«همدلی» از حبس نَفَس‌ها در هوای اهواز گزارش می‌دهد خاک؛ مهمان همیشگی جنوب

آسو محمدی ‪-‬ «...تعطیل شد»، «...لغو شد» و... سال‌هاست این کلیشه‌ها به دلیل وضعیت نامناسب آب‌وهوا با نام «اهواز» گره خورده است و دست از سر اداره‌ها، مدرسه‌ها و فرودگاه‌های این شهر و این استان برنمی‌دارد؛ گردوغبارهایی نارنجی که مهمان همیشگی آسمان آبی اهواز شده‌اند. برای آنهایی که در شهرهای این استان زندگی می‌کنند و با پدیده ریزگردها مواجهند، کشیدن یک نفس راحت مثل یک آرزو شده است.
ریزگردها درحالی نفس‌کشیدن را برای مردم اهواز، سوسنگرد، حمیدیه، آبادان، ماهشهر، خرمشهر، شادگان، شوش، دزفول و هندیجان سخت کرده‌اند که روز گذشته شدت گردوغبار به ۶۶برابر حد مجاز رسید و زندگی و زیست روزمره مردم را مختل کرد. از سوی دیگر فعال‌شدن کانون‌های داخلی گردوغبار با وجود کاهش بارش در‌ سال‌جاری، به‌ حدی شدت گرفت که تعداد زیادی از شهرهای این استان را به تعطیلی کشاند؛ آن‌هم درست در روزی که به نام روز ملی هوای پاک در تقویم ثبت شده بود.
اهواز در چند سال اخیر، قرار گرفتن در لیست‌های سیاه ِآلوده‌ترین و گرم‌ترین شهرهای جهان را تجربه کرد. همین تابستان گذشته بود که این شهر بعد از کسب عنوان آلوده‌ترین شهر جهان، لقب گرم‌ترین شهر جهان نیز به خود اختصاص داد و چند بار به تیتر خبرهای بد جهانی تبدیل شد. تا جایی که نمودارها نشان داد که هوای اهواز به گرم‌ترین دمای تاریخ کره‌ زمین رسید و همان موقع بود که «پی‌ان کاپیسیان»، کارشناس هواشناسی در آژانس شاخص‌های هواشناسی فرانسه با انتشار پستی در توئیترش اعلام کرد: «دمای شهر اهواز عصر روز جمعه به ۵۳.۷ درجه سانتیگراد رسید و این رقم بالاترین درجه دمایی است که در ایران به ثبت رسیده است.» اهواز بهار، تابستان، پاییز و زمستان ندارد. گرمی هوا، گردوغبار و ریزگردها این شهر را به ستوه آورده‌اند و زندگی در چهار فصل را به کام کارون‌نشیان تلخ کرده‌ است.
گردوغبار 258نفر را راهی بیمارستان کرد


در این میان روز گذشته قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره این وضعیت می‌گوید: «از ظهر روز جمعه تا ساعت هشت صبح روز شنبه 258نفر با عارضه تنگی نفس ناشی از وقوع پدیده گرد و خاک مواجه شده‌اند که به مراکز درمانی زیر مجموعه این دانشگاه در استان مراجعه کردند.»
خجسته حسین‌نژاد به ایرنا توضیح می‌دهد: «از این تعداد 18نفر در بخش بستری شده و 9نفر به بخش ویژه منتقل شدند. 148نیز نفر به صورت سرپایی درمان و 83 نفر در بخش اورژانس بستری و تحت درمان قرار گرفتند».
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: «این تعداد به 38 مرکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در استان مراجعه کردند.»
عباس نبوره، معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان نیز توضیح داد: «صبح دیروز یک دانشجوی دختر با سابقه آسم در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اهواز دچار مشکل تنفسی شد که توسط نیروهای امدادی اورژانس به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شد. بالاترین میزان غلظت گرد و خاک در ساعت 9 صبح روز شنبه در سوسنگرد به مسزان 10 هزار میکرو گرم بر متر مکعب(66برابر حد مجاز ) اعلام شد .ستاد مدیریت بحران خوزستان ادارات و دستگاه‌های اجرایی 13شهرستان استان را به دلیل این وضعیت جوی در روز شنبه تعطیل اعلام کرد. بروز پدیده ریزگردها در خوزستان همچنین مدارس 17شهرستان استان را در روز شنبه تعطیل کرده است.»
بنابر گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان منشا گرد و خاک روز گذشته در شهرهای استان کانون‌های داخلی بود که با وزش باد با سرعت 70 کیلومتر در ساعت فعال شد.
