ژانویه رویایی برای بشکه‌های طلای سیاه؛

روند افزایشی قیمت نفت که از روزهای نخست سال ۲۰۱۸ آغاز شد همچنان تداوم دارد‌ به گونه‌ای که قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به ۱۲ ژانویه به مرز ۷۰ دلار برای هر بشکه رسید.
قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به ۱۲ ژانویه (جمعه‌ ۲۲ دی‌ماه) با یک دلار و ۶۹ سنت، به ۶۹ دلار و ۲۶ سنت برای هر بشکه رسید.
میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا‌کنون‌ ۶۸ دلار و ۵۱ سنت برای هر بشکه بوده است.
قیمت نفت خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی یک دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۶۵ دلار و ۶۲ سنت رسید. میانگین قیمت نفت سنگین ایران نیز از ابتدای امسال تاکنون ۶۵ دلار و هفت سنت برای هر بشکه بوده است.


قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته منتهی به ۱۲ ژانویه، به ۶۶ دلار و ۸۱ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، یک دلار و ۳۲ سنت افزایش نشان می‌دهد.
قیمت نفت خام شاخص دبلیو‌تی‌ای در هفته منتهی به دوره مورد بررسی، یک دلار و ۹۱ سنت افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۲۷ سنت برای هر بشکه رسید. در هفته مورد بررسی، قیمت نفت خام شاخص برنت با یک دلار و ۶۸ سنت افزایش، بشکه‌ای ۶۹ دلار و ۶۲ سنت بود.
قیمت نفت خام شاخص‌ دوبی و عمان نیز به ترتیب ۶۵ دلار و ۸۷ سنت و ۶۶ دلار و ۲۲ سنت برای هر بشکه بود که نسبت به هفته گذشته به ترتیب یک دلار و ۱۶ سنت و یک دلار و ۲۳ سنت افزایش نشان می‌دهد.
علاوه بر این جدیدترین گزارش سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد‌ هر بشکه نفت ایران در سال گذشته میلادی به طور متوسط 51 دلار و 71 سنت معامله شد که با ثبت افزایش 7/2 درصدی نسبت به سال قبل از آن، بیشترین افزایش نرخ سالانه را در میان نفت‌های جهان داشته است.
بر اساس گزارش ماه ژانویه (دی - بهمن) اوپک، تولید نفت کشورمان در دسامبر (آذر-دی) گذشته با 13 هزار و 200 بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به سه میلیون و 829 هزار بشکه در روز رسید. نفت سنگین ایران همچنین سال گذشته در مقایسه با سایر نفت‌ها بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد.
بنا بر این گزارش، قیمت نفت ایران در حالی در سال 2017 میلادی به 7/2 درصد رشد کرد که متوسط افزایش قیمت سبد نفت اوپک در سال 2017 معادل 2/2 درصد، نفت برنت 4/2 درصد و نفت غرب تگزاس 2/2 درصد بود.
بنا بر گزارش یاد‌شده، همچنین تولید نفت کشورمان در سال 2017 به سه میلیون و 811 هزار بشکه در روز رسید که نسبت به سال 2016 معادل 4/8 درصد افزایش دارد.
تقاضای جهانی نفت
بر اساس گزارش ماه ژانویه اوپک، تقاضای جهانی نفت از 95 میلیون و 420 هزار بشکه در روز در سال 2016 به 96 میلیون و 990 هزار بشکه در روز در سال 2017 رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 با 57/1 درصد رشد به 98 میلیون و 510 هزار بشکه در روز برسد.
اوپک نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2018 را 7/3 درصد پیش‌بینی کرد که در صورت تحقق نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد داشت.
رشد تولید نفت غیراوپک
بنا به اعلام اوپک، عرضه نفت غیراوپک نیز از 57 میلیون و 20 هزار بشکه در سال 2016 به 57 میلیون و 790 هزار بشکه در روز در سال 2017 رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 با تقریبا دو درصد رشد به 58 میلیون و 940 هزار بشکه در روز برسد.
