رشد لرزان بورس

هادی مومنی- اولین ماه زمستان سال 96 برای بورس و سهامداران، روزهای متفاوتی را شکل داد به‌طوری‌که در این ماه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای سه کانال تازه را برای نخستین‌بار فتح کرد و در عین حال سنگین‌ترین سقوط سال را نیز در این ماه به ثبت رساند‌. نگاهی به آمارهای موجود نشان می‌دهد که بازار سهام در دی ماه با رشد قابل قبولی مواجه شد و توانست در اکثر پارامترهای معاملاتی عملکرد مثبتی را شکل دهد‌. براساس این گزارش در معاملات دی‌ماه بازار سهام، شاخص بورس به عنوان اصلی‌ترین پارامتر نشان‌دهنده وضعیت این بازار،‌ بیش از 2000 واحد افزایش و ارزش بازار نیز بیش از 6000 میلیارد تومان رشد را طی 21 روز معاملاتی در تابلوهای معاملاتی به ثبت رسانده‌اند‌.
تحرک شاخص
این گزارش می‌افزاید در ماهی که تقریبا روح نوسان در بورس و در بین خرید و فروش سهامداران حاکم شده بود، شاخص بورس هشت روز معاملاتی مثبت و 13 روز معاملاتی منفی را برای فعالان این بازار رقم زد که تقریبا مشخص می‌کند یک سوم روزهای در تالار شیشه‌ای با کاهش این نماگر مواجه شده است‌. در عین حال باید به این نکته هم اشاره کرد که بیشترین کاهش در این ماه و یکی از هشت روز معاملاتی منفی که البته سنگین‌ترین سقوط سال را هم باید به آن نسبت دهیم با 1649 واحد به روز 10 دی‌ماه 96 تعلق دارد که باعث شد شاخص به 95 هزار و 561 واحد برسد‌. در مقابل بیشترین رشد تیپکس در این ماه نیز به روز دوم دی ماه مرتبط است که شاخص با رشد 1307 واحد صعود به 96 هزار و 816 واحد رسید تا در همان ابتدای ماه نمایانگر رشد مطلوب در ادامه روزهایی باشد که البته معاملات برخلاف این روند را نشان داد‌.
نوسان ارزش بازار


ارزیابی آمارهای موجود از اطلاعات داد و ستدهای سهام در ماه ابتدایی زمستان سال‌جاری نشان می‌دهد که در حالی که در اولین روز معاملاتی این ماه ارزش بازار 387 هزار و 330 میلیارد تومان بود، این پارامتر با 6 هزار و 623 میلیارد تومان در آخرین روز معاملاتی ماه گذشته به 393 هزار و 953 میلیارد تومان رسید که به خوبی ورود نقدینگی در این ماه و تا حد زیادی تثبیت آن در بازار سهام را تایید می‌کند‌. از سوی دیگر آمارهای تکمیلی نیز نشان می‌دهد که در دی ماه سال‌جاری ارزش بازار در روز 10 این ماه با رسیدن به 382 هزار و 237 میلیارد تومان بیشترین کاهش و در روز 27 دی‌ماه نیز با رسیدن به 394 هزار و 386 میلیارد تومان بیشترین افزایش را در تالار رقم زده است‌.
تاریخ‌سازی نماگر
یکی از تحولات مهم در ماه گذشته به سقف‌شکنی چندباره شاخص بورس مرتبط می‌شود به‌طوری که در این ماه شاخص بورس در سه روز معاملاتی سه کانال تازه را فتح کرد و از محدوده 95000 واحد وارد محدوده 98000 واحد شد‌. بر اساس آمارهای منتشر شده و تجزیه و تحلیل آنها، شاخص بورس ابتدا در روز دوم دی‌ماه با 1307 واحد افزایش از 95 هزار و 508 واحد با ورود به کانال 96 هزار واحد به 96 هزار و 816 واحد رسید‌. افزون بر این نماگر تالار شیشه‌ای در دومین تغییر سطح در سومین روز معاملاتی بورس با 713 واحد افزایش وارد کانال 97 هزار واحد و در نهایت در سومین روز تاریخ‌سازی با 829 واحد صعود با رسیدن به 98 هزار و 358 واحد وارد کانال 98 هزار واحد شد تا یک ماه تاریخی را در این بازار برای سهامداران رقم بزند‌.
چشم‌انداز بازار سهام
به هر حال در ماهی که همه چیز به تاریخ‌سازی و رکوردهای پی‌درپی ختم شده بود نیز نوسان در بورس وجود داشت و این روند به خوبی نشان می‌دهد که حتی در تاریخی‌ترین ماه این بازار نیز شاخص با نوسان همراه بوده است که این اتفاق نشان می‌دهد سهامداران باید به مراتب همانند همیشه با رصد تحولات جاری و چشم‌اندازهای پیش رو نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کنند‌. همچنین تحولات و تغییر دستورالعمل‌های بازار در ماه جاری که به صورت جدی‌تری به مرحله اجرایی رسید نیز تا حد قابل اعتنایی وضعیت این بازار را اصلاح کرد‌ هر چند باید اصلاحات بیشتری در بازار سهام شکل گیرد تا معاملات با روند متعادل و تثبیت‌شده‌تری در تالار شیشه‌ای رقم بخورد‌. این اتفاق مستلزم ادامه و تقویت شفاف‌سازی و حذف دامنه‌دارتری از رانت‌های اطلاعاتی در این بازار و از سویی دیگر حمایت‌های مستمر از معاملات از سوی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها را طلب می‌کند‌.