خطر در کمین اقتصاد آمریکا

دیروز همزمان با نخستین سالگرد روی کار آمدن ترامپ به عنوان رییس‌جمهور در آمریکا، دولت فدرال به طور موقت تعطیل شد؛ اتفاقی که پیش از این، پنج سال قبل در دوره زمامداری اوباما رخ داده بود. هنگامی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد بسیاری از تحلیلگران نسبت به ناآشنایی او با سازوکار سیاست هشدار دادند. در سالروز قدرت‌گیری ترامپ بسیاری از رسانه‌ها و ناظران سیاسی کارنامه او را با نگرشی انتقادی بررسی کرده‌اند. انتخاب دونالد ترامپ معادلات سیاسی آمریکا را به هم ریخت. با انتخاب او، کسی در کرسی بالاترین مقام مهم‌ترین کشور جهان نشست‌ که با موازین حکمرانی دموکراتیک آشنا نیست‌ اما بدتر از آن، به مجموعه‌ای از پیشداوری‌ها و نظرات بی‌پایه باور دارد و آنها را با شهامت و لاف‌زنی تبلیغ می‌کند. دولت ترامپ یک سال پر از حاشیه و هرج و مرج و بحرانی را پشت سر گذاشت و در شروع سال دوم به خاطر بی‌مبالاتی او به تعطیلی کشیده شد.
با شکست طرح بودجه موقت در رای‌گیری سنای آمریکا، روند تعطیلی ادارات دولتی شروع شد. دیدار دونالد ترامپ با سناتور چاک شومر، رهبر فراکسیون دموکرات‌ها نیز در آخرین دقایق بی‌نتیجه ماند.
تلاش‌ها برای کسب ۶۰ رای لازم برای تصویب بودجه موقت دولت تا روز شانزدهم فوریه با شکست روبه‌رو شد. با وجود اینکه مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه گذشته با ۲۳۰ رای در برابر ۱۹۷ رای به طرح بودجه موقت رای مثبت داده بود‌ اما در پی بازماندن مجلس سنا از کسب توافق، دولت فدرال آمریکا در ورطه تعطیلی قرار گرفت. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا با انتقاد از دموکرات‌ها گفت: آنها همه ما را گروگان گرفته‌اند. در این رای‌گیری ۵۰ سناتور رای مثبت دادند و ۴۹ سناتور رای منفی. چاک شومر، رهبر فراکسیون اقلیت گفت: تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه نیز رای منفی داده‌اند.
تعطیلی ترامپ


در حالی که دولت فدرال آمریکا تا 16 فوریه تعطیل شده، جمهوریخواهان این تعطیلی را متوجه دموکرات‌ها دانسته و کاخ سفید آن را تعطیلی شومر خواند. سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در صحن سنا به دنبال تعطیلی دولت فدرال و در انتقاد از دموکرات‌ها با اشاره به بیانیه سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید که بلافاصله پس از این واقعه صادر شد و در آن ملت آمریکا را اسیر خواسته دموکرات‌ها توصیف کرد، گفت: توصیف بجایی بود و میلیون‌ها آمریکایی گرفتار بازی سیاسی بی‌مسوولانه دموکرات‌ها شدند. مک‌کانل افزود: تعطیلی دولت فدرال صد‌در‌صد قابل اجتناب بود. شاید برخی از همکاران دموکرات ما در سنا اکنون به خود ببالند.
پس از اظهارات او، سناتور ایالت نیویورک در صحن مجلس سنا به دفاع پرداخت و گفت: تنها دموکرات‌ها نبودند که به این طرح (طرح بودجه اضطراری) رای مخالف دادند بلکه شماری از جمهوریخواهان نیز به آن رای مخالف دادند.
