گسل‌هاي گره غربي و شرقي تهران فعال شدند


گروه اجتماعي: ميزان لرزه‌هاي کوچک در گسل‌هاي اطراف تهران افزايش پيدا کرده و براساس صحبت‌هاي مطرح شده شواهد نشان مي‌دهد گسل‌هاي گره شرقي و غربي تهران فعال شده‌اند. با اين حال آخرين صحبت‌هايي که از سوي مسئولان و کارشناسان در اين رابطه شنيده مي‌شود، حاکي از آن است که افزايش فعاليت گسل‌هاي شرق و غرب تهران هنوز هيچ اثري بر روي گسل‌هاي اصلي شهر تهران نگذاشته‌اند. موضوع فعال شدن گسل‌هاي گره شرقي و غربي پايتخت را روز گذشته رييس کارگروه ملي زلزله اعلام کرد و گفت: گسل‌هاي فيروزکوه به گسل مشاع و گسل شمال تهران متصل هستند و مي‌توانند بر لرزه‌زايي گسل تهران تاثيرگذار باشد. علي بيت‌اللهي در گفتگو با ايلنا با اشاره به ‌لرزه‌هاي پس از زمين‌لرزه 4.3 عصر روز دوشنبه در فيروزکوه اظهار داشت: چند ساعت پس از آن زمين‌لرزه زلزله‌اي به بزرگي دو ريشتر در منطقه دماوند رخ داد که اين علاوه بر زمين‌لرزه‌هاي کوچک منطقه فيروزکوه بود. وي با بيان اينکه اين زمين‌لرزه‌ها نشان از فعال شدن گسل‌هاي منطقه فيروزکوه دارد، گفت:‌ اينکه اين زمين‌لرزه‌ها پيش لرزه يک زلزله بزرگ باشد احتمال کمي‌دارد اما نمي‌توان درباره آن با قطعيت اطمينان دارد.
رئيس کارگروه ملي زلزله با تاکيد بر اينکه گسل‌هاي منطقه فيروزکوه به گسل‌هاي تهران متصل هستند، اظهار داشت: قطعا گسلي که در 50 کيلومتري شهر تهران واقع شده مي‌تواند در وقوع زلزله بر روي اين گسل، شهر تهران را تحت تاثير قرار دهد. بيت اللهي افزود: امتداد غربي گسل فيروزکوه حدود 30 کيلومتر با حاشيه شرقي تهران فاصله دارد و اگر بر روي اين گسل زلزله بزرگي به وقوع بپيوندد، زلزله تهران محسوب مي‌شود. چراکه گسل‌هاي فيروزکوه به گسل مشاع و گسل شمال تهران متصل هستند و مي‌توانند بر لرزه‌زايي گسل تهران تاثيرگذار باشد. وي با بيان اينکه پس از وقوع زلزله 5.2 ريشتري ملارد، 22 پس لرزه در تهران و اطراف آن به وقوع پيوست گفت: تمام اين شواهد نشان مي‌دهد که گسل‌هاي دو منطقه حاشيه شرقي و غربي تهران فعال شده است. وي ادامه داد: زلزله روز گذشته در فيروزکوه در فاصله 112 کيلومتري از مرکز تهران (اگر مرکز تهران را ميدان فردوسي در نظر بگيريم) اتفاق افتاد که از حاشيه شرقي تهران 90 کيلومتر فاصله داشت.
بيت اللهي تاکيد کرد: در حال حاضر شاهد وقوع زمين‌لرزه‌هايي در دو بر شرقي و غربي کلانشهر تهران هستيم که اين نشان از فعال بودن گسل‌هاي لرزه‌اي در اين مناطق است. رئيس کارگروه ملي زلزله گفت: البته نمي‌توان پيش بيني کرد که اين زمين لرزه‌ها، پيش لرزه يک زلزله بزرگ است و از سوي ديگر اينکه بگوييم اين زمين‌لرزه‌ها خطري براي تهران ايجاد مي‌کند هم نشان از سواد و علم پايين در اين حوزه است. وي تاکيد کرد: زمين‌لرزه‌ها در گره شرقي و غربي يک علامت هشداردهنده است که منطقه از نظر لرزه‌اي ناآرام است و احتمال اينکه زلزله‌اي در ميانه اين دو گسل رخ بدهد دور از ذهن نيست. بنابراين توصيه من به مردم اين است که آمادگي در برابر وقوع زلزله داشته باشند تا در صورت وقوع زلزله‌هاي بزرگتر به صورت آگاهانه عمل کنند.
رئيس کارگروه ملي زلزله همچنين با اشاره به ادامه دار بودن پس لرزه‌ها در کرمانشاه و کرمان اظهار داشت: وقوع اين زلزله‌ها با کمتر از 5 ريشتر مي‌تواند لطف الهي باشد چراکه اين امکان وجود داشت انرژي زمين در قالب يک زلزله بسيار بزرگ‌تر آزاد شود. وي افزود: انرژي پس لرزه‌هاي کرمان دو برابر پس لرزه‌هاي کرمانشاه بوده البته در حال حاضر شاهد کاهش شدت پس لرزه‌ها در اين مناطق هستيم و اين نشان مي‌دهد که به سکون لرزه‌اي در اين مناطق نزديک مي‌شويم. بيت‌اللهي با بيان اينکه انتظار مي‌رود اين پس لرزه‌ها سه تا پنج ماه ادامه داشته باشد گفت: اينکه انرژي زمين با زلزله‌هاي کوچک در حال وقوع است لطف الهي به مردم ايران است.