بودجه ما از پول تو جیبی برخی‌ها کمتر است

گروه سیاسی- سروصدایی که تخصیص اعتبار‌های هنگفت به برخی نهادهای فرهنگی در لایحه پیشنهادی بودجه سال 97 به پا کرد به شورای نگهبان هم رسید تا جایی که سخنگوی این شورا در نشست خبری با اصحاب رسانه مجبور به پاسخگویی شد و اعلام کرد که بودجه شورای نگهبان از پول تو جیبی برخی مسوولان کمتر است‌. چرایی این انتقادات به این مساله بازمی‌گردد که در بودجه سال آینده این شورا مبلغ 50 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است‌. پایگاه اینترنتی تابناک در گزارشی نوشته بود بر اساس لایحه پیشنهادی، دولت در سال ۹۷ برای شورای نگهبان مبلغ 790/105 میلیارد تومان در دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی و سرمایه‌ای در نظر گرفته است‌. این بودجه در سال 96، مبلغ 289/128 میلیارد تومان برای شورای نگهبان بود‌. دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 97، بودجه شورای نگهبان را حدود 496/22 میلیارد تومان کاهش داد؛ اما در جدول شماره 4 پیوست یک، 50 میلیارد تومان هم با نام برنامه نظارت بر انتخابات به زیرمجموعه دریافتی شورای نگهبان اضافه کرده است‌. اما این انتقاد مطرح شد در شرایطی که قرار نیست در سال آینده انتخاباتی برگزار شود چرا چنین بودجه هنگفتی برای شورای نگهبان پیش‌بینی شده است‌.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که آیا بودجه اضافی۵۰ میلیاردی شورای نگهبان صحت دارد، گفت‌: بله و این بودجه جزو هزینه‌های جاری و اینکه شورای نگهبان بخواهد به خاطر برگزاری انتخابات بودجه‌ای را ارائه کند، خیر‌. ما امسال بودجه‌ای به این خاطر نگرفته‌ایم‌. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چقدر بودجه سال ۹۶ شورای نگهبان تخصیص یافته است اظهار داشت‌: فکر می‌کنم از بودجه تخصیص شده حدود ۷۰ درصد آن دریافت شده و ۳۰ درصد آن باقی مانده است‌. البته بودجه انتخابات به صورت جداگانه بود که آن هم دریافت شده است‌. وی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات به شورای نگهبان درباره افزایش بودجه‌ این نهاد در لایحه بودجه ۹۷ ابراز داشت‌: بودجه همه دستگاه‌ها در لایحه بودجه پیش‌بینی و در مجلس تصویب می‌شود و در اجرا نیز توسط دیوان محاسبات مورد نظارت قرار می‌گیرد‌. در کنار دیوان محاسبات، ما در شورای نگهبان دیوان‌های دیگری داریم که آقایان علما در برخی از مواقع جزء‌به‌جزء مخارج را مورد رسیدگی قرار داده و در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند‌.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷ بودجه شورای نگهبان هفت درصد رشد داشته است، عنوان کرد‌: وقتی بودجه‌ای تصویب می‌شود بخشی از آن تخفیف داده نمی‌شود بخشی از تخفیفی‌ها هم توسط خزانه پرداخت می‌شود و لازم است از برخی از افراد و رسانه‌ها گلایه کنم که چرا در بررسی‌‌هایشان انصاف را رعایت نمی‌کنند و بی‌جهت حرف یک فرد ضدانقلاب را در داخل تکرار می‌کنند‌.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد‌: ردیف بودجه شورای نگهبان مانند بقیه سازمان‌ها در چند بخش خلاصه می‌شود؛ پاسداری از احکام اسلام و نظارت بر انطباق قوانین با قانون اساسی و قوانین موضوعه، نظارت بر انتخابات و نظارت بر اجرای انتخابات که این مورد آخر در سال‌هایی که انتخابات در آنها برگزار می‌شود اختصاص داده می‌شود و ردیف بودجه آن هم جداگانه در نظر می‌گیرند‌.