چاک شومر گفت: تمام آمریکایی‌ها می‌دانند کاخ سفید در کنترل جمهوریخواهان است، سنا و کنگره در اختیار آنان است. بنابراین این وظیفه آنهاست که دولت به کار خود ادامه دهد. این وظیفه آنهاست که با ما دموکرات‌ها در مسیری که کارها پیش رود، کار کنند. رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنا گفت: همه مشکلاتی که امروز صبح با آن مواجه‌ایم به این خاطر بود که رهبر اکثریت جمهوریخواهان نتوانست به ما بله بگوید چون رییس‌جمهور ترامپ آن را رد کرد. شومر سپس گفت: آقای رییس‌جمهور! می‌خواهم به من گوش کنید و از شما می‌خواهم به توافق و خواسته ما بله بگویید. رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنا افزود: باید تمام تقصیرها را بر شانه‌های رییس‌جمهور‌ ترامپ گذاشت و آن را تعطیلی ترامپ نامید‌ چراکه هیچ‌کس به اندازه وی شایسته این تقصیر و وضعیت که توافق دو حزب را کنار گذاشت، نیست.
شومر گفت: 20 ژانویه نخستین سالگرد حضور ترامپ در کاخ سفید است و آن را با مجموعه‌ای از هرج و مرج در دولت خود مصادف کرد. او به جای آنکه ما را به یکدیگر نزدیک سازد، از هم دور ساخت. اظهارات میچ مک‌کانل و چاک شومر توسط سی‌ان‌ان پخش می‌شد. شومر در بخش دیگری عنوان کرد که ترامپ رییس‌جمهور‌ تک‌رو بوده و از مواجهه با واقعیت‌های دشوار خود را کنار می‌کشد.
سارا سندرز سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در پی ناکامی نمایندگان سنا در تصویب بودجه موقت که منجر به تعطیلی دولت فدرال شد، با صدور بیانیه‌ای دموکرات‌ها را مقصر آن دانست. در این بیانیه آمده است: دموکرات‌های سنا عامل تعطیلی هستند، امشب دموکرات‌ها سیاست را بر امنیت ملی، خانواده نظامیان آمریکایی، کودکان آسیب‌پذیر و توانایی‌های کشور جهت خدمت به تمام آمریکایی‌ها‌ مقدم شمردند. با وجود شروع سال مالی 2018، از ابتدای ماه اکتبر این برای چهارمین بار است که کنگره، تصویب بودجه کوتاه‌مدت برای ادامه کار دولت را همزمان با کار روی لایحه نهایی بودجه در دست بررسی قرار داد؛ مذاکرات در نتیجه بالا گرفتن اختلاف بر سر مسایل مهاجرتی، به بن‌بست رسید.
لغو تعطیلات در فلوریدا
دونالد ترامپ جمعه گذشته سفر به استراحتگاهش در فلوریدا را لغو کرد تا بتواند با چاک شومر، رهبر فراکسیون دموکرات‌‌ها در مجلس سنا در کاخ سفید گفت‌وگو کند. ترامپ قصد داشت دیروز به مناسبت یک سالگی ریاست‌جمهوری‌اش جشنی در فلوریدا برگزار کند. رهبر فراکسیون اقلیت پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: باوجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته، اختلاف‌نظرهای قابل توجهی وجود دارد.
اختلاف‌نظر بر سر چیست
از آغاز سال مالی جدید تاکنون‌ چهاربار بودجه موقت آمریکا برای عبور از اختلاف‌نظرهای فراکسیون‌های جمهوریخواه و دموکرات در مجلس سنا به تصویب رسیده است. گرچه تامین مالی ادارات و سازمان‌های فدرال از طریق تصویب بودجه سالانه صورت می‌گیرد‌ اما اختلاف‌نظرها باعث شده بودجه بلند‌مدت به تصویب نرسد. این اختلاف نظر باعث شد حتی بودجه موقت هم رای لازم را به دست نیاورد. تامین بودجه نظامی و امنیتی یکی از موارد اختلاف نظر در مجلس سناست.
یکی دیگر از موارد اختلاف، فرزندان مهاجران غیرقانونی هستند. دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند‌ بدون حمایت از فرزندانی که زمانی والدین‌شان به‌صورت غیر‌قانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند با طرح بودجه توافق نخواهند کرد. از سوی دیگر ترامپ هم خواستار تامین بودجه برای کشیدن دیواری حائل در مرز با مکزیک است. رییس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: بدون دیوار، توافقی در کار نخواهد بود. اختلاف بر سر بودجه آخرین بار دولت آمریکا را در سال ۲۰۱۳ به مدت ۱۶ روز به تعطیلی کشاند.
