تخفیف در مقابل توقف نمایشگاه‌های فصلی؛

تقابل شهرداری با اصناف
گروه بازرگانی- چیزی به شروع سال جدید باقی نمانده و چشم امید تمام واحدهای صنفی و بازاریان به همین یکی دو ماه باقی مانده به شب عید است تا بلکه بعد از ماه‌ها رکود و جان سالم به در بردن از چک‌های برگشتی، در همین روزهای رونق بتوانند هزینه مایحتاج زندگی روزانه خود را به دست بیاورند. اما برگزاری نمایشگاه‌هایی با عنوان نمایشگاه فروش کالاهای ایرانی که وعده تخفیف‌های باورنکردنی را به مردم می‌دهد نه‌تنها بازار شب عید اصناف را از دست آنها درمی‌آورد بلکه در نهایت موجب ضرر و زیان مردم نیز می‌شود‌ چرا‌که اجناس بنجل خارجی در این نمایشگاه‌ها به اسم کالای با‌کیفیت در معرض دید مردم قرار گرفته و به آنها فروخته می‌شود. از این رو اتاق اصناف ایران که پیش از این خودش نیز نمایشگاه‌هایی را توسط واحدهای صنفی برگزار می‌کرد، به شدت با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مخالف است چرا که اصناف معتقدند با برگزاری این نمایشگاه‌ها، فرصت فروش شب عید نیز از آنها گرفته می‌شود. با این حال‌ همچنان شاهد این هستیم که شهرداری هم نه‌تنها برای برخورد مناسب با دستفروشان اقدام مناسب انجام نداده‌ بلکه همچنان نمایشگاه‌هایی را در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کند که ضربه شدیدی به بازاری‌ها و واحدهای صنفی وارد می‌کند. بر همین اساس جلسه روسای اتحادیه‌های صنفی تهران با حضور شهردار تهران برگزار شد که به دنبال آن محمدعلی نجفی، شهردار تهران خطاب به رییس اتاق اصناف ایران گفت: جلوی برگزاری نمایشگاه‌ها (فصلی) را می‌گیریم اما اصناف نیز باید برای واقعی شدن تخفیف‌ها در ایام خاص به شهروندان اقدام کنند. وی همچنین در واکنش به دریافت رشوه توسط برخی ماموران شهرداری از واحدهای صنفی که بدون تغییر کاربری اقدام به بهره‌برداری تجاری می‌کنند گفت: این امر باعث درآمد برخی ماموران شهرداری شده که جلوی چرب شدن سبیل آنها را می‌گیریم. در این نشست همچنین گزارشی از کمیسیون مالیاتی در مورد لزوم توجه به پژوهش در حوزه اصناف ارائه شد و در نهایت در این جلسه تفاهمنامه‌ای بین اتاق اصناف تهران و شهرداری تهران برای تشکیل کارگروهی به منظور بررسی مسایل اصناف و تعیین راه‌حل برای آن به امضا رسید.
واگذاری اتحادیه‌ها به شهرداری‌ صلاح نیست
بر همین اساس رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف از جمله بنیان‌های تاریخی و اقتصادی کشور هستند، گفت: بازار، قلب تپنده مسایل اقتصادی است و اصناف و بازاری‌ها در بزنگاه‌های تاریخی نقش‌آفرین بوده‌اند. ضمن اینکه در بحث آموزش نیروی انسانی نیز با ۵۵٠ هزار بنگاه خدماتی و ۶٠٠ هزار بنگاه تولیدی وارد عمل شده‌اند.


علی فاضلی افزود: در تهران ٢۵٠ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب وجود دارند در حالی‌که واحدهای بدون پروانه نیز مشغول کار هستند. در این میان با وجود تلاش شهرداری تهران در ساماندهی مشاغل مزاحم‌‌ ولی امروز حتی شاهد مدیریت درست در حوزه ساماندهی بنگاه‌های مزاحم نیستیم.
تنها تابلوهای تبلیغاتی باید عوارض بپردازند
رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: باید به نظام خدمات و تولید برگردیم در حالی‌که برای بنگاه‌های صنفی تولید تمهیدات حمایتی اندیشیده نشده در حالی‌که بیشتر توان تولید به سمت دلالی رفته است. این در حالی است که تابلوهای تبلیغاتی باید عوارض بپردازند ولی تابلویی که شناسنامه واحدهای صنفی است نباید عوارض بپردازد.