کدخدایی با بیان اینکه بودجه نظارت بر انتخابات در سال ۹۶ جداگانه تامین اعتبار و پرداخت شد، یادآور شد‌: بودجه انتخابات ۹۶ ردیف دیگری داشت که سازمان برنامه و بودجه در لایحه پیشنهادی بودجه امسال آن ردیف را نیاورده است چون ما انتخاباتی نداریم‌. دوستانی که می‌گویند چرا شورای نگهبان بودجه برگزاری انتخابات را می‌گیرند در حالی که انتخابات ندارد لازم بود ابتدا از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه سوال می‌کردند‌. آقایی که خود را حقوقدان می‌داند و بودجه سال ۹۷ را با بودجه سال ۶۷ مقایسه کرده آیا حقوق شما قیمت منزل شما در بالاشهر و اصلا بودجه سال ۶۷ با سال ۹۷ قابل مقایسه است؟
وی ادامه داد‌: دوستی که به خاطر نسبت به یک شخصیت معروف در یک خبرگزاری آمده و فلان تیتر را می‌زند چرا آن تیتر را می‌زند‌. چرا آن نهاد اصلا به خبرگزاری نیاز دارد‌. شورای نگهبان خبرگزاری ندارد که بخواهد بودجه آن را داشته باشد‌.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی از نقل‌قول‌های دیگر بیان کرد‌: فرد دیگری می‌گوید شورای نگهبان ۱۲ نفر است و چرا این شورا فلان قدر بودجه می‌گیرد‌. این حرف مثل آن است که بگوییم بودجه قوه مجریه فقط برای رییس‌جمهور است در حالی که این سخنان نشان می‌دهد سخنان آن افراد سفسطه و مجادله است‌. بودجه شورای نگهبان مختص کارشناسان است. پژوهشکده شورای نگهبان، کارشناسان و دفاتر استانی پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۷۹ ایجاد شده است‌. کسانی که می‌خواهند انتقاد کنند در ابتدا لازم است از سازمان برنامه و بودجه ابتدا سوال کرده و سپس از دیوان محاسبات بپرسند که آن بودجه چقدر خرج شده است‌. ما از انتقادات سازنده خوشحال می‌شویم تا اگر اشتباه کرده‌ایم اشتباهات‌مان را ادامه ندهیم‌.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به آنکه تهیه لایحه بودجه و رسیدگی به مسایل مالی کشور برعهده قوه مجریه است و با توجه به تغییراتی که لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی داشته است آیا شورای نگهبان تغییرات مجلس در بودجه را تایید خواهد کرد، اظهار داشت‌: یکی از ایراداتی که به طرح اصلاح قانون بودجه ۹۶ وجود داشت این بود که با وجودی که آن طرح مکمل بودجه بود اما طرح بود و باید به صورت لایحه از سوی دولت ارائه می‌شد‌. کدخدایی افزود‌: مجلس شورای اسلامی اختیاراتی برای تغییر قانون بودجه دارد اما این تغییرات نباید مغایر با شاکله لایحه بودجه تهیه شده از سوی دولت باشد‌. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاثیر افزایش قیمت بنزین آیا شورای نگهبان بند افزایش قیمت بنزین را تصویب خواهد کرد، خاطرنشان کرد‌: شورای نگهبان تلاش می‌کند بررسی‌ها و تلاش‌هایش منطبق با نیازهای مردم باشد البته اخباری شنیده‌ام مبنی بر اینکه هم مجلس و هم دولت از افزایش قیمت بنزین صرف نظر کرده‌اند‌.
برای تعیین رجال سیاسی، مدیر و مدبر بودن به توافقات کلی رسیده ایم
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا مصادیق رجال سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن در شورای نگهبان مشخص شده‌اند، تصریح کرد‌: در شورای نگهبان عمده این مباحث تمام شده‌اند‌. در دو بخش سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن بحث‌هایی را انجام دادیم و توافقات کلی برای شرایط لازم در جهت تعیین رجال سیاسی، مذهبی بودن و مدیر و مدبر بودن به دست آورده‌ایم‌. وی افزود‌: در بحث مذهبی بودن مثلا گفته‌ایم کسانی که آگاهی لازم به دین داشته و تدین آنها در مناصب دینی برجسته باشند یا درباره رجال سیاسی بودن گفته‌ایم کسانی که قدرت تحلیل و درک از مسایل و تحولات سیاسی – اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی را داشته و در صحنه سیاست کشور حضور داشته باشند ملاک باشد‌.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد‌: در حوزه مدیریت گفته‌ایم شخصی که شایستگی ذاتی و اکتسابی در نگرش و دانش داشته باشد و درباره مدبر بودن گفته‌ایم باید از توانایی پیش‌بینی امور مبتنی بر دانش صحیح برخوردار باشد یا فرد صلاحیت لازم را برای ایفای نقش در حوزه ریاست جمهوری داشته باشد‌. همچنین فرد باید ارائه برنامه برای اجرای وظایف قانون اساسی را براساس اسناد بالادستی داشته باشد یا آنکه فرد مذکور مشاورانی را برای تشریح برنامه‌ و توان مدیریتی‌اش معرفی کند‌. ما درباره این مسایل اجمالا به توافقاتی رسیده‌ایم و سعی داریم در ویرایش و جمع‌بندی نهایی موارد را تمام کرده و به مجلس ابلاغ کنیم چون رییس مجلس هم در این‌باره کمیسیونی را تعریف کنیم و امیدواریم بتوانیم تا قبل از انتخابات سال ۹۷ این قانون را به تصویب برسانیم‌.