افزایش نرخ دلار قیمت کالاهارا بالا برد؛

گروه بازرگانی- با وجود اینکه انتظار می‌رفت بعد از اتفاقات اخیر، بازار دست کم تا یکی دو ماه باقی مانده به عید، شرایط با‌ثباتی را دنبال کند اما عبور نرخ دلار از مرز 4600 تومان، وضعیت بازار را جور دیگری رقم زد به طوری که گرانی‌های شب عید از اوایل بهمن‌ماه شروع شده. این در حالی است که مردم طی ماه‌های اخیر سال سخت اقتصادی را پشت سر گذاشته‌اند و حالا ناچارند برای شب عید برخی از اقلام مورد نیاز خانواده همچون پوشاک، کالاهای اساسی، آجیل و میوه و‌... را تهیه کنند اما با توجه به اینکه افزایش قیمت دلار، عامل بسیار تاثیر‌گذاری بر قیمت کالاهایی مانند برنج، حبوبات، پوشاک، لوازم‌خانگی، خودرو، موبایل و‌... خواهد بود، حتی تامین مایحتاج سال جدید نیز با دشواری‌های جدیدی همراه خواهد بود. البته گرانی ماه‌های آخر سال چندان ماجرای جدیدی نیست و هر سال‌با شروع فعالیت دلالان و سودجویان در روزها و مناسبت‌های خاص، گرانی‌های بی‌سابقه‌ای در بازار به وجود می‌آید اما این در حالی است که برای سال 97، افزایش قابل توجه قیمت دلار نیز به عوامل افزایش‌دهنده قیمت‌های شب عید اضافه شده است.
بر این اساس در حالی‌که قیمت دلار لحظه به لحظه در حال افزایش است، بازار کالاهای وارداتی نیز در حال نوسان است به طوری که طی روزهای اخیر در صنف‌های مختلف اعم از پوشاک، مواد غذایی، لوازم‌خانگی، خودروهای وارداتی، موبایل و‌... شاهد افزایش قیمت بودیم. در این خصوص رییس انجمن واردکنندگان مواد غذایی گفت: افزایش قیمت ارز در چند روز اخیر به حدی بوده که نمی‌توان از تاثیرگذاری آن روی قیمت‌ها چشم‌پوشی کرد. بنا‌بر‌این از ابتدای هفته شاهد گرانی در بازارهای مختلف بودیم.
افزایش قیمت ۱۵ درصدی لوازم‌خانگی
در حال حاضر اگرچه برخی مسوولان معتقدند نوسانات ارزی مقطعی و زودگذر خواهد بود اما واقعیت این است که با اندک تغییری در بازار ارز، بازار کالاهای اساسی و همچنین دیگر کالاها که تا حدودی به واردات متکی هستند، به هم می‌ریزد و افزایش قیمت‌های قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. از این رو افزایش قیمت دلار تاثیر خود را روی قیمت لوازم‌خانگی وارداتی به صورت مستقیم گذاشته به طوری که پیش‌بینی می‌شود ظرف روزهای آینده اقلام داخلی نیز که 55 درصد قطعات آنها وارداتی است نیز از این موضوع تاثیر بگیرند. این در حالی است که در شرایط فعلی برند‌های وارداتی با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند اما هنوز برندهای داخلی قیمت خود را افزایش نداده‌اند ولی بنکداران به خرده‌فروش‌ها اعلام کرده‌اند داخلی‌ها نیز از هفته آینده قیمت خود را هفت درصد افزایش خواهند داد.


در همین خصوص نصیری رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه تحمل فروشندگان نیز حدی دارد، گفت: به علت رکود در بازار و کاهش قدرت خرید مردم شاهد حداقل خرید و فروش در این صنف هستیم. از طرف دیگر فروشندگان و واردکنندگان با درک این موضوع سعی کردند با کم کردن سود خود از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند تا وضعیت از این بدتر نشود اما این تحمل نیز حدی دارد و دیگر نمی‌شود از سرمایه کم کرد.
وی ادامه داد: این افزایش قیمت امروز نیز از سر ناچاری است هر چند همه‌ساله در این ایام شاهد افزایش محدودی بودیم اما امسال بیش از هر سال افزایش داشتیم و می‌دانیم این اقدام شرایط رکود را تشدید خواهد کرد اما چاره‌ای نداریم.
پوشاک هم گران شد
گشت و گذاری در بازار لوازم‌خانگی نیز نشان می‌دهد که افزایش قیمت لوازم‌خانگی در بازار از 4 تا 15 درصد بوده است. اما به گفته فعالان بازار، در سه‌راه امین‌حضور به دلیل کاهش ازدواج در سال‌جاری بازار به شدت شاهد رکود بوده که این امر با افزایش قیمت دلار تشدید شده است. این در حالی است که برخی از فروشندگان پوشاک نیز معتقدند با وجود اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد اما نوسان نرخ ارز باعث شده که حتی تولید پوشاک در داخل کشور نیز که متکی به واردات پارچه است، با موانع زیادی روبه‌رو شود. بر این اساس نه تنها در حال حاضر پوشاک وارداتی در مغازه‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شده بلکه تولیدکنندگان داخلی نیز باید قیمت‌های خود را افزایش دهند تا تولید تا حدی برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد.
