آمریکا در شورای امنیت هم منزوی شد


کورش شرفشاهي : برنامه جامع مشترک هسته‌اي معروف به برجام در تيرماه به تصويب رسيد و حدود شش ماه طول کشيد تا به مرحله اجرا برسد. اما از همان زمان تاکنون هيچ کس نمي‌تواند به صراحت اعلام کند که اعضاي 1+5 در راستاي برجام گام برداشته اند. اين درحالي است که بر اساس تاکيد شوراي امنيت ملي، ايران به تمامي‌تعهدات خود در برجام پايبند بوده و از همان ابتدا مفاد برجام را اجرايي کرده است. بدترين عضو تيم مذاکره کننده، آمريکاي بعد از تشکيل دولت ترامپ بوده است. دونالد ترامپ بارها براي تاييد برجام مشکل آفريني داشته و از متحدان اروپايي واشنگتن و کنگره کشورش خواسته بود تا با کاخ سفيد بر سر اصلاح برجام توافق کنند و ترامپ در تازه‌ترين اقدام، تهديد کرد که آخرين باري است که تعليق تحريم‌هاي ايران را تمديد مي‌کند.
به برجام صدمه نزنيد
دراين رابطه دبيرکل سازمان ملل در دفاع از برجام هشدار داد که موضوعات بي‌ارتباط با برجام بايد بايد براي حفظ اين توافق هسته‌اي، جداگانه حل شود. آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل خواستار آن شد تا نگراني‌هاي مربوط به برجام از طريق مکانيزم‌هاي تعيين شده در اين توافق حل شود. استفان دوجاريک، سخنگوي سازمان ملل در سالروز اجرايي شدن برجام به خبرنگاران گفت: برجام يک دستاورد مهم در زمينه عدم اشاعه است و در حفظ صلح و امنيت منطقه و بين الملل نقش مهمي‌دارد.
پيام هشدار آميز 
 از سوي ديگر وزير خارجه روسيه با تاکيد بر لزوم حفظ برجام اعلام کرد که لغو اين توافق پيام هشدار آميز براي جامعه جهاني خواهد داشت. سرگئي لاوروف در نشست شوراي امنيت سازمان ملل که براي بحث درباره اشاعه سلاح‌هاي کشتار جمعي تشکيل شده بود، گفت: اکثريت قابل توجهي از جامعه بين المللي معتقدند که برجام نقش مهمي‌در تقويت رژيم عدم اشاعه و حفاظت از صلح و امنيت داشته است.وي افزود: ما به دليل منافع سياسي برخي کشورها نمي‌توانيم برجام را که يک توافق بي‌مانند بين اللملي است لغو کنيم.لاوروف تاکيد کرد که خروج از توافق هسته‌اي ايران يک پيام هشدار آميز به کره شمالي ارسال مي‌کند.
بناي امنيت جهاني 
نماينده فرانسه در شوراي امنيت نيز در خصوص اهميت برنامه جامع مشترک هسته‌اي تاکيد کرد که برجام بناي امنيت جهاني است و بايد اجرا شود. نماينده فرانسه در شوراي امنيت گفت: ما(فرانسه) در تدوين پيش‌نويس برجام نقش داشتيم که اکنون به توافقنامه تبديل شده است.وي ادامه داد: ما خواستار اجراي برجام هستيم که سنگ بناي امنيت و ثبات منطقه‌اي و جهاني است. برجام به موضوع برنامه موشک بالستيک ايران نمي‌پردازد.او در عين حال گفت: برجام تمامي‌نگراني‌هاي ما از جمله در زمينه موشک‌هاي بالستيک را برطرف نکرده است.نماينده فرانسه در جلسه شوراي امنيت درباره موضوع منع گسترش تسليحات کشتار جمعي گفت: فرانسه در طرح‌هاي پيشنهادي در زمينه منع گسترش تسليحات کشتار جمعي، فعال است و بايد فعال باقي بماند.


آمريکا متعهد به برجام 
و اما سفير آمريکا در سازمان ملل تاکيد کرد که کشورش همچنان به توافق هسته‌اي با ايران پايبند است.نيکي هيلي در ادعاهايي مضحک عليه کشورمان گفت: ايران مسئول بي‌ثباتي در مناطق زيادي در جهان است. ايران قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را درباره برنامه هسته‌اي نقض کرده است. بايد به اقدامات ايران پاسخ داد و اين اقدامات به معناي لغو توافق هسته‌اي نيست.