روند تعطیلی
روند تعطیلی نهادهای فدرال آغاز شده و تنها سازمان‌ها و نهادهای خاصی مانند مراکز تامین امنیت، درمانگاه‌ها و ادارات پست به فعالیت خود ادامه خواهند داد. با توجه به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه، تعطیلی دولت فدرال از فردا احساس خواهد شد که کارمندان نهادهای دولتی باید به سر کار برگردند. با وجود تعطیلی دولت فدرال، ارتش، نهادهای امنیتی، ارائه‌دهندگان خدمات ترافیک هوایی و حمل‌و‌نقل عمومی از دیگر نهادهایی هستند که تحت تاثیر تعطیلی سازمان‌های دولتی قرار نمی‌گیرند.
پیامدهای سنگین اقتصادی
تعطیلی بخش قابل توجهی از خدمات دولت فدرال آمریکا به علت شکست دولت دونالد ترامپ در تصویب لایحه بودجه در سنای آمریکا به علت اختلاف میان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، پیامد‌های سنگینی برای بخش‌های مختلف اقتصاد آمریکا از جمله اداره مالیات و صنعت گردشگری این کشور خواهد داشت. با رد لایحه بودجه پیشنهادی ترامپ در سنای آمریکا، بسیاری از آژانس‌ها و موسسات دولتی این کشور مجبور خواهند شد شمار نیرو‌های خود را کاهش دهند و علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان این نهادها، در برخی از امور مهم نیز تاخیر‌هایی به وجود خواهد آمد که عبارتند از: صدور مجوز عرضه دارو به بازار، اعطای وام‌های دولتی به شرکت‌های کوچک و متوسط، بیمه دولتی برای خریداران مسکن، ارائه خدمات بهداشتی و ...
دولت آمریکا جزییات و اطلاعات مشخصی درباره پیامد‌های عدم توافق کنگره برای تصویب بودجه جدید ارائه نکرده است اما از هشدار‌های برخی از آژانس‌های آمریکایی و بررسی شرایط مشابهی که در سال‌های ۲۰۱۳، ۱۹۹۶ و ۱۹۹۵ در آمریکا به وجود آمد‌ می‌توان گفت: تداوم این وضعیت عواقب سنگینی برای اقتصاد آمریکا به همراه خواهد داشت. با رد لایحه بودجه پیشنهادی دولت ترامپ در سنا، دولت فدرال آمریکا عملا از نیمه شب جمعه گذشته تعطیل شد. در این وضعیت که از آن به عنوان بیکاری فنی یاد می‌شود، بیش از هشتصد و پنجاه هزار تن از کارمندان و کارکنان بخشی از دولت فدرال آمریکا که غیرضروری تلقی می‌شود به مرخصی اجباری بدون حقوق می‌روند.
انتظار می‌رود اولین آثار و پیامد‌های تعطیلی دولت فدرال آمریکا از صبح دوشنبه پدیدار شود. فعالیت‌های چندین آژانس فدرال از قبیل: اداره مالیات تحت تاثیر این وضعیت محدود خواهد شد‌ اما خدمات امنیتی از این وضع مصون خواهند ماند. در عین حال یک میلیون و چهارصد هزار نظامی آمریکایی نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد‌ اما فعلا حقوقی دریافت نخواهند کرد. طبق اعلام فدراسیون کارکنان دولتی آمریکا، با تعطیل شدن دولت فدرال، بیش از 850 هزار نفر با خطر بیکاری فنی و بیش از یک میلیون نفر دیگر با خطر کار بدون حقوق روبه‌رو هستند. طبق آمار رسمی منتشر شده در آمریکا، در مجموع بیش از سه میلیون و پانصد هزار کارمند بخش غیرنظامی و نظامی آمریکا تحت تاثیر این وضعیت قرار خواهند گرفت.