آشفتگی مجدد در بازار برنج
در این میان نگاهی به بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی نیز نشان می‌دهد که این بازار نیز بی‌نصیب از افزایش ناگهانی قیمت دلار نبوده است به طوری که قیمت برنج خارجی که طی ماه‌های اخیر تا‌کنون با افزایش 25 درصدی روبه‌رو شده، در معرض افزایش قیمت قرار گرفته است. همچنین با توجه به اینکه بخشی از حبوبات مصرفی از طریق واردات تامین می‌شود، بنابراین افزایش قیمت دلار روی این موضوع نیز اثر‌گذار بوده است. اگرچه برخی مسوولان معتقدند که گرانی برنج ارتباطی به افزایش قیمت دلار ندارد.
برنج هندی طی ماه‌های اخیر تا‌کنون با افزایش قیمت 25 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که برخی معتقدند افزایش قیمت دلار، بازار برنج را دچار نوسان کرده در حالی که رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی معتقد است این افزایش قیمت یک حباب کاذب است و ربطی به افزایش قیمت دلار ندارد. محمد آقا‌طاهر در خصوص مشکلات بازار برنج وارداتی اظهار کرد: برنج هندی از قبل افزایش قیمتش آغاز شده و تا حالا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است اما این افزایش هیچ ربطی به دلار و تعرفه ندارد. این برنج که در بازار و در گمرک وجود دارد از قبل وارد شده و مربوط به این روز‌ها و گرانی بازار ارز نیست.
وی با بیان اینکه این افزایش قیمت غیر‌معقول به نظر می‌رسد، افزود: اول امسال یک میلیون و ۶۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است و مقداری از آن به مصرف رسیده است اما مقداری از آن هنوز باقی مانده و هنوز از گمرک ترخیص نشده است.
آقا‌طاهر در ادامه تصریح کرد: اگر برنجی در گمرک مانده، باید ترخیص کنند تا حباب قیمت در بازار بشکند و قیمت افزایش پیدا نکند‌ اما در صورتی که برنج در گمرک نیست، باید اعلام کنند تا وارد‌کنندگان به ثبت سفارش برنج اقدام کنند. وی افزود: ثبت سفارش برنج به صورت غیر‌منطقی از ۱ آذر شروع شد و چهار آذر تمام شد که باعث شوک به بازار و افزایش قیمت شد. بنابراین بنده معتقدم که این مساله اشکال دارد‌ چرا که یا نباید شروع می‌شد یا نباید چهار روزه به پایان می‌رسید.
وی با تاکید بر اینکه برنجی که با دلار قیمت قبل وارد شده نباید افزایش قیمت داشته باشد، گفت: آمار گمرک یک میلیون و ۶۰ هزار تن تا ماه آبان است. ما اگر این میزان را تقسیم به ماه‌های پشت سر گذاشته تا آبان کنیم، می‌توانیم به عنوان مثال بگوییم ۴۰ درصد در گمرک باقی مانده که باید این میزان را ترخیص کنیم تا بازار به تعادل برسد. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی همچنین در خصوص قیمت فعلی برنج هندی در بازار عمده‌فروشی گفت: قیمت برنج هندی در حال حاضر در بازار عمده‌فروشی تقریبا ۶۵۰۰ تومان است.
گرانی ۳۰ درصدی اقلام خوراکی وارداتی
در این میان نگاهی به بازار خوراکی‌ها نیز نشان می‌دهد که شکلات‌های خارجی همگی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. همچنین نسکافه و قهوه‌های فوری نیز که با ۱۰ درصد افزایش در بین مواد خوراکی وارداتی کمترین افزایش را داشته‌اند، از ۱۸۰۰ تومان به ۱۹۵۰ تومان افزایش داشته‌اند. روغن‌های کنجد و زیتون نیز 20 درصد افزایش قیمت داشتند اما قیمت روغن‌های سرخ کردنی 10 درصد بالا رفته است. در همین خصوص علیرضا مناقبی رییس انجمن واردکنندگان مواد غذایی گفت: افزایش قیمت ارز در چند روز اخیر به حدی بوده که نمی‌توان از تاثیر‌گذاری آن روی قیمت‌ها چشمپوشی کرد بنا بر این از ابتدای هفته شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم.
وی ادامه داد: از طرف دیگر عدم ثبات، سبب شده که بازار شاهد کمترین داد و ستد باشد و همه اعم از عمده‌فروش تا خرده‌فروش منتظر هستند تا تکلیف بازار مشخص شود. این در حالی است که برخی موعد چک و تسویه‌حساب‌هایشان رسیده است اما نمی‌توانند کالای خود را به فروش برسانند و همین سبب شده که چک‌های آنها در آستانه برگشت قرار بگیرد.
با توجه به آنچه تا‌کنون در بازار اتفاق افتاده، بعید نیست که تا چند روز آینده قیمت‌ها با افزایش‌های بیشتری نیز روبه‌رو شود چرا‌که همواره در پی نزدیک شدن به مناسبت‌های خاص، دلالان بازار به دنبال سوء‌استفاده از جیب مصرف‌کنندگان هستند که با توجه به کمبود نظارت‌ها در بازار، موفقیت زیادی را هم در این موضوع به دست می‌آورند. بنابراین به نظر می‌رسد که دولت باید هرچه زودتر فکری به حال نوسانات بازار کند؛ در غیر این صورت اعتراض‌های اخیر به گرانی‌ها بار دیگر شدت خواهد گرفت.