مصاديق«رجل سیاسی» نهايي شد

سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري گفته است كه تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی در شورای نگهبان نهایی شده و پس از جمع بندي نهايي موضوع را اعلام مي‌كنيم. رجل سياسي واژه‌اي است كه با گذشت 11دوره از انتخابات ریاست جمهوری، هنوز تعریف مشخص و شفافی برای آن وجود ندارد و اين مفهوم همچنان با اما و اگرهايي همراه است. مطابق اصل يكصد و پانزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي«رييس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي كه واجد شرايط زير باشند انتخاب شود: ايراني الاصل، تابع ايران، مدير و مدبر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور. » در حالي كه بسياري از حقوقدانان اعتقاد دارند كه منظور و مقصود قانونگذار از رجل سياسي فقط مردان نيستند بلكه زنان هم مي‌توانند مصداق رجل سياسي باشنداما سال‌هاست كه رجل سياسي فقط به مرداني اطلاق شده كه سابقه سياسي داشته‌اند و زنان با همين تعبير از كانديداتوري رياست جمهوري محروم شده‌اند به عبارت ديگر شوراي نگهبان بر معناي مرد بودن رجل سياسي تاكيد داشته است. اين در حالي است كه با توجه به نظرات گوناگون در مورد رجل سياسي، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات، شورای نگهبان را مکلف کرد تا معیارهای رجل سیاسی را تعیین کند.
موضوع رجل سیاسی منحصر به مرد می‌شود
شورای نگهبان هم بر همین اساس با فراخوانی از صاحب‌نظران خواست تا نظرات خود را در این زمینه به شورای نگهبان ارسال کنند و آن‌طور که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا گفته پس از جمع‌بندی نظرات کارشناسان، این موضوع در صحن علنی شورا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و هر آنچه تصویب شود، به اطلاع عموم خواهد رسید. در اين بين حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در مورد تعریف رجل سیاسی گفته است: با مراجعه به آیات قرآن، موضوع رجل سیاسی منحصر به مرد می‌شود و مصداق آن زنان نیستند، مگر در باب تسامح.
مخالفت مبانی نظام با تفسیرهای جنسیتی


اين در حالي است كه علي اكبر گرجي، حقوقدان در اين زمينه معتقد است: مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران اساسا با تفسیرهای جنسیتی مخالف است. در هیچ کجای قانون اساسی رنگ‌وبوی جنسیت نیامده است. قانون اساسی حتی درباره ولایت‌فقیه نیز صراحتا حضور زنان را ممنوع اعلام نکرده است، درباره ریاست قوه قضايیه هم به همین شکل. به همین دلیل است که درباره ریاست ‌جمهوری نیز داستان کم‌وبیش چنین وضعیتی دارد. یعنی اینکه اگر قانون‌گذار قانون اساسی می‌توانست و اراده می‌کرد صراحتا می‌گفت حضور زنان در انتخابات ریاست ‌جمهوری به‌عنوان داوطلب ممنوع است؛ همان‌طور که حضور غیرمسلمان را ممنوع کرده است اما این حرف را نزده است؛ پس قانون اساسی از لحاظ مبنایی با زنانه یا مردانه کردن انتخابات ریاست‌جمهوری مخالف است. وانگهی در جای‌جای اين قانون از کرامت انسانی حرف و سخن می‌گوید که این کرامت ربطی به جنسیت ندارد.هرچند با وجود تفسيرهاي گوناگون سال‌هاست كه واژه رجل سياسي به معناي مردان تعبير شده و با توجه به اين تعبير، زنان نمي‌توانند به عنوان رييس جمهور يا اعضاي مجلس خبرگان انتخاب شوند. اما اميدواريم با توجه به ابلاغ سياست‌هاي كلي انتخابات از سوي مقام معظم رهبري كه شورای نگهبان را مکلف کرده تا معیارهای رجل سیاسی را تعیین کند، به درستي تعبير مناسبي از اين واژه ارائه شود تا زنان كه در اين سال‌ها همدوش مردان در صحنه‌هاي گوناگون حاضر مي شوند نيز از اين حقي كه قانون‌گذار براي‌شان درنظر گرفته است برخوردار شوند .