نهاد‌های دولتی
در وضعیت جدید، نیروی انسانی اکثر آژانس‌های دولت فدرال کاهش خواهد یافت. در این میان تقریبا کلیه کارمندان اداره مالیات (نود و پنج درصد) به مرخصی اجباری خواهند رفت و به این ترتیب کار جمع‌آوری و بازپرداخت مالیات بر درآمد با مشکلات و تاخیر‌هایی همراه خواهد شد. این وضعیت همچنین در روند صدور مجوز عرضه دارو‌های مختلف به بازار تاخیر ایجاد خواهد کرد. اعطای وام به بنگاه‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین صدور بیمه عمومی برای خریداران املاک و مستغلات با تاخیر همراه خواهد شد. در سال ۲۰۱۳ هزینه کلی غرامت برای کارکنانی که تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفتند، دو میلیارد و پانصد میلیون دلار برآورد شد.
بخش دفاعی
به نوشته واشنگتن‌پست، بیش از سه‌چهارم از کارمندان غیرنظامی پنتاگون که (721 هزار نفر) که بزرگ‌ترین پیمانکار دولتی آمریکا محسوب می‌شود، در این شرایط به مرخصی بدون حقوق می‌روند یک میلیون و چهارصد هزار نظامی آمریکایی به فعالیت‌های نظامی و جمع‌آوری اطلاعات ادامه خواهند داد هر چند ممکن است در صورت طولانی شدن بن‌بست کنونی و استمرار آن تا ماه فوریه، پرداخت حقوق آنها با تاخیر صورت گیرد. در سال ۲۰۱۳ یک هفته پس از آغاز تعطیلی، وزارت دفاع آمریکا با توجه به تصویب تامین مالی فوری توسط کنگره، از کارکنان غیرنظامی پنتاگون خواست فعالیت‌های خود را از سر گیرند.
پارک‌ها و موزه‌ها
تمام بخش‌های گردشگری آمریکا از جمله موزه‌های بزرگ هنر و تاریخ و باغ‌وحش بزرگ واشنگتن از پیامد‌های تعطیلی دولت فدرال در امان نخواهند بود. دولت ترامپ برای جلوگیری از بسته شدن شماری از چهارصد پارک و موزه ملی تدابیری پیشگیرانه اتخاذ کرده است و برای این کار به پیمانکاران فرعی متوسل شده است. موزه و باغ‌وحش بزرگ اسمیتسونیان در واشنگتن از ذخایر کافی برای ادامه فعالیت تا یکشنبه شب برخوردار هستند. طبق اعلام کاخ سفید در سال ۲۰۱۳ دولت فدرال آمریکا نزدیک به پانصد میلیون دلار از درآمد‌هایی را که از بخش گردشگری کسب کرده بود، از دست داد.
روادید و گذرنامه
روند رسیدگی به درخواست صدور روادید و گذرنامه در شرایط جدید به شدت کند خواهد شد و صدور روادید و گذرنامه با تاخیر صورت خواهد گرفت. در بحران مشابهی که آمریکا در سال ۱۹۹۶ در بخش بودجه با آن روبه‌رو شد، رسیدگی به بیش از پانصد هزار پرونده درخواست روادید و دویست هزار درخواست صدور گذرنامه به حال تعلیق در آمد.
تحقیقات
با شکست کنگره در تصویب لایحه بودجه، «موسسات ملی بهداشت آمریکا» NIH که مرکز مهمی برای مطالعات و پژوهش‌های پزشکی در این کشور است، پذیرش بیماران جدید را برای درمان‌های تجربی و آزمایشگاهی متوقف خواهند کرد.
واشنگتن
پایتخت فدرال آمریکا که هزینه‌های آن به صورت مستقیم توسط کنگره تامین می‌شود، در وضعیت جدید خدمات جمع‌آوری زباله، پاکسازی و نظافت خیابان‌ها را متوقف خواهد کرد و کتابخانه‌ها نیز تعطیل خواهند شد اما مدارس و حمل‌و‌نقل عمومی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
دونالد ترامپ، قبل از انتخاب به عنوان رییس‌جمهور آمریکا قول داده بود که چهره سیاسی آمریکا را عوض ‌کند و قدرت را به مردم بازگرداند، اما دوازده ماه ریاست جمهوری او چه دستاوردی داشته است.