اهواز؛ شهری در جنوب غربی ایران است که بیشترین مقدار نفت را تولید می‌کند، حالا با میانگین سالانه ۳۷۲میکروگرم بر متر مکعب آلوده‌ترین شهر جهان، لقب گرفته است و در روزهای اخیر دوباره مردم این شهر با این وضعیت سخت هوایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نفس‌کشیدن برای مردم اهواز از آغاز هفته گذشته مشکل شد. اخبار کیفیت هوا در هفته گذشته نشان می‌دهد که کیفیت هوای اهواز در روز یکشنبه برای همه گروه‌های سنی ناسالم عنوان شد. روز دوشنبه مرکز کنترل و پایش محیط‌زیست کشور هوای اهواز را ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش کرد. روز سه‌شنبه شاخص آلودگی هوا به ١٢٢رسید و در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. این روند ادامه پیدا کرد که روز چهارشنبه مرکز ملی پایش و هشدار سریع گردوخاک هواشناسی خوزستان در پی پیش‌بینی وقوع تندباد و طوفان در روز جمعه و ورود توده گردوخاک عراقی به استان در روز شنبه اخطاریه‌ای صادر کرد.
در این میان در اخطاریه شماره5 مرکز ملی پایش و هشدار سریع گردوخاک هواشناسی استان خوزستان آمده بود: «پیرو اطلاعیه شماره ٣٢ با توجه به وجود گرادیان شدید فشاری و جنوبی‌شدن جریانات، در روز جمعه شاهد وزش بادهای شدید و تندبادهای لحظه‌ای (امکان وقوع طوفان)، فعال‌شدن کانون‌های داخلی و در نتیجه برخاستن گردوخاک غلیظ و کاهش دید افقی در مناطق جنوبی، مرکزی (به ویژه اهواز و شهرهای حومه)، غربی و سپس گسترش این توده گردوخاک غلیظ به مناطق شمالی استان خواهیم بود.»
براساس این اخطاریه، با توجه به تشکیل توده غلیظ گردوخاک در کشور عراق امکان ورود آن به استان در روز شنبه و کاهش دید افقی در مناطق مختلف وجود دارد، که درصورت لزوم به صورت اطلاعیه، اقدام خواهد شد. روز پنجشنبه هم شاخص آلودگی هوا در اهواز به ١١۵ رسید و در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و دیروز با شدت‌گرفتن وضع، براساس اطلاعیه سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان خوزستان غلظت پدیده گردوخاک در اهواز به ۶۴٧میکروگرم بر مترمکعب رسید و باعث شد که بازی فولاد خوزستان و پیکان هم لغو و پروازها هم مختل شود.
منشا گردوخاک داخلی است
اگرچه اخطاریه شماره5 هواشناسی پیش‌بینی کرده که احتمال تشکیل توده غلیظ گردوغبار در روز شنبه هم وجود دارد، اما روز جمعه «کوروش بهادری» مدیرکل هواشناسی استان خوزستان اعلام کرده بود که منشا این پدیده زیست‌محیطی داخلی بوده و تا آخروقت جمعه بیشتر ادامه نخواهد داشت. براساس اطلاعات هواشناسی استان، روزجمعه وضع ناسالم‌بودن هوای شهرهای امیدیه٢١٨، اندیمشک١۵٧، بهبهان١۴٧، خرمشهر و آبادان١۶۶٨، دزفول٢۴٧، شادگان١١١٣، شوش۴٨۴، ماهشهر١٢٧٧ و هندیجان٢۴٧٣ برابر حد مجاز اعلام شده است. طبق گزارش‌ها منشا این گردوخاک که از صبح جمعه روند زندگی شهروندان را مختل کرده، داخلی بوده است. با این شرایط همه مدارس اهواز هم به دلیل آلودگی در روز شنبه تعطیل اعلام شدند.
فعال شدن کانون‌های غبار در غیاب بارش
از سوی دیگر درحالی که حد مجاز برای ذرات معلق در هوا ۱۵۰میکروگرم در هر مترمکعب است، بعدازظهر جمعه غلظت گردوغبار در اهواز بالای 8‌هزار میکروگرم رسید. کانون‌های غبار در نبود بارش فعال شده‌اند و احتمال فعالیت کانون‌های خارجی، هراس مردم را از شدت‌گرفتن این روند بیشتر کرده است. خوزستان اما تنها نقطه آلوده کشور نبود و مطابق اعلام سازمان هواشناسی ایران چند شهر استان ایلام، ازجمله ایلام و مهران هم غبارآلود بودند. آلودگی هوا در هفته گذشته در اهواز درحالی مساله‌ساز شده بود که چندی پیش مدیرکل محیط‌زیست خوزستان فلرهای نفتی را عامل آلودگی هوای اهواز دانست و از احتمال شکایت از شرکت‌های نفتی خوزستان خبر داد که با واکنش تند مدیران نفتی مواجه شد. این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدیران محیط‌زیست را منشا اصلی مشکلات محیط‌زیستی دانست و گفت: «منشا آلودگی‌های زیست‌محیطی، آلودگی‌های نفتی نیستند.»
لغو 6پرواز ورودی فرودگاه اهواز
اما این همه ماجرا نیست، چرا که مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان به دنبال این مشکل از لغو شش پرواز خبرداد و اظهار کرد: «با توجه به افزایش میزان گرد و غبار در اهواز، 2پرواز نتوانستند وارد فرودگاه اهواز شوند و 4پرواز نیز به طور کامل باطل شد.»