نمونه‌اي از توان ديپلماسي 
از ديگر سو نماينده سوئد در شوراي امنيت سازمان ملل با تاکيد بر اينکه برجام نمونه‌اي از توان ديپلماسي است، گفت که اروپا از برجام حمايت مي‌کند. نماينده سوئد در نشست شوراي امنيت گفت: برجام نمونه‌اي مهم از توان ديپلماسي است. هدف برجام تضمين ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌اي است و باعث تقويت ساختار عدم اشاعه مي‌شود. لزوم پايبندي همه به برجام
همچنين نماينده هلند در شوراي امنيت تاکيد کرد که برجام يک دستاورد مهم در عرصه ديپلماسي است و همه طرف‌ها بايد به اجراي آن پايبند باشند. نماينده هلند در جلسه شوراي امنيت درباره موضوع منع گسترش تسليحات کشتار جمعي گفت: برجام دستاوردي مهم درعرصه ديپلماسي بين المللي است. عمل کردن همه طرف‌ها به توافقنامه برجام اهميت دارد. من از پيشنهاد فرانسه براي گفت‌وگو درباره موضوعات مربوط به ايران استقبال مي‌کنم.وي اظهار داشت: گسترش تسليحات کشتار جمعي، تهديدي براي صلح و امنيت جهاني است. جهاني عاري از تسليحات کشتار جمعي، هدف هلند است. ان پي تي؛ سنگ بناي رژيم جهاني براي جلوگيري از گسترش تسليحات هسته‌اي است.
طرحي براي سخت‌تر کردن 
با وجود مخالفت‌هاي مقامات کشورمان و مقامات اروپايي با هرگونه تغيير در برجام، طرحي توسط دو قانونگذار جمهوريخواه در مجلس نمايندگان آمريکا ارائه شده که مفاد برجام را براي ايران سخت‌تر مي‌کند. اين طرح تحت عنوان «قانون تحريم‌ها و سياست آزادي ايران» توسط پيتر روسکام و ليز چني که هر دو جمهوري‌خواه هستند معرفي شده است.چني گفت: اين طرح واضح بيان مي‌کند که هرگونه توافقي بايد شامل چه چيزهايي باشد.وي در اظهاراتي بي‌اساس و در حاليکه آژانس اعلام کرده است سطح دسترسي‌ها به سايت‌هاي ايران کامل و بي‌سابقه است، گفت: يک توافق با ايران بايد حداقل اجازه بازرسي در هر زمان و از هر مکان از جمله سايت‌هاي نظامي‌در ايران را شامل شود. همچنين بايد يک ممنوعيت در مورد غني‌سازي اورانيوم در حد نظامي‌و يک منع توسعه برنامه موشکي در آن اعمال شود. 
ایستادگی قاطع مقابل آمریکا 
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه آمريکا مدتهاست در وفاي به عهد پيمان شکني مي‌کند گفت: متاسفانه جديدترين بازي آمريکا در برجام مشاهده مي‌شود که خوشبختانه جهان مقابل آمريکا ايستاده است. ابراهيم رضايي در گفتگو با تجارت با اشاره به آخرين اظهارات دونالد ترامپ در خصوص برجام گفت: بر اساس قانون، آمريکا مي‌بايست هر سه ماه يک بار در خصوص برجام اظهار نظر کند که مي‌بايست بر مبناي واقعيتها باشد، اما متاسفانه شاهد اين هستيم که ترامپ بازي در مي‌آورد و بهانه تراشي مي‌کند و در آخرين اظهاراتش اعلام کرده که بار ديگر به شرط بازنگري در برجام، حاضر به تاييد آن و تمديد لغو تحريمهاست. وي با اشاره به موضع گيريهايي که در شوراي امنيت سازمان ملل درخصوص برجام مطرح شد گفت: در حالي که نماينده دولت آمريکا در اين شورا حضور داشت، نمايندگان ديگر کشورهاي جهان از برجام حمايت کردند و به جرات مي‌توان ادعا کرد که آمريکا به رهبري ترامپ در عرصه جهاني تنها مانده است. نماينده خمين درمجلس شوراي اسلامي‌شرايط آمريکا در شوراي امنيت سازمان ملل را به بوکسوري تشبيه کرد که در گوشه رينگ گير افتاده و دايم از حريف ضربه مي‌خورد گفت: متاسفانه آمريکا پرروتر از آن است که در برابر اين همه ضربه بر زمين بيفتد ودايم مطالب تکراري و اظهارات غير واقع مطرح ميکند. وي با تاکيد بر اينکه نمايندگان جهان بايد موضع گيري خود را علني کنند گفت: اينکه دايم بگويند با اظهارات آمريکا مخالفيم، دردي دوا نمي‌کند، بلکه يک بار براي هميشه بايد مقابل آمريکا بايستند و اگر آمريکا خواست خلاف مسير تصميم جهان حرکت کند، اين بار جهانيان آمريکا را تحريم کنند تا متوجه رفتار زشت خود شود. رضايي با اشاره به اينکه جهانيان باج بي موردي به آمريکا مي‌دهند گفت: اگر آمريکا تا آن اندازه توانمند بود که همه چيز را در اختيار داشت، قابل قبول بود، اما امروزه آمريکا تنها يک راي دارد و اگر هم گاهي حقي را وتو مي‌کند، کشورهايي ديگري هم هستند که از اين حق برخوردارند. بنابر اين جهان براي يک بار هم که شده،‌ بايد در برابر آمريکا بايستد اما اين ايستادگي بايد در عمل نمايش داده شود.