در طول تاریخ آمریکا روسای جمهور بی‌مایه و ضعیف کم نبوده‌اند، اما همه آنها دست‌کم مراقب بودند که به یاری مشاوران و دستیاران خوب در چارچوب موازین دموکراسی چنان عمل کنند که ضعف‌های آنها کمترین آسیب را به نظام سیاسی وارد کند. انتخاب دونالد ترامپ معادلات سیاسی آمریکا را به هم ریخت. با او کسی در کرسی بالاترین مقام مهم‌ترین کشور جهان نشست، که با موازین حکمرانی دموکراتیک آشنا نیست، اما بدتر از آن، به مجموعه‌ای از پیشداوری‌ها و نظرات بی‌پایه باور دارد و آنها را با شهامت و لاف‌زنی تبلیغ می‌کند.
میزان محبوبیت (عکس1)
میزان محبوبیت دونالد ترامپ در میان روسای جمهور دهه‌های اخیر آمریکا از کمترین‌هاست. بر اساس آمار موسسه گالوپ، میزان محبوبیت هفتگی او پس از 12 ماه به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده است. باراک اوباما (۵۰درصد)، بیل کلینتون (۵۴ درصد) و جورج دبلیو بوش (۸۳ درصد) در رتبه‌های بالاتر از او بودند. متوسط سالانه میزان محبوبیت او هم ۳۹ درصد است که آن هم پایین‌ترین حد برای رییس‌جمهور آمریکا در اولین سال کاری‌اش است. بیل کلینتون با ۴۹ درصد تا پیش از این در کمترین حد قرار گرفته بود.
وقتی ترامپ بیستم ژانویه سال گذشته (۲۰۱۷) کار خود را آغاز کرد، کمترین میزان محبوبیت را در میان روسای جمهور آمریکا داشت. او انتخابات را با چنان درصد ضعیفی برنده شد که تعجبی ندارد همچنان محبوبیتش تا این حد کم باشد. اینکه میزان محبوبیت و حمایت از ترامپ حتی در میان رای‌دهندگان اصلی‏اش از جمله سفیدپوستان بدون تحصیلات دانشگاهی و آمریکایی‌های روستایی رو به کاهش بوده است، می‌تواند هشداری برای کاخ سفید باشد.
به گزارش موسسه گالوپ، محبوبیت چهره رهبری آمریکا از زمانی که ترامپ به دفتر ریاست جمهوری این کشور رفته در مقایسه با زمانی که باراک اوباما این دفتر را ترک کرد، ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این میزان حتی از دوران جورج دبلیو بوش هم کمتر شده است.
آیا ترامپ مهاجرت غیرقانونی را کم کرده است‌ (عکس2)
ساختن یک دیوار در مرز مکزیک یکی از قول‌های ترامپ در دوران کارزارهای انتخاباتی بود اما هنوز تا عملی شدن آن خیلی مانده است. دموکرات‌ها حاضر نشدند حتی یک سنت برای ساخت دیوار اختصاص دهند و رهبران مکزیک هم اعلام کردند هرگز پولی برای ساخت این دیوار نخواهند داد.
ترامپ همچنان برای تغییر قانون مهاجرت آمریکا از جمله متوقف کردن سیستم دریافت ویزا از طریق لاتاری و اولویت ویزا برای کسانی که بستگان درجه یک آن شهروندان قانونی آمریکا هستند، بر کنگره فشار می‏آورد. در همین یک سال گذشته دونالد ترامپ دو فرمان مهاجرتی صادر کرد که شرایط اخذ ویزا را برای برای برخی دشوارتر یا حتی ناممکن کرده است.
شاید اجرای قوانین مهاجرت و لفاظی‌های سختگیرانه ترامپ درباره مهاجران باعث شده تعداد افرادی که سعی می‌کردند غیرقانونی وارد آمریکا شوند در اولین ماه‌های آغاز کار ترامپ کاهش پیدا کند اما در طول سال ۲۰۱۷ تعداد آنها کمی افزایش پیدا کرد. تخمین زده می‎شود که ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی هنوز در آمریکا زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها اهل مکزیک هستند.