محمدرضا رضایی به ایسنا می‌گوید: «با توجه به ادامه پدیده گرد و غبار در استان، پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر از مبدا تهران به مقصد اهواز با شماره پرواز 431 که قرار بود ساعت8:30 وارد فرودگاه اهواز شود، به دلیل کاهش دید به فرودگاه مهرآباد بازگشت.همچنین امروز-شنبه- پرواز شماره 2612 هواپیمایی کارون که تهران را به مقصد اهواز ترک کرده بود، به دلیل کاهش دید در فرودگاه اهواز و شرایط نامناسب جوی به فرودگاه مهرآباد بازگشت.»
مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر دید افقی در فرودگاه اهواز 600متر است، عنوان کرد: «پرواز هواپیمایی قشم ایر، در مسیر تهران – اهواز - تهران با شماره پرواز 1211 که قرار بود در ساعت 10و 15دقیقه وارد فرودگاه اهواز شود به طور کامل باطل شد». رضایی خاطرنشان کرد: «همچنین پرواز شماره 730 هواپیمایی کیش ایر در مسیر تهران – اهواز - تهران که قرار بود ساعت 10:15 وارد فرودگاه اهواز شود، باطل شد. پرواز شماره 6246 هواپیمایی تابان در مسیر تهران – اهواز - تهران و پرواز شماره 021هواپیمایی کاسپین در مسیر اصفهان – اهواز - تهران باطل شد.»
وعده‌های دولت در حد حرف بود
اما در سال‌های گذشته یکی از این اقدامات دولت برای مهار کانون‌های ریزگرد در اطراف اهواز و مناطق بحران‌خیز، پروژه نهال‌کاری بود که در این مناطق آغاز شد اما به گفته نماینده شادگان «روند اجرای این پروژه بسیار کند است.» «مجید ناصری‌نژاد» به ایسنا می‌گوید: «اقدام دیگری که قرار بود دولت برای مهار کانون‌های ریزگرد خوزستان انجام دهد تامین حقابه‌ تالاب‌های شادگان و هورالعظیم بود که هر دوی این تالاب‌ها آبگیری نشدند. با توجه به این‌که چند ماه است که رودخانه جراحی خشک شده و راهی برای ورود آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان نیز وجود نداشت حتی یک قطره آب وارد تالاب شادگان نشده است. همه وعده‌های دولت در خصوص مهار ریزگردها و تامین حقابه‌ها در حد حرف بود.» موضوع آلودگی هوای اهواز و بروز مشکلات تنفسی حاد برای اهالی این شهر هنوز داغ است، بر اساس آخرین اطلاعات اعلام‌شده از سوی مسئولان هنوز روزانه دست‌کم ٢٠٠نفر از شهروندان اهوازی به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. تاکنون ادارات و دستگاه‌های زیادی برای حل مشکل به این موضوع ورود کرده‌اند، با این حال همچنان علت اصلی به وجود‌آمدن این مشکل تنفسی برای ساکنان مرکز استان خوزستان مشخص نشده است و هر سازمان و هر دستگاه علت را به گردن دیگری می‌اندازد و تنها قربانیان این وضعیت مردمی هستند که سال‌هاست نفس‌شان در این شهر حبس شده است.
سایر اخبار این روزنامه
تلویزیون پس از نزدیک به 2 سال، ترانه‌ای از حبیب پخش کرد یاد «قوی زیبا» پس از مرگ صدا روحانی در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید کوبا: ایران با تحریم به عنوان ابزار ناصحیح و کهنه مخالف است پای صحبت محمد باجلاوند، کمانچه‌نواز نامدار «دورود» و از مشاهیر موسیقی نواحی آسمان پناهگاه «تالِ‌محمد» است «همدلی» دستور مقام معظم رهبری برای خروج نیروهای نظامی از اقتصاد را بازخوانی کرد فرمـانِ تاریخـی «همدلی» از حبس نَفَس‌ها در هوای اهواز گزارش می‌دهد خاک؛ مهمان همیشگی جنوب امیرحسین ناصری نجفی کجا بودی؟! نامه سرگشاده وکیل محمد رضا حدادی به رئیس قوه قضاییه در مورد توقف اجرای حکم اعدام کودکان در ایران پیام دکتر غلامحسین خواجه، رییس دانشگاه شهید چمران اهواز به کنگره بزرگداشت شهید جمال پور نوبخت: برای بعضی منتقدان دولت ۲۹ اردیبهشت پایان رقابت‌ها نبود واکنش بعیدی‌نژاد به اظهارات یکی از منتقدان برجام در رسانه ملی «همدلی» پای درد دل تولید کنندگان کفش در یک بازار قدیمی نشست غم نان در باغ سپهسالار 137 سال پیش در چنین روزی عارف قزوینی به دنیا آمد راوی چرخ بی‌آیین