دليل به خطر انداختن روابط ترکيه و آمريکا برسر عفرين چيست؟


 مورات يتکين
حرييت

دو متحد ناتو ، آمريکا و ترکيه که در زمان جنگ سرد درکنار يکديگر با اتحاد جماهير شوروي جنگيدند اکنون در مسير درگيري بايکديگرند. اين در حالي است که روسيه حضورش در سوريه بيشتر شده است و آنکارا از حمايت آمريکا از يک گروه کرد تروريستي ناراضي است. شهر سوري عفرين به واحد توپخانه مرزي ترکيه بسيار نزديک است. گروه حزب اتحاد دموکراتيک سوريه، شاخه سوري حزب کارگر کردستان (پ.ک.ک) که بيش از سه سال با دولت ترکيه در جنگ‌است و از سوي آمريکا نيز به عنوان گروه تروريستي شناخته شده است در اين شهر مستقر هستند.آمريکا با استفاده از شاخه نظامي‌نيروهاي کرد سوري حزب اتحاد دموکراتيک يعني يگان مدافع از خلق براي مبارزه با گروه تروريستي داعش باعث اعتراض زياد دولت ترکيه شده است.
 آمريکا براي حفظ روابط خود با ترکيه اين نيروها را نيروهاي دموکراتيک سوري مي‌خواند امري که به گفته اردوغان تلاشي براي آرايش اين گروه توسط آمريکايي‌هاست. اما چرا شهر عفرين اينطور براي آمريکا و ترکيه مهم است که حاضرند اتحاد خود را برايش به خطر بياندازند؟ دو دليل اصلي براي ترکيه وجود دارد. 
اول اينکه در دوران پيش از درگيري داخلي در سوريه گروه پ.ک.ک ازکوه‌هاي عفرين براي حمله به ترکيه از طريق مرز استفاده مي‌کرد. درسال 2010 پ.ک.ک به پست دريايي در اسکندرون حمله کرد و 7 سرباز را کشت و با حمله به يک ايستگاه پليس باعث کشته شدن 4 مامور شد.منابع امنيتي ترکيه معتقدند حدود 500 نيروي کرد به عفرين منتقل شدند.درسال 2017 نيز پليس ترکيه مامورين پ.ک.ک را در استان‌هاي آيدين و موغله دستگير کردند که از عفرين به ترکيه آمده بودند.آنکارا نگران است که کردهاي در عفرين و ادلب تحت کنترل پ.ک.ک قدرتمندتر شوند و به تهديدي امنيتي و اقتصادي تبديل شوند.
ترکيه و آمريکا درباره مبارزه با تروريسم توافق دارند اما يکي از دلايل حمايت واشنگتن از اين نيروها ، باج خواهي پ.ک.ک است. زماني که وزارت خارجه با ترکيه درباره موضوعات سوريه همدردي مي‌کرد پ.ک.ک به نوعي اين امر را القا کرد که مي‌تواند با دولت سوريه همکاري کند. آمريکا براي جلوگيري از کشته شدن سربازانش در صحراي سوريه با يگان مدافع خلق تحت نام ارتش دموکراتيک سوريه همکاري مي‌کند.از سوي ديگر روسيه خواستار پايان سريع جنگ تا پيش از انتخابات روسيه است. اما براساس گفته‌هاي وزيرخارجه آمريکا نيروهاي آمريکايي خواستار باقي ماندن در اين منطقه هستند تا نگراني اسرائيل از تحريکات منطقه برطرف گردد و واشنگتن به پ.ک.ک نياز دارد.چشم انداز بسيار پيچيده است اما باعث شده تا آمريکا و ترکيه اتحاد خود را برسر يک شهر کوچک سوري به خطر اندازند. 
ترجمه: فاطمه مهتدي