امروز یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته افتتاح می‌شود؛

گروه گردشگری- یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته امروز در تهران برپا می‌شود‌. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سالانه دو بار نمایشگاه گردشگری برپا می‌کند و سعی دارد به این وسیله صنعت فشل گردشگری کشور را راه بیندازد‌.
اما چقدر برپایی ده نمایشگاه پیشین موفق بوده است؟ نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود بیشتر شبیه فروشگاه عرضه کالاست تا محلی برای تصمیم‌گیری‌های کلان‌. به عنوان مثال همین نمایشگاه گردشگری تهران که هر ساله با هزار آب و تاب برپا می‌شود و بیلبوردهای شهری را اشغال می‌کند سر آخر آنچه برای مراجعان دارد، آش محلی است و گوش دادن به موسیقی‌های فولکلور‌. در حالی که هدف چیز دیگری است‌.
نمایشگاه‌های اینچنین به جای آنکه بتواند باری از روی دوش صنعت گردشگری بردارد تبدیل به محلی برای تفریح می‌شود‌. گویی پارکی موقتی برپا می‌شود و خانواده‌ها برای تفریح چند ساعتی را تویش قدم می‌زنند‌.
البته این روند مختص به نمایشگاه گردشگری نیست‌. در نمایشگاه کتاب و مطبوعات هم اتفاقی اینچنینی می‌افتد‌. مثلا در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان معتبرترین نمایشگاه ادبی جهان تعداد مراجعان به مراتب کمتر از نمایشگاه کتاب تهران است‌. در نمایشگاه فرانکفورت خبری از فروش کتاب و برپایی غرفه آشپزی و رقص نیست‌. بلکه نمایشگاه محلی برای عقد قرارداد میان ناشران و آژانس‌های ادبی به عنوان نمایندگان نویسندگان است‌. نمایشگاه مطبوعات نیز حال و روز بهتری ندارد‌. بسیاری از رسانه‌ها به امید فروختن نسخه‌های روی دست مانده قدم به نمایشگاه می‌گذارند‌.


اینکه چرا مسوولان ما فکری به حال روند برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی نمی‌کنند جای سوال دارد‌. در این مورد و نمایشگاه گردشگری با توجه به شعارهای داده شده انتظار می‌رود تغییری مثبت صورت پذیرد اما با توجه به صحبت‌های عنوان شده این اتفاق بعید به نظر می‌رسد‌.
آش و رقص محلی ترفندی برای جذب و فروش تورهای خارجی به مردم
اردشیر اروجی کارشناس گردشگری درباره نمایشگاه‌های گردشگری در ایران به «جهان صنعت» می‌گوید: «متاسفانه همه نمایشگاه‌ها در ایران استاندارد نیستند و نمایشگاه گردشگری هم یکی از آنهاست‌. در نمایشگاه گردشگری ما به جای اینکه به معرفی جاذبه‌ها و استعدادهای گردشگری کشور به دنیا بپردازیم، تمام تمرکز روی این است که تورهای خارج از کشور را معرفی کنند‌.»
اروجی ادامه می‌دهد: «وقتی وارد نمایشگاه‌های گردشگری می‌شوید با فروش آش، رقص‌ها و برنامه‌های محلی مواجه می‌شوید که اگرچه اتفاق بدی نیست اما برای جذب مردم و سپس فروش تورهای خارجی به آنهاست‌. اتفاقی که باعث می‌شود تراز گردشگری منفی شود و ورود و خروج گردشگر متناسب نباشد‌.»
این کارشناس گردشگری معتقد است اگر این برنامه‌ها با هدف جذب گردشگری داخلی انجام می‌شد، منجر به توسعه و ایجاد اشتغال در کشور خواهد بود و می‌گوید: «این جهت‌گیری کار درستی نیست چراکه مردم را با انگیزه‌های داخلی جذب می‌کنیم و بسته‌های گردشگری داخلی را ارائه نمی‌کنیم و در عوض بسته‌های خارجی را معرفی می‌کنیم‌.»
اروجی نزدیکی تعطیلات عید نوروز را کمکی برای رونق گردشگری داخلی می‌داند و می‌گوید: «در این نمایشگاه حداقل برای هر استان می‌توان ده بسته گردشگری ارائه کرد‌. مردم با جاذبه‌های گردشگری استان‌های مختلف آشنا شوند و مسیرهای جدید را بشناسند اما نه تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد که آنها را به خروج از کشور ترغیب می‌کنیم‌.»