فاضلی با انتقاد از تجاری‌فروشی شهرداری تهران افزود: مجموعه‌های صنفی با واحدهای تجاری که قارچ‌گونه رشد کرده‌اند همگون نیستند. ضمن اینکه موضوع دکه‌داران نیز هنوز حل و فصل نشده است این در حالی است که شهردار سابق در این خصوص دستوراتی داشت ولی اجرایی نشد.
رییس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: چرا باید وزیر کشور دنبال این باشد که دولت به دنبال بنگاهداری رفته و واحدهای صنفی زیر نظر دولت و شهرداری بروند؟ متاسفانه در حال حاضر ۹ اتحادیه در کمیسیون زیربنایی دولت در حال واگذاری به شهرداری‌هاست که این کار به صلاح نیست.وی با بیان اینکه راهکار درستی برای دستفروشان اندیشیده نشده و هنوز ساماندهی‌های آن انجام نشده است‌ ادامه داد: ضمن اینکه نباید نمایشگاه‌هایی در گوشه و کنار شهر بدون مجوز یا با مجوز شهرداران برگزار شود که کالای چینی یا غیر‌ایرانی می‌فروشند.
فضای کسب‌و‌کار بدتر و سنگین‌تر شده
محمدعلی نجفی شهردار تهران نیز در ادامه اظهار کرد: برای شهر تهران درباره درآمدهای پایدار صحبت شده اما در مقام عمل موفق نبوده‌ایم و 80 درصد از درآمدهای شهرداری به صورت ناپایدار حاصل شده است. وی افزود: راه‌حل این امر آن است که توسعه پایدار شهری را جدی بگیریم. تا شهر از اقتصاد پایدار برخوردار نباشد کل کشور نیز نمی‌تواند پایداری را تجربه کند.شهردار تهران ادامه داد: زمانی که در اقتصاد رونق وجود ندارد و فضای کسب‌و‌کار بدتر و سنگین‌تر شده نمی‌توان از پایداری اقتصاد صحبت کرد.
نجفی تصریح کرد: شورای شهر تنها برای حل این مشکل کافی نیست و باید خود مردم به صورت مستقیم‌تر دخیل شوند و مردم تهران به صورت عملی در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه تعداد کارمندان شهرداری تهران در مقایسه با سایر شهرها در جهان بیشتر است گفت: در حالی 68 هزار کارگر در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند که در شهر شیکاگو ایالات متحده آمریکا با جمعیت و مساحتی بیشتر، 32 هزار کارمند در شهرداری مشغول کارند و این شرایط در سئول کره جنوبی نیز که حدود 10 میلیون جمعیت و مساحتی مانند شهر تهران دارد حدود 32 هزار پرسنل در شهرداری فعالیت می‌کنند.
شهردار تهران اظهار کرد: با این تعداد جمعیت از کارمندان شهرداری تهران نمی‌توان شهر را اداره کرد بلکه با پشتوانه مردمی می‌توان به مدیریت شهر پرداخت که بخشی از آن نیز اصناف هستند.
نجفی با بیان اینکه شهرداری تهران احساس تقابل با اصناف را ندارد گفت: همان‌طور که اصناف پیشنهاد دادند ما نیز موافقیم که کارگروهی تشکیل شود تا مسایل بین اصناف و شهرداری بررسی و برای آن راهکار ارائه شود. از این رو به نظر می‌رسد تا پایان سال بتوانیم درباره راهکارهای مختلف به توافق برسیم.
شرط شهردار برای برگزار نشدن نمایشگاه‌ها
شهردار تهران در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در شهر تهران و معضلاتی که برای اصناف دارد گفت: نمایشگاه‌هایی که در شهر تهران برگزار می‌شود پیش از آنکه نمایشگاه باشد فروشگاه است. این در حالی است که اصناف خود مالیات و عوارض می‌دهند و نمی‌توانند در ایام فروش ویژه و بیشتر فروش بهتری به دلیل این نمایشگاه‌ها داشته باشند.
وی افزود: هر چند شهرداری نسبت به بخش‌هایی مانند هنرمندان، مسوولیت دارد و باید از آنها حمایت کند (که این امر مستثنی از سایر نمایشگاه‌هاست) اما هنرمندان نیز باید از مردم حمایت کنند.
