وزیر دفاع ترکیه: حمله توپخانه ای به کردهای سوریه آغاز شده است




وزیر دفاع ترکیه با اعلام آغاز حملات توپخانه ارتش این کشور به عفرین، با تروریست خواندن کردهای شمال سوریه مدعی شد: برای نابودی تروریست ها چاره ای جز عملیات نظامی نداریم. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نورالدین جانیکلی هدف ترکیه از عملیات عفرین را بیرون راندن «یگان های مدافع خلق»، که نیروهای تحت حمایت امریکا هستند، اعلام کرد.


ترکیه از ظهر دیروز عملیات عفرین را به‌طور غیر رسمی با گلوله‌باران سنگین مواضع کردها در این منطقه آغاز کرد. یک مسئول در یگان‌های مدافع خلق کردی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز با تأیید خبر گلوله باران عفرین، تأکید کرد این گلوله باران از آن طرف مرز در داخل ترکیه صورت می‌گیرد. دیده بان حقوق بشر سوریه هم اعلام کرد صدها نفر از نیروهای معارضان سوری از جمله لواء اسکندرون به طرف مرز ترکیه نزدیک عفرین در حرکت هستند تا برای حمله از 10 محور آماده شوند. دبیر کل سازمان ملل شب گذشته نگرانی خود را بابت جان باختن شهروندان سوری در عفرین اعلام کرد. همچنین یک مقام بلندپایه امریکایی در واکنش به این تحولات اعلام کرد: عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه می تواند منطقه را بی ثبات کند. به گزارش رویترز، وی افزود: آموزش نیروهای کرد سوریه تهدیدی علیه ترکیه به شمار نمی رود. در این میان، روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه جزئیاتی از عملیات نظامی عفرین در شمال سوریه را افشا کرد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ینی شفق» دو گردان از نظامیان ویژه ترکیه در این عملیات شرکت خواهند داشت و فرمانده ارتش دوم ترکیه هدایت این گردان‌ها را برعهده دارد.
بر خلاف عملیات سپرفرات که سال 2016 در شمال سوریه و با هدف حمله به تروریست‌های داعشی به صورت یک «عملیات گسترده» آغاز شد، عملیات عفرین به صورت «غافلگیرکننده» و با هدف حمله به نیروهای کرد است. نیروهای مسلح ترکیه قصد دارند کردهای مسلح در عفرین را از همه محورها (مناطق اعزاز، ختای، کیلیس، تل رفعت و ادلب) محاصره کنند و مورد حمله غافلگیرکننده قرار دهند.