او درباره نمایشگاه‌های بین‌المللی استاندارد در دنیا و تفاوتش با ایران بیان می‌کند: «کیفیت برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری در کشورهای خارجی با ایران بسیار متفاوت است‌. در همه جا کشورهای مختلف با شرکت در نمایشگاه‌ها به تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری‌شان به دنیا می‌پردازند و با انعقاد قراردادهایی به رونق گردشگری‌شان کمک می‌کنند‌ اما در ایران تنها چند کشور محدود به صورت نمایشی در نمایشگاه شرکت می‌کنند و شرکت‌هایی هم که از کشورهای دیگر می‌آیند اکثرا معتبر نیستند‌ و به قصد قرارداد هم نیامده‌اند‌. باز هم در نهایت تنها اتفاقی که رخ می‌دهد خروج گردشگران داخلی ماست‌.»
گردشگری تخصصی در حوزه کودک
آنچه در توضیح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از نمایشگاه امسال آمده به شرح زیر است:
یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته با گردهمایی تمام فعالان گردشگری کشور و همچنین حضور شرکت‌های خارجی از کشورهای مختلف با حضور علی‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فعالان صنعت گردشگری، مهمانان و سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برپا می‌شود‌.
نمایشگاه گردشگری امسال با تغییرات اجرایی، با هدف معرفی ظرفیت‌ها و برنامه‌های نوروزی کل استان‌ها و سایر توانمندی‌های کشور در حوزه گردشگری از ۳ تا ۶ بهمن ۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، به گفته مسوولان برگزاری نمایشگاه، سالن ۳۸ امسال به استان‌ها اختصاص دارد و در این سالن هر استان ظرفیت‌ خود را به نمایش خواهد گذاشت‌.
مساحت کل یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته ۴۱ هزار مترمربع است، این نمایشگاه ۲۱هزار مترمربع فضای مفید دارد، همچنین ۵۰۰ شرکت به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در این نمایشگاه خواهند پرداخت، همچنین محوریت نمایشگاه روی محصولات گردشگری است و تلاش شده است تا نمایشگاه از بحث صرف برپایی غرفه خارج شود‌.
۷۰ شرکت خارجی و ۴۳۰ شرکت داخلی در ۱۴ سالن توانمندی‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارند و فضای نمایشگاه نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است، در نمایشگاه گردشگری امسال به صورت تخصصی به حوزه کودک و خانواده پرداخته شده است و با توجه به اینکه همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب شده است، این استان برنامه‌هایی با محور کودک و خانواده را در نمایشگاه گردشگری برگزار خواهد کرد، همچنین در حوزه گل، استان مازندران در نمایشگاه به معرفی ظرفیت‌های خود می‌پردازد، در بخش گردشگری غذا نیز با مشارکت برندهای غذایی، ظرفیت‌ها معرفی خواهد شد‌.
حضور ۴۸ شرکت گردشگری الکترونیک در این نمایشگاه از دیگر موارد تمایز این نمایشگاه با سایر دوره‌هاست، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی، گردشگری سلامت، معرفی اقوام و آیین‌ها از دیگر بخش‌های نمایشگاه است‌.
این نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود و همچنین از ساعت ۱۸ تا ۲۱ برنامه‌های فرهنگی و هنری در آمفی‌تئا‌تر محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود‌.
این نمایشگاه با ۱۱ محور و محصول گردشگری به‌صورت کاملا تخصصی برپا می‌شود، همچنین کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی، آیینی و سنتی استان‌ها در این نمایشگاه اجرا خواهد شد، حضور راهنمایان گردشگری مربوط به هر حوزه برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در نمایشگاه از جمله ایده‌های خلاقانه یازدهمین نمایشگاه گردشگری است‌.
شرکت‌هایی از ۲۱ کشور ایتالیا، آلمان، برزیل، انگلیس، سوییس، چین، ترکیه، روسیه، کامبوج، کره جنوبی، مالزی، ارمنستان، صربستان، قبرس، امارات متحده عربی، ویتنام، بلاروس، تایلند، نپال، صربستان و اندونزی در این نمایشگاه حضور دارند‌.
همچنین همز‌مان با این نمایشگاه، نخستین همایش گردشگری کودکان و نوجوانان فردا در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود‌.
این همایش با محور شناسایی ظرفیت‌های موجود و ایجاد فرصت‌های نو در زمینه گردشگری کودکان و نوجوانان، بررسی نقش سازمان‌های دولتی و غیردولتی در توسعه سفرهای کودک و نوجوان و روایتگری جاذبه‌های گردشگری برای مخاطب کودک و نوجوان از ساعت ۱۳ تا ۱۶ میزبان علاقه‌مندان به این حوزه خواهد بود‌.