لجبازي كاخ سفيد با دموكرات‌ها

ميثم سليماني
دولت فدرال امريكا براي اولين‌بار در طول بيش از چهارسال گذشته پس از آنكه سناتورها نتوانستند بر سر يك بودجه موقت به توافق برسند به تعطيلي كشيده شد و تلاش‌ها براي رسيدن به يك راه‌حل دو حزبي كه تا نيمه شب جمعه مهلت داشت به سرانجام برسد بي‌نتيجه پايان يافت. رهبران جمهوريخواه و دموكرات اعلام كردند كه هر دو همچنان به صحبت كردن در اين خصوص ادامه خواهند داد و احتمال دارد طرفين بتوانند تا آخر هفته آينده به نتيجه دست يابند. مايك مولوني، مدير اداره مديريت بودجه روز جمعه گفت: با توجه به اينكه ادارات دولتي روز دوشنبه باز مي‌شوند دو روز تعطيلي آخر هفته فرصت مناسبي براي ادامه مذاكرات است و تاثير تعطيلي را نيز در روز دوشنبه كاهش مي‌دهد. اما كاخ سفيد پس از اعلام اينكه مذاكرات در سنا به تعطيلي دولت انجاميد، واكنش سختي نشان داد و گفت: هيچ مذاكره‌اي در خصوص مهاجران تا زماني كه بودجه دولت مجدد برقرار نشود، انجام نخواهد داد. سارا سندرز، سخنگوي كاخ سفيد گفت: ما درباره وضعيت مهاجران غيرقانوني مذاكره نخواهيم كرد در حالي كه دموكرات‌ها شهروندان قانوني ما را به گروگان گرفته‌اند تا تقاضاي خود را به كرسي بنشانند. اين نوع رفتار بازنده‌ها است نه قانونگذاران؛ وي افزود: هنگامي كه دموكرات‌ها شروع به پرداخت بودجه به نيروهاي مسلح ما كنند، ما مذاكرات را در مورد اصلاحات مهاجرت دوباره آغاز خواهيم كرد.
با اين وجود هر دو طرف اكنون يك ريسك بزرگ سياسي را 10 ماه مانده به انتخابات ميان‌دوره‌اي انجام دادند. جمهوريخواهان نيز در اين ميان ترجيح دادند كه به تقاضاي دموكرات‌ها براي مذاكره نپردازند، در حالي كه دموكرات‌ها عمدتا متحد شدند تا از مهلت تعطيلي دولت براي گرفتن امتياز بيشتر از دولت استفاده كنند. از جمله آن مي‌توان به حمايت از صدها هزار مهاجر غيرقانوني نوجواناني اشاره كرد كه سرنوشت‌شان در امريكا زير سوال رفته است.
گفتني است جمهوريخواهان براي تصويب بودجه موقت در راي‌گيري مجلس سنا نيازمند 60 راي بود كه دموكرات‌ها با فيلي باستري كه در راي‌گيري سنا انجام دادند عملا اجازه تصويب لايحه بودجه را ندادند و اين پيام را به كاخ سفيد ارسال كردند كه بايد در خصوص نوع ديدگاه خود به بودجه تجديدنظر كند.
سناتور ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواهان در سنا پس از فيلي باستر دموكرات‌ها گفت: جلوگيري از تعطيلي دولت امكان‌پذير بود. كاملا امكان پذير بود، اما حالا اين اتفاق قريب‌الوقوع است. وي افزود: برخي همكاران دموكرات ما شايد به خودشان افتخار كنند، اما فيلي باستر آنها چه چيزي به همراه داشت؟ پاسخ ساده است تعطيلي دولت.
در اين ميان هرچند جمهوريخواهان علاقه‌مند بودند عامل اصلي اين تعطيلي را دموكرات‌ها جلوه دهند. اما اين بازي با توجه به اينكه جمهوريخواهان اهرم‌هاي قدرت در دولت و كنگره را در اختيار دارند تا حدودي بهانه‌اي نخ‌نما شده است. طي يك نظرسنجي كه به صورت مشترك بين واشنگتن‌پست و شبكه خبري ABC در اين خصوص انجام شد با يك فاصله جدي 20درصد مردم ترامپ و حزب جمهوريخواه را به جاي دموكرات‌ها متهم به تعطيلي دولت هستند. در اين نظرسنجي 48درصد پاسخ‌دهندگان ترامپ و جمهوريخواهان را مقصر اصلي ماجرا دانستند.