اقتصاد آمریکا در دوران ترامپ (عکس3)
ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد طی 10 سال، ۲۵ میلیون شغل ایجاد و برای همیشه عنوان «بزرگ‌ترین رییس‌جمهور مشاغل» را از آن خود خواهد کرد.
او زمانی ادعا کرده بود میزان بیکاری واقعی در آمریکا بیش از ۴۰ درصد است. حالا که او رهبر ایالات متحده آمریکاست، او با همان آماری رو‌به‌رو است که زمانی آن را رد کرده بود. پیش‌بینی‌های اولیه اقتصادی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ مانند وضعیت دوران اوباما بوده است.
نرخ بیکاری در ماه اکتبر با 1/4 درصد، به پایین‌ترین میزان خود در ۱۷ سال اخیر رسید و در همان حد باقی مانده و به این ترتیب پس از ۸۱ ماه متوالی رشد اقتصادی به رقمی رسیده است که اصطلاحا سطح اشتغال کامل می‌نامند.
بازار بورس به حد نصاب‌های بالایی رسیده است، بهای نفت پایین مانده است و کار و کاسبی‌های کوچک و بازار وضعیت خوب و امیدوارکننده‌ای دارد و تورم در کنترل است. جمهوریخواهان امیدوارند که کم کردن مالیات‌ها به رشد بیشتر اقتصادی کمک کند.
لوایحی امضا شده (عکس4)
ترامپ در ماه دسامبر گفت: ما بیشتر از هر کسی قوانین را امضا کردیم. ما حتی رکورد هری ترومن را شکستیم. بر اساس اطلاعات سایتی که وضعیت مصوبات کنگره آمریکا را دنبال می‌کند، رییس‌جمهور آمریکا در یک سال اول کار خود ۱۰۷ مصوبه کنگره را امضا کرده است. ترامپ در رده پایین‌تر جورج دبلیو بوش (۱۱۸) و باراک اوباما (۱۲۴) قرار دارد اما تصویب طرح او برای بزرگ‌ترین تغییر در سیستم مالیاتی آمریکا در سه دهه اخیر و کاهش مالیات‌ها پیروزی بزرگی محسوب می‌شود.
رییس‌جمهور همچنین ادعا کرده است که بیشتر از همه روسای‌جمهور‌ آمریکا از زمان هری ترومن، طرح و قانون امضا کرده است. اما به گزارش GovTrack این مساله فقط درباره صد روز اول کاری او صادق بوده است. از آن پس در این زمینه از همه روسای‌جمهور آمریکا عقب‌تر است. تحلیل‌های رادیو سراسری ملی نشان می‌دهد که بیشتر از ۳۰ مصوبه‌ای که او امضا کرده مربوطه به تغییر یا تمدید قوانین موجود بوده است. طرح بیمه درمانی و تغییر آن یکی از ابتدایی‌ترین آزمون‌های عملکرد ترامپ در قبال وعده‌های کارزار انتخاباتی‌اش است.
طرح بیمه خدمات درمانی باراک اوباما بیست میلیون آمریکایی را که از هیچ نوع بیمه درمانی برخوردار نبودند، تحت پوشش قرار داد اما این طرح با مشکل افزایش حق بیمه رو‌به‌رو شد و ترامپ گفته بود که بلافاصله آن را لغو و یک طرح جدید را جایگزین آن خواهد کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت شکننده‌ای طرح لغو بیمه درمانی دوران باراک اوباما و جایگزینی آن را با یک بیمه درمانی جدید تصویب کرد. با وجود اینکه یک موسسه فدرال و مستقل از احزاب هشدار داده بود که در نتیجه این کار ۲۴ میلیون نفر دیگر در سراسر آمریکا تا سال ۲۰۲۶ میلادی بدون پوشش بیمه درمانی خواهند بود، اما طرح بیمه جدیدی که جمهوریخواهان می‌خواستند جایگزین قانون بیمه بازمانده از اوباما شود، در سنای آمریکا با تردیدهایی از سوی نمایندگان دو حزب رو‌به‌رو شد و به این ترتیب آینده این طرح همچنان مبهم است.