قاسمی:نباید ایده‌آل‌هایمان را فراموش کنیم

«جهان صنعت»- وزیر امور خارجه کشورمان در جدیدترین مقاله خود در نشریه فایننشال‌تایمز برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه، پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج‌فارس را داده است. پیشنهادی که اگرچه منطقی و قابل تامل به نظر می‌رسد اما این سوال مهم را مطرح می‌کند که آیا در منطقه خاورمیانه این سیاست قابلیت اجرایی شدن دارد؟ نگاهی ساده به وضعیت خاورمیانه به خوبی بیانگر آن است که پیشنهاد محمدجواد ظریف بیشتر از آنکه یک سیاست قابل اجرا باشد سیاستی نمایشی به نظر می‌رسد که اجرایی شدن آن فرسنگ‌ها با واقعیت موجود در منطقه فاصله دارد. هرچند که نمی‌توان منکر تلاش ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه شد اما آیا در منطقه‌ای که یک سر آن عربستان و سیاست‌های خصمانه او علیه ایران قرار دارد و بخش بزرگی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم پیرو سیاست‌های او در قبال ایران هستند و از سوی دیگر کشورهای دیگر منطقه همچون ترکیه، روسیه و‌... ساز مخالف می‌زنند و براساس منافع خود حرکت می‌کنند آیا این گفتار می‌تواند اساسا به مرحله اجرایی شدن برسد یا در حد همان نوشتار بر روی کاغذ باقی می‌ماند. این سوالی است که البته مسوولان وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به آن معتقدند امکان اجرایی شدن آن در منطقه وجود دارد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار «جهان صنعت» مبنی بر اینکه پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج‌فارس از سوی آقای ظریف در مقاله‌ای در نشریه فایننشال تایمز با توجه به اختلافاتی که اکنون میان ایران و برخی از کشورهای خلیج‌فارس وجود دارد آیا پیشنهادی غیرواقع‌بینانه نیست؟ گفت: «می‌توانم با نظر شما مخالف باشم و این مساله می‌تواند بحث منطقی و درستی باشد. مجموعه منطقه‌ای که در این مقاله از آن صحبت شده قبلا هم توسط آقای ظریف از مدت‌ها پیش مطرح شده بود. منطقه یک کشور خاص نیست و همه منطقه را نمی‌توان در قالب یک کشور خاص محدود کرد. ما کل منطقه را یک کشور مشخص نمی‌بینیم بلکه منطقه مجموعه‌ای از کشورهاست که روابط خوب و سازنده‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارند.» وی در ادامه افزود: «امنیت و ثبات را حاصل کار جمعی تمام کشورهای منطقه می‌دانیم که نهایتا می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و دست بیگانگان را از منطقه کوتاه کند.» وی در ادامه سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا با وجود اختلاف‌ها این پیشنهاد عملی است، اظهار داشت: «مسایل ممکن است در سطح جهان و در عرصه عمل دشوار و سخت باشند ولی این دشواری‌ها و موانع به این معنا نیست که شما ایده‌آل‌های درست و دقیق خودتان را فراموش کنید و برای آن تلاش نکنید. قطعا تحولات جهانی و منطقه‌ای همواره یکسان و پایدار باقی نمی‌ماند و تغییرات زیادی ممکن است اتفاق بیفتد که در جهت مسیر تحقق خواست منطقی حرکت بکند. این منطقه شاهد جنگ‌ها و تنش‌های زیادی در چند دهه گذشته بوده و نهایتا امیدوار هستیم در یک محیط خردمندانه همه کشورها به این جمع‌بندی برسند که ثبات و امنیت کشورها منوط به ثبات و امنیت کل منطقه است و باید حتی به خاطر خودشان که شده برای ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم کمک کنند.»
بیانیه وزارت امور خارجه به صدا‌و‌سیما برای شفاف‌سازی بود
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست در مورد پاسخ اخیر این وزارتخانه به اظهارات مطرح شده در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در مورد بحث برجام، گفت: بحث پاسخگویی به این برنامه تلویزیونی از موضع برجام نبوده بلکه آنچه که در برنامه مذکور مطرح شده با منافع ملی و مسایل کشور در مقطع کنونی مغایرت داشت. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه به خاطر امنیت ملی و مصالح ملی کشور تصمیم گرفت در مورد آنچه که در این برنامه مطرح شده شفاف‌سازی کند و در این ارتباط پاسخی را منتشر کرد. وی ادامه داد: هدف وزارت خارجه از این پاسخ، برنامه مذکور یا گوینده آن برنامه نبوده است. آنچه که مهم بود بحث محتوایی بود که در این برنامه درباره برجام مطرح شد. وی درباره انتقاد صداوسیما از بیانیه وزارت امور خارجه عنوان کرد: ایران جامعه بازی است و افکارعمومی در این باره قضاوت خواهد کرد. اقدامات ما می‌تواند منتقد هم داشته باشد و مساله‌ای طبیعی است ولی با افتراق، تهمت و حرف‌های ناشایستی که درخصوص برخی از مسایل از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، گلایه‌مند هستیم و با سیاست‌های کلان نظام همخوانی نداریم و ناچاریم در برخی از مسایل اتخاذ موضع کنیم و این مساله نباید موجب ناراحتی بیش از حد برخی از دوستان شود. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: وزارت امور خارجه به اندازه کافی از صبوری و سعه‌‌‌صدر برخوردار است و کمتر در سال‌های گذشته جواب دادیم و شکایتی هم در محافل قضایی مطرح نکردیم و مجبور به صبوری بودیم و فکر می‌کنیم در نهایت افکارعمومی در این باره قضاوت‌ خواهد کرد.
قاسمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه واکنش منتقدان وزارت امور خارجه به بیانیه دستگاه دیپلماسی علیه صداوسیما و طرح این ادعا که انتقاد از امام زمان (عج) ممکن است اما از برجام نه، گفت: همه باید منصف باشیم و در این مسیر گام برداریم. همه می‌توانند نظرات خود را ابراز کنند و نقد و نقادی لازمه حیات سیاسی و نشاط جامعه است ولی تهمت، افترا و دروغ ممنوع است.


نباید سخنان نادرست را رواج داد
قاسمی درباره ادعای یک روزنامه اصولگرا درباره عراقچی و اینکه حضور او به عنوان معاون سیاسی موجب بده‌بستان با اروپا و آمریکا می‌شود، ابراز داشت: این مساله غلط است. مسایل در سیاست خارجی در قالب یک سیاست کلان اتخاذ می‌شود و وزارت امور خارجه به عنوان مجری این تصمیمات است. اینکه بخواهیم با اغراض خاص نتیجه‌گیری‌های خاص را بگیریم، چنین چیزی در قالب وزارت امور خارجه نمی‌گنجد. نباید سخنان نادرست و ناراست را ترویج داد و به آن پاسخ داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای اشپیگل درباره احتمال برخی تحریم‌های موشکی و منطقه‌ای علیه ایران از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس گفت: این موضوع یک بحث رسانه‌ای است و چنین بحثی را با آلمان نداشته‌ایم.
روابط ما رو به رشد است و امیدواریم با توجه به مذاکرات قبلی و کنونی میان دو کشور، این روابط سیر تعالی خود را طی کند و بتوانیم روابط بیشتر و بهتری با آلمان که سابقه دیرینه‌ای با ایران دارد، داشته باشیم. این مباحث را نباید جدی گرفت. باید به برخی از مسایلی که در نشریات مطرح می‌شود، هوشمندانه نگاه کرد و حتما دولت آلمان از هوشمندی و دقت لازم در این باره برخورد‌.
دستورکار سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران نهایی نشده است
بهرام قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا در سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران درباره مسایل منطقه‌ای هم گفت‌وگو می‌شود، بیان کرد: مواضع ما درخصوص مسایل موشکی مکررا از سوی مقامات مختلف کشور بیان شده است. درخصوص مسایل منطقه‌ای با همه جهان گفت‌وگو داریم و گفت‌وگوهای دیپلماتیک به معنای گفت‌وشنود مواضع دیگران است. هنوز دستورکاری برای این سفر تنظیم و نهایی نشده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن امیدواری برای انجام این سفر یادآور شد: درخصوص مسایل منطقه‌ای، تلاش ایران برای مبارزه با تروریسم و نقش کشورمان برای تثبیت صلح و ثبات در منطقه و جهان است که در این باره با اروپا به ویژه فرانسه باید گفت‌وگو کنیم. درخصوص مسایلی که در منطقه رخ می‌دهد، می‌توان در دیدارهایی از این دست گفت‌وگو کرد. قاسمی ادامه داد: دیدارها برای صحبت و گفت‌وگو است.
البته میان مذاکره، تبادل‌نظر، گفت‌وگو و بیان دیدگاه‌های خود و دیگران تفاوت وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که درباره بحران یمن با اروپایی‌ها گفت‌وگو کرده‌اید، بیان کرد: با همه کشورها درباره مسایل منطقه گفت و شنود داریم و با بسیاری از کشورها این گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه درباره نفوذ ایران در منطقه‌ یادآور شد: ایران نشان داده که با فشار، مواضع خود را تغییر نخواهد داد. وزیر خارجه فرانسه هنوز با جامعه ایرانی آشنایی ندارد و باید ایستادگی و دفاع ایران در مقابل فشارها را مرور‌ کند. درباره بحث نفوذ حتما باید با وی صحبت کنیم که قطعا ایران در منطقه نفوذ دارد که مثبت است و از ثمرات آن همه از جمله اروپا و فرانسه هم استفاده کرده‌اند زیرا اگر این نفوذ نبود تروریست‌ها در دمشق و بغداد بودند و در همه جای دنیا دست به جنایت می‌زدند.
تفتیش خانه ایرانیان مقیم آلمان جنگ روانی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای دادستان آلمان مبنی بر تفتیش خانه ایرانیان مقیم آلمان به جرم جاسوسی تصریح کرد: این مسایل در ادامه جنگ روانی و اتهاماتی است که از سوی محافل خاص به ویژه اسراییل مطرح می‌شود و پیامد شکست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه است. از طرفی، آنها نگران روابط رو به رشد ایران با اروپا هستند و به همین دلیل آنها با هر ابزاری تلاش می‌کنند در روابط ایران و آلمان خدشه ایجاد کنند. هر آنچه تاکنون مطرح است، یک جنگ رسانه‌ای است.
وی همچنین درباره اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری میان ایران و عربستان اظهار داشت: سخن جدیدی در این باره از سوی آقای لاوروف مطرح نشده است اما عربستان کما‌فی‌السابق بر طبل اختلافات می‌کوبد و نشان می‌دهد آمادگی یک رفتار منطقی با دیگر کشورها را پیدا نکرده است. این وضعیت قابل تاسف است. عربستان قادر نیست در جهت مصالح کلی منطقه و خود حرکت کند.