نجفی در ادامه افزود: اصناف نیز مانند سایر کشورها باید در مناسبت‌های مختلف تخفیف‌های واقعی را به مصرف‌کنندگان و شهروندان ارائه دهند که این امر نیز خود بخشی از مسوولیت اجتماعی آنهاست و از نظر اقتصادی نیز امر درستی به حساب می‌آید. وی ادامه داد: قدرت خرید مردم را که نمی‌توانیم افزایش دهیم اما می‌توانیم با کاهش قیمت‌ها شرایط بهتری برای بیشتر شدن امکان خرید کالا توسط مردم در ایامی مانند شب عید ایجاد کنیم.شهردار تهران خطاب به رییس اتاق اصناف ایران گفت: جلوی برگزاری نمایشگاه‌ها (فصلی) را می‌گیریم اما اصناف نیز باید برای واقعی شدن تخفیف‌ها در ایام خاص به شهروندان اقدام کنند.
جلوی چرب شدن سبیل ماموران را می‌گیریم
نجفی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تغییر کاربری‌های ایجاد‌شده در واحدهای غیرتجاری در شهر تهران و سوء‌استفاده ماموران شهرداری از این موقعیت گفت: تغییر کاربری‌های ایجاد‌شده در تهران برای برخی افراد در شهرداری درآمدهای جانبی ایجاد کرده است و به طور هفتگی یا ماهانه به این اماکن سر می‌زنند تا سبیل‌شان چرب شود. به دنبال ایجاد ضوابطی هستیم تا این تخلف قطع شود که در این راستا ممکن است قوانینی را در شورای شهر به تصویب برسانیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مشکل سد معبر در شهر تهران گفت: مساله سد معبر را در شهر تهران از یک جهت باید بررسی کنیم و باید توجه داشت که تنها مربوط به دستفروشان نیست.
نجفی افزود: 70 درصد مغازه‌داران شهر تهران از پیاده‌رو جلوی واحد صنفی خود برای عرضه کالاهای خود استفاده می‌کنند این در حالی است که باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شود و نباید اجازه داد تا این اتفاق روی دهد.
برخورد با دستفروشان عواقب سیاسی- اجتماعی دارد
شهردار تهران افزود: برخی نهادها و ارگان‌ها نیز سد‌معبر در مقابل پیاده‌راه‌ها ایجاد کرده‌‌اند که برای رفع آنها اقدام می‌شود. همچنین عدم رعایت برخی نکات ترافیکی مانند توقف وانت‌بارها در کنار خیابان موجب ایجاد سدمعبر در خیابان‌ها و اختلال ترافیک می‌شود.
وی در ادامه گفت: ایجاد سدمعبر و دست‌فروشی در تهران چهره زشت و نامطلوبی برای شهر تهران ایجاد کرده است هر چند مقابله با دستفروشان جنبه‌های سیاسی و اجتماعی دارد که برخورد با آنان باید با شیب ملایم انجام شود.
نجفی افزود: سخت‌ترین بخش مقابله با سد‌معبر دستفروشان هستند زیرا معیشت آنها با این نوع کسب درآمد درگیر است که برای رفع این مشکل راهکارهایی اندیشیده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم.
کلنگ‌زنی پلاسکو در دهه فجر
شهردار تهران همچنین در حاشیه این نشست گفت: شهرداری و بنیاد مستضعفان برای ساخت ساختمان پلاسکو به نتایج نهایی رسیده‌اند و در دهه فجر کلنگ ساخت این ساختمان به زمین زده می‌شود. نجفی با بیان اینکه نقشه‌های نهایی اجرایی کار تهیه شده است، اظهار داشت: ما فکر می‌کردیم 29 دی‌ماه بتوانیم کلنگ ساخت ساختمان پلاسکو را بر زمین بزنیم، اما بنیاد مستضعفان بیان داشت، تا پروانه ساختمان صادر نشود، این کار انجام نگیرد، زیرا اطمینان کافی نداریم.
شهردار تهران افزود: البته تغییراتی در زمین پلاسکو ایجاد شده و در اصل کار ساخت را در زمین بزرگ‌تری انجام خواهیم داد. همچنین نوع طبقات آن هم بر اساس نظرات میراث فرهنگی ساخته می‌شود.