانگیز بود. من ساعاتی بعد از وقوع حادثه از آن مطلع شدم که نفتکش سانچی با یک کشتی چینی برخورد کرده است، همان وقت با مسئولان صحبت کردم و فردای آن روز کمیته‌ای متشکل از وزارت خارجه، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار به دلیل خاصی مسئولیت این امر را به عهده گرفت.
قلب‌های داغدار


روحانی در پاسخ به پرسشی در زمینه اینکه اعلام عزای عمومی برای حادثه سانچی کار شعاری به نظر می‌رسد، اظهار کرد: من شعاری بودن این کار را قبول ندارم. وقتی دولت به صورت رسمی روزی را عزای عمومی اعلام می‌کند، نشان دهنده اهمیت مساله است و نیز تشفی خاطری برای قلوب کسانی می‌شود که در این حادثه داغدار شده‌اند. من بعد از وقوع این حادثه نماینده‌ای را اعزام کردم تا با خانواده‌های داغدار به صحبت بنشیند و دغدغه‌ها و خواسته‌های آنان را دریافت کند. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که این دو موضوع که روزی به عنوان عزای عمومی اعلام شود و جانباختگان این حادثه شهید خدمت نامیده شوند، به هیچ وجه موضوعی شعاری نیست.
زلزله کرمانشاه
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه‌های دولت برای مقابله با خسارات زلزله اظهار کرد: ما حوادث تلخ و شیرین در کشور داریم که شما حوادث تلخ را ردیف کرده‌اید. زلزله از مسائل مهم کشور ماست و زلزله 3/7 ریشتری کرمانشاه نیز به لحاظ قدرت کم‌سابقه بود که خوشبختانه به دلیل پیش‌لرزه، بسیاری از مردم از خانه‌های خود خارج شدند وگرنه تلفات خیلی بیشتر از آن بود. البته جان 600 نفری که در این حادثه جان خود را از دست دادند حائز اهمیت است. روحانی با بیان اینکه در رسیدگی به زلزله‌زدگان کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت، ولی بی‌نقص نبود، خاطرنشان کرد: از همان لحظات اول زلزله با وزیر کشور صحبت کردم و کمیته‌ای برای رسیدگی به موضوع تشکیل شد. همان شب تیمی از مسئولان به منطقه اعزام شدند. بخش امداد هم کار بزرگی انجام داد و 7817 نفر از مصدومان را نجات داد و به بیمارستان‌ها منتقل کرد. وی ادامه داد: من وقتی می‌خواستم به کرمانشاه بروم برخی دوستان گفتند چند روز دیگر آنجا بروم، زیرا هنوز منطقه بی‌نظم بوده و به خاطر اینکه منطقه در لب مرز است، مسائل ناامنی هم وجود دارد، اما من گفتم وزیر کشور و وزیر بهداشت بلافاصله به منطقه بروند و من هم روز بعد رفتم. در سرپل ذهاب محلی مشخص شده بود که من از ماشین پیاده شوم که در مسیر ساختمان فروریخته‌ای دیدم که گفتم ماشین بایستد. من از ماشین پیاده شدم و کنار آن ساختمان با مردم صحبت کردم.
ادامه صفحه16