هرچند دولت فدرال عملا از روز گذشته تعطيل شد اما برخي خبرها حاكي از آن است كه تعدادي از كاركنان كاخ سفيد به سركار آمدند و كار خود را آغاز كردند. در اين ميان چند نكته جدي وجود دارد. جمهوريخواهان به دنبال آن بودند كه هر طرحي از سوي دموكرات‌ها كه در خصوص روياپردازان و مهاجران مطرح مي‌شود بايد با پشتيباني دونالد ترامپ و كاخ سفيد همراه باشد. اين نوع نگاه ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواهان بود كه به‌طور موقت اعضاي حزب با اين نگاه همراهي كنند. اما حالا با توجه به تعطيلي دولت جف فليك، سناتور جمهوريخواه عنوان كرد كه ديگر منتظر رييس‌جمهور نباشند. وي افزود در اين نقطه ما موافق هستيم كه ديگر منتظر كاخ سفيد نباشيم. اما سخنگوي مك كانل روز شنبه اعلام كرد كه در خصوص سخنان فليك فعلا اظهارنظري  نمي‌كند.
گفتني است جمهوريخواهان از صبح جمعه استراتژي جديدي را در پيش گرفتند. ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواهان و پل رايان، رييس مجلس نمايندگان جمعه صبح با يكديگر ديدار داشتند و در خصوص راه‌هاي جلوگيري از تعطيلي دولت بحث و گفت‌وگو كردند تا راهي جديد را بدون مذاكره با دموكرات‌ها دنبال كنند. از همين رو به سمتي رفتند تا نشان دهند در برابر دموكرات‌ها يك جبهه متحد دارند.
اما چاك شومر، رهبر دموكرات‌ها در سنا در پاسخ به اتهام جمهوريخواه‌ها در خصوص مقصر دانستن دموكرات‌ها گفت: من براي آگاهي مردم امريكا مي‌گويم كه اكنون كاخ سفيد، مجلس نمايندگان و سنا در اختيار جمهوريخواهان قرار دارد و آنها هيچ مذاكره‌اي با دموكرات‌ها براي تصويب بودجه نداشته‌اند.
اما دعواي اصلي در اين بين يك چيز است: دونالد ترامپ ديوار مي‌خواهد و دموكرات‌ها داكا؛ در اين ميان دونالد ترامپ هم ديوار را مي‌خواهد و هم نمي‌خواهد ديوار را از دست بدهد و دموكرات‌ها هم معتقدند كه ديوار يك هزينه بيهوده است و عدم اجراي داكا سرنوشت هزاران جوان مهاجر را به خطر خواهد انداخت. از روز دوشنبه تاثير تعطيلي مشهود مي‌شود و بايد ديد جمهوريخواهان و دموكرات‌ها بدون كاخ سفيد وارد مذاكره خواهند شد يا يك طرف در نهايت كوتاه خواهد آمد.
 
واكنش ترامپ به تعطيلي دولت


ترامپ در توييتر خود در واكنش به تعطيلي دولت نوشت: اين اولين سال رياست‌جمهوري من است و دموكرات‌ها مي‌خواستند با #تعطيلي_دولت_فدرال يك هديه زيبا به من بدهند. به كساني كه سوال مي‌پرسند مي‌گويم، جمهوريخواهان فقط پنجاه و يك راي در سنا دارند و آنها به شصت راي نياز دارند. به همين سبب ما بايد كرسي‌هاي بيشتري را در انتخابات 2018 به دست آوريم. آن وقت ما مي‌توانيم درباره طرح‌هاي مرتبط با جرايم و قوانين مرزي و حتي درخصوص ارتش و كهنه سربازان‌مان جدي‌تر عمل كنيم.