تولید نفت اوپک
تولید نفت اوپک که در سال 2016 بنا به اعلام این سازمان 32 میلیون و 643 هزار بشکه در روز بود، در سال 2017 به دلیل اجرای توافق کاهش تولید نفت اوپک به 32 میلیون و 393 هزار بشکه در روز کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به 33 میلیون و 100 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
2018، سال تعادل بازار جهانی نفت
بنا به پیش‌بینی اوپک، بازار نفت که در سال 2016 با 390 هزار بشکه در روز مازاد عرضه رو‌‌به‌رو بود در سال 2017 یک کسری عرضه 500 هزار بشکه در روزی را ثبت کرد اما در سال 2018 با ثبت اندکی مازاد عرضه تقریبا به تعادل می‌رسد.
این در حالی است که بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا‌(EIA)، سطح ذخیره‌سازی تجاری نفت خام این کشور برای هشتمین هفته پیاپی با کاهش روبه‌رو شد به طوری که در هفته منتهی به پنجم ژانویه ۲۰۱۸، با چهار میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش به 5/419 میلیون بشکه، کمترین سطح از ماه آگوست ۲۰۱۵‌ رسید.
افزون بر این، سرمای طاقت‌فرسا در آمریکا که عملیات تولید را در برخی میدان‌های نفتی با مشکل روبه‌رو کرده، حجم تولید نفت خام این کشور را با کاهش روزانه‌۳۰۰ هزار بشکه، به 5/9 میلیون بشکه در روز رساند. این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA)، تولید نفت خام آمریکا در سال جاری میلادی به ۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
به گفته فیلیپ فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز بازار اخیرا چنان رشد قیمتی داشت که به وضعیت پیش‌خرید رسیده بود و برای نخستین بار است که رشد قیمت‌ها دچار وقفه می‌شود. با این‌همه این عقب‌نشینی نسبت به رشد اخیر قیمت‌ها همچنان بسیار اندک است.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد میزان ذخایر نفت جهانی به کمک کاهش تولید اوپک، رشد تقاضا و افت قابل توجه تولید ونزوئلا به میزان قابل توجهی محدود شده است‌ اما هشدار داد که رشد سریع تولید در آمریکا ممکن است تعادل بازار را تهدید کند. رشد انفجاری تولید در آمریکا و رشد قابل توجه در کانادا و برزیل، کاهش شدید تولید در ونزوئلا و مکزیک را کاملا تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
این دیده‌بان انرژی پیش‌بینی کرد رشد تولید آمریکا، تولید این کشور را به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رساند و از تولید عربستان سعودی و روسیه فزونی خواهد گرفت. طبق آمار دولتی تولید نفت آمریکا هفته گذشته حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 75/9 میلیون بشکه در روز رسید.
در این بین‌ شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافت و به ۷۴۷ حلقه رسید‌ اما همچنان بسیار بالاتر از ۵۵۱ حلقه در سال گذشته است.
به گفته تحلیلگران، کاهش شمار دکل‌ها باعث اندکی تردید نسبت به پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی شده است. با این ‌همه قیمت‌های نفت همچنان به خوبی پشتیبانی شدند و اکثر تحلیلگران کاهش شدید قیمت‌ها را پیش‌بینی نمی‌کنند.
سفته‌بازان با انتظار برای محدود شدن عرضه که از قیمت‌ها حمایت خواهد کرد، شمار قراردادهای خرید خود را افزایش داده‌اند. طبق آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، شمار قراردادهای خرید و اختیار معامله نفت آمریکا در نیویورک و لندن در هفته منتهی به ۱۶ ژانویه ۴۰ هزار و ۸۵۵ مورد افزایش یافت و به ۵۴۱ هزار و ۹۹۰ مورد رسید.
بر اساس گزارش رویترز، عامل اصلی تاثیرگذار بر رشد قیمت‌ها توافق کاهش تولید میان اوپک و شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان بوده که از ژانویه سال میلادی گذشته اجرا شده و قرار است تا پایان امسال ادامه پیدا کند. حتی در آمریکا که در توافق کاهش تولید حضور ندارد، میزان ذخایر هفته گذشته 9/6 میلیون بشکه کاهش یافت و به 65/412 میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین سطح فصلی در سه سال گذشته و پایین متوسط پنج ساله ۴۲۰ میلیون